-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Kl

Då var premiär turen avklarad! Puh säger jag bara, jag har ju inga muskler kvar! Han kändes ändå ok, jag har en del att jobba på speciellt i galoppen där hon har haft lite svårt att få ihop honom. Det märktes på honom att det var jobbigt att sätta under sig. Men det var ändå en härlig känsla att vara tillbaka på hästryggen på riktigt och jag lär ha träningsvärk i morgon!

Kul att vara igång igen! Klart att du har tappat muskler, lycka till att gå i morgon! :D

Såhär ser min hästs bakben ut idag, spännande värre:

Ojdå, de ser ju lite... märkliga ut. Hur rör hon sig?

oxo, åh jag förstår, vad härligt att ha pålle hem och kunna rida :)

kl

Ush det är lite nervöst här nu, går o väntar på att besiktiga pållen, humöret går upp och ner hela tiden. Ena stunden hoppas jag allt går bra, men samtidigt inser jag ju att då är hästen inte min längre :( Nästa stund tänker jag att, fasen, kanske skulle man låna ut istället? ....

Jag försöker redan nu avskärma mig lite från hästen så jag skriver inte precis så mycket om henne här, men läser gärna om er andra under tiden.

Oj vad konstigt det ser ut! Undrar som Sassiball, hur rör hon sig? Kan det vara till följd av lerig hage som du skrev tidigare?

Sassiball: Jag tycker det är tråkigt att du ska sälja din fina svarta. Men förstår samtidigt helt och fullt beslutet. Hoppas det kommer kännas rätt för dig i slutänden. :)

Oxo: Vad roligt att vara igång igen! Hoppas du kan stå upp idag. ;)

Stjarnfrukt: Kul att det funkar så bra för er, och roligt att du fått tag i en så duktig medryttare. :)

Kl
Jag kan gå normalt igen! :D Var tillbaka och kollade och fick konstaterat att det bara är en muskelskada så sen dess har jag tjurat på och försökt använda benet så mycket som möjligt. Sjukgymnasten menade på att det skulle bli bättre av det och han hade nog rätt. :p

I förrgår tog jag en tur med Queenie. Tänkte mig en lugn joggrunda bara för att testa både mig själv och kolla av hennes hosta. Hon frustade jättemycket men ingen hosta alls! :) Mitt knä känns fortfarande glappt och konstigt ibland men det blir bättre. På hemvägen tyckte dock pålle att det gick för sakta, drog på jordens brall och stack iväg i galopp. Först tänkte jag, ja men spring då, du har väl överskottsenergi. Hon bockade och skuttade och tog i av hjärtans lust, men det blev lite väl okontrollerat så när jag ville ha stopp drog hon på mer... Längre fram blir det en ganska brant nerförsbacke så innan dess ville jag verkligen ha stopp! Det hann nästan bli otäckt innan hon gav sig och saktade av... Jäklar vad snabb hon är. :o

Nu kommer jag jobba jättemycket över jul så jag misstänker att det blir en hel del vila nu också, men jag ska försöka hinna med.

Ett litet inlägg i nät-debatten: Jag har nät till Q ute från morgonen. De går ut ca kl 06, ibland 07 och då får hon 5kg i dubbla nät. Det är oftast slut innan 10. Utan nät misstänker jag att det är slut redan vid åtta. Sen får hon 2 kg till på em, och till kvällen får hon 2kg till på golvet. Nu har jag bytt jobb och därmed jobbtider, jag slutar oftast halv tolv och är hemma tolv, men vissa dagar slutar jag kl 14 eller 16. De dagar jag slutar halv tolv skulle hon väl lika gärna kunna få 3 kg på marken och sen 2 kg när jag kommer hem, men de dagarna jag slutar sent känns det ganska jobbigt om hon ska vara utan från åtta till halv fem... Då försöker jag hellre förlänga ättiden så mycket jag kan.
Ang stress och onaturlig ätställning, visst är det onaturligt att de står och pillar och drar ur ett nät, men jag har inte upplevt Q som stressad av det. Sen är hon såklart megahungrig så fort maten är slut och kommer genast fram till grinden och tigger så fort man visar sig, men det gäller ju oavsett hur hon fått i sig maten. Jag tycker alla hästar som på ett eller annat sätt får mat i portioner uppvisar vissa stressymptom, kolla bara på ridskolor där det ges frukost, lunch, middag. Ponnyer springer runt och bråkar så fort det är dags för nästa mål.

Totalt äter hon alltså 9 kg/dag och är för första gången i sitt liv fin i hullet. Nu skulle hon till och med kunna klassas som lite smal, vilket ju är ganska lätt avhjälpt.. Men skulle hon få fri tillgång så skulle hon antagligen smälla i sig 30 kg/dag och svälla som en ballong, vilket hon gjort tidigare. Jag är väldigt glad och tacksam över att mina andra två kan ha fri tillgång, de är glada och harmoniska och använder dagarna till allt, inte bara mat, lek och bus och gnaga på träd osv mellan maten. De delar på ca 250-300 kg på 6-7 dagar. Det idealiska vore ju att ha alla tre tillsammans, men som sagt är jag rädd att en viss ponny kommer bli alldeles för fet. Dessutom är hon inte så värst snäll mot andra hästar, låg i rang men sur som ättika. Det känns lite som pest eller kolera.

Det såg inte så roligt ut? Men alltså är hon så gallig och svampig i benen normalt? Eller är det bara nu? O_o

Hon ser väldigt ojämn ut i fötterna, eller är det bara bilden som luras? Just högerfoten ser väldigt hög ut jämfört med den vänstra och kotan mer upprätt än den vänstra.

De där såg ju inte helt normalt ut.O_o

I dag har jag testat sadeln, Equipe Victorian. Den var riktigt skön.:d Men även om jag skulle kunna skrapa ihop 44 TESK, så känns de vansinnigt. Men om jag vinner på Lotto någon dag så absolut. Men sadeln blir kvar i stallet, då de är en annan tjej som köper den. Så man kanske får prova igen....

Även fast sadeln va skön så var hästen lite jobbig i dag. Har ridit ett par dagar med min hemmasnickrade gummisnoddsgraman, och nu fick man tillbaks.:wtf: Men underbart skönt att man kan sitta och rida på utebanan den 19 december.

kl

Ja, stjarnfrugt,det gick snabbt, och jag tycker om köparen så det känns bra, men ändå jobbigt liksom.

Maja, ja jag tror det är rätt ändå...
Så skönt för dig att kunna rida igen! Förstår precis din känsla när hon satte fart och du visste att du hade en backe framför dig, :crazy: väl du fick stopp på henne.

Synd att hon har så lätt för att gå upp i vikt, men vad ska man göra liksom? funkar det med nät så är det väl bra.

Du har inte provat foder som är väldigt högt i protein till henne? alltså grovfoder? vi har ju en welsh mountain och hon går på samma foder (kvot 14) som de stora hästarna och hon klarar fri tillgång bra, några kg för mycket men inte så farligt. Men det är ju inte så lätt att hitta ett foder som passar till punkt o pricka.

En sadel för 44 000 bör vara skön tycker jag, det måste man kunna begära ;)
Jag trodde du hade köpt den, men jag förstår mycket väl att du inte gjort det om man säger så.

Hon rör sig normalt. Eller, det jag hann se, det gick fort och ibland var alla benen i luften samtidigt. :o

Tror att bilden luras ang höjden på hovarna, så snett och vint brukar det inte se ut.

Hon är ibland lite gallig bak, men nu extra mycket. Hade dessutom lite lymfangit-svullnad i höger bak i förra veckan (hittade aldrig såret, men hon brukar sparka sig själv på insidan av höger bakkota, det gick ner i helgen, men kom tillbaka lite igår.

Idag var bakbenet mindre "böjt" och frambenet nästan normalt igen, bara lite svampig på sidorna. Ingen feber, inte halt. Personalen tyckte hon var lite loj i morse, de andra hästarna for runt som tokingar och min stod bara och tittade. Men när jag var där var hon INTE loj... (gjorde burn out på gårdsplanen).

Hade nog varit bra att skritta henne, men jag drar en sväng till Tyskland i morgon så hon får vila lite.

Förstår att det känns jobbigt. Flyttar hon långt isåfall?

Jag satt och tänkte, senast igår då jag red ut, att jag skulle ha väldigt svårt att sälja min häst nu. Även om jag som sagt tänker tanken emellanåt så skulle jag ha svårt att genomföra det. Hela processen liksom att visa och fundera kring hur hon får det dit hon kommer osv. Och min är ju inte lika go som din verkar vara, så man tänker till en och tre gånger. Har man otur sköter hon sig fint på provridningarna, som hon brukar,men kör sen sitt rejs när hon flyttar till sitt nya hem. vem vet hur det går då. Så länge jag har henne själv vet jag vad som händer och kan stå för det. Svårt är det. Lider med dig.

Jag förstår att din häst blev såld snabbt, den är verkligen superfin, snacka om utstrålning!

Tyvärr har jag inte fått analysen... än... Förra året fick jag den i typ januari-februari nån gång. Han är inte så snabb min hönisse. ;) Hon har gått på fri tillgång förut. Vintern när hon var 2-3 gick bra, ingen övervikt utan riktigt fin i kroppen. Vintern 3-4 gick mindre bra. Hon svällde som en ballong och fick fång på våren trots att hon knappt åt nåt gräs alls, det var den hösten hon blev sådär jättesjuk och var två timmar från hästhimlen när hon plötsligt vaknade till liv igen och åkte till Ultuna. Vintern som kom (4-5) då föll hon först ur till ett vandrande skelett och ställdes då på fri tillgång i januari. I mars var hon överviktig igen och fick tillbringa sommaren med munkorg och var fortfarande tjock. Vintern 5-6 ljög min syster galant för mig om att hon visst inte hade fri tillgång, vilket hon i början av hösten inte hade, men jag upptäckte vid ett besök (efter att hennes hovis, som är en vän till mig, skvallrat) att hon visst hade det och hästen var bred som ett ladugårdstak och hade aldrig fått på sig en sadel, möjligtvis en lastpall med spännband runt. Jag blev fly förbannad och hotade med diverse :angel: och vips stod hästen utan fri tillgång och gick ner i vikt. Hela sommaren gick ut på att banta och nu är hon plötsligt fin i hull igen.

Tanken har slagit mig att prova släppa in henne till grabbarna. Men som sagt är jag rädd att hon blir smällfet. I dagsläget är hon lite smal, men det är ju lättare att åtgärda sas. Sen är det ju det att hon är så grinig. En riktig bitch. Jag har sett henne springa och leka med pojkarna på andra sidan tråden flera gånger, men jag vet att om dom skulle försöka busa med henne skulle hon sura och sparka. Hon är en fena på att sikta... :cautious:

Ok, ja då är det nog bäst att hon håller sig på sin sida staketet, man vill ju gärna ha lugn o ro i hagen.

stjarnfrugt, det är väl runt 25 mil (i så fall, är väl bäst att säg)

låter som det går fetbort att öht fundera på att släppa in stoet till en massa grabbar utifrån det. Hade jag inte gjort oavsett, blir sällan bra.

kan du inte ta analysen redan när du beställer grovfodret? att få analys i jan/feb är ju nästintill helt bortkastade pengar, då är det ju 2/3 av vinterhalvåret som passerat redan?

Haha tro mig, jag har frågat efter den varje gång jag pratat med honom. ;) Nu syns det på pojkarna att det är precis lika bra krut i det i år som förra året. De är runda och fina utan att vara feta. 10an har fått jättefin överlinje sen de började få fri tillgång. :)

Det är ju frågan om två yngre busar. Ett halvblod f. - 10 och en bruksnordis f. - 11 som leker som tusan tillsammans. De lär säkert vilja involvera fröken ponny och då känner jag på mig att det smäller ganska direkt. Tyvärr. Inte kul att ha henne själv, men det är som sagt lite pest eller kolera.

Det där såg lite märkligt ut. Får hoppas att det inte är något allvarligt eftersom det börjar gå ner!

Träningsvärken var ett faktum idag, fast den var inte lika illa som jag trodde att den skulle vara :p Men ändå en ganska skön känsla!

Trist att du har sålt din fina häst men jag förstår att du inte har tid med alla barn och dom andra hästarna. Hon verkade ju så himla trevlig av det du beskrivit henne och filmerna du visat. Sådana användarvänliga hästar säljs fort.

*kl

Jaha, till 20.30 fungerade det. Sen krubbiter min häst, nu på vattenkoppen också som man inte ens kan gegga in med antibit.
Jag får sån jävla mental stress av att höra det. Även om jag vet att det inte är nån panik för hästen att krubbita i den omfattning hon gör, men ändå. Att veta att jag gör allt jag kan men har för dåliga förutsättningar för att hålla henne nöjd vinterhalvåret :(
Hagen är lerig nu och det är mörkt och hon är ensam efter kl 15. Jag har henne ute till runt 18 i bästa fall, hon står bara vid grinden och ropar så fort hon ser någon så kul har hon ju inte. Men hon krubbiter åtminstone inte ute. Inne har jag halm, höpåse som tar slut för fort (får köpa en till i helgen när jag har tid) och väntar och väntar och väntar på att kunna flytta henne till en utebox i hopp om att hon trivs bättre. Men ändå, känns jävla tröstlöst.
Inga vettiga lösdrifter finns det och frågan är om man ens ska flytta henne när jag väntar och väntar och väntar på att kunna flytta till andra landshalvan. Känns som hela tillvaron är ett väntande :mad:

Veterinären trodde inte att Pronutrin skulle ha nån effekt mer än ett hål i plånboken. Men jag kanske provar det framöver. Det känns roligt nu när sadelhistorien uppgått i 3500 kr inför julen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 069
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18