-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Att den glappade så mkt när jag ridit en stund så att jag riskerade att snurra runt om hästen tar ett hoppsasteg... :o Jag provred ju utan nåt under sadeln, vanligtvis har jag ett renskinn som fyller ut ca 1 hålslängd. Gjorden glappade alltså, men hur som haver så hade det varit för löst även om den inte glappat. Det kan ju vara en bidragande orsak till att sadeln ville glida fram också, tror jag. Men jag vet inte, min gjord passade inte till sadeln helt enkelt så det kanske kvittar hur hårt eller löst den satt för den sakens skull.
Sadeln låg helt stilla med ELT-gjorden och det var mkt stor skillnad på att rida min häst, trots att den då var spänd som den skall (blev visad hur den ska spännas och hur hårt, de är ju lite speciella mot vanliga gjordar).

Senast ändrad:

*kl

Så, nu var mina farhågor besannade. Igår blev det min hästs tur att fasta i slow feeding-nätet i boxen tros att jag medvetet har satt det högt upp pga skaderisken. Hon rullade sig och satte fast ett bakben, fastnade i traktbrodden. Tackolov var det folk i stallet och hon hann aldrig slita sig fördärvad innan de fått loss henne, jag åkte dit och kände igenom henne men hittade inget varken sår, svullnader, värme eller nåt muskulärt. Vi får väl se idag om det är nån sträckning som visar sig...

Jag har alltid haft detta i åtanke och känt att det är som att välja pest eller kolera, då jag har nätet för att hon inte ska krubbita. Nu är ju dock nätet väck, ska hänga upp en höpåse idag, men den räcker ju inte ens hälften så länge...

Hu, vad hemskt!! :crazy: Tur att hon verkar ha klarat sig!

Jag har också funderat lite på slow-feeding-nät. Min häst står ju inne rätt mycket tyvärr. Drog ner 1 kg på höet för några veckor sedan (när vet sa att hon var "pluffsig"), läste sedan hemska artiklar om magsår och hängde istället in en höpåse med halm. Hon älskar det, får ca 2,5 kg halm när jag är där (ofast kvällen) och då är den slut på morgonen. Men hade ju gärnat sett att det räcker lite längre.

Ska man hänga ett nät så högt att hästen inte når upp dit med benen får man hänga det i taket, och hästen stå och äta som en giraff! Man ser ju när de rullar sig hur högt upp på väggen de kan sparka... :crazy:

Har du inte möjlighet att ströa med halm? Det har jag till min, ger ju mer sysselsättning, men tyvärr är det inte tillräckligt för att hon ska hålla sig från krubbitning när hon står inne mer vintertid, dessutom under värsta rushen i stallet (17.30-19.30). Därav hönätet.

Kl

Igår hämtade jag hem min häst. Stod som ett ljus dom fyra timmarna det tog hem :) känns verkligen bra att ha honom hemma igen. Hade egentligen tänkt att tömköra lite idag då han har vilat hela veckan då tjejen som hade honom inte orkat rida pga att hennes häst bröt benet i hagen och var tvungen att tas bort. Det måste gå spöken det här året för jag har aldrig varit med om att så mycket hästar har fått avlivas som i år.

Iaf så blev det ingen tömkörning pga halv storm och ösregn.

Men fy vad läskigt tur att det var folk där och att det ändå gick bra!

*kl*

Återbesök idag.
Ben 1 vf, sårskada. Fint utläkt.
Ben 2 hb, ligamentskada. Ohalt rakt fram och på volt. Liten reaktion efter böjning men ej under själva böjningen som vet bedömde som "ordentligt provocerande".
Ben 3 vb, sår och griffelbensfraktur. Sår utläkt. Griffelbenet status quo, ingen ihopläkning synlig. Ohalt, oöm vid palpation, inga synliga processer på vare sig rtg el uljud och stör ej intilliggande strukturer. Enade vets rekommenderade att inte operera bort biten utan den får sitta där den sitter tills hon störs av den vilket de inte tror kommer hända.

Summa; jag har en "frisk" häst och får börja sätta igång med ökande skritt för hand och om några veckor under ryttare, upp till en timme och åb om två mån. Hejja!! :D

Bästa julklappen, även om jag inte ropar hej än men hon har ju ändå rört sig rätt friskt i hagen emellanåt så lite skritt borde ju inte göra det värre.

Åh herre :(
TUR att folk var i stallet och var handlingskraftiga och snabba!

Kirre: men GUD vad roligt!!!! så skönt!

Ja, egentligen är jag ju inte förvånad. Men när man ser hur lågt alla andras hönät hänger i boxarna så känns det jäkligt ironiskt att det bara är min häst som fastnat...

Nåväl, red idag och det var inga fel på henne. Kände igenom innan jag red och kände varken nåt då eller under ridning. Tvärtom gick hon superbra. Skönt, jag hade väntat mig nåt värre:crazy:

Ja, egentligen är jag ju inte förvånad. Men när man ser hur lågt alla andras hönät hänger i boxarna så känns det jäkligt ironiskt att det bara är min häst som fastnat...

Nåväl, red idag och det var inga fel på henne. Kände igenom innan jag red och kände varken nåt då eller under ridning. Tvärtom gick hon superbra. Skönt, jag hade väntat mig nåt värre:crazy:

Kan du inte hänga upp en sån mjuk vattenhink (största modellen) som du stoppar ner nedre delen av nätet i så kan hon inte fastna! Har en i stallet som har så, kan ta kort på de imorgon och visa om du vill? Kände att min förklaring inte blev så bra :p

Tvärtom gick hon superbra. Skönt, jag hade väntat mig nåt värre:crazy:

Tänk vad roligt det är att du ens skriver nåt sånt om din häst! Det hade ingen kunnat tänka sig här för mindre än 1 år sen! Jättekul att det går så bra!

Ang ELT gjord så finns det en hel del bra beg till salu, kolla på alla kända försäljnings sajter ska du se.

Jag tror stallägaren är väldigt skeptisk till det.

Åhh, vad jag är less just nu - igen!
Min häst står i en "sjukhage" full med stor stenar (går en gammal stenmur rakt igenom) och lera upp till knäna. :crazy:

Idag hade hon en ny och annorlunda svullnad på bägge fram, värst på vänster. Kändes som vätska längs med senorna på sidorna. Liknar inte något som hon nånsin haft förut. Min hjärna skriker i panik: Senskada!
Och jag kan inte avgöra om det är för att jag är nojjig för att det är på min häst, eller om det är anledning till panik.

(En annan häst i stallet hade en svullnad på baksidan av frambenet, över böjsenorna, där jag genast tänkte oh oh, och det visade sig mycket riktigt vara en senskada.)

Jag orkar inte med denna oro snart! :cry:

Blir man nånsin normal efter att man haft en skadad häst? Varje gång hon halkar eller snubblar till så känns det som knivar i magen och bröstkorgen trycker ihop sig så att det inte går att andas. Det händer ganska många gånger på en ridtur så halt och lerigt som det är ute nu. :crazy:
Marvin - Nervvrak :arghh:

Ja, det är inte samma häst som för ett år sedan. Verkligen inte. Är mkt glad att jag inte sålde henne för 40 papp :crazy: Visserligen går jag fortfarande och sneglar efter att köpa en häftig gångartsponny, men jag får allt svårare att tänka på att sälja den jag har...

Jag har sökt igenom hela nätet efter både nya och beg ELT. Det jag hittat är väl beg runt 1300 kr som bäst, om de inte är alltför gamla vill säga. Men då tycker jag att jag lika gärna kan köpa en ny, och hittade en idag för 1755 kr inkl frakt som jag beställt.

Har också hittat en Mattes correction pad för 1350 kr exkl frakt. Det är det bästa nypriset jag hittat. Ska man köpa beg vill man ju veta att de är fräscha, annars kan man lika gärna betala för en ny tycker jag. Så mkt billigare blir det ju inte ändå.
Jag behöver inte correction-delen men jag tänkte att de är ändå så pass dyra att man lika gärna kan köpa en sådan för ev framtida behov. Har man inte iläggen i blir det ju samma sak som en vanlig. En kompis till mig har en Mattes som är 13 år gammal och använd nästan dagligen, när hon tävttar den ser den hur fin ut som helst. Så det är ju iaf kvalitet.

Gud så jobbigt. Hoppas verkligen inte att det är nåt :crazy: Jag är rädd för senskador nu när det är så lerigt och halt ute, speciellt nu när min häst har en kompis att busa med i hagen så hon rör sig lite vildare än annars. Men samtidigt försöker jag att inte tänka på det, man blir ju galen av det. Men jag har å andra sidan inte haft skadeproblem med henne, hade antagligen vart annorlunda då...

Varför är stallägaren skeptisk till halm? Det är ju rejält billigare än spån (eller vad du nu har nu)...

Fast det är ju rätt ovanligt att man får senskador på bägge fram samtidigt i sjukhage. Det kan vara så enkelt som foderrelaterat eller ett virus, försök att inte måla faan på väggen innan du konstaterat fakta. Förstår att du nojar men hästar är klena djur så stora dom är och har ju enormt lätt för att få långdragna skador av olika slag eller andra sjukdomar typ kolik. Tyvärr.

Du ska se att det löser sig med din pålla, hoppas du kommer till en häst som mår mycket bättre redan idag!

kl

Grattis kirre till att ha en friskförklarad häst äntligen!

Nja där är jag motsatt totalt!:D Försöker alltid ta det lugnt när jag vill ha/behöver nåt o lägger bud på det som finns på ett belopp jag kan tänka mig att betala. Gav 900 för min ELT som var i mycket gott skick t ex. Det gäller bara att ha is i magen och leta tills man hittar...men alla är vi olika och tur är ju att några köper nytt!:o:D

Sådana svullnader fick Bruce också, bak på insidan av senorna på båda fram, fast lite mer på vänster. Kändes lite som gallor, men man kände även puls i själva svullnaden. Han var inte halt eller öm. Åkte in och ultraljudade men veterinären hittade inget konstigt så vi körde på. Det var när han stod efter att ha gått omkull på stallgången.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 069
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18