-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Hon såg ju jättecool ut! Fränt att "longera" utan lina också. Testade på lite löslongering