-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Jag håller med, tycker hon var jättefin :)

Ja men då levde hon ju upp till "ryktet" om QE: s avkommors bockkapacitet ;)

Fast QE-avkommorna är ju typ världskända för sitt beteende, svårt att tänka sig att alla stona som betäckts med just QE var riktiga bockmaskiner ;)

Nu är jag inte insatt i hur ert problem yttrar sig men jag hade en galopphäst som hade svårt att acceptera och lita på handen. Jag gjorde som så att jag red med dubbla tyglar, en uppsättning fäste jag i remontgrimman och en uppsättning i bettet (Novabett). Successivt ökade jag stödet i bettygeln och till sist kunde jag plocka bort tyglarna i nosgrimman. Jag tävlade t o m (hoppning) med min nosgrimme/bett-kombination.

Min häst går och "stretar" mot handen. Spänner sig och istället för att gå på framåt stretar hon bara emot bettet. Helt enkelt, hon går inte på tygel. Och "tvingar" man henne så rör hon sig spänt och gnisslar tänder. Vi har ju jobbat massor med problemet, men det verkar svårlöst. Vet kunde ju inte hitta nåt. Hon rör sig mycket mjukare på ponnyhack, mer genom kroppen och jag kan plötsligt korta henne i galoppen utan att hon slår om bak.

Nu testar jag lite olika varianter med ponnyhack + olika bett, hittills Nova-bett och smalt rakt gummibett med parerstänger, som jag har lånat av tandis-veterinären. Hästen gillar dem inte. Brukar sluta med att hon stretar mot både hack och bett. (Varierar och rider först på bara hacket, har sedan bägge tyglarna och korta stunder provar jag med bara bettet).
Ute har hon ju passat på att sticka med mig, för hon har upptäckt att jag inte klarar av att hålla henne på bara ponnyhack. Och hon är ju fortfarande under igångsättning, så jag vågade inte låta henne rejsa som hon ville, plus att hon bockade så att det var risk att vi skulle komma hem var för sig... Då köpte jag ett riktigt tysk hackamore med långa skänklar, men det var för skarpt och då studsade hon bara runt på bakbenen, trots att jag bara precis hade kontakt i tygeln.

Idag har vi ridit ut på novabett + tyskt hack och då låter hon iaf bli att studsa på bakbenen och hon sticker inte heller. Men hon spänner och sänker ryggen om jag rider henne med tygelkontakt, så vi har ridit på hängande tygel... Funkar ju inte riktigt heller i längden.

Har du testat ett Sprenger Dynamic RS? Har inte träffat en häst som ratat det! :love:

Jag har ett i stl 11,5 som du gärna får testa om du vill! :)

Ett sånt med ett PS träns kanske kunde vara en vinnande kombination? :)

Tack! Jag har ett tredelat sprenger dynamic RS med lösa ringar, det är väl det bett som hon har funkat bäst på tidigare. Har inte provat rida med det efter munoperationen.

Marvin; jag körde med en variant på Hunters på min lillas mamma som alltid varit knepig i munnen. Jag kombinerade sidepull och bett. Tyvärr kom jag på kombon för sent i karriären så red bara ngt halvår på det men fick äntligen en jättefin känsla. Tror också på att testa micklem, det får du ju tävla i dressyren med också. (Är det inte på gång att även godk bettlösa i dressyren nu?)

Jag kommer nog aldrig kunna rida henne på vanlig engelsk eller achengrimma, så det får bli ett micklem på vinst och förlust tror jag. Ska bara lista ut storleken först.

Endast sidepull blir hon väldigt stark och framtung på, men kombinerat med bett har jag inte provat ännu.

I morgon ska jag träna för en westerntränare som min tand-vet rekommenderade. Bara för att få in någon med lite andra ögon och kanske nya idéer. Ska bli väldigt intressant!

Jag har standardhorse storlek på mitt micklem. Dom har rätt stora huvuden men ett fullsize hade blivit alldeles för stort.

Intressant, i micklem-tråden på utrustning säger alla att de är så himla små i storlekarna, och att i princip alla stora hästar behöver XF.

håller inte med. Jag känner några QE avkommor och de är helt okomplicerade och tävlas och är otroligt otroligt stabila i alla avseenden på alla sätt oavsett situation.

Fast det spelar ju mindre roll om du håller med eller inte.. QE avkommor är världskända ändå för just detta beteendet.

Intressant, i micklem-tråden på utrustning säger alla att de är så himla små i storlekarna, och att i princip alla stora hästar behöver XF.

Herregud.. mina skulle bada i XF. Däremot verkar många ha problem med att passa in dom?? Det där med att bettremmarna skulle vara för små förstår jag inte alls? Det är ju bara att hissa ner sidostyckena. Mitt Micklem har jag på andra hålet uppifrån på sidostyckena och det är ju många hål kvar för att länga ut tränset.

Jättemärkligt?

Det micklemet jag provade innan jag bestämde mig var ett cob, dock då på sista hålen överallt.

Senast ändrad:

det struntar jag nog i om de är världskända eller inte ;) bara att titta på alla trådar och rykten om vad hingstar nedärver öht, så får det belägg typ i folks ögon.....

jag skriver det jag skrivit tidigare, anlag nedärvs till viss del och i vissa fall starkare än andra i nedärvningsförmåga. Men att alla hästar efter XX hingst skulle vara YY i sättet det vet ju både du och jag att det är oapplicerbart och öht inte sant.

min poäng var enligt tidigare inlägg att man som sagt inte ska fastna i vad hästars beteenden grundar sig i ffa inte avelsmässigt som styråra..... ;)

etablerat är väl oavsett att QE avkommor generellt har stor framgång i sig, och blir ypperliga hästar om vi tittar på statistiken. Det för mig stödjer det jag sagt, att det handlar mest om hur de förvaltas och inte om vem hingsten/stoet är i sig för att förtjäna ngn stämpel om hur jobbiga / svåra de är.

Senast ändrad:

Hoppas du hittar ett bett som fungerar. Jag är också sugen på att prova ett micklem men kan tyvärr inte riktigt försvara den kostnaden nu när jag inte arbetar.

Kl
Idag skoddes Plutten så han fick en vilodag. Igår red jag ut och han var supersnäll. Han stannade vid en farlig sak en gång men gick snabbt förbi med lite övertalning. Blev glad över att han inte kastade sig handlöst bakåt och stod på bakbenen som han brukar när han hittar farliga saker! Får hoppas att det håller i sig :)

Skönt att han blivit bättre att rida ut på, det är ju lite tröttsamt när de kastar sig för grejer. Hur många dagar i veckan rider du?

kl

Idag har jag ridit på lilla GP, hon vilade igår och idag var det först ett dressyrpass på en 45 min där jag red mycket tempoväxlingar och även galoppfattningar.

Tycker fattningarna blev mycket bättre när jag "tänkte" skänkelvikning och även avsaktningarna blev bättre, hon hade bakbenen med sig i princip hela tiden kändes det som i alla fall, hoppas det var så också.

Sen avslutade jag med en galopp på grusvägen och sen avskrittning.

Jag vill att hästen ska bli dels starkare och bärigare i galoppen på ridbanan, men även få lite mer kondis och få upp flåset. Så därför tänker jag som så att ren styrketräning som galoppfattningar, tempoväxlingar, mindre galoppvolter kombinerar jag med att galoppera i lite mer tempo ute.

Grusvägarna är nu lite halvmjuka att rida på, jag kanske tar ett par galopper i veckan på grusväg, funderar på om det är bra eller dåligt för hästens ben? Tänker om det är för hårt? Jag låter henne galoppera på ordentligt, hon tycker det är roligt och axar gärna så mycket hon kan. Det är ingen lång sträcka jag brukar galoppera, kanske en halv km, högst.
Jag har även möjlighet att rida på lite mjukare underlag så det gör jag också och då blir det fler galopper, men just grusvägen har jag nära till.

Senast ändrad:

Och vad exakt tycker du är så bra med micklem att det försvarar kostnaden? Dvs vad har tränset gjort för skillnad/gett dig för känsla? Har också tittat på ett sånt men vet inte riktigt varför jag skulle köpa ett enormt fult dyrt träns om det inte gjorde en enorm skillnad för min häst!:D

Grusväg är väl utmärkt att rida på när den är mjuk? Höstiga och våriga grusvägar tycker jag är toppen, det är ju svikt i dem på ett annat sätt än på sommaren. Här där jag bor är grusvägarna det bästa underlaget när det är för blött på gärdena. Jag rider i mitten när jag rider i högre tempo då det är mjukast där.

*kl

Är lite i valet och kvalet om hur jag ska göra med viloperioden nu. Min häst sköter sig och har funnit sig i lunken, det trodde jag aldrig:o Hon har nu skrittat 40-75 min i 4 dagar utan att flippa ur. Imorgon blir det samma.
På tisdag kommer min tränare och då hade jag planerat att vara med, så jag bör jogga henne lite söndag och rida nåt form av vettigt pass måndag så att hon inte är helt ur gäng på tisdag. Men jag börjar tvivla på om jag verkligen ska rida då, eller låta henne ha vila en vecka till..?

Problemet är att jag inte har möjlighet att rida lektion igen förrän om 4-5 veckor, om jag missar nu på tisdag. Jag känner att jag behöver hjälp med framridningen och hade isåfall tänkt använda passet till det. Men samtidigt känner jag i magen att hon bör ju vila lite sammanhängande och om hon nu funnit sig i det kanske det är bra att passa på?

Såhär har hennes "viloperioder" sett ut 2013:

*Vilade helt 4 dagar i mars då jag var bortrest.
*1-2 veckor i maj då hon hade virusinfektion, stod helt 1 vecka och lunkade i 1 vecka.
*Reds ungefär varannan dag under 2 veckor i juli/augusti då jag var bortrest och hästvakten inte hann mer.
*Tandläkarbesök i slutet på augusti och vila med promenad 3 dagar, blev sedan knäpp och var tvungen ridas igång.
*I september slog hon på sig och blev halt, vilade helt 3 dagar.
*Hade en vecka i oktober eller november då vi bara red ut, dock i alla gångarter nästan varje dag.
*ET besök i november - vila 2 dagar.
*25-27 december slog på sig, blev halt och vilade helt. Red på banan 2 dagar och sedan joggades hon ute 1 dag och nu skritt i 4 dagar.

Tycker ni detta är för lite?
Hon vilar i regel 1 dag/vecka antingen helt eller skrittrunda i skogen. Rider alltid ut minst 3 dagar/vecka.
Skulle ni ha fortsatt vila henne nu eller gett henne en vilovecka igen lite senare?

Senast ändrad:

Jag rider gärna hästarna på olika underlag, men är generellt mer försiktig med för mjuka än för hårda (om vi nu pratar "naturmaterial" och inte asfalt och liknande). Brukar lyssna på hur det låter när hästen sätter ner hovarna, ger en hyfsad känsla för hur hårt/stumt det är. Men de grusvägar vi har runt stallet nu (delvis anlagda ridslingor) är perfekta den här vintern. Men sedan får man ju se till vad hästen är van vid, är den tränad på varierade underlag från början eller har den bara harvat på i ridhus hela livet. Men själv är jag sällan orolig för att det ska bli för hårt, tycker att man märker på hästarna också.

Vad duktig du är på att hålla koll på kortvilor, såna brukar jag bara räkna med att alla hästar får nu och då i och med vaccination/hovslagare/weekendresor/sjukdom och liknande :o räknar det nog egentligen aldrig som ren vila om det är under 1 vecka utan mer som en liten "återhämtningsfas" (samma med perioder när de bara rids ut, bara jobbas från marken, varannan dag eller liknande), helt enkelt sådant som gjort att de fått ta det lugnare men som man kan sitta upp och rida som ingenting särskilt har hänt efteråt (dvs. när det inte är hästen som varit skadad/sjuk). Men om hon får psykbryt av att vila så är det väl ingen idé att låta henne göra det. Lägg in 1-2 veckor med varannandagsridning eller bara skogsridning om det känns som om hon behöver "tänka igenom saker och ting", men att ställa av en häst som bara mår dåligt av det är det ju ingen mening med.

Jag rider nu 4-5 dagar i veckan beroende på hur min sambo är hemma eller inte. Ja det har varit det största minuset med honom att han är så fjantig att rida ut på. Jag är van vid mina tidigare hästar att kunna rida ut hur och vart som helst utan att behöva sitta och vara beredd på att varje sten eventuellt är hästätande. Detta har iofs inte hindrat mig från att rida ut själv men det blir inte riktigt lika kul.

Vad det gäller att rida på grusväg och galoppera så är det nästan det enda vi har tillgång till i våra trakter och jag har aldrig haft en halt häst (som blivit halt av ridning).

Ok. Jag har ökat till att rida 4 ggr i veckan nu ifrån 3 och rider en timme ungefär var gång.

Tack för era synpunkter om underlag, jag känner nog också att grusväg är helt ok att rida på nu när det är mjukt ute, men kände ändå att jag var tvungen att fråga hur andra gör.

stjarnfrugt, har du antecknat hur mycket hästen är riden, hur kan du komma ihåg allt det ? Jag är imponerad.

Att köra lite aktiv vila som du gör nu med skritt verkar ju funka bra på din pålle, så jag hade nog lagt in en sådan vecka till lite senare.

Senast ändrad:

så mycket handlar om stoet, än mer än hingsten. och utöver det, ffa bortsett från stammen i sig, hur hästarna har växt upp och i vilka situationer de vistats, vilka som utbildat/uppfostrat dem osv osv i all oändlighet.

Visst är det så, det går inte att dra alla över en kam och säga att alla hästar efter en viss hingst blir si eller så. Jag har två ston e Landlord och de är två helt olika hästtyper, både till utseende och temperament. I fallet med Undrets och min häst har de växt upp och utbildats på olika sätt, min gick ju i en hage och gjorde inte ett skapandes dugg förrän hon var nästan 6 år gammal men när Undret skriver om sin häst så kunde det nästan lika gärna vara min :p kanske bara slump, meningslöst att spekulera men jag finner det lite komiskt :D

kl
Igår var min häst helt knäpp :crazy: Det blåste i o f s en del men hon var tossig redan inne i stallet. Skulle försöka hoppa ett par språng men det blev mest pannkaka med det och jag kände mig helt värdelös, fick inget att stämma :( Blev ju inte bättre av att jag hade två händer fulla med att försöka hålla ordning på hästen. Det hoppa och for och sprätte och ett hörn var superläskigt och det var nästan så jag inte redde ut att hålla ihop det. När hon är på det humöret måste jag passa henne varje mm av varje steg och det är rätt ansträngande. Tog en skrittpaus och när vi närma oss läskiga hörnet så börja hon wobbla och ville inte gå, jag var såklart beredd och parera - då gjorde hon sin signature move - ställde sig på bakbenen och trampade runt så hon kom i "rätt" riktning :arghh:

WHAM!!! Alltså jag blev så förbannad :rage: Hon hann inte ens ner, jag bara attackera henne, jag var ursinnig!!! "Ställ dig upp en gång till din åsna och jag slår ihjäl dig" vrålade jag. Vet inte om hon blev helt paff av min reaktion, jag brukar inte höja rösten, för hon bara knatade på sen. Ok hon spände sig lite i läskiga hörnet men inte en tillstymmelse till att inte gå eller kasta sig åt sidan.

Idag gör vi precis samma procedur, ner till stallet, klä på, rida ner till banan och hästen är från start helt avspänd. Hon är ju en sån kanelbullehäst som naturligt går i form så väldigt bekväm häst att rida. Kompisarna i hagen gick till skogs och försvann ur sikte men det bekom henne inte ett dugg utan hon var helt fokuserad på mig. Tog ett par språng över minihinder och idag var det enkelt att komma till bra avstånd.

Hästar - jag fattar ingenting :meh:

Haha, din häst har verkligen sina dagar. Skönt att hon kom ner på jorden idag i alla fall.

Jag hittade en bok idag som heter "Den inre ryttaren". Ska bli kul att läsa den och se om man kanske kan lära sig något.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 069
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar