07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har tränat i solskenet idag. barb är inte riktigt en vän av värme och jag fick jobba för ått hålla henne framför skänkeln idag. Vi red mycket tempoväxlingar, i galoppen-framm fem steg och sen tillbaka fem steg och så fram igen osv. Snabba reaktioner var målet. Fick till det hyfsat, men jag måste bli mycket noggrannare i att kräva snabba reaktioner.

Blev lite foton också:
1554355_10205902034461905_5733706067640520014_n.jpg

1902978_10205902035181923_1655514466296911583_n.jpg

11541000_10205902034541907_1342424070566397164_n.jpg

@stjarnfrugt Min häst är väldigt sent tagen och inte alls särskilt välutbildad, så om det är vanligt med den här typen av "trotsperioder" så verkar det rimligt att han är i en sådan. Jag har ju inte heller så mycket erfarenhet, någon med mer unghästvana än mig hade säkert haft lättare att hantera detta. Jag har i alla fall tillgång till bra hjälp så jag känner att detta får vara tillfället då jag lär mig!

Dagens ridning blev en lugn skogstur. Pålle skötte sig tills han hörde sin nyfunne hagkompis gnägga, då blev han stressad och ville nog helst springa dit. Det fick han såklart inte och det svarade han på med att fjanta sig lite när vi mötte hundar och cyklister... MEN, positivt var att jag fick fram honom varenda gång han tvekade och det var inte särskilt stora "protester" utan mer att han ville stanna eller spänna sig och liksom smyga fram väääldigt långsamt. Sådant reder till och med en amatör som jag ut :). Imorgon blir det dressyr igen.

@Kirre Jag har ägnat mig åt en del farliga sporter (typ downhillcykling) men rullskidor skulle jag aaaaldrig våga köra! Verkar totalt livsfarligt ju att inte kunna bromsa? :D

Hemma igen efter en helg i Köln. Var skönt att vara borta och tänka på annat. Har dock känt mig bakis typ hela helgen trots att jag inte druckit en droppe alkohol.
Var jobbigt att vara hos Divan idag men mamma och min syster har lovat att följa med mig när jag ska rida i veckan så jag inte behöver vara själv.
Ska egentligen tävla på fredag men just nu tror jag inte det blir något.

@Fiorano vad fin hon ser ut!
@Amanda_F det tar sig! Heja!

@Jfrelin Det är så otroligt jobbigt att förlora en häst oavsett det är planerat eller genom en olycka. Finns som inget en som utomstående kan säga heller för att göra det bättre och alla hanterar förlust väldigt olika. När Tetris mor dog efter att de rymt från betet hade jag så fullt upp med Tetris och hennes sår att jag aldrig riktigt fattade och kunde ta in allt. Den händelsen är så tydlig i mitt minne trots att det är elva år sen. Med Tetris var det lättare på ett sätt eftersom det var planerat, men känslan och den ständiga frågan "gjorde jag rätt?" lever fortfarande med mig:/. Känns skönt att du har en så fin familj som stöttar och följer med dig till stallet!

Nu är jag dock rädd för att jag står inför samma fråga igen. Juno är halt. Tycker att han ser betydligt sämre ut än han gjorde innan op. Han cirklar bakbenen och sätter dom utanför sig, är initialhalt höger bak i trav och i nerförsbacke i skritt. Han är tydligt allmänpåverkad och låg-och det är egentligen vad som känns sämst:(. Mitt hopp att han nånsin ska bli bra är nu helt obefintligt. Han ska på återbesök på onsdag och jag antar att de kommer vilja behandla honom. Känner mig så hemsk att jag nu faktiskt vill ge upp:cry:.

@Jfrelin Det är så otroligt jobbigt att förlora en häst oavsett det är planerat eller genom en olycka. Finns som inget en som utomstående kan säga heller för att göra det bättre och alla hanterar förlust väldigt olika. När Tetris mor dog efter att de rymt från betet hade jag så fullt upp med Tetris och hennes sår att jag aldrig riktigt fattade och kunde ta in allt. Den händelsen är så tydlig i mitt minne trots att det är elva år sen. Med Tetris var det lättare på ett sätt eftersom det var planerat, men känslan och den ständiga frågan "gjorde jag rätt?" lever fortfarande med mig:/. Känns skönt att du har en så fin familj som stöttar och följer med dig till stallet!

Nu är jag dock rädd för att jag står inför samma fråga igen. Juno är halt. Tycker att han ser betydligt sämre ut än han gjorde innan op. Han cirklar bakbenen och sätter dom utanför sig, är initialhalt höger bak i trav och i nerförsbacke i skritt. Han är tydligt allmänpåverkad och låg-och det är egentligen vad som känns sämst:(. Mitt hopp att han nånsin ska bli bra är nu helt obefintligt. Han ska på återbesök på onsdag och jag antar att de kommer vilja behandla honom. Känner mig så hemsk att jag nu faktiskt vill ge upp:cry:.
Usch vad jobbigt. Kan du inte prata med vet om situationen innan ni kollar. För att vara lite förberedda båda två, och för att denne ska lägga sina ord rätt. När jag valde att låta min lilla vita stjärna slippa det onda så gjorde jag just så och då försökte vet först peppa mig lite men sen tyckte han att jag hade rätt som förberett mig. Man behöver ibland acceptera det värsta innan det finns på pränt. Lite för att slippa chocken.

Jag måste nog åka in och kolla C också. Han andas så konstigt. Det är som att det är trångt när han jobbar. Han har hyfsad kondition och kommer snabbt tillbaka till lugnare andhämtning men ljudet gör mig orolig. Plus att han fortfarande hostar vissa gånger vid igångsättning, ovh idag var det lite vitt snor igen... Har ingen aning om vad det kan vara men jag behöver nog kolla upp det för att känna mig lugn.

@Amanda_F Bra tips, men veterinären är tamejtusan helt omöjlig att få tag på. Försökte ett par gånger under konvalescensen efter op, men han ringde aldrig upp:/. Har bollat med min veterinärvän och hon var väl inte heller särskilt optmistisk. Hon tyckte dock att vi på åb ska bedöva och verkligen släcka ut hältan helt. Det har egentligen aldrig gjorts. En liten liten markering har alltid kvarstått. Men det ansågs vara inom felmargonalen vid bedövning. Jag tror mer och mer att vi inte har hittat primårproblemet-och att vi aldrig kommer göra dt, men OM vi skulle göra det är det ändå kört eftersom han gått med det hela sitt liv.

Nä, inte så positiv här inte.

@Fiorano
Berbieponnyn ser kalasfin ut! :love: Men fy vad tråkigt att höra om Juno! :( Förstår att det känns värre när han dessutom är allmänpåverkad...

Kl
Queenie går på bete och är nöjd och glad! Min medis rider henne lite och i helgen hade vi helt underbart väder så hon och en kompis var ute både lördag och söndag. I lördags var det en lugn tur då shettisen gick i vagn och igår tog de en barbackatur ner till sjön och badade! Det är inte långt alls och tjejen gick mycket med shettisen så inga onödiga kommentarer tack. Hon väger typ som en mygga dessutom.

DSC_0037_zpsz5xncyg2.jpg

Sen igår kväll for vi och kollade Queenie på 31 dagar och fick se ett litet hjärta ticka! :love:

DSC_0043_zpsotqkqman.jpg

@Fiorano
Berbieponnyn ser kalasfin ut! :love: Men fy vad tråkigt att höra om Juno! :( Förstår att det känns värre när han dessutom är allmänpåverkad...

Kl
Queenie går på bete och är nöjd och glad! Min medis rider henne lite och i helgen hade vi helt underbart väder så hon och en kompis var ute både lördag och söndag. I lördags var det en lugn tur då shettisen gick i vagn och igår tog de en barbackatur ner till sjön och badade! Det är inte långt alls och tjejen gick mycket med shettisen så inga onödiga kommentarer tack. Hon väger typ som en mygga dessutom.

DSC_0037_zpsz5xncyg2.jpg

Sen igår kväll for vi och kollade Queenie på 31 dagar och fick se ett litet hjärta ticka! :love:

DSC_0043_zpsotqkqman.jpg
Så härligt med barbackatur :heart Och att ta en tur till sjön och bada, var väl 25 år sen sist bara. Man bli nästan lite avis.

@Fiorano tråkigt med lille Juno.

Ungar är härliga. Nästan jämt. Lilla Jessie har rispat in en massa ränder, streck och märken på baklämmen på transporten. Suck, den som var i så fint skick innan, blank och fin i lacken trots att den har flera år på nacken. En 07 tom. Så nu funderar jag på att köpa någon dekal att sätta bak på transporten, det är mitt på bak så det skulle kunna se ok ut med en dekal i form av en häst eller så.

I övrigt så kämpar vi på med rehabiliteringsträning. Googlade lite om det här med roterat bäcken på häst och det verkar vara ganska vanligt ändå. Får väl se om vi får någon rätsida på det.

På den ena backen jag tränar så mitt i backen ligger ett äckligt skinn av något slag, ser ut att vara ett sedan länge dött vildsvin. GP bryr sig överhuvudtaget inte om det, trampar tom på det. Provade samma backe med halvblodet men hon reagerade lite mer normalt med att tvärnita och vägra gå över. Nu med lite semester så har jag lite mer energi över så red även det lilla halvblodet igår kväll, har en fin galoppsträcka där hon fick springa lite.

Många hästar testar @snow , speciellt om de är av det latare slaget. Kämpa på du, det verkar gå åt rätt håll. Det kan bli så att hästen är snällare med dig nu när han fått bråka med någon annan. Så var det för min kompis vars häst jag ridit lite. Den är riktigt dum med de flesta andra och uppskattar sin egen ägare mer när den fått träffa ryttare som sätter mer press på den.

Det här kunde inte vara mer klockrent skrivet! Pålle var så himla fin och snäll idag när vi dressyrade. Visst, han tittade till och ville stanna till när ett gäng ridskolehästar kom ut ur skogen och skulle in på ridbanan där vi var, men han kom snabbt tillbaka till arbete när jag påminde honom om vad vi höll på med. I största allmänhet kändes det som att han var lyhörd för mina hjälper och liksom ville göra rätt. Det som inte blev bra under dagens pass var ryttarfel från min sida.

Tyvärr bor ryttaren som red honom i helgen långt bort så jag kommer inte kunna ta hjälp av henne regelbundet, men vi har en annan hästägare i stallet som bl.a. jobbat som unghästubildare i Tyskland så på fredag ska hon rida min häst. Om det fungerar bra så anlitar jag nog henne för att rida honom några gånger, för jag tyckte verkligen att jag kände skillnad i hans beteende nu när någon som verkligen vet vad hen gör suttit på honom och "visat honom vägen".

@Fiorano Vad tråkigt att din ponny är halt :(. Det är verkligen en sårbar hobby det här...

Tråkigt att läsa om din Juno @Fiorano :(

Kl
Min häst har ju inte gjort många knop nu. I förrgår fick han vara ponnyridningshäst och sen en liten barbacka tur.
Idag red jag ut själv en sväng och joggade efter det på gräsbanan. Han skötte sig fint. Det märks att han är ute på nätterna nu för han är mycket lugnare när man rider ut.

Just nu tröstshoppar jag för att inte bara tänka på eländet med Juno. Har bla köpt Bucas zebratäcken till hästarna. Jag blir lite full i skratt när dom går runt i hagen som zebror-det ser rätt lustigt ut:D.
11145907_10205911024926661_5697851714752870272_n.jpg

Barbie har fått galopperna runt över lite små små hinder idag. Första skrittade jag ut en halvtimme och tänkte bara rida lite lätt på banan. Men så stod den här käcka serien framme och blev så sugen. Gjorde lite byten också och dom är på hjälpen fram, men bak är typ fem galoppsprång efter. Och jag veeeeet att det är det största generalfelet för dressyrbyten, men jag har gett mig sjutton på att jag ska fixa detta själv. Korkat eller ej.
10419468_10205910812241344_5837568072280615611_n.jpg

Alltså jag måste ju bara göra lite reklam. För en dryg vecka sen sa det poff så hade min fått mugg på ena bak. Inget gigantiskt men vi vet ju alla hur snabbt det går.
Hade vid utrensning på jobbet fått med mig en flaska med "någon klorhexidinlösning" som jag tänkt alltid kan komma till användning. En kollega nämnde i förbifarten att den är bra på mugg.
Sagt och gjort, jag sprayade på det där tre dagar i rad, ingen tvätt innan. Fjärde dagen gjorde jag ingenting och femte tvättade jag med hibiscrub och alla krustor bara försvann. :confused::up:
Några få fanns dagen efter men inte så konstigt, sprayade två dagar till och nu en dryg vecka efter utbrott är allt borta.

Även om hennes muggutbrott brukar vara milda så nog sjutton brukar det krävas mer arbete under längre tid för att få bukt med det.

Här är mirakelmedlet.
41807.jpg

@Fiorano Jättetråkigt att höra om Juno. Håller tummarna för er på onsdag, oavsett vad det blir så håller jag tummarna för det du väljer. Och du är inte alls hemsk om du tänker att du vill ge upp. Det är väl fullt naturligt. Speciellt om du känner på honom att han känns påverkad :(

Trots att min häst är ridbar och relativt trevlig nu, så känner jag mig ändå less på henne. Nu är det ju denna segdragna hosta, hon blir varken sämre eller bättre utan hostar 2-3 ggr per pass. Vissa uteritter är hon hostfri, men oftast inte. Jag är så trött på att bara ha en häst som man aldrig kommer igång ordentligt med. Faktum är att av dessa 3,5 år så har hon varit rolig sammanhängande i 9 mån och det var precis innan första skadan. Det känns förjävligt när jag tänker på det. Hemskt med tanke på vad som hände med Joline men många gånger har jag hoppats att min häst kunde få göra nåt ordentligt så jag slapp hålla på mer med henne utan kunde få lite ny energi med en ny häst :o Är antagligen jordens tankevurpa men jag har börjat förlåta mig för dem när de kommer istället för att tänka att jag är dålig som känner så ibland :crazy:

*kl

Red ett pass på banan idag. Tur att min tyska tränare kommer hit i veckan för jag hade emellanåt rätt besvärliga problem att få henne fram till handen idag. Hon gick och krullade ihop sig och ville inte gå fram även om hon var pigg och glad.
Lyckades iaf få till det hyfsat på slutet och red galoppvägen från LB:2 med ökningen ur volten. Jag tycker det är det svåraste i programmet och får aldrig till upptaget vid långsidan. Nöjde mig när jag fick till en hyfsat i vardera efter 2-3 försök på varv. Sedan kändes hon väldigt trevlig i galoppen och traven så länge jag red lätt. men det tar oss ju alltid 40-50 min att ta oss dit. Fattar inte hur jag ska kunna rida korta pass som min ena tränare säger, då får man ju aldrig rida på henne när det känns bra :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 741
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 409
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 931
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar