-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Beklagar, det är tungt när man måste ta det beslutet :(

Samtidigt så har du i alla fall gett henne många chanser och då får man luta sig mot att man gjort vad man kunnat och att det är en av de tyngre skyldigheterna som man har som hästägare, men att man får försöka göra så att det blir ett så bra avslut som möjligt för individen.

Men det var väl bra?! Ja jag menar inte att det var bra att ditt busiga föl ställde till det så utan det var väl bra att ridningen funkade sen? Det visar väl om något att Bäckahästen vuxit upp nu o att allt kommer gå oändligt mycket bättre än förut.

Ja det tror jag med. Sen kommer det nog alltid att finnas en liten (stor) rebell i henne ;)

Sec op-veterinären frågade just om hon var en olycksfågel och jag tyckte inte att hon var det då även om det helt klart varit mer med henne än mamman men nu får jag nog slänga in henne i den kategorin.

En kompis nämnde miljön kanske och självklart har jag funderat på det. Samtidigt gick det ju bra i ett år. Visst, det gänget som är där nu är ju betydligt rörligare än gänget förra vintern. Nu är fem av de sju hästarna "unghästar", 07: or och yngre.

Svårt är det. Hon är ju mentalt väldigt harmonisk nu och lösdrift är helt klart sättet hon trivs bäst med så att gå tillbaks till box igen gör jag inte om det inte dyker upp ett stall med lååånga utetider, fri tillgång i hagen och större, "oleriga" hagar.

Min hästar har en ganska "tuff" dvs inte tillrättalagd miljö i sin hage. Så klart finns det risker med att ha sina hästar så och i flock. Hagen innehåller berg, klippor, stenrösen, stenmurar, både tät och glesare skog samt öppna ängar.
Det ryker ju skor då och då men jag tävlar inget så det är ingen panik med en tappsko. Förr när jag tävla mycket kunde det vara lite bökigare med tappskorna men på de större tävlingarna fanns i princip alltid hovslagare så hade hästen en tappsko dan innan tävling så fixa man det på tävlingsplatsen (eller så slog jag på den själv om jag hade skon).
Ingen av de hästarna jag har nu drar på sig några småsår trots sina bravader över stock och sten. Hade en galopphäst, hon var helt makalös till att kuta och hon slog sig jämt på benen och hade små sår. Hon slog sig iofs oavsett om hon gick i platt hage eller i snårskog.

Det är klart att man kan ju inte hålla på i all evighet och behandla det ena efter det andra man har ju (oftast) hästen för att rida. Samtidigt så vill man att hästen ska få vara häst, gå med kompisar och gärna ha en större hage än en parkeringsruta. Förstår att det är svårt särskilt när hästen trivs så bra annars med sin miljö.

Idag har jag tömkört min apa - skulle visst vara hemskt besvärligt de första 500 meterna..Leka rädd för brevlådor, slänga sig åt sidan, snurra runt och hålla på :meh: Jag reder ut det men nu när grusvägarna är så mjuka och hästen har 4 brodd i varje sko så river hon upp vägarna när hon ska bråka och jag vill helst hålla mig kompis med de andra i vägsamfälligheten så jag valde att leda förbi henne på de ställen hon strula. När vi kommit en bit hemifrån gick det bättre. En skogsmaskin och några skogsarbetare i färd med att ta hand om vindfälle är helt ofarliga - men den där BREVLÅDAN :eek: :eek: :eek:

:cautious:

När hon inser att det inte lönar sig att bråka utan bäst att knalla på så kör hon sitt missbelåtenkavalkad "hrm hrm hrm fnyyyyyyyyys, hrm hrm hrm fnyyyyyyyyys, hrm hrm hrm fnyyyyyyyyys"

På hemvägen låg hon på lite så jag la in halter. Först ville hon inte stå stilla så jag rya på henne. Nästa gång (och gångerna därefter) gjorde hon sån där "freeze"-halt - dvs stanna helt abrupt och sen stå som en staty, inte röra så mycket som ett öra förrän jag sa gå, knäpphäst (inte helt avspänd i halten mao).

Dagens bästa - inga stegringar trots en del protester inledningsvis, lite hopp och skutt men inget stå på bakbena och veva :)

Men brevlådor äter bruna hästar visste du inte det:banghead::D

Min tror att dom äter grå också, men idag gick han helt ok. Han har fått vila några dar nu över jul för jag har inte hunnit rida och det har ju varit ett bedrövligt väder. Idag red jag ut en sväng först och sedan in på banan. Tog fram lite cavaletti och efter att han först hoppat över alla gick han riktigt fint. Men oj vad jag får passa yttersidan. Han har blivit lite svårsvängd och skjuter gärna ut bogen. Efter en massa övergångar och volter blev det bättre. Har ni tips på bra övningar är det välkommet!

Min häst hade för ett tag sedan nåt för sig att hon inte skulle svänga åt höger, alltså att man inte fick med yttersidan utan hon bara böjde sig som en makaron och piskade med svansen. Fick då en bra övning av min tränare som kan vara bra, funkade iaf för oss...

I skritten på halvlång tygel, alltså efter lång tygel framskrittningen innan själva apsset börjar - ha hästen rak, sväng för vikten och med ledande innertygel några steg. När hästen följer med, går rakt fram. Mkt simpelt men bra för att få med yttersidan. Kan upprepas hur mkt som helst i bägge varv.

Sedan kan man ju göra detta i alla gångarter som en check. Jag gör det ofta i trav när hon inte är helt med och gärna vill flyta iväg. Rak häst på volten, svänga för vikt och ledande tygel...Men att lägga grunden redan i skritten innan arbetet kommer igång tycker jag varit bra för att få med henne från start.

Andra saker jag alltid gör för att checka av att yttersidan är med, är att rida utåtställd, göra framdelsvändningar med utåtställd häst på liten fyrkant och klassikern att rida innanför spåret...

Idag har min häst gått i stor hage. Faktiskt var hon mindre lerig än jag väntat mig, antagligen för att hon går ensam nu och därmed springer mindre...
Benet är nu inte nämnvärt varmt, men svullnaden över kotans insida är kvar dock tycker jag det är knappt tjock runt såret och där det kommer ifrån. Inte svampigt utan mer bara tjockt runt kotan. Ingen temp idag heller.

Tog ut henne och gick i ridhuset 15 min, sedan kom en kompis och hjälpte mig och vi longerade henne några varv i alla gångarter. Går helt rent. När jag kom in tyckte jag svullnaden gått ner, om än inte helt så iaf märkbart.
Inatt får hon stå med BoT så ser jag imorgon när jag kommer ut på morgonen/fm hur det ser ut. Är ändå ledig och ska titta på kursen jag skulle varit med på... Men blir iaf ingen träning för oss, hon får vila eller ev jogga imorgon och på söndag rider jag i ridhuset för att jag kommer ut först när det är mörkt. Men nästa vecka rider jag ut och hon får en form av aktiv vila... Hon är asdryg nu för hon tycker att hon vilat klart, står och skrapar i gången, steppar runt och är allmänt brötig. Idag började hon tom takta och skutta när någon smällde igen dörren i ridhuset, normalt sett bryr hon sig inte ens om storm eller att nån kör traktor inne samtidigt som man rider där ;) Vila är trååååkigt.

Senast ändrad:

Tack för tipset, det ska jag testa. Rida utåtställd är ett måste när han är sån annars blir han som du säger som en mackaron. Jag märker ju när bogarna kommer på plats att han blir följsam och då är han fin att rida men tills dess så får jag allt arbeta för det. Min kropp har ju legat i sparläge nästan i ett år nu och det märks också styrkan och snabbheten är obefintlig.

Skönt att hon inte haltar men synd att du inte kan vara med på träningen. Sen är det drygt när dom blir så på tårna av att vila.

*kl*

Så gulliga ni alla är, värmer massor! Skriver när det väl är gjort :( och kommer väl läsa här i smyg efter ett tag när jag orkar igen! :)

Skulle dock vilja höra lite om Nelly, för så heter hon väl? Om dom hoppat ännu fler läskiga jättehinder! :p:D

Och läste också att SUPERSNYGGA Calistra :love: numer har startat och fått placering i 130cm! :)

Påminner lite om min kompis som hade en mycket rutinerad fälttävlanshäst, han var en superklippa i terrängen, totalt orädd och helt fokuserad. MEN soptunnorna och brevlådorna hemmavid - han hoppade och skuttade varje gång han gick förbi dem. De var jätteläskiga.

Men vilken otursfågel hon är din häst. Hoppas såret läker fort och ni kan börja igångsättningen.

Hunter: Divan är rädd för stenar i perioder. Asjobbigt då de är överallt :p

*kl*
Fick ut kiropraktorn igår och antagligen har Divan fläkt sig. Som ryggskott i längden och jätteknuta insida lår hö bak. Förklarar varför hon inte kunde skjuta på ordentligt. Annars var allt bra och spänningarna och låsningarna i hö bog som hon haft sen sparken i somras var helt borta.
Att ha en rörlig häst är inte så kul jämt. Kiropraktorräkningarna denna höst är typ 3500 kr. Men hellre det än veterinär.

I julklapp fick jag ett par nya Pikeurbyxor och biljetter till Helen Langenhanebergs clinic i mars. Jävlar vad bra jag kommer rida i vår :p:D
Fick även broddar så jag inte ska slå ihjäl mig på stallplan om/när snön/isen kommer.
Nu regnar det igen..... och blåser.

Påminner lite om min kompis som hade en mycket rutinerad fälttävlanshäst, han var en superklippa i terrängen, totalt orädd och helt fokuserad. MEN soptunnorna och brevlådorna hemmavid - han hoppade och skuttade varje gång han gick förbi dem. De var jätteläskiga.

Min **-iga FT-häst kunde jag aldrig rida ut med :o hon var (är) helt hopplös och det var inget direkt roligt att försöka ge sig ut en runda eftersom hon var "rädd" för allt, backa ner i diken, reste sig osv :crazy: hon gick som på räls dock i terrängen när det var tävling. Mina andra hästar är "normala" och går bra att rida ut på O_o
Så jag har inte gett upp hoppet på något sätt om att Bäckahästen ska kunna bli FT-häst :p

Hunter: Divan är rädd för stenar i perioder. Asjobbigt då de är överallt :p

:rofl:
Min har verkligen brevlådor som favourite spooky object - träffade på en läskig röd idag när vi gick promenad :p

kl

Idag tog vi en rask promenad tillsammans. Helt ny runda och massor att glo på. Ögonen stod som kaffekoppar i skallen på henne men hon gick framåt jämte mig hela tiden. De två sista km började hon slappna av och sänka huvudet, frusta och ögonen fick ett mer intresserat uttryck till skillnad från det tidigare hysteriska :meh:

När jag senare stod och mocka i ligghallen var det rätt skumt ute. Hörde hästhovar på grusvägen. Kom en ponny i galopp, ryttaren red barbacka. Blev lite avis. Kände att vi har en del kvar att jobba med innan vi kan galoppera barbacka i skymningen...

*kl*

Är mest här inne och smyger om kring och läser om allas uppgångar, motgångar och alla sår dom lyckas dra på dig. Här är det fortfarande is överalt och jag är så LESS. Känner hur Barbie bara spänner sig när vi är ute och skrittar så det känns helt meningslöst att ens göra det. Jag har nog heller aldrig haft hästar som sett så ovårdade ut som de gör nu! Dom är såååå långhåriga och inte friserade öht och Barbie är så tjock över ryggen att hon ser fyrkantig ut:o. Känner mig allmänt som skit över hästarna när jag inte kan göra allt jag vill:(.

Underlaget har iaf börjat köras in i ridhuset. Jag förtsätter dock min skeptisism eftersom dom gör allt i så konstig ordning. Belysningsarmatur osv är inte uppe än och jag ser framför mig hur dom tappar spikar och skruvar till förbannelse ner i underlaget... Jag hoppas att jag har fel i alla mina farhågor och att de kan tänka sig att släppa in oss privatryttare iaf att rida där även om sargen inte är klar.

Jag vill riiiiiida!!
602344_4429080257043_624600383_n.jpg

Senast ändrad:

vad blir det för underlag ni lägger in då? spännande! Tror knappast du behöver vara rädd för spikar och skruvar osv ? :)

Kl

alltså, att hästar hoppar och skyggar för saker ute osv, det är väl helt normalt i min värld på lite vakna och pigga hästar med blod?
däremot backa och resa sig och ner i diken osv på rutin, självklart är det ett problem men då får man ju försöka jobba på det och tex ha draghjälp ute och anpassa ritterna utomhus väldigt pedagogiskt så de lär sig.?
jag har ju ridit hästar höga i blod i alla år, och visst, det hoppar och far och glor emellanåt på stenar osv, men knappast är det ju ett problem i sig, om man bara kommer på rätt bana och de i grunden får in en trygghet under ryttare att även om de hoppar och far lite så är det trevligt att vara ute?
Backa och resa sig konstant, ja då är det ju ett annat läge som sagt och då får man ju ffa lägga mer tid på att isåfall ha draghjälp och inte rida ut ensam osv för att lösa det.

eftersom hästarna sen går en FT utan problem så handlar det ju mer om daglig atmosfär osv, inte om saken i sig?

Jag hade blivit galen att rida ut på sådana hästar :D Min gamle var skitfånig när det kommer till stenar på hemmaplan, nån var rädd för brevlådor men det har stannat där tack och lov...

Har hört riktiga mardrömshistorier om nedfallna spikar i underlag, både från eljobb och sargbygge:/. Blir tydligen nån sand/spånblandning. Direkt på frusen backe. Lite konstigt tycker jag men känner att jag redan gnäller för mycket:o.

*kl

Red min häst igår, skritt och lite trav i ridhuset. Trodde att hon skulle explodera men hon var snarare skittråkig och tuggummi. Hade dessutom glömt sporrarna och det är så jäkla skillnad på henne utan dem :crazy:
Men eftersom jag måste rida inne idag med pga mitt jobb så tänkte jag att jag inte behöver rida henne ordentligt inne två dagar. Blir nåt litet pass idag för att känna på henne, och sedan uteritter nästa vecka i dagsljus. Tyvärr har dock samtliga våra ridvägar skurits av då det kräver leriga passager över till grusvägarna som är ridbara :( För att öht komma nån vart utom att skritta på superleriga skogsstigar så måste man passera en liten traktorväg på 20m på någons mark, eller en traktorväg över två gärden = så lerig att det är oframkomligt. Nu har denne granne med 20m väg på sin mark börjat muttra över att det trampas där när det är som värst. Det kan man ju inte klandra denne för, men det innebär att man inte kan rida någonstans öht när det är lerigt. Mer än en grusväg fram och tillbaka, tar max 25 min totalt...

Var också och tittade på nytt stall igår. Men det är inget för oss. För stökigt, trångt, mörkt, dåligt underlag både i ridhus och på bana. Kort sagt för mkt "vi ska fixa iordning det" för att det ska kännas rimligt, med alla de projekten kommer det ta flera år innan det känns komplett. Dessutom hade de inte hästarna ute längre än till 17 vintertid vilket inte är nån skillnad mot vad vi har nu, bortsett att hon nu står ensam sista timmarna. Det enda positiva var att hagarna var bättre än våra samt att hästarna gick ihop, tror även ridvägarna ute kan vara mkt bra. Men men, jag är ju en sån där besvärlig ryttare som både vill träna vettigt och rida ute vettigt...

Kl

däremot backa och resa sig och ner i diken osv på rutin, självklart är det ett problem men då får man ju försöka jobba på det och tex ha draghjälp ute och anpassa ritterna utomhus väldigt pedagogiskt så de lär sig.?
Backa och resa sig konstant, ja då är det ju ett annat läge som sagt och då får man ju ffa lägga mer tid på att isåfall ha draghjälp och inte rida ut ensam osv för att lösa det.

Visst är det så att många hästar är lite sprättiga vid uteritt. Fick reda på långt efter att den kommit hit att en av mina inte ska gå att rida ut på. Ingenting som jag märkt av dock. Går hur bra som helst, visst den glor lite men that's it.

FT-hästen var (är) ett klassiskt exempel på en spooky häst. Hon tittar på precis allting även om där inte är något att titta på. Om jag blev arg så blev det 10 resor värre så det bästa var att strunta i henne och rida på de platser som hon var nöjd på. Bortsett från sitt spookande så är hon en modig, utomordentlig häst som älskar att tävla. När hon ställdes inför de distraktioner som en tävling innebar så försvann alla "fantasi-monster".

här såg det ut när det begav sig, så här ivrig var hon knappast att lämna stallplanen hemma ;) hon har inte sett den här banan innan så hon kan inte rundan men hon ser hinder nr 1..

kl
Kände direkt idag när jag satt upp att det var rätt mycket energi och spänning i kusen, redo att flyga i luften så bättre att förekomma än att förekommas så jag tog frisk trav direkt så hon får fokusera på arbete framåt istället för att hitta på jävelstyg och redan efter något enstaka varv så hade spänningen förvandlats till spänst. Ridpasset gick fantastiskt bra, mjuk avspänd fokuserad häst trots att kompisarna ropade i hagen. Härlig hänsla :love:
Vi skrittade en liten runda ut och hon gick utan knot, sista biten upp till stallet förbi kompisarna tänkte hon tveka men jag var beredd med att sluta om ben så hon hann knappt tänka tanken färdigt.

Nöjd häst efter ridpass
IMAG0131_1_zpsec745fd2.jpg

Lunch
IMAG0133_zps962d21ed.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 069
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar