-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Det är några som har extrapåsar med hö på kvällen till sina hästar, men de ger ju själva för de är där på kvällen.
Men att visa hästar får extra påse på kvällen och andra inte är ju som gjort för beteende rubbningar av olika slag. Verkligen trist att din häst börjat igen.:meh:

Min häst påminde mig om att hon är en sadeltvångshäst i dag. Vi skämtade inne i stallet innan ridning att hon snart blir 7 och att det börjar bli dax att man även på henne kan sitta upp nere i stallet. Går ut på stallplanen med hästen och spänner sadelgjorden i omgångar och går en sväng mellan hålen, som vanligt. När jag spänner sista håller exploderar hon och det är knappt jag kan hålla henne i grimskaftet för hon reser sig så högt, och bockar om vartannat. Sen lugnar hon ner sig och de var inga problem att sitta upp. Men så knäppt att vi pratade om det innan, och hon har inte gjort något på jätte länge och så blir det minuten efter panik. För ett år sen hade jag aldrig suttit upp efter ett sånt utbrott, men nu vet jag att hon laddat ur när det händer. Hade sen ett bra pass ute på kanonfina mjuka grusvägar. Känns så märkligt att de är kanonbra ute och de är 20 dec.

WTF , jag hade blivit galen om bara "vissa" hästar får senare kvällshö och inte dom andra.. Ska dom andra hästarna bara få stå och titta på då? Vilken extremt konstig inställning?
Antingen ska alla ha eller så ska ingen få :mad: Hästarna ska ju inte behöva lida för att en del hästägare kanske inte har möjlighet att vara istallet vid den tiden. Kan ju vara pga jobb eller annat.

Vilket jäkla skitstall du står i :mad:

Ja det är väl som bäddat för att hästarna blir stressade om vissa får mat och andra inte. Men jag har full förståelse att du inte kan åka extra.

Förstår att du inte vågar ta ner vattenkoppen om det slarvas med att ge hästarna vatten. Hoppas att du snart går byta box och att hon trivs bättre där.

Kl
Trotts lite träningsvärk red jag en sväng idag med. Fick min kära mor att passa E medans jag först red ut en bit i kolmörkret. Han gick snällt i ljuset av pannlampan tills det kom en sten som tydligen äter små gråa hästar. Men han var hyfsat lättövertalad iaf. Så jag får väl vara nöjd med vår första uteritt även fast han är en mes ibland. Tycker han borde växa till sig och sluta vara fjantig snart ;)

WTF , jag hade blivit galen om bara "vissa" hästar får senare kvällshö och inte dom andra.. Ska dom andra hästarna bara få stå och titta på då? Vilken extremt konstig inställning?
Antingen ska alla ha eller så ska ingen få :mad: Hästarna ska ju inte behöva lida för att en del hästägare kanske inte har möjlighet att vara istallet vid den tiden. Kan ju vara pga jobb eller annat.

Vilket jäkla skitstall du står i :mad:

Verkligen ! Håller med . Tro sjutton att det blir oro hos känsliga individer .inte ens den mest okänsliga individ hade blivit ostressad ! Helt galet . Är detta folk som kan eller bryr sig om hästar öht rent allmänt ?

Senast ändrad:

Vad tråkigt att hon börjat krubba igen. Du gör ju allt du kan och som tillåts. Kan du inte hänga in vattenhink och ta antibit på vattenkoppen? Då har hon ju hink att dricka ur samt vattenkoppen om hon blir svintörstig. Då kommer hon dricka trots antibit. Det är en häst, de är inte dumma i huvudet (även fast man tror det ibland)

Divan har hink och jag ställer en full hink utanför boxen som de som har morgonfodringen kan hälla i om det är tomt på morgonen. Kanske något som skulle funka hos dig?

Förövrigt är det bland det dummaste jag hört att vissa för hö senare på kvällen än de andra..... hur tänkte de där? Bara MIN häst har det bra eller?

*kl*
Divan kändes väldigt mystisk igår och idag när jag skulle träna så kändes och syntes det tydligt att hon gick kortare med hö bak och är låst i länden..... suck. Jag hade så sett framemot att träna och det kommer ju vara skitlätt att få ut en kirop nu......
God jul liksom.

Hästarna får mat vid intag vid 15-16 och sedan kväll vid 21-22. Det är två i stallet som brukar ge sina en höpåse vid 18-19 efter ridning. Det är inte varannan häst som får mat. Skulle man inte få ge hö annat än på tiderna skulle ju min häst stå utan mat hela kvällarna och antagligen krubbita som sjutton, så jag är glad att jag får ha mat åt henne i boxen på kvällen. Förvisso gör jag ju iordning nätet/höpåsen när alla hästar är ute så det är ingen häst som störs av att jag hämtar mat och ger bara henne, men dom får ju leva med att hon har höpåse och tuggar.

Det är som det är i stora stall. Att det inte är strikta regler kring hur folk får mata sina hästar både gynnar mig i form av att min häst får äta mer, och missgynnar med att det blir oro i stallet. Men jag vet inte om det blir så mkt oroligare av att två får extra höpåse, när det ändå springs med foderpåsar och burkar hela kvällarna i stallet. Vi har allt foder i stallgången i höpåsar och kraftfoderburkar och när folk gjort iordning dem ställs de ut vid boxarna. Blir ett jäkla spring med mat på rusningstid oavsett. Vi har ingen annan lösning då foderladan är för liten för alla hästars påsar och burkar.

Vissa har så, extra hink/vattenkanna utanför boxen till sina hinkhästar. Men inte sjutton är det säkert att de fylls på ändå. Och dessutom ska det då i mitt fall rymmas 3 st stora höpåsar + hinkar + foderbunkar (min saknar ju krubba) och täckeshängaren som är på utsidan av boxen numera (stege som hänger) plus då en vattenkanna. Det får aldrig plats. Det räcker med att mina höpåsar är trasiga stup i kvarten för att folk envisas med att ställa upp sina hästar i gången som står och krafsar sönder mina påsar för att de vill åt höet.

Förstår inte hur dagtidsfolk orkar vara i stallet på kvällarna. Jag får eksem efter kl 17. Kan bara tänka mig hur min häst känner sig.

Alltså det är inte meningen att klaga på ditt stall hela tiden men............:D
foderpåsar på marken när hästar står i gången. Låter helt livsfarligt.

Jag vet ju att du försöker byta box samt kanske hitta en lösdrift? eller flytta hem till Norrland och jag tycker inte du ska ha så himla dåligt samvete över att hon krubbar. Min förra häst luftsnappade och det var bara att försöka göra det så bra som möjligt med aktivering men eftersom han kunde snappa var som helst eftersom han inte behövde stöd för att göra det så fick han väl hålla på då:p
Han hade aldrig kolik, var dålig i magen eller så. Vi tränade på hög nivå i dressyr med seriebyten, piff och puff samt piruetter och nu går han 1,35 med en ung tjej så de dör inte av att snappa eller krubba.

Ja man tänker inte på hur lätt det är för oss som har eget eller står i litet stall, att säga gör si eller gör så. Det är ju såklart inte genomförbart i större stall det förstår jag. Inte är det ju heller så lätt att flytta hästen för det finns ju inte allt man behöver överallt o ibland får man ju göra kompromisser.

Du gör ju det bästa du kan och mer kan ingen göra.

Men tänk ändå Charlotte, vad långt du har kommit på 1 år. Som du skrev så hade du ju inte ens tänkt tanken på att sitta upp då men nu vet du bättre. Man får ju lära sig att leva med en sån sak och din fina häst har ju otroligt mycket bra kvalitéer!:love:

Jag hittade ett stall som jag tyckte lät vettigt, lika långt borta från stan som mitt så det gör ingen skillnad i pendling, uppdelat i olika stora stall på gården med 8 boxar som störst, ridhus om än väldigt litet, enligt annonsen stora hagar och lång utevistelse med kompisar. Inte lösdrift men det verkar det ju inte finnas här öht, om man vill ha några som helst andra krav än att de går ute dygnet runt...

Funderade på att åka dit och titta, men funderar också på det olämpliga i att flytta henne en extra gång. det blir hur som helst flytt när jag får ett nytt jobb hemikring, och när det blir vet jag inte. Kan dröja 1 år eller 3 mån. Ingen vet ju.
Men man kanske skulle åka och titta ändå.

Nackdelen är ju också att här har jag folk jag känner, så det löser sig med hästvakt osv när jag vill hem.

Som du beskriver ditt stall låter miljön väldigt rörig och stressig, kanske inte jättekonstigt att din häst börjat krubba igen.. Jag har stått i stora stall men har nog aldrig upplevt det som du beskriver.. verkar helt galet O_o

Jag hade absolut åkt runt och kollat på det nya stallet om jag var du.. hästvakt löser sig nog på nya ställen oxå, man brukar ju lära känna nytt folk i samma veva.

Håller med alla ovanstående om att det låter rörigt :crazy:

Jag står på en anläggning med 30 hästar nu, men det är olika stalldelar med 2-10 hästar i varje. I min stalldel är det 7 hästar, det gör väldigt stor skillnad. Har aldrig upplevt det som stressigt även om jag skulle vara där precis efter jobbet på en vardag, när hästarna är inne så äter eller vilar de och det brukar vara tyst och lugnt oavsett tidpunkt (eller ja, bortsett från de minuter som de får foder). Vi har liknande fodringstider för eftermiddag och kväll men det brukar vara lugnt i stallet även om någon får en hötuss extra eller har mycket mera att äta på än någon annan (det skulle aldrig vara någon som springer med höpåsar och fodrar mellan fodringarna, det är ju värdelöst för då blir det ju fart på alla).

Jag tror att det är värt att titta på nya stället. Man måste ju inte flytta bara för att man tittar och skulle det se bra ut så är väl en extra flytt värt det om det gör att hon taggar ner i boxen och får bättre rutiner.

Håller med Undret och Fio, åk och kolla iallafall.
Jag har stått i stall med 20 hästar och stall med 10 hästar och det har aldrig varit rörigt på kvällarna.
I stallet jag står nu är vi bara 3 hästar på 2 personer så det är ju hur lugnt som helst. Däremot står det +60 häst på gården så det blir lite trångt, typ 7 st samtidigt, i ridhusen på kvällarna såhär på vintern :)

*kl*
Kiropraktor kommer på annandagen. Himla skönt att hon kunde komma så snabbt.
Idag blir det skrittmaskin, imorgon lätt uteritt, måndag vila, tisdag lätt uteritt och juldagen skrittmaskinen. Tror det är bättre att hon får röra lite på sig än att stå helt still.

Jag har mejlat dem, hoppas att jag får komma och titta. Mest orolig är jag som sagt för att tappa min tränare (som kommer till oss) och att bli av med min hästbästis som jag trivs väldigt bra med samt som brukar kunna ta min häst när jag åker hem. Förvisso har jag ju medryttaren nu, jag hoppas isf hon kommer med om jag flyttar hästen. Jag tappar ju även mina två projektponnyer som jag rider emellanåt...

Det är 12 hästar i min stalldel, vissa är ju där dagtid men oftast är det ganska fullt efter kl 17. Det är då jag avskyr att vara där, stressigt och trångt och jag vantrivs med att vänta på spolspilta, hela tiden få flytta min häst från gången för folk ska förbi, vänta på skottkärror och grepar och trängas i ridhuset. De som är vana vid det upplever det inte som jag gör. Tur att jag jobbar skift så det är rätt sällan, dessvärre står ju min häst inne i eländet 5 dagar per vecka nu när det är mörkt och lerigt ute och hon vill in 17-18...
Skulle jag få byta till utebox blir det mkt lugnare - ingen stallgång med spring och egen foderkammare med plats för höpåsar osv så inget spring med foder. Men det är fullt där och en är förvisso till salu men man vet ju aldrig hur segt det är att sälja.

Man har ju gjort några studier på hästar där man mätt deras stressnivåer vid fodring (vanliga regelbundna fodringar av hästar på stall). Där framkom att ALLA hästar blir stressade just vid de tillfällena. med andra ord så en känslig individ och sen om det är så "rörigt" i just ert stall som du beskriver, borde bli ännu mer stressad, alternativt vara lite stressad konstant av det upplägget.

blir hon inte stressad ute när de andra går in på em men inte hon?

jag hade också kollat på det andra stallet, det skadar ju absolut inte att bara åka och titta, alltid bra med vidgat perspektiv osv vad som ev. kan funka/för/nackdelar osv.:)

Nej, hon har aldrig brytt sig om att vara ensam ute, eller inne heller för den delen. På somrarna går hon ute till 21 och ibland är hon ensam sista timmarna. Hon säger ingenting, går och äter som inget hänt men blir såklart glad när nån hämtar henne oavsett det är kl 19 eller 21.
Det är nu när det är mörkt och tråkigt ute som hon ställer sig vid grinden och ropar om nån går förbi. Men hon springer inte runt och ser stressad ut av ensamheten i sig, hon är antagligen bara uttråkad när det inte finns mat. Men hon stressar inte runt, vandrar eller springer. Hon bara hänger vid grinden och gör sig hörd. Men jag har tyckt att även om hon hänger vid grinden så är det bättre än att hon ska gå in 15-16, eftersom jag sällan är ute på kvällarna utan hon då måste stå inne och glo hela kvällen utan nån aktivering i form av ridning. Dessutom i det stressiga stallet. Hon krubbiter iaf inte ute.

Det jag tror att hon tycker är värst i stallet är att hon inte kommer undan, det går tex inte att ha gallret som avskiljare mellan boxarna, hon är stressad och slår i väggarna om hon ser de andra hästarna, så nu är det plywoodskivor för och öppet bara mot gången. Hon är lugnare av det, jag tror att hon känner sig trängd när de andra hästarna kommer för tätt inpå. I hagen kan hon ju gå undan. Hon är inte översocial i hagen heller, hon väljer själv när hon är med sin kompis men ofta står hon en bit ifrån. Inga problem när den andra tas in så jag har tolkat henne som en självständig häst med integritet helt enkelt.

knepigt....

jag vet flera hästar som iof inte uppför sig stressat utåt, men blir inåtvända, så de kan faktiskt vara stressade även om de inte visar det utåt med att bli yviga osv...

de flesta hästar jag vet, och ngnsin känt, oavsett ålder, temperament osv, hade helt klart blivit jättestressade oavsett hur de visar det, av att bli lämnade själva när alla andra går in, även när de inte springer eller agerar utåt så blir de stressade i ngn mån även om de köper det i sig rent vad det förefaller utåt....så blir hon inte stressad av det så är det ju bemärkansvärt verkligen!

vi har en krubbitare i stallet för tillfället. den är jättelugn allmänt, och biter aldrig ute i hagen, vi har lugna stadiga rutiner osv, men den kan ändå välja att bita direkt den kommer in, även om den uppför sig lugnt och har mat och lugn inne i boxen osv. Jag läser inte in så mycket i stereotypa beteenden som jag skrivit om tidigare och i andra trådar, - just bitning blir en vana och en drog för dem, och det går inte, när det väl etablerat sig, att likställa beteendet exakt när de utför det, med att det är stressigt/otillfredställande runt omkring dem just då, det handlar inte om det även om det är så folk tolkar det.

jag har erf. av hästar i övrigt som beter sig som din i boxen, och man har spikat upp väggar osv pga beteendet, men lugna i sig blir de inte även om de beter sig bättre.... samma hästar har sen flyttat till andra stall med annan miljö, och aldrig betett sig så öht ( ibland har de flyttat till ännu större stall än det de betedde sig satan i tidigare).....

det är jättesvårt ibland att bedöma stress hos hästar som inte beter sig enligt mänsklig tolkning av stress så att säga. Men jag tror du ska fundera lite på detta . Om din häst behöver box som spärras av /skiljs av osv, och har ökat på krubbandet, så säger det ändå mig ngt om att hon har stress i vardagen och behov som inte kan tillfredställas av den vistelse hon har. oavsett vad nu just det är för henne i sig.

Senast ändrad:

*kl*

Här händer ingenting. Har tre underlag att välja mellan att rida på; Is på asfalt, is på grusväg och is på snö. Vill knappt ens skritta nu eftersom det känns som om det ger mer spänningar än nytta.

Även ridhusbygget har stått still i två veckor. Ser hur min möjliga MsvB-debut nån gång under nästa år försvinner längre och längre bort. Buhu.

trist :( har du inga ridhus du kan åka till för träning i närheten? funkar ju om man bara kan komma iväg två dar/vecka och sen underhållsrida utöver det jmf med total stopp så att säga pga underlag?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 069
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022