@snow
Nu minns jag inte hur pass utbildad din häst var, men alla har faser i utvecklingen då de börjar ifrågasätta regelverket så att säga. Jag upplever att ju senare tagen en häst är ju senare kommer ju trotsfaserna. En häst som följer utbildningskurvan kommer ofta dit runt 5 års ålder, då har de kommit så långt i utbildningen att de är stadiga, har egen balans och självförtroende och kan ifrågasätta mer än en vinglig yngling som har fullt upp med att bära sig själv och ryttaren och lära sig basic saker. Femåringen har liksom en mänsklig tonåring kommit in i "varför ska vi göra detta nu igen?"-stadiet. De är ju liksom tonåringar då. När de är yngre är de ju som småungar som tycker allting är spännande och ashäftigt och "gud vad du är rolig matte som visade detta för mig"
Jag har en kompis som har en 07a som varit i den där "femårsfasen" nyligen, men den är ju inte inriden förrän den var runt 4-5 år.
Vad gäller att testa vana ryttare så handlar det om att vana ryttare kräver arbete. Min häst är ju ganska hård i skallen och var pain in ass när hon var 5 år. Men nybörjare har alltid kunnat rida henne, även då. De kräver ju inget av henne, hon älskar att ryttaren tycker hon är duktig när hon bara behöver gå runt och släpa fötterna efter sig i ridhuset
Det är heller inget ovanligt att vi hobbyryttare missar små tecken på att hästen är på väg att "ta över" eller vad man vill kalla det. Att vi inte kräver att den ska ha uppmärksamheten rätt när vi rider tex, för eller senare slutar hästen gå på "gammal vana" och inser faktiskt att den inte måste göra ett endaste dugg som vi säger om den inte vill. Varför skulle den liksom?
Vi själva kanske upplever att den från en dag till en annan blivit besvärlig, medan hästen själv tagit det hela mkt successivt och till slut bara ställt en ordentlig fråga "måste vi verkligen göra detta?" och det är först då vi människor reagerar.
Min tyska tränare hade för ett tag sedan en mkt bra förklaring till det här fenomenet att det ofta går bra i ett par veckor efter träning då vi rider på egen hand, sedan börjar det gå utför. Det är samma sak där. Vi tar igenom saker på träning då vi har hjälp av tränare, vi repeterar sedan detta på egen hand och där fungerar det också bra. Hästen inser av konsekvensen att detta gäller fortfarande och ridningen fungerar. Men successivt blir vi lite luddigare, vi kanske låter hästen slira ut lite med bogen, gena i hörnen eller inte tar skänkeln direkt på hjälpen. Det fungerar också ett tag. Sedan inser hästen att det går att maska och det är förstå då vi själva upplever att det slutat fungera. Det tar för de flesta ekipage ofta 2-3 veckor av ridning på egen hand att komma dit att det "helt plötsligt" slutar fungera och då har vi i själva verket blivit avtrubbade sedan 1,5 vecka men hästen har snällt gått vidare på gammal god ridning innan den faktiskt skiter i att göra rätt eftersom vi låter den...
Därför är det viktigt att träna ofta för att upprätthålla sin goda ridning.