Sv: -07-ornas 15e tråd!
Oj vad konstigt det ser ut! Undrar som Sassiball, hur rör hon sig? Kan det vara till följd av lerig hage som du skrev tidigare?
Sassiball: Jag tycker det är tråkigt att du ska sälja din fina svarta. Men förstår samtidigt helt och fullt beslutet. Hoppas det kommer kännas rätt för dig i slutänden.
Oxo: Vad roligt att vara igång igen! Hoppas du kan stå upp idag.
Stjarnfrukt: Kul att det funkar så bra för er, och roligt att du fått tag i en så duktig medryttare.
Kl
Jag kan gå normalt igen!
Var tillbaka och kollade och fick konstaterat att det bara är en muskelskada så sen dess har jag tjurat på och försökt använda benet så mycket som möjligt. Sjukgymnasten menade på att det skulle bli bättre av det och han hade nog rätt.
I förrgår tog jag en tur med Queenie. Tänkte mig en lugn joggrunda bara för att testa både mig själv och kolla av hennes hosta. Hon frustade jättemycket men ingen hosta alls!
Mitt knä känns fortfarande glappt och konstigt ibland men det blir bättre. På hemvägen tyckte dock pålle att det gick för sakta, drog på jordens brall och stack iväg i galopp. Först tänkte jag, ja men spring då, du har väl överskottsenergi. Hon bockade och skuttade och tog i av hjärtans lust, men det blev lite väl okontrollerat så när jag ville ha stopp drog hon på mer... Längre fram blir det en ganska brant nerförsbacke så innan dess ville jag verkligen ha stopp! Det hann nästan bli otäckt innan hon gav sig och saktade av... Jäklar vad snabb hon är.
Nu kommer jag jobba jättemycket över jul så jag misstänker att det blir en hel del vila nu också, men jag ska försöka hinna med.
Ett litet inlägg i nät-debatten: Jag har nät till Q ute från morgonen. De går ut ca kl 06, ibland 07 och då får hon 5kg i dubbla nät. Det är oftast slut innan 10. Utan nät misstänker jag att det är slut redan vid åtta. Sen får hon 2 kg till på em, och till kvällen får hon 2kg till på golvet. Nu har jag bytt jobb och därmed jobbtider, jag slutar oftast halv tolv och är hemma tolv, men vissa dagar slutar jag kl 14 eller 16. De dagar jag slutar halv tolv skulle hon väl lika gärna kunna få 3 kg på marken och sen 2 kg när jag kommer hem, men de dagarna jag slutar sent känns det ganska jobbigt om hon ska vara utan från åtta till halv fem... Då försöker jag hellre förlänga ättiden så mycket jag kan.
Ang stress och onaturlig ätställning, visst är det onaturligt att de står och pillar och drar ur ett nät, men jag har inte upplevt Q som stressad av det. Sen är hon såklart megahungrig så fort maten är slut och kommer genast fram till grinden och tigger så fort man visar sig, men det gäller ju oavsett hur hon fått i sig maten. Jag tycker alla hästar som på ett eller annat sätt får mat i portioner uppvisar vissa stressymptom, kolla bara på ridskolor där det ges frukost, lunch, middag. Ponnyer springer runt och bråkar så fort det är dags för nästa mål.
Totalt äter hon alltså 9 kg/dag och är för första gången i sitt liv fin i hullet. Nu skulle hon till och med kunna klassas som lite smal, vilket ju är ganska lätt avhjälpt.. Men skulle hon få fri tillgång så skulle hon antagligen smälla i sig 30 kg/dag och svälla som en ballong, vilket hon gjort tidigare. Jag är väldigt glad och tacksam över att mina andra två kan ha fri tillgång, de är glada och harmoniska och använder dagarna till allt, inte bara mat, lek och bus och gnaga på träd osv mellan maten. De delar på ca 250-300 kg på 6-7 dagar. Det idealiska vore ju att ha alla tre tillsammans, men som sagt är jag rädd att en viss ponny kommer bli alldeles för fet. Dessutom är hon inte så värst snäll mot andra hästar, låg i rang men sur som ättika. Det känns lite som pest eller kolera.