-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Ok förstår att du blir uppgiven men vanlig hederlig krubbitarrem då? vet att man inte använder den nuförtiden så mycket men som alternativ iaf.

Så himla dyrt är ju inte Pronutrin om du jämför med RIKTIG magsårsmedicin! Tror det kostade över 2000 för några ynka doser...:mad:

När jag hade en häst som var krubbitare (han var så invand att ingenting antagligen skulle ha fått honom att sluta) så hade han en rem i läder på sig i boxen. Jag har aldrig använt en "vanlig" rem (tycker att de ser lite läskiga ut). Det fungerade på honom i alla fall. Sedan vet jag inte om det är ett sämre alternativ att hindra henne från att bita istället för att försöka få henne att inte ens "tänka tanken"...

Man ska ju inte ha rem utan låta dom bita.. Min gamle är ju oxå krubbitare. Han biter när han känner för det.. spelar ingen roll om han går i en hage på 8 hektar eller står i en mindre.. han hittar någon jäkla stolpe att krubba på när han vill. Han krubbar mest vid måltid.

Han hade rem när han var yngre, på den tiden man inte visste bättre om krubbitning.

Provade oxå någon apdyr magsårsmedicin... som kostade flera tusen och det var mer än 10 år sedan, men tyvärr hjälpte inte det. Han blev oxå undersökt men vad man kunde hitta på den tiden så hade han inte magsår.

Magsårsmedicin kan verkligen ruinera en hästägare... enda gången jag behövt det så var det dock precis det som gjorde att hästen blev bra igen (vilket på något vis gör att det känns lite bättre på något vis). När det gäller rem och inte på krubbitare så har jag noll koll på allt som kommit senaste 10 åren på den fronten. Det var senast jag hade en som höll på med sånt.

Men i så fall får man väl bara släppa det? Om man gör så mycket man kan för att de ska hålla sig sysselsatta och ha något att pilla med så kan man ju inte göra så mycket mer sen, och i en box så har man ju begränsade möjligheter att sysselsätta dem :(

Jobbigt att hon börjat krubbita igen. Har inga råd tyvärr, du verkar ha gjort allt du kunnat redan.

KL
Idag var jag ute på en lång mysig tur innan solen ens tagit sig upp ovanför träden! Den håller sig visserligen synlig ungefär en halvtimme varje dag så det är ju inte så svårt att missa den. :p

Red bort till travbanan och rullade ett varv runt, jättefint underlag som vanligt! Sen följde vi en väg som gick rätt ut i skogen som jag inte kunnat rida på förut för det har varit för sankt. Den gick låååååångt bort över myrarna och slutade vid en tjärn där vi vände. Helt underbart var det, travade hela vägen bortåt och galopperade hemåt. Ponnyn blev i vanlig ordning urstark och ville bara springa fort fort fort. Så vi hade endel dragkamper emellanåt... :cautious: Tillbaka på¨travbanan provade jag en till avstickare där det syntes att de kört med häst men den var inte plogad, kanske två-tre dm snö. Den vägen går ut till sjön där de brukar ha en rakbana under vintern, men än så länge har det varit så sjukt dålig vinter så det går knappast att rida på isen än. :meh: Men vägarna var helt underbara! Var ute 1-1,5 timme, tre-fyra minusgrader, vindstilla och soluppgång. :love:

Lite bilder från turen, hon har världens minsta och lurvigaste öron. :p
IMG_20131220_094831_zpsl0an89zz.jpg

IMG_20131220_100151_zpswimrsuxr.jpg

IMG_20131220_104355_zpsdqyb5y63.jpg

Nä fyfan är du helt galen?? Jag blev så jädra glad att snön försvann här!

Du är ingen äkta västkustbo, det märks :D

Ja och ändå har ju typ allt försvunnit! Förra året hade vi dubbelt så mycket snö den här tiden! Hoppas det får fortsätta vara på rätt sida nollan (dvs kallare) och sen får det gärna komma mycket mer vitt! :D

Dina bilder ger mig alltid så mkt mer hemlängtan än jag redan har ;) Gud vad jag saknar de där eviga uterittsmöjligheterna som jag inte har här...

*kl

Jag kommer inte att ta på henne rem. Jag tycker att det känns förlegat och taskigt...
Jag trodde att hon slutat krubbita när jag tig hem henne från beridaren, som sagt. Men då var det också sommarsäsong med gräs och långa dagar i hagen. Så började hon om när gräset försvann och nu verkar det som att hon utvecklar det lite successivt. Jag ser det ju aldrig själv, men enligt folk i stallet börjar hon på kvällarna nrä hon stått inne några timmar och maten är slut. Trots halm som alltid är ny och fräsch. Ger dom henne en hötuss lägger hon av.
Jag är mest rädd att detta inte ska försvinna till våren när det blir gärs och lång utevistelse igen, att hon liksom då är så invand...

Klart att jag inte är, Värmlänning i själen ;)

Sen vill jag inte ha snö HÄR! Då blir det ju bara 1 cm, värdelöst att rida på, smälter och fryser om till isgata innan man hunnit blinka och sen går det knappt att leda hästarna till hagen utan att bryta lårbenshalsen under resten av vintern (eller ja, tills det börjar ösregna på tvärs igen :angel: ). Men när man hade stadiga 30-40 cm att rida på hemma, som låg kvar från det att första snön föll tills våren kom, och ett par minusgrader :love:

Ja ridvägarna på vintern är helt outstanding här uppe! Man kan rida flera mil över myrarna och i skogarna! :love: På somrarna är det ju tyvärr sankt istället så då finns inte alls lika bra vägar.

Då får du väl börja med nätet igen?

Kan du inte bygga in en hörna och hänga nätet där.. så håller hon sig lite längre ifrån när hon rullar sig.

Klart att jag inte är, Värmlänning i själen ;)

Sen vill jag inte ha snö HÄR! Då blir det ju bara 1 cm, värdelöst att rida på, smälter och fryser om till isgata innan man hunnit blinka och sen går det knappt att leda hästarna till hagen utan att bryta lårbenshalsen under resten av vintern (eller ja, tills det börjar ösregna på tvärs igen :angel: ). Men när man hade stadiga 30-40 cm att rida på hemma, som låg kvar från det att första snön föll tills våren kom, och ett par minusgrader :love:

Nej precis.. jag säger ju det ;)

Om det är träväggar hela vägen upp i något hörn av boxen, kan man hänga nätet där då och sätta ett par tvärslåar av plank framför det? Eller kanske en Haybar att "lägga nederdelen i" på något vis. Jag spånar bara helt fritt nu på fios förslag. Eller en foderhäck att få mat ur, kan man kanske fixa en så att den blir svårare att käka ur än bara om den sitter som vanligt (när de ska kunna dra ut mycket åt gången och äta ovanifrån också i vissa fall).

Vad är det hon krubbiter på? Kan du inte ta bort vattenkoppen och sätta en hink i lägre höjd och ta bort krubban och ge kraftfodret på golvet i en mjuk hink? En häst i mitt stall krubbiter och hos henne har dom sänkt ner allt så att krubborna sitter i en höjd där hon inte kan krubbita. Det kanske hade hjälpt din häst.

Kl
Påbörjar litet projekt med höet här... Nu kommer hon få 4kg hösilage i dubbla nät ute på morgonen, och sen 4kg till på eftermiddagen ca kl 14, men på marken. Så får vi se hur det funkar... Jag gav henne på marken idag och tyckte det såg ut som om hon åt lugnare då faktiskt... Men man luras rätt mycket eftersom hon ur nätet drar mycket med lite åt gången, och på marken proppar hon munnen full men tuggar långsamt. Inne får hon 2kg torrt hö. Alltså ökar dagsgivan ett kg.

Men om det är folk i stallet på kvällen som sett detta o det försvinner när hon får mat varför matar dom då inte henne bara? Då elimineras ju problemet.

kl

Jag vill också ha snö sådär lagom! Älskar att galoppera i snön o man kan rida kvällstid utan lampa, me love!:love:

Håller med dig. Jag är norrlänning och jag tycker inte om skitsnön som kommer här, men frågan är om den konstanta leran är så mkt bättre :meh:

Det är några som har extrapåsar med hö på kvällen till sina hästar, men de ger ju själva för de är där på kvällen. De gånger de inte varit där och de skrivit på tavlan att någon snäll själ gärna får ge om nån är här, då blir det tissel och skitsnack. Jag vill gärna undvika att folk tycker så om mig. Är väldigt glad att någon ens tar in henne så hon får vara ute "sent", annars hade hon fått gå in 15-16 varje dag :crazy: Jag har helt enkelt inte velat belasta folk mer än jag gör, i och med att jag aldrig är där på kvällarna och kan hjälpa till själv. Gud vad jag längtar till jag kan bo närmare min häst, när jag flyttar då jäklar ska jag se till att inte ha längre än några kilometer...

Hon började krubbita på plastkrubban hos beridaren, aldrig i de boxar som hade plåtkrubbor. När jag tog hem henne skruvade jag ner krubban och hon får i plastbunke på govlet, inga problem. Sedan blev det oktober och gräset tog slut och mörkret kom på kvällarna, då började hon krubbita igen. Då på täckeshängaren med täcket på (mjukt). Täckeshängaren åkte ner och det var frid och fröjd ett tag, tills hon lärde sig att krubbita i luckan där det är metallkant. Smorde in med antibit och hon slutade. Sedan har jag inte hört nåt mer om krubbitning tills nu, och på vattenkoppen kan jag ju inte gnida in antibit... då kanske hon dricker för lite :crazy:

Har vid enstaka tillfällen då jag varit i stallet och gjort iordning henne i boxen, sett att hon krubbiter när hon blir frustrerad. Tex sadling eller täckning. Så jag tror att hon gör detta när hon blir sur, stressad eller nåt sånt. Tror helt enkelt att hon tröttnar när klockan börjar bli efter 20 och hon varit inne några timmar och då börjar hon bita...

Jag har hink vintertid då vattnet tenderar att frysa. Men jag vågar nog inte koppla bort och montera ner vattenkoppen för då kanske hon är utan vatten om hinken blir sunkig eller tar slut. De hästar som står i utebox och bara har hink är ofta utan vatten då det glöms/slarvas med påfyllningen ibland... stort stall och mkt folk, lätt hänt att nån glömmer vattnet då vissa har vattenkopp och andra inte. Jag vill inte riskera det.

Boxen är byggd i plast med metallgaller och metallkant i luckan. Svårt att snickra i det, dessutom ska jag ju byta box så fort jag får plats ute och jag tror inte stallägaren vill bygga om min box. Annat om man har eget stall.
Idag har jag iaf köpt en till höpåse så from imorgon har hon två. Problemet är att hon har ju ätit upp det 1 tim efter intaget, bäst vore om hon kunde få en extrapåse vid 19-20 men jag kan inte åka 3 mil tor flera ggr om dagen för att mata min häst.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 069
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18