-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Nja, speciellt knöggligt är det inte..
Vi har knappt någon lera alls i hagen (bara lite vid grinden) iom att dom fortfarande går på gräs.
Men jag hoppas på att det är något lite lätt som försvinner snabbt.

Vägarna har faktiskt varit helt okey, i alla fall de stora vägarna, så det går nog bra att köra (om det inte kommer mer snö då). Och nu har även den snön som kom försvunnit igen (jag packade ihop den tidigare idag och postade den till Umeå ;))
Så jag hoppas att det håller sig på pluss sidan här ett tag till!

Ja, när jag bodde norröver så ville jag också hellre ha snö än det där jäkla slasket som var hela hösten. Hagarna leriga alt. frusna och knaggliga. Hårt eller lerigt på ridbanan och skulle man rida ordentligt var det bara ridhus som gällde (dessutom kolsvart ute typ dygnet runt)

Packad snö på vägarna ska det vara, om det nu ska vara snö alls! och uteritt i fullmånens sken, det är grejjer det! :laugh:

Men nu med sandmark så har jag ej problem med leriga hagar i alla fall. Så jag är glad om det håller sig på plussgrader :)
Minusgrader innebär även att jag får bära vattenhinkar till hagen *suck*

Sandmark är grejt, säger hon som är född och uppvuxen med norrbottniska tallhedar :bump: Hagarna i stallet där A står nu är dock leriga och ser därmed ut som ett månlandskap nu när det frusit. Tråkigt, det fixades med underlaget i fjol och i och med att det frös mkt snabbare och kom snö fort blev det aldrig detta elände.

Men ridbanan a.k.a. hockeyrinken är mitt senaste bekymmer. Fine, i helgen kan jag rida ut men det är snudd på självmordsuppdrag att fara ut på kaggelmarken i skogen i becksvarta mörket :crazy:

Vi hade hoppträning igår, som varje onsdag. Men igår fungerade allt superbra, bästa träningen hittills. Hon har blivit bättre och bättre för varje gång nu på sistone. Och igår var hon lagom framåt (förut har hon varit lite seg på hinder, sen ett tag blev hon väldigt pigg) Så där lagom så man bara kan rida med stöd i handen och skänklarna intill och hästen bjuder på hinder men inte drar iväg, hoppar avspänt och landar helt i balans. Alla svängar fungerade, hon tappade inte galoppen eller fastnade i svängarna, inga språng där hon kröp intill, å inga språng då jag fick rida på henne för att få henne att hoppa av utifrån. En helt superrolig träning med andra ord. (förutom att det va -5 och svinkallt, tidigare har det varit +7) NU längtar jag till nästa vecka =)

Idag har jag och Valpen tränat för tränare!
Vi kunde tillochmed galoppera i normalt tempo och på volt :bump: Nu är det bara orken och stabiliteten som saknas. Idag var hon dyyyr!

Mamma tog en ursel bild, sen dog kameran, vaddå cykelstyre? :angel:
Bilddagboken
32268_1259864393.jpg

Duktig liten :D

Fröken Sixt är inte alls bättre idag.
Nu är hela benet varmt (höger bak) :(

"liten" host ;)

Guu vad tråkigt, hoppas att det inte är något allvarligt!
Din beställning misstolkades nog!

Hur stor är hon?

Jag tror det, beställningen uppfattade nog bara att jag tyckte att hon var loj/slö igår.
För idag var hon så laddad att hon periodvis gick helt i sidled (jag fick titta på bläsen mest hela tiden) och studsade och ville galoppera..
Hon kan ju inte gå och bli skadad nu, nu när hon själv börjar tro att hon är en galoppör i tävlingskondis..

Runt 175 cm :D

Hehe, så kan också vara fallet.
Skadade hästar är det absolut värsta med våra-n "hobby"!

Åh, va drygt, hoppas att det bara är nån ofarlig vrickning som går över fort. Ni som började komma igång så bra nu! :)

+ Daredevil: Duktiga! Blir lite avis, själv halkade jag iväg på en liten skrittpromenad i mörkret.

Men daredevil, du måste vara lång själv om hästen är 175! Jag på 164 ser inte så mäktig ut på Akilles med sina 170 :angel:

Men åh så trist! Åtminstone här är det då lätt att vricka sig just nu i hagarna, men ni har ju lyxigare hagar än vi. Fast gudarna ska veta att de kan vricka sig på släta, ohalkiga underlag lika gärna..

Inte bara din som är pigg! A:et har hållit sig i skinnet över förväntan, men är ändå något laddad nu. Krävs inte mycket för att han ska börja klucka med skapet (som han gör när han blir spänt och på hugget). Den enda häst jag mött, tror jag, som kan skapklucka i alla gångarter. Det brukar ju vara i traven..

Ja, nu är äntligen min häst friskförklarad efter ett par månaders vila och behandlingar. Han hade fått en stor vrickning (troligen i början av sommarbetet) i kotan.
Jag är verkligen så himla lycklig nu, inte roligt med en skadad häst. Och Åttan, han har skrämt upp hela stallet så det är nästan ingen som vågar ta in honom från hagen längre :grin:. Men nu när han skall sättas igång igen tror jag han kommer bli iallafall såpass lugn så att folk kan ta in honom.
Medans han har vilat så har vi roat oss med andra saker, lasttränat, klipptränat, tricktränat lite och såklart massor av borstande och pussande :p

Igår satt jag på honom för första gången på länge, vi skrittade lite i ridhuset och han var som en tickande bomb, slängde med huvudet stup i kvarten och försökte bocka. Idag skall vi se om vi vågar oss ut ;)
Roligt att vara tillbaka iallafall och jag hoppas att hästen kan försöka hålla sig frisk nu :D

Precis.

Meeeen, Sixt var inte det minsta varm vid insläpp idag.
Men hon hade endel lera på hovarna, så det kan ju ha kylt ner henne.
Får se hur hon är när jag släpper ut imorgon bitti..!

Jag ser nästan liten ut på Sixt, hon är drygt 160 och jag närmare 170..

Modell köttbullehäst :D
Bild258.jpg

Är hon dräktig? Det var en rejäl kula det där :p

Lilla Scilly sköter sig fortfarande, nu avslutar vi varje ridpass med två korta galopper på grusvägen. Hon är så duktig så det är inte klokt ! Däremot gillar hon inte att bli sadlad eller rättare sagt när man ska dra gjorden. Jag tror att det har med dräktigheten att göra så det blir väl bara att jag rider henne denna månaden ut, sen får hon mammaledigt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 714
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 970
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar