Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så tråkigt med bakslag. Jag håller med stjarnfrugt om att inte lägga ner mer energi på den hästen, om du nu inte absolut vill såklart.@stjarnfrugt Cool du är ändå som rider ett dressyrpass barbacka. Jag brukar hålla mig till ponnyer för barbackaridning - skönare ryggar och närmare marken
Angående framtiden för min häst så har du rationellt sett helt rätt. Idag fick vi ytterligare ett skitpass där han slet sig i tömkörningen och drog sönder en ring på sin tömkörningsgjord . Jag fick övergå till longering och efter att ha betett sig som om någon vill döda honom i typ 40 minuter så kunde han tillslut galoppera över bommar på volt på ett lugnt och avslappnat sätt. I det läget hade jag kunnat sitta upp på honom, men fasen inte förr. Det känns nästan inte som att han är samma häst som för bara en månad sedan...
Bra gjort att rida barbacka Och kul att det kändes bra. Kan säg att det vågar jag absolut inte göra med GP, och då är jag normalt sett ingen lättskrämd ryttare men hon är så himla pigg just nu så det är kimblewickbett som gäller. Och sadel.Idag red jag LB:3 barbacka
Blev så jävla sur över såret, och tänkte att jag tänker banne mig inte ställa av hästjäkeln nu när hon gått riktigt bra för första gången på 1,5 år...
Var så himla rörigt i stallet och kring hagarna imorse. Ett föl kom inatt och det stoet som fick gå ut ensam stod och skrek och härjade efter sin kompis som är inne och mammaledig. Min häst var fint utvilad efter natten inne och var rejält uppe i varv när jag tog in henne vid 8 trots att hon fick gå ut kl 6 med frukosten. Jag fattade beslutet att longera henne hemma eftersom vi har en bit till ridhuset, och det var ett mkt bra beslut eftersom hon bockade och sprang i balanstrav i 15 minuter innan hon varvade ner...
Sen kravlade jag mig upp och red iväg och hon var rastad och nöjd. Kändes faktiskt riktigt fin under passet, men gud så svårt det är att rida barbacka. Man hannar ju i stolsits hur man än gör, och min häst är ju inte direkt takformad så det är som att sitta på en ardenner över ryggen... Dock fick jag till det förhållandevis bra tycker jag, givetvis svårt med finjusteringarna då man sitter och hoppar runt, men i slutet när jag kom ihåg att fokusera på bålen och sluta spänna axlarna så tycker jag att det blev riktigt bra Jag trodde att hon skulle vara skumpigare men hon har faktiskt rätt sköna gångarter, antagligen för att hon var rätt trevlig i formen. Framförallt i galoppen är hon faktiskt tom lättriden utan sadel, bara man kommer ihåg att rida med skänkeln och inte sitta uppepå med benen rakt fram
När jag skrittade hem på lång tygel kändes hon som vilken gammal märr som helst. Verkligen skillnad mot uppvisningen i linan. Tror dock att det dröjer innan hon blir en häst man rider ut ett helt pass barbacka...
I igångsättningen nu kändes han möjligen lite bättre-men fortfarande inte alls hur jag vill att en helt fräsch häst ska kännas.
Det finns inte en chans att jag har kunnat ha ett tänk att lösgörande ska ge bättre bjudning-för att kunna bli lösgjord så måste det först kunna finnas en möjlighet att rida fram till handen. ...ja och ni kan ju gissa hur dåligt samvete jag har för att jag suttit och piskat på min ponny som uppenbarligen haft ont.
@Marvin blir ju som ett kimblewick med tygeln i stora ringen... Vad händer om du tar bort kindkedjan?