07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Näe, fy fasen vad hemskt. Lider med dig! Hade dina hästar gått tillsammans tidigare eller var betessläppet även ett ihopsläpp?

Jag hade också tänkt beklaga mig över en betessituation men känner mig nu lyckligt lottad efter att ha hört det här. Vi fick plocka ut en häst ur den flock om fyra som min pålle går i då denna häst åkt på rejält med stryk. Inga sparkar gudskelov men rejäla bitmärken lite överallt på kroppen. Min häst är prime suspekt :meh:. Detta trots att dessa två har delat hage med hela vintern och det har gått hur bra som helst - men nu när flockkonstellationen ändrats har min häst istället blivit bästis med den andra valacken i flocken. Jag har inte sett det själv, men det går även ett sto i hagen och stallpersonalen påstår att min är jättekär i henne och förmodligen har "försvarat" henne mot sin forne hagkamrat. Vi märkte inget av den här konflikten vid ihopsläppet, och det känns tråkigt att det inte fungerar.

Märker dock på min häst att nya flocken inte har satt sig än, då han är extremt gnäggig ffa efter sin nya bästis. Hoppas att det funkar med tre hästar i hagen, stoet verkar oftast hålla sig lite för sig själv.

@Jfrelin Så fruktansvärt tråkigt :( Verkligen en mardrömsstart på sommaren... Skickar styrkekramar i massor och hoppas att det känns bättre snart :heart

*kl

Vårt stall har betessläpp på måndag fö. Men min häst ska ju inte äta nåt bete i år. Tyvärr får hon även gå ensam fram till augusti då det inte finns nåt alternativ. Gör iofs ingen skillnad på bete eller ej, då det bara finns valacker i vårt stall och sen fölstona då men de ska ju inte gå ihop nu när fölen kommit. Ja ett sto finns det, men den blir tydligen så deprimerad av min häst så de kan inte gå ihop (ja ni läste rätt, ägarna är helt övertygande om att min häst gör deras deprimerad :grin:)

@Jfrelin en stor kram till dig såhär dagen efter och jag hoppas ändå du kan få en fin Midsommarhelg med nära och kära och slippa tänka på det som hände för mycket .

Trevlig fin midsommar till er allihopa här i tråden !

Till alla: tack för omtanken. Är fortfarande helt i chock. Känns helt overkligt. Tog mig iallafall till stallet och hälsade på Divan. Hon mådde bra.

Imorgon åker jag och syrran till Köln för att se Taylor Swift. Har sett fram emot det jättemycket men nu är jag så himla ledsen men jag hoppas det blir kul iallafall och att jag kan tänka på annat.

Glad midsommar allihopa!

@Jfrelin Usch de finns inte ord för va bedrövligt. Beklagar verkligen! Börjar grina bara jag tänker tanken så jag förstår att de är tungt men hoppas du kan njuta lite av helgen trots allt. Bamsekram!

Glad midsommar alla!

Jag red nelly igår inför den som bedömmer om jag är tillräckligt bra för att klara mina ridkurser (del av min stallchef utbildning). Jag red Nelly + en unghäst tillsammans med ett par andra som också går utbildningen, och "bedömmaren" tog mig till sidan efteråt och sa att det var nästan svårt att godkänna någon annan efter att hon vilat ögonen på mig och nellifanten!
Blev helt klart betydligt nöjdare med min pålla efter det, speciellt eftersom jag inte trodde det hade gått så bra med tanke på att det var första gången jag ridit Nelly på banan på ca 4 veckor, och den enda traven vi hade var mellantrav, haha! De andra stackars ryttarna försökte nog mest bara hålla sig ur vägen, haha! :o:banana:

Glad midsommar alla! Min häst får vila idag men igår red vi ett rejält dressyrpass. Jag var stenhård från början (säkert lite för hård, men jag måste liksom hitta vad som fungerar nu) och krävde att han skulle gå ända ut i ett "läskigt hörn" där han skyggade för gud-vet-vad, samt att han verkligen skulle ställa igenom ordentligt på volter och seprentiner utan att fuska genom att springa ifrån mig eller bita tag i min innerhand. Jag försökte även rida så noggranna trav-galopp och galopp-trav övergångar som jag bara kan (jag är ingen duktig ryttare så att få bra övergångar är rätt svårt för mig). Efter typ en halvtimme kändes pålle så fin, jag kunde ställa och böja och svänga och öka och minska och ha mig och han var verkligen med mig. Vi har haft sådana här moments förut men jag inser att det var ett bra tag sedan. Jag tror att vi är på rätt väg!

