-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Men vaaad?! Så himla trist! Klart man hinner fästa sig, och efter en månad är man ju fortfarande i smekmånadsfasen.

Lycka till i hästletandet, och se till att skaffa dig en ny 04:a så att du börjar hänga i tråden igen.

ne inget då, men han hade ju svullnat upp dagen innan vi skulle hämta honom men vi trodde det var lymfangit ju... var ju lite värre än så :crazy:

Åh vad trist :(
Jag röstar också för att du letar rätt på en ny -04:a!

Tråkigt!
Men om det hände innan du köpt honom, och att det går att bevis så borde du få häva köpet, det är ju så kort tid sen du köpte honom menar jag..
Träligt hursom, man fäster sig ju tyvärr otroligt snabbt vid de små liven.

Jag röstar med på att du skaffar dig en 04a så vi ser mer av dig här i tråden! :)

nej det var inga problem alls utan hon tog tillbaka honom och var jätte ledsen över att det blev som det blev... men nu springer han på de gröna ängarna :(

va snälla ni är :bow: saknar verkligen att skriva här!! Får väl kanske leta efter -04:or då kanske...

Lillskiten har förresten fått ett hönät, och hon tycker att det är skitkul.
Trots att hon även har ensilage på backen så står hon där och pillar och drar och ser jätteroad ut (finmaskat hönät, så får hon ut mer än 1 kg ensilage/timme är hon begåvad).
Det räcker en hel natt och finns ändå lite över.

Jahaja, då fick Akilles ett hönät igår. Han dök direkt på det när jag tog in honom, struntade helt i tussen jag lagt på marken och bestämde sig istället för att slakta nätet. Efter max 5 min hade han slitit loss det, och slaktade det på marken istället! Kuuul :bump: Så jag knöt upp det igen, så stadigt jag bara kunde. Efter kanske 20 min var det tomt. Fyllde på, tomt igen på ytterligare 20 min. Och eftersom jag ändå hängde där då häst nr 2 blev skodd så kunde jag roa mig med att fylla det en tredje gång, riktigt proppfullt. Fanns lite, lite kvar när jag for så bad stallägaren ta ut det vid fodring.

När Akilles ger sig på något är han myyycket målmedveten. Och inte är det tal om att pilla ut hö - här sliter vi. Jaja, det kan väl få ge honom något att leka med stunden från intag -> kvällsfodring, även om jag (min naiva fan) trodde att han kunde fylla nätterna med lite sysselsättning.

Men fy vad trist! Kan det bli mer motigt?

Vill du ha hjälp att leta häst så skicka gärna ett pm.

Usch vad hemskt :(
Jag röstar också för en ny 04a!

Vi är tillbaka till promenader.. :(
Sixten har en svullnad längs ryggraden och hon får så ont vid tryck att hon sänker ryggraden (som knakar jätteläskigt, senast jag såg en häst reagera så vid tryck var en bekants häst som några veckor sedan togs bort för kissing spines..)

Är hon inte bättre efter helgen så blir det veterinär.

Hur stora maskor har det nätet?

Sixts har 4x4 och hur mycket hon än sliter och drar (jag tar iofs bara "klumparna" ur ensilagebalen i hönätet just för att det ska bli extra utmaning) så lossar det inte mycket.

Det är "normalstora" maskor så det bidrar säkert, kanske inhandlar ett finmaskigt när tillfälle ges.

Trist med Sixt :crazy: Min häst är inte rolig nu, går definitivt inte att släppa ihop med M. För jag försökte, varpå A helt ärligt skulle mörda M. Och han är så förbannades obrydd, så även om M drog på några rejäla sparkar så ökar A bara tempot. Så det var bara att avbryta försöket, känns inte som något jag vill vänta ut just nu.. A hade ett gäng sår av broddar på bogen, men tack och lov bara ytliga. Känns något tungt just nu.. Även om de inte nödvändigtvis måste gå i samma hage så har jag lite svårt att komma på varför A:et, som vuxit upp i flock, blivit så jäkulskt hästilsken (inte mot ston då, givetvis, då är han charmören nr 1).

Rea fick ju då A2 och stelkramp vaccin i torsdags så hon har fått vila helt fredag/lördag, eftersom hon fick lite förhöjd temp och jag tyckte det var onödigt att testa gränserna.

Somsagt, veterinären sa när hon skulle ge henne sprutorna "fuxmärr, ja detta blir spännade att se hur det kommer gå". Inte en reaktion från hästen, inte ens ett litet ryck i skinnet fick hon. det måste vara lynnesfel på min häst för hon är inte allt "fuxmärrig" av sig, aldrig varit dum eller grinig, gör alltid som man vill. Men hon har mycket egen vilja - som hon aldrig får igenom ;) Och brodern min kan både sätta på grimma, leda, rykta, sätta på skydd och rida henne helt själv, (7 år gammal så han når knappt till magen på henne) dock gillar hon inte att bli tränsad så det får han inte göra ("akta mina öron!").

Sen har jag en fråga till er kloka människor.
Min lille pålle slår ihop i bak, och går trångt med bakbenen. Haft boots på henne men det hjälper ju bara mot konsekvenserna när hon trampar sig med brodden. har tittat lite på kotringar, kan det vara något att prova?

Och...
Jag har idéetorka, vad brukar ni göra för övningar med era små?

Ojdå, det blev långt :o

Imorse kändes det nästan som om hon hade ondare (eller så var hon beredd när jag kom med mina händer).
Men pigg är hon!
Den lilla galningen :D

Med vanliga maskor blir det ju ingen utmaning! :D
Sixten är jättesöt, hon blåvägrar äta sin middagsmat - hon ska ju ha sitt hönät först! :p

Usch vad hemskt :(
Jag röstar också för en ny 04a!

Vi är tillbaka till promenader.. :(
Sixten har en svullnad längs ryggraden och hon får så ont vid tryck att hon sänker ryggraden (som knakar jätteläskigt, senast jag såg en häst reagera så vid tryck var en bekants häst som några veckor sedan togs bort för kissing spines..)

Är hon inte bättre efter helgen så blir det veterinär.

"träningsvärk"/ansträngda muskler från att slita hö ur hönätet kanske?

Inga som helst erfarenheter av detta! Det vara bara ett samband som slog mig...

Det tänkte jag också på (hon är ganska brutal..),
eller så kan hon ha rullat på något knöggligt i hagen, hon avskyr att rulla när det är lerigt - men när det är torrt eller fruset så rullar för fullt.

Målet var att ta första galoppen innan årsskiftet, men det känns inte riktigt som om vi är där, hon är ju inte riden på några veckor.

kl

Hoppas din häst piggnar till igen Sinfonie, o vilken tråkig nyhet från dig elli_noran. Hoppas du hittar en ny häst snart.

Min lilla 04 har ju gått från klarhet till klarhet. Hon rids nu i alla gångarter och är hur duktig som helst. Inte är hon rädd av sig heller, hon skulle vara först när vi red ut :p Hon har vilat nu en vecka och fått smälta hela inridningsproceduren.

Just nu så kan jag inte göra mycket mer än att skritta och öva halter pga underlaget :crazy: men det behövs ju, förvisso. Och lite öppnor/skänkelvikningar går också bra. I och med att det är blankis under snön på ridbanan så är det lite riskabelt att göra mer än så för tillfället.

Har aldrig använt kotringar själv, en häst som stod i samma stall en gång hade sådana och vill minnas att det var lite problem med skav? Vet inte om det finns i olika material, dessa var i gummi och det kan nog bli friktion. Men testa kan man ju alltid, och avbryta om det inte funkar :)

Mål är till för att revideras ;) Blir det något bättre i ryggen? Funkar rykt/lätt massage? (Tänkte om det är spänningar..)

Rykta funkar - om jag inte varit där och tryckt med händerna innan.
Så überkänslig är hon inte, utan det är först när jag trycker (väldigt lätt, men ändå lite tryck, hur man nu förklarar det :p) som hon sänker ryggen och försöker komma undan.
Har jag tryckt en gång är jag inte välkommen att känna igen.

lite knapp!

Har ni gett era hästar någon 'vintervila'? hur länge? :)
Min tant får gå och skrota med kompisar och bo ute om det inte är allt för kallt, hon har vilat 10 dagar nu, blir nog att börja jobba lite efter jul! :banana:

Har aldrig använt kotringar själv, en häst som stod i samma stall en gång hade sådana och vill minnas att det var lite problem med skav? Vet inte om det finns i olika material, dessa var i gummi och det kan nog bli friktion. Men testa kan man ju alltid, och avbryta om det inte funkar :)

Man kanske kan ha fårskinn under, typ nosludds varianten? :angel: fast det kanske bara skulle se larvigt ut.
Jag får testa, ska nog införskaffa och ge henne i julklapp!

Apropå julklapp, har ni handlat något till era hästar?
Rea ska få en gethårs ryktborste av mig, och ett fleecetäcke men klubbens tryck på av mamma (strl 165 :grin: ), en påse med 20 kg fodermorötter av syster och en grimma med ludd av brodern.

Sen ska jag ju då åka till Skandinavium, så då skall det handlas födelsedagspresenter till den "lille" som fyler 6 år den 11/3.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar