Hej alla!
Jag blir snart ägare till en pålle född 2007 och det vore roligt att ha en hästtråd att skriva av sig i ibland (går just nu mest off topic om honom i andra trådar). Hästen i fråga är uppfödd av min faster och jag är för tillfället fodervärd på honom. Han är korsning highlandponny/halvblod. Jag har ridit båda föräldrarna och många syskon till min kille, vilket är jätteroligt. Theo som han heter blev inriden och grundutbildad när han var 4-5, men därefter har han mest gått på lösdrift och motionsridits ibland. När jag fick hem honom i augusti var han ganska svag och "springig"; högergaloppen sågs sällan av utan han tyckte att vänster funkade i de flesta lägen
. Så här 9 månader senare bär han sig jättefint, han fattar båda galopperna obehindrat och vi har börjat nosa lite på typ öppna, sluta och bakdelsvändningar. Största hindret mot hans utveckling är jag som inte är någon särskilt duktig ryttare, men vi har tagit mycket tränarhjälp. Jag rider lektion i grupp en gång i veckan, tar privatlektioner i hoppning ca varannan vecka och rider för en extern dressyrtränare en gång i månaden. Jag får ibland ångest för att jag inte rider tillräckligt bra och inte kan göra honom rättvisa - men försöker tänka att han ändå HAR utvecklats trots att jag inte är så duktig. Det går bara lite långsammare framåt.
En annan del i vår story är att jag blev avslängd på en hopplektion i december. Pålle blev väldigt tittig på hinder när vi började hoppa inomhus (varken han eller jag är så vana vid hoppning - bad combo tänker ni, och visst är det så) och efter första hindret i en kombination bestämde han sig för att det fick vara nog, bröt ut och la av en bockserie som heter duga. Jag flög med ansiktet före rätt ner i ridhusbotten och fick frakturer på två nackkotor, bruten näsa, kotkompression i ryggen och ett sår i munnen som syddes med fyra stygn.... Plus skrapsår. Trots dessa skador har min kropp läkt ihop över förväntan och efter sex veckor satt jag i sadeln igen. Därifrån har det dock varit en lång väg till att börja hoppa igen. I höstas hoppade vi hinder på 70-80 cm, just nu tragglar vi med att ta oss över 30 cm. Pålle har under vintern löshoppats mycket, samt ridits av en stallkompis som är hoppryttare med unghästvana. Från att strax efter olyckan inte velat gå nära en bom på marken (det satte sig i hans huvud också...) så hoppade han med lätthet bana på 70 cm med henne. Spetsade öron och ingen tvekan. Med mig kan han fortfarande bli tittig, antagligen för att han känner att jag är lite osäker (även om det blivit fantastiskt mycket bättre även för mig!). MEN, jag VILL kunna hoppa mig egen häst igen och jag struntar i om vi inte kommer rida mer än 30 cm hinder i ett halvår. Det handlar om att bygga ett gemensamt förtroende och jag har inte bråttom.
Jag har läst igenom den här tråden men det vore jätteroligt att få höra mer om er och era hästar
.
Bilder på min kille:
Så här såg det ut när vi deltog i en clear round på klubben i lördags. Tyvärr klantade jag mig när jag skulle rida mot hinder 3. Hade bestämt mig för att trava runt banan, men när vi landade i galopp efter nr 2 så tog jag ett snabbt beslut att inte bryta av utan ta nästa i galopp. Han blev lite tittig och stannade, jag hamnade ur balans, och därefter hoppar han med följd att jag åker av. Ingen fara på taket för varken mig eller pålle och på nästa försök tog vi om det, då såg det ut så här:
https://docs.google.com/file/d/1AnHcZleibxDtl9FWNRDY6Sc7X5Ew7Id_xg/
Jag gissar att jag är på en lite annan (lägre) nivå än de flesta andra i tråden, men jag tycker att man brukar kunna ha utbyte av varandra i diverse bryderier fast man befinner sig i olika världar ridmässigt
.
Vore jätteroligt om ni ville berätta lite om er och era hästar.