@snow Helt rätt tänk du har där, ibland måste man ta igenom saker och det ser inte alltid vackert ut. Men har man ett tydligt system (som du verkar arbeta på nu med din dressyrtränare om jag förstått det rätt?) så kan man arbeta sig igenom såna saker och vips en dag kan man göra det både mjukt och vackert ;) Jag kallar det fulrida, och det är inte roligt. Men jag fick lov att fulrida nästan varje pass i ett par månaders tid när min häst var ung och ifrågasättande, och vips blev hon så bra som hon aldrig varit innan. Synd att hon då skadade sig lagom tills vi skulle ut på riktiga tävlingar och visa det...

*kl

Min häst får fira midsommar ensam, idag har vi separerat henne från de övriga avelsstona. Hon har inte varit jättenöjd över det under dagarna de gått i gräshagen en bit bort, men jag hoppas att hon kommer att finna sig i detta nu då hon går i en avgränsad del av samma hage. Hon har även grannar åt ett annat håll i gräshage så hon ser hästar hela dagarna i vilket fall. Tror det kommer funka, men jag har tagit kvällspasset ikväll för att kunna se hur det verkar. I värsta fall får hon sova inne.

Jag red ett pass på en stor hoppbana i skogen idag, lite svårt det där med linjerna när banan är typ oregelbundet sexkantig. Men det kändes ändå hyfsat utifrån det. Jag red utan stigbyglar så fort jag ridit fram och givetvis är det lättare att komma ner i sadeln och inte dra upp knäna då. Men dock rörde hon sig ju mkt bättre i galoppen efter att jag lagt ner dem igen så nog stör jag ju henne i ryggen bevisligen :o
Övergångarna blev inte direkt bra men inte heller katastrof. Jag jobbar nu med att hitta stödet i bålmuskulaturen istället för att spänna mig i axlar och armar och jag tycker att det i sig funkar mkt bättre, kanske får man då leva med att övrig ridning inte är toppen när man försöker ändra detaljer i sitsen. Man måste försöka fokusera på det som är bra sägs det :angel:

Egentligen är jag ganska sugen på att lägga en lång träningsperiod nu istället för att planera in tävlingar, så att man får hitta till ett stabilt system och få in tänket om hu jag ska korrigera min sits utan påverkan från programridning. Men samtidigt vill det sig ju då att man kan träna regelbundet och med tanke på att instruktören jag fått tag i avbokat hittills 50% av passen så känns det väl inte super. Men jag hoppas det blir bättre så man kan köra hårt under juli. Det är ändå få tävlingar nu fram till augusti och även där bara nån enstaka start i och med att jag bara rider LB.

Trevlig midsommar på er :)

En duktig dressyrryttare red min häst idag och han var tydligen riktigt jobbig till en början (jag var inte fysiskt närvarande men fick liverapporter). Han försökte kasta sig åt sidan och dra men denna ryttare är duktig och tuff och kunde stoppa honom. De hade först varit ute för att sedan gå in i ridhuset och där gick han sen jättefint (jag fick filmbevis).

Denna ryttare trodde att pålle testade. Gör mig dock ledsen att han gör så här med en ny ryttare, känns inte alls kul att han är så opålitlig :-(. Han ska vara hos mig i en månad till och jag tänker jobba vidare på den inslagna vägen och hoppas att det ger sig. Såg att @stjarnfrugt skrev att det tog månader innan din häst slutade ifrågasätta så det gäller väl att ha tålamod och inte ge upp.

Många hästar testar @snow , speciellt om de är av det latare slaget. Kämpa på du, det verkar gå åt rätt håll. Det kan bli så att hästen är snällare med dig nu när han fått bråka med någon annan. Så var det för min kompis vars häst jag ridit lite. Den är riktigt dum med de flesta andra och uppskattar sin egen ägare mer när den fått träffa ryttare som sätter mer press på den.

Jag och Caspian är på kurs hos min hemmatränare den här helgen. Vi försöker få ordning på grunderna utan att han krullar ihop sig, tvärnitar av missförstånd eller springer ifrån mig med huvudet som en kamel. Mot slutet idag lossnade det lite, fast då började han gnissla lite som han gör när han blir osäker. Antar att det ofta kommer vara så när vi ställer nya krav. Ser fram emot i morgon då vi ska prova igen. Då ska vi ha det raka bettet som han brukar gå med, utvärdera vad vi trivs med tillsammans. Hittills har jag ridit med vad hans gamla ägare sagt varit det bästa. Vill prova ett lite tjockare bett också men han har ganska liten mun så det kanske inte funkar.

Bild: lite läskigt är det på nya ställen...

https://instagram.com/p/4GhFKvjJtH/

@Amanda_F Tack för pepp! Jag vet ju att det inte alltid går spikrakt framåt när det gäller djur, men det känns jobbigt nu att vara i den här svackan... Får påminna mig om att det innan detta har varit tio månader med mestadels framgångar.

Din häst är jättesöt! :)

@snow Att dom testar nya ryttare får man räkna med att alla hästar gör. Har man dessutom en som är envis, hård i skallen och/eller fått göra lite som den velat så är det en regel att testa. Speciellt om en ryttare kan rida bra, då blir det ju jobbigt för hästen = mer protester. Det är inte alls samma sak som att den är opålitlig. Den enda medicinen mot detta beteende är att fortsätta rida på den inslagna linjen ni har, det är jättebra att du har fått tag i nån som även hjälper dig uppsuttet. Det kommer att bli mkt bättre när ni tagit er igenom denna fas :) När din häst fått gränserna satta för sig och insett att det är det som gäller varje dag kommer ha att bli mkt tryggare i det och inte att ifrågasätta varje dag.

@snow Att dom testar nya ryttare får man räkna med att alla hästar gör. Har man dessutom en som är envis, hård i skallen och/eller fått göra lite som den velat så är det en regel att testa. Speciellt om en ryttare kan rida bra, då blir det ju jobbigt för hästen = mer protester. Det är inte alls samma sak som att den är opålitlig. Den enda medicinen mot detta beteende är att fortsätta rida på den inslagna linjen ni har, det är jättebra att du har fått tag i nån som även hjälper dig uppsuttet. Det kommer att bli mkt bättre när ni tagit er igenom denna fas :) När din häst fått gränserna satta för sig och insett att det är det som gäller varje dag kommer ha att bli mkt tryggare i det och inte att ifrågasätta varje dag.

Tack, det var en annan synvinkel. Saken är ju att det är först de senaste veckorna/månaden som jag haft det här problemet med honom. Innan dess så har han skött sig såväl med mig som med andra ryttare. Dock så har jag väl även innan det här kastandet åt sidan fått vissa "varningstecken", typ att han känts mer ofokuserad i ridningen och tittat på annat istället för att koncentrera sig. Det tänker jag måste komma från mig på något sätt, eller åtminstone att jag inte lyckats korrigera beteendet i tid sas och så har det istället eskalerat. Jag kan liksom inte förklara varför han börjar "testa" ryttare helt plötsligt? Men det kanske kan vara en fas, och att vi kommer igenom den starkare så att säga?

@snow
Nu minns jag inte hur pass utbildad din häst var, men alla har faser i utvecklingen då de börjar ifrågasätta regelverket så att säga. Jag upplever att ju senare tagen en häst är ju senare kommer ju trotsfaserna. En häst som följer utbildningskurvan kommer ofta dit runt 5 års ålder, då har de kommit så långt i utbildningen att de är stadiga, har egen balans och självförtroende och kan ifrågasätta mer än en vinglig yngling som har fullt upp med att bära sig själv och ryttaren och lära sig basic saker. Femåringen har liksom en mänsklig tonåring kommit in i "varför ska vi göra detta nu igen?"-stadiet. De är ju liksom tonåringar då. När de är yngre är de ju som småungar som tycker allting är spännande och ashäftigt och "gud vad du är rolig matte som visade detta för mig" ;)
Jag har en kompis som har en 07a som varit i den där "femårsfasen" nyligen, men den är ju inte inriden förrän den var runt 4-5 år.

Vad gäller att testa vana ryttare så handlar det om att vana ryttare kräver arbete. Min häst är ju ganska hård i skallen och var pain in ass när hon var 5 år. Men nybörjare har alltid kunnat rida henne, även då. De kräver ju inget av henne, hon älskar att ryttaren tycker hon är duktig när hon bara behöver gå runt och släpa fötterna efter sig i ridhuset ;)

Det är heller inget ovanligt att vi hobbyryttare missar små tecken på att hästen är på väg att "ta över" eller vad man vill kalla det. Att vi inte kräver att den ska ha uppmärksamheten rätt när vi rider tex, för eller senare slutar hästen gå på "gammal vana" och inser faktiskt att den inte måste göra ett endaste dugg som vi säger om den inte vill. Varför skulle den liksom?
Vi själva kanske upplever att den från en dag till en annan blivit besvärlig, medan hästen själv tagit det hela mkt successivt och till slut bara ställt en ordentlig fråga "måste vi verkligen göra detta?" och det är först då vi människor reagerar.

Min tyska tränare hade för ett tag sedan en mkt bra förklaring till det här fenomenet att det ofta går bra i ett par veckor efter träning då vi rider på egen hand, sedan börjar det gå utför. Det är samma sak där. Vi tar igenom saker på träning då vi har hjälp av tränare, vi repeterar sedan detta på egen hand och där fungerar det också bra. Hästen inser av konsekvensen att detta gäller fortfarande och ridningen fungerar. Men successivt blir vi lite luddigare, vi kanske låter hästen slira ut lite med bogen, gena i hörnen eller inte tar skänkeln direkt på hjälpen. Det fungerar också ett tag. Sedan inser hästen att det går att maska och det är förstå då vi själva upplever att det slutat fungera. Det tar för de flesta ekipage ofta 2-3 veckor av ridning på egen hand att komma dit att det "helt plötsligt" slutar fungera och då har vi i själva verket blivit avtrubbade sedan 1,5 vecka men hästen har snällt gått vidare på gammal god ridning innan den faktiskt skiter i att göra rätt eftersom vi låter den...

Därför är det viktigt att träna ofta för att upprätthålla sin goda ridning.

Senast ändrad:
@snow Jag håller helt med övriga här och har själv nyss just fått erfara hur min testar andra mer än jag trott. Det ligger lite jobb framför er men tror inte det är något ni inte kan reda ut.

*kl*
Har haft härligt ridvädee hela helgen så igår blev det en runda ut med ganska bra tempo och idag red jag ett markarbetspass på banan med två sockerbitshinder på volt som jag tog ett par varv åt varje håll. Den rätta känslan på "hinder" håller i sig och det är bra att ligga på volt för att få dom mellan skänklarna. Fick två fina avslappnade fattningar åt höger när jag jobbade lite efter volterna, hon spänner gärna halsen och kommer upp i höger så jobbar på det. Någon hade kikat från stallet och sa sen att hon tyckte det såg bra ut så det var kul. Sånt blir man glad av. :)

Sen åkte jag rullskidor för första gången i mitt liv och tackar min troxelridhjälm att min panna fortfarande är hel. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 741
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 409
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 931
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar