-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Fick just reda på att egen hage inte blir aktuellt. Behöver han hö så får jag köpa och hämta det själv utan avdrag på stallhyran...

Men du, hårda bud i Mellerud :crazy: Det kändes lite väl kompromisslöst, kan jag tycka.

Angående magen så var Akilles och en till löspruttiga ofta förra vintern, måste ha berott på just den silageleverantören för han har ätit silage både förr och efter. På honom funkade det att blanda ut med torrhö, kanske du kan ge kvällsmålet torrt och resten silage, och slippa ruinera dig? Sen fick han vanlig bakjäst också.

Mmm.. Jag kände det också. Jag vill verkligen inte behöva flytta honom igen då det nog till viss del är stressrelaterat också i och med att han haft det lite tufft senaste året. Jag vill bara att han ska få landa och ta det lugnt ett tag!

Surt det där. :crazy:

Vi har både hösilage och hö i stallet.
De står på fri tillgång hösilage ute, sen ger jag hö och lite lite silage inne på em och till natten.
Tillridningshästen jag har nu var lite dålig i början för hon var inte van med silage, men nu är det inga problem, så länge hon får hö också så klarar hon av det bra.
Kanske kan vara så med din med att han är lite känslig för silaget.

Kolla noga upp analys och liknande om du ska köpa härruntomkring. Har vart lite lurit vad jag har hört.

Värt att testa?

A-K Eng: Väntar med spänning! :D
längesen vi såg nåt från er. :bump:

Det vore helt klart värt att testa med hö... MEN jag får inte använda höet som stallägaren har och de har ingen plats som jag kan lagra egenköpt hö på. Hon föreslog att ha hö i ett släp, men jag äger ju inget än så länge... Dessutom har hon tidigare sagt att det inte finns plats på gården för att ställa släp där...

Om det inte funkar med Mag&Tarm så han jag fått lov att göra en "hage i hagen" och vänja in honom på hö under några veckor för att se om han blir bättre. Om det är hösilaget så verkar det som om jag måste flytta...

Jag får hoppas att hon mjuknar och kan komma fram till en vettig kompromiss om det krisar...

Ja, det är verkligen toppen att rida på sin egen häst :laugh: Han börjar lugna ner sig nu också.

Fast våra ritter är inte tråkiga precis, det finns alltid någonting som man måste bli rädd för, vare sig det är en brevlåda eller en stor kotte mitt på grusvägen :grin:

Här är lite bilder från den senaste veckan

30008116.jpg

30008113.jpg

stå still är överskattat :mad:

30008118.jpg

30008120.jpg

Meh, vilken stallägare! :mad:
Det lät inge vidare alls.

Förhoppningsvis så hittar ni en bra lösning, inge roligt om ni ska behöva flytta igen ju!

Påminner verkligen om gamla stallägaren. Som tillhandahöll mögligt hö, och vägrade låta folk köpa in eget :crazy: Förstår inte den där motviljan att kompromissa för att göra hyresgästen nöjd, det är ju knappast orimliga krav det handlar om. Vill h*n inte sälja av sitt eget hö - så hur svårt kan det vara att röja en mindre yta där du kan förvara några balar tills du ser om magen kommer i ordning?!

Ja, kottar bits minsann hårt, riktigt hårt :D

Glömde förresten berätta att jag var på ullared igår, dem har ju en hyffsat stor hästavdelning och såklart måste man ju köpa lite hästgrejer när man väl är där.
Men igår tror jag att jag fick något fnatt, Åttan kommer nog få hjärtinfakt när han ser vad han skall ha på sig :angel:

30008741.jpg

Ett fleece täcke, en grimma och en borste. Vad tyx? :p

tjaa täcket skulle nog inte jag köpa iaf, men grimman har min fullblod och hon är supersnygg i den färgen. :D Borsten har jag också. Den är bra. ;)

Gekås är inte helt toktigt. :love:

Najs! Men det skulle nog skära sig fint mot Akilles färg :D Annars är jag inte den som är den utan gillar färgglada attirajer. Grimman i knallgult hade jag velat ha :d Kanske matchat med ett gulsvartrutigt fleecetäcke!

Eeeeeh... ja... det var ju... lite grilligt.:D

Men grimman ser mjuk o skön ut.

Äh, lyssna inte på mig. Jag är en sån där gammal konservativ hagga som får dåndimpen av minsta blingbling eller rosa saker på en fux.

Just nu får jag dåndimpen av att det tar sån sörjeligt lång tid att ladda upp filmer.:cool:

Filmtajm.

Nu är det inte jag som tömkör. Det vill ni inte se ändå. Tjejen som jobbar Ella är väldigt duktig med sin egen shettis på töm men är ovan vid större hästar, (om nu Ella får betecknas som den kategorin:D ), och det är första gången som hon tömkör Ella också.
Ella var rätt tjaffsig i munnen men det går nog över. Galoppfattningarna fixade den här tjejjen till, Ella skenade inte in i dem som hon brukar. Så nog kan hon sin sak.

Så här såg det ut igår kväll:

Tror att det ska komma upp fler filmer, bara att klicka sig åt höger eller nåt.

Jasså säger ni "grilligt"? :D Grylligt säger man där jag kommer ifrån, men du behöver inte åka mer än inom en 10-milsradie så vet inte folk vad det är. Förutom, uppenbarligen, i Kukelugnen :idea:

Söta lilla Ella. Vad skönt det såg ut att ha väggar som håller ihop! Ridbanan där jag står nu är 40x40 så Akilles tar gärna chansen att flyta ut i galoppen och dra mig med. Ella verkar ju passa på lite på den öppna delen, man får ju inte vara dum ;)

Det där såg ju jättebra ut. Vad rund och fin hon såg ut. Kul!

Duktig tjej du har fått tag på, då har du nån att lära dig av. Perfekt ju. :)

Hon flyter gärna ut även på vår lilla ridbana. Jag är ju som jag skrivit tidigare rätt kass på tömkörning så det är svårt att behålla stödet på ytter töm. Rätt som det är så släpper hon och kommer innåt i volten och när jag väl fått kontakt med tömmarna igen så tar det ett halvt varv innan hon reagerar på tömtagen så då blir det fyllekörning. :p

Men träningen går ändå frammåt. Jag kan hålla ihop henne på volt i galopp på töm. Det är ett stort steg. Och så himla roligt att kunna göra något med henne trots min svällande mage.
Min mamma brukar ta med henne på promenad varje dag så hon får se sig omkring. Det märks på Ella som är mer harmonisk än tidigare. Hon blir ompysslad och trivs så gott så.
Idag rakade jag henne färdigt. I förrgår så hade hon inte torkat ordentligt efter träningen och maskinen tuggade bara i ljumskar och vid sadelgjordsstaden. Tog och drog av huvet fram till där sidostyckena sitter så nu ser hon ut som en häst! Inte ett lurv från nordligaste Norrland. Men nu vet jag varför man inte ska försöka sig på att klippa en fuktig häst.:D

Tack!

Det bästa är ju att just den här tjejen fått lära sig tömkörning av samma dressyrtränare som jag ridit för! Så jag tänker nog mjukstarta efter förlossningen med att börja tömköra även jag för honom. Som det är nu orkar jag bara knata efter i skritt på banan eller tömköra henne på volt. Man får inte bättre kondis av att vara dräktig kan jag upplysa er om...:cool: Känns skumt för en som alltid är van att ränna omkring och ha konstant god form.

det är svårt det där, med yttertömmen. Min tömkörningstränare påpekar alltid hur viktig den är och får tjata på mig ett antal gånger per pass, för annars är jag där och slarvar.. Men ni är ju på god väg, kul!

*kl*
Akilles fick åka in till stora anläggningen Hippologum för första gången idag! Mycket spännande var det, så han sover nog gott inatt. Och många hästar var det i ridhuset, den ena vildare än den andra. Ryttarinnan (som är densamma som brukar hoppa honom) valde livlina och tog på en graman, behövdes dock inte för att höll sig i skinnet även om han var rätt spänd till en början.

En liten film från slutet av passet, eller liten och liten - filmade på i sådär en drygt 8 minuter så det är både lite tjafs och duktig häst. I sista galoppen syns det att han börjar vara trött i bakbenen, de hamnar lite efter. Vilket väl inte är så kontigt, han har päls som en grizzlybjörn i kombination med alla andra intryck!

http://www.youtube.com/watch?v=-vUO3-K2mvY

Han skötte sig ju jättefint för att vara där för första gången! :)

Vi har haft en lugn vecka, jag har varit lite rädd för att den varma tassen förra veckan skulle vara mer än en vrickning, så det har mest blivit promenader och lite löslongering.
Idag var hon jätteduktig.
Vi har börjat att träna samling (hon orkar inte så mycket ännu) och så har vi börjat träna på att hon vid ett visst kommando ska skritta/trava på en liiiiiten volt runt mig.

Jag var bra på att ta med kameran, men jag glömde totalt att ändra inställningarna i ridhuset, så bilderna blev som dom blev.
Bild034.jpg

Början till samling (som sagt, väldigt mycket början :p)

Bild087.jpg

Häst får fnatt

Jag fick till och med med ett litet klipp på när vi tränar trav på minivolt (skitsvårt att både driva, ge liten volt-kommando och filma, så därför blev volten väldigt oval)
Observera hur lugn hon är - nästan lite för lugn till och med - hon kan faktiskt :D

Bild101.jpg

Mogna hästen får syn på traktorn som alltid har stått där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 712
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA