-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Hoppas på att det inte är något allvarligt. Jag själv är världens nojigaste och ringer nog ut veterinären i onödan då och då.:D Just nu har min häst en liten svullnad på vänster bak runt kotan om hon inte är lindad på nätterna. :nailbiting: Försöker ha is i magen och hoppas på att de ger sig.

Förra veckan red vi på och hade en bra pass i ridhuset i torsdags, i fredags skrittade vi ut, i lördags tömkörning och söndag vila. När jag kommer till stallet i går sitter en framsko löst, hade släppt 2 söm på utsidan. Så de va bara att ställa in hästen i boxen och hon va inte nöjd över att få vara inne hela dagen. Hoppas hoppas hoppas att hovslagaren kom ut i går kväll. Annars blir de ännu en dag inne och mkt missnöjd häst.

Skönt att det gick bra. Har länge funderat på nät, men inte vågat. Men samtidigt så kan man inte skydda hästarna mot allt......

Så är jag i regel, har is i magen och handlar billigt. Men just nu är det ganska bråttom att få hem grejerna, speciellt gjorden. Och med helger och allting är ju inte postgången heller vad den är så jag ville få hem innan jul. Vill inte rida med min gamla gjord nu när jag fått se skillnaden. Rider i hoppsadeln så länge för även om den behöver padden, så är det inte lika akut. Men vem vill rida i en hoppsadel i onödan... för mig funkar den bara ute :o

Jag köper sällan dyrt och nytt så även om det svider i plånboken så får jag väl unna mig detta för en gångs skull.

Aha, det är klart. Tänkte inte på det med gödselhanteringen. Märks att jag inte är stallägare :o I vårt stall blandas det på stacken, men stallägaren tar reda på det själv så det blir väl hans problem, han sprider det på åkrarna blandat.

Ang gallor så ser min häst ut som en gammal häst på mornarna, är tjock runtom och mest i båda bak. Hon har alltid varit gallig, även innan jag köpte henne. Det är säkert allt möjligt skrammel om man börjar röntga... ;) Jag vet inte, men hon har aldrig varit halt eller besvärad och det är fint när man ridit eller hon gått i hagen några timmar. Så länge det är så gör jag inget åt det. när hon gick på lösdrift var det heller inget som syntes.

Nej man kan inte skydda från allt, men just hönät tycker jag är en så uppenbar skaderisk så jag har det bara i absoluta nödfall, som jag känt med krubbitningen... men men, får se hur det går nu med höpåsen.

Bästa hovslagaren hade varit och fixat skon i går kväll. Bestämde mig för att tömkörde eftersom hon vilat i 2 dagar. De va tur, för de va extremt pigg och laddad häst som visa skolor ovan mark. I morgon blir de ridning. Har nya sadeln hängandes för provning, en måttad Equipe Victoria. Fick den i månads skiftet men har glömt bort den. Ska bli kul att testa men de ska mkt till för att jag ska köpa en sadel för 44 tsek. Snälla tomten....

Skönt med så snabb hovslagare! Provsatt viktorian på GHS och är den lika skön i verkligheten så avundas jag dig ;) fast priset är väl lite väl saftigt.

Stjarnfrugt: jag hittade min Elt- gjord för 600kr i nästintill nyskick så det går ju att hitta eller så hade jag tur :)

Säg inte sådär nu när jag lyckats köpa en för 1695 och tyckte det var billigt (här butik kostar de 2250 och på nätet har jag inte sett billigare än min) :o Men som sagt, jag hade inte tid att vänta i månader på bästa klippet, tyvärr... vågar ju knappt rida i dressyrsadeln nu innan jag fått hem nya gjorden.

Nu har jag tagit en bild så ni kan förstå vad jag menade! ;)
image_zps09cd524d.jpg

Självklart kan dem ju säkert lyckas med att fastna ändå men känns som att man minskar risken lite iaf! :)

måste det vara en ELT? jag har annars en wintec cair dressyrgjord som jag köpte för typ 1200 (kommer inte ihåg exakt men butikspris på Sharpman) och ridit i 2 gånger. använder den inte och har tänkt sälja den, den är med andra ord sprillans ny men jag kan tänka mig att sälja den för jättemycket billigare, bara för att få arslet ur och bli av med den, hehe :) pma om du är intresserad.

men är nätet fastkopplat i botten på hinken på ngt sätt då eller? för annars så hamnar ju nätet utanför hinken direkt när hästen sliter i sig tuggorna? eller?

44 papp? :eek::eek:

Min pålla hade haft rätt fina ben i morse när benlindorna togs av, svullnade sedan lite efter att hon gått ut.
Nu ikväll var höger fram (det med gaffelbandsskadan) kallt och torrt och precis som vanligt. Vänster var betydligt bättre än igår, men ff svullet, men nu lite längre ner, även svullen runt kronan.

Höger bak med en rejält varm bananformad svullnad på framsidan av skenbenet. :meh: Vänster bak normalt.

Suck!
Men, det såg iaf betydligt mindre ut som en senskada idag, så jag kan väl försiktigt börja andas igen.

Kl

Måste säga att jag inte gillar dessa nät. Ponnyn i mitt stall har fått ett sånt o olyckligare min på henne när hon står där o sliter på sitt nät är svårt att uppbringa...:( jag tycker också att det blir väldigt onaturligt att äta så högt upp som det sitter, är himla glad över att mina är stora o normala så de får fri tillgång både ute o inne.

men är nätet fastkopplat i botten på hinken på ngt sätt då eller? för annars så hamnar ju nätet utanför hinken direkt när hästen sliter i sig tuggorna? eller?

Nä tror inte hon sätter fast det i botten utan bara vid handtagen på hinken! Det hänger inte utanför hinken på morgonen när man kommer iallafall, men hennes häst kanske äter lugnt och fint :p

Håller med om att de är absolut bäst att slippa ha nät men ville bara ge lite förslag på idéer eftersom de var några som gärna ville använda nät :)

Ett annat tips ang nät.. Jag har alltid höet i nät i min lösdrift. Till mitt halvblod har jag byggt en stor krubba i trä, ca 100 x 60cm längst upp. I den fäster jag nätet i öglor i botten (detta är för att b-ponnyn inte ska komma åt det höet, hon ha eget nät att pilla med) Kanten är ca 1,10 hög, ca 60cm djup krubba, så Effie får sträcka sig ner i krubban för att nå det.

Kan det var en lösning?

På detta sättet kan jag ge dem båda deras ranson ute på dagen och den lilla (som haft fång) får inte i sig för mycket.

Måste säga att jag inte gillar dessa nät. Ponnyn i mitt stall har fått ett sånt o olyckligare min på henne när hon står där o sliter på sitt nät är svårt att uppbringa...:( jag tycker också att det blir väldigt onaturligt att äta så högt upp som det sitter, är himla glad över att mina är stora o normala så de får fri tillgång både ute o inne.

Jag håller med dig helt. Mina ponnier är för tjocka båda två och är väl egentligen typiska hönätskandidater. Men jag kan inte för mig att låta dom ha nät, utöver skaderisken. En ponny i stallet har det och han har samma blick som du beskriver:(.

Eftersom mitt nät hängde högre än sådär så ser jag problem med att montera hinken och samtidigt få det ätbart för hästen? Nu har hon iaf en höpåse som förvisso inte räcker lika länge, men hon hade iaf verkat nöjd idag enligt vittnen...

Man har ju betydligt mkt mer plats att bygga ute än inne i en 3x3m box så tyvärr är det inget ingrepp jag kan göra (eller ens får, kan jag tänka mig). Mitt hopp står nu till höpåsen, ättiden blir ju tyvärr kortare men samtidigt slipper hon slita så fördärvat för att få ut nåt.

Det är en mkt onaturlig ställning, men jag har resonerat som så att min häst får 14-15 kg per dag totalt, av dessa är det 2-3 kg hon fått i nätet. Det kan inte skada henne speciellt mkt då hon all övrig tid på dygnet äter i normal position då hon letar mat ute, tuggar halm eller annat.

För att få ner hysterin har jag sett till att hon inte är dödshungrig när hon ska pilla med nätet. Hon får middag i hagen (2kg) vid kl 15-16 och sedan när hon kommer in vid kl 17-18 har hon 1 kg på golvet och 2 kg i nätet. Stor skillnad att göra så mot att låta henne vara deprimerad och dödshungrig kämpandes med nätet när inget kommer ut... faktum är att hon ofta väljer att pilla med nätet innan hon äter upp från golvet men hon har ändå ett val. Att hon dessutom fått middag ett par timmar innan gör ju att hon inte gått på tom mage sedan lunch när hon ska ta itu med nätet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 069
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18