Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Chatsi är inte så populär just nu. Stackarn har hovbölder båda fram (hovslagaren som var ute sa att det var det värsta hon har sett... ). På höger fram har vi fått verka av hela trakten och ballen, förbannade lera!
Nå, då fick hon gips och skulle stå inne 3-4 dagar. Jo, tjena! Efter en timme hade hon redan galopperat runt i boxen och skvätt upp allt strö längs väggarna, blandat med bajs såklart. Jag hade stängt gallret för dörren (engelska boxdörrar) eftersom jag inte litade på att hon skulle försöka klättra ut. Gallret är lite bågnat nu, efter att hon dängt huvudet i det...
Vilket bandage håller för att springa runt konstant? Och springer hon inte så står hon och slår eller skrapar med hoven. Spelar ingen roll om hon har fölis hos sig eller annan häst i boxen bredvid
Har lagt om hovarna 2 gånger om dagen, har behövt byta gips då det blivit blött. Bomull, ensilageplast, 2 vetflexlindor och en halv rulle silvertejp, håller i ca 30 minuter.
Idag la jag till tillklippta "sulor" av gummimatta, höll ungefär lika länge. Plus att hon höll på att driva mig till vansinne genom att stå och vifta med benen när jag försökte lägga om.
Efter knappt 1 dygn inne gav jag upp och släppte henne och fölis i rundcorallen som ligger precis intill lösdriftshagen. Som är full av fruset lerknöggel efter förra gången hon gick där när hon hade hovböld och hon rejsade runt där när hon slutat hoppa på 3 ben och kunde rejsa. Då var det inte fruset.
Nu går hon runtruntrunt där och bandagen håller inte för det heller. Vet inte vad jag ska göra? Släpper jag ut henne i lösdriften kommer hon knappt att röra sig, då står hon bara i höbaren och goffar, alt står och sover i ligghallen. Men då är ju risken att hon får in skit och grus i det där djupa öppna hålet hon har i hoven, och så börjar det om.
Vilket hon iofs verkar få i boxen också.
Hästskrälle, jag får hjärnblödning!
Världens snällaste annars, men blir helt tossig av att stå inne.
Sitter här o funderar över hur en "lättvispad" häst är funtad? 1. Sprätter iväg med benen á la Snurre Sprätt så fort man lägger till skänkel? 2. Yr iväg över hinder i 790 o ryttaren hänger bara med? 3. Skuttar iväg framåt i glad takt när man lägger till skänkeln? Många frågor o så himla få svar....
Kan du köpa/låna boots att ha utanpå bandaget? Det brukar vi göra vid hovbölder eller andra hovproblem... Dom behöver dock vara typ 2 storlekar större än hoven för att få plats med bandage under.
Märklig spinnlåter ju mest som den är väldigt bra på "spinning" westernhäst?