Jaha, ytterligare ett bakslag
. En duktig och unghästvan dressyrryttare skulle rida min häst idag. Jag värmde upp honom med longering precis som jag gjort på sistone och såg direkt att han inte var helt avspänd. Det är rätt små grejer men känner man honom så syns det tydligt, ffa på blicken. Sen skrittade han (för honom) lite för snabbt, började trava utan kommando osv. Jag var noga med att korrigera direkt och det blev bättre. Han gjorde halt, fattade galopp, saktade av osv på kommando. Inga bockningar eller kast eller sådana grejer men som sagt lite spänd. Jag sa till tjejen innan hon satt upp att jag trodde att han var på "humör" baserat på detta. Hon hann väl rida i typ 1 minut i skritt innan han kastar sig runt och bockar av henne. Hon försökte stoppa honom men han hann runt ändå. Sen traskade han ut i skogen en sväng och trampade sönder tygeln... Hon slog sig tack och lov inte men verkade inte sugen på att sitta upp igen så han fick jobba en stund inspänd på lina.
Jag är så himla less nu och vet inte vad jag ska göra
. Jag såg det som sagt i blicken på honom, så helt oförutsägbar är han väl inte, men jag förstår verkligen inte varför han gör så här "vissa dagar"? Det kommer nästan alltid väldigt tidigt i passet, aldrig när han har fått jobba en stund utan i princip direkt ryttaren tar tyglarna och börjar söka kontakt. Jag har inte längre någon aning om vad jag ska göra åt beteendet heller, inte ens riktigt duktiga ryttare sitter ju kvar på honom och jag kan inte begära att folk ska riskera livet.