-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

KL

Ja, då var man hemma efter en veckas semester i solen. Det blev ingen mjukstart direkt... Åkte ut till stallet imorse och konstaterade fullständigt mag-ras på W: Svansen såg ut som en frusen sopkvast av bajs:-P Dessutom har det kommit i såret han har på benet så det blev akut byte tillbaka till min gamla stallplats så att jag kan gå ifrån hösilaget helt.

Jag åkte ut vid 10 och tänkt vara ute ett par timmar. Kom hem vid 19:30.
Som tur var så var båda stallägarna väldigt tillmötesgående med det mesta så det kanske var den bästa lösningen ändå... Nu får han ett par veckors vintervila så får vi hoppas att vi kan komma igång igen sen!

Akilles har väl som lite halvvila, eller snarare så går allt på halvfart pga. väder och underlag. Han skulle nog blir (ännu mer) crazy av att stå helt, så han får jobba i lugnare tempo. Och det skadar inte heller, eftersom han varit igång sedan början av sommaren, med undantag av knappt två veckors vila på betet. Gissar att det börjar vara mer gynnsamma förhållanden efter storhelgerna, så då får han börja jobba för brödfödan igen!

Huga, jag har alltid ångest att något sådant ska hända när jag åker bort :crazy: För några år sedan så hade Änglahästen precis fått ett nytt innetäcke, åkte hem över jul ca 4 dagar och när jag kom tillbaka så hade hon världens skav på båda bogarna. Så den som tog hand om henne hade väl knappast tagit av det och borstat på hela tiden, då hade hon ju märkt skavet och förhoppningsvis hört av sig/bytt täcke. Gjorde något ont i hjärtat, för det hade ju aldrig hänt om jag varit på plats.

Men vad bra att du kunde vidta åtgärd så snabbt!

Sixten har vila, eller ja, främst beror det på att hon är skadad (för andra gången på ungefär en månad).
Som det ser ut nu så kommer hon att få vila året ut, eventuellt att hon får springa lite i ridhuset för att röra på sig och sträcka ut musklerna (och så jag kan se hur hon använder ryggen, som är skadad, i rörelse).

KL

Idag har jag "visat upp" min häst för mamma, sist hon såg oss var nästan när jag provred henne. "Som natt och dag" sa mamma! :laugh: Jag var en lycklig flicka idag, och häst var duuktig!

Bilddagboken
DÅ:
73336_1259872265.jpg

För 2 veckor sedan:
32268_1259864393.jpg

Har blivit ännu bättre,men har inga nyare "dressyr" bilder.

Lillebror 7 år leder Rea på 175cm :love:

Senast ändrad:

Nämen så gulligt!
Tänk om Sixt vore så snäll.. Inte för att hon är elak, men kanske inte så "barnanpassad".
Kul att någon som inte sett er på så länge ger en sån kommentar!

Mitt odjur fick sig en promenad idag.
Tanken var först att hon skulle få röra på sig i ridhuset, så jag kunde se hur hon använder ryggen (nu när hon är skadad).
Men jag kom på att dom har dressyrträning hela dan (man får inte ha hästen lös om det är någon i andra ridhuset).

Men hon travade hela vägen in i stallet (jag existerade inte), sen var hon så spänd att hon skakade som en maracas.
Hon hade verkligen behövt röra på sig.. istället blev det en väldigt spänd promenad, hon mest taktade och småstegrade när hon inte fick springa.
Så kedjan är verkligen inte till för att det skulle bli bra bilder - utan den (och träns) hade hon stuckit.
Men hon kunde stå still ibland (och stirra ihjäl sig på snöhögar).

Bild002.jpg

Sixten och hennes försökskanin (hon som var den första som red Sixt, efter mig då)

Bild014.jpg

Bild015.jpg

Jag står och gnäller över hur kallt det är, och Sixten.. ja.. så charmiga så :D

Söta de var!

Akilles är förvisso snäll. Han kan fara runt som en galning i hagen ibland när det är dax för intag, men han är ändå den enda i gänget som sambon får ta in - för när man väl kommer till grinden så står han snällt. Har en lillasyster som börjat på ridlekis rätt nyligt (5 år), men vete gudarna om jag skulle lita på A ändå :o Han är och förblir en liten sprätt på 170 cm, och vet faktiskt inte om han skulle köpa en smurf som ledare!

Har sagt att hon kanske får rida honom när de båda är 15 :angel:

Du tömkör inget? A har ju tagit en tugga över ryggen på gammel-M (:mad:), givetvis precis i sadelstaden. Så för honom är det inte heller någon ridning just nu, det är tack och lov inget sår men pälsen är bortskrapad. Men har provat tömköra, även om han inte så mkt tömkörd så får han lite stimulans åtminstone :laugh:

Testa att massera lite försiktigt?
Så att cirkulationen kommer igång.
Antar att det inte bara här hemma som tempen ligger under 15- ?
Hon kanske har sprungit (som den galning hon är :D ) i hagen och sträckt till sig, låter rätt troligt nu när det är så kallt.

är hon något bättre än när du märkte det?

Daredevil: Aprilia är nog likt din rea, lika stor och lika snäll. :)
Min syster dotter som är 3år i feb har ridit själv, lr nåja.. aprilia gick själv och jag o min syster på varsin sida om henne vid sadeln.
Hon var överlycklig och satt o lalla julsånger. :D

Mariia E: Aprilia har fått 1 veckas vintervila. Hon vilade ju 2 veckor efter hon fick erlishian i höstas, sen gick hon inte jätte hårt efter det. Tävlingarna kommer ju igång den 6 jan här också och innan det är det 2 dagars kurs som gäller. Hade tänkt att ge henne någon vecka i typ feb lr liknande. :)
Vågar inte ge henne mer just nu med tanke på att det är fri tillgång på grovfoder i hagen hos oss.
Och ni alla vet ju att aprilia inte är den som mesar med att äta. :p
Räckte med 1 veckas konstant ätande och ingen aktivering. Magen var tillräckligt stor och sadeln låg illa de första dagarna. ;)

Tömköra hade varit smidigt (men jag har faktiskt tänkt så långt :p), men när hon är såhär extremt full med överskottsenergi så finns det inte en chans att jag kan hålla henne när jag tömkör - talar av erfarenhet :cool:
Jag hade tänkt att testa det när hon fått röra på sig i ridhuset och den värsta energin försvunnit.
Anledningen till att jag kan hålla henne nu är att hon har sån respekt för kedjan (sen så låter det skitläskigt när den rasslar, och står man still så slutar den rassla).

Flurrizen: Ja, eftersom hon hade vilat flera dagar så hade hon antagligen lite väl mycket bus då, eller så har hon rullat på något..
Jag försöker, men hon blir hyperstressad, försöker komma undan och (som hon lärde sig när hon var liten och fick stryk) så attackerar hon när hon inte kommer undan.
Det har blivit bättre, svullnaden har börjat gå ner, och värmen är borta - men det gör lika ont på henne.

Vi har ungefär -15 - 16 (istallet är det ungefär 4-5 grader kallare) och "härlig" blåst.
Stallets lilla troll (b-ponny med mammutpäls) tycker att det är underbart, jag har aldrig sett honom busa så mycket som nu! :D

Senast ändrad:

Höhö, jodu Akilles af Pan är också lite full av överskott :cool: Jag tömkör ändå eftersom jag inte har något ridhus att släppa i/rida ordentligt i, men nog kan man få hålla krampaktigt och köra ner hälarna i snön när han drar iväg i en bockserie. Samtidigt så känns det stabilare att rasta honom från marken än från ryggen, för han har ju bättre balans på snö/is när jag inte sitter som en heffaklump i sadeln med 10 lager kläder.

Senast ändrad:

Ja, hon är genomsnäll lilla "Rea". Mormor som är livräddför hästar har borstat henne.

Och lillerbor Joel brukar minst 1 gång i veckan vara min hjälp ryttare, och skritta av henne. jätteskönt att slippa själv :angel:
Hon har ett underbart lynne!

Modett och Sinfonie
Tror inte det är allt för vanligt att små bäbisar lyssnar på ledare som inte ens går upp till magen på dem. Men ja, min häst är nog en klass för sig.
Dock blir hon en helt annan häst när man hoppar upp och ska jobba, då tänder det till i henne.

Hade vi inte haft tillgång till ridhus (vilket vi har, typ 20-25 minuters skritt) så hade jag ju inte haft något val.
Men nu känns det som en väldigt onödig "strid" eftersom om bara några dagar har jag tid att gå till ridhuset när det är ledigt.
När hon har brallat av sig det värsta kan jag tömköra utan att totalförstöra hennes mun :)

Tror inte jag hade vågat titta om A skulle få springa av sig :angel: Han har en tendens att verkligen springa som en furie, och knappt bromsa för staket. Dåre!

*kl*
Vad gör alla i jul då? Själv åker vi hemöver så lär ha datortorka några dagar, och magsår efter alla funderingar på om hästarna sköter sig och håller sig friska.

Senast ändrad:

Här det julefrid - lite lugnare (inga träningar) till efter nyår. Men förhoppningsvis ligger snön kvar så då kan man ut och ha roligt ändå.

kl
Jag firar julen hemma i Norrland och Calle firar deni Västerås med sina nya polare.
Han har fått en ny bästis, även den från norrland och sen en gammal tävlingshäst som ska hålla reda på de ystra ynglingarna.. han lyckas sådär:)
Kul har han iaf o de är ett evigt busi hagen.

Dessvärre har det inte blivit så mkt träning som jag hoppats på då calle dels reagerade lite på ridhusunderlaget, slagit på sig själv, reagerat på den höga proteinhalten i höet 2 ggr... först när vi flyttade ner o nu precis innan jag åkte hem.
Den sista gången beror nog på att han snott kompisarnas hö i hagen.. calle är en hungrig häst :D

jag har iaf utvecklats eftersom jag ridit på A´s hästar istället och jag hoppas att jag o calle kan utvecklas tillsammans efter jul.
A ska även rida honom lite åt mig då han är en aning större än mig o borde rå på honom bättre !!

Vi trivs iaf väldigt bra nere i västerås o ser fram emot att säsongen börjar redan i Januari om man vill de.. skillnad mot här uppe då de börjar i mars.

Här är en liten julhälsning från calle ohans nya bästis.
Strunta i att jag ser ut osm ett mongo i -20 :D
jul.jpg

Kul att höra hur det går för er, hoppas att du och Calle kommer igång tillsammans efter jul då :laugh:

Delvis kl

Jag och Flamman önskar alla i -04:a tråden en riktigt God Jul! :laugh:

Och det gör jag jag o Aprilia med. :D

God jul på er alla, tvåbenta som fyrbenta. :)

Ft ryttare: Kul att ni trivs!

God Jul alla, i efterskott :p

Jag ligger sjuk (härligt att bli sjuk på julafton), men Sixt verkar bra i ryggen nu, ingen reaktion imorse :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar