Jag har precis kommit hem från en tävlingsdag som inte alls blev som jag tänkt mig. Eller ridmässigt blev det exakt som jag visste att det skulle bli
hon var spänd som sjutton, har ju inte tävlat sen augusti. På framridningen var hon spänd till att börja med, började slappna av men så tar jag av mig jackan och efter det går det inte att trava? Det var någon passageliknande skit där hästen kändes halt på alla 4. Galopperade på och gjord övergångar och lite byten och då släppte det.
Från framridningen till banan var det ganska långt så där hann hon spänna till igen.
På banan var hon spänd och tryckte mot skänklarna så det var mycket dubblaspår, Divan har typ inte gått på dubblaspår sen hon var 4a så det var intressant.
Vi genomförde hela programmet utan större missöden. Ja hon var väldigt hög i nacken och bytena var ju med spark men det var inga stora grejer. 55% och vi kom sist men det gör inget för nu är vi igång igen.
Lastade för att åka hem, kommer upp på E4 och då ser jag Divans hovar genom framrutan på transporten och glas som krossas, eller jag tror det är de jag ser. PANIK. Kör av direkt och in på INGO. Öppnar transporten och vet inte vad jag ska vänta mig men hon står där utan några sår men en frambom som är av på ena sidan......... Hur fan har det gått till? De ska ju tåla hur mycket tryck som helst?
Inser att det inte kommer gå att plasta rutan och köra hem, kan ju inte åka utan frambom. Ringer Djurambulansen som hänvisar till en annan som tyvärr inte är hemma och kan hjälpa till. Ringer då min bästa kompis och kollar om hon kan komma med sin lastbil. Det kan hon men den är inte hemma men på väg hem. Vi är på andra sidan stan så det kommer ta ett tag.
Nu börjar Divan ledsna totalt inne i transporten så vi får lasta ur och sen får jag leda runt henne på INGO i Fittja tills hjälp kommer. Måste ändå berömma min häst som klarar av sånt och bara gick där med mig i 1 tim.
När kompis och buss kommer lastar vi på och åker hem. Divan stod som ett ljus hela vägen tydligen så hon verkar inte så traumatiserad, men det är nog jag....
Vilken jädra freak accident.
Saker som jag lärt mig:
Ha alltid longerlina med, det gjorde att det inte var läskigt att lasta ur.
Ha alltid silvertejp och soppåsar i bilen.
Ha alltid sällskap, så glad att min syster var med.
Ha alltid med lite hö, hon åt inte mycket men tog en tugga då och då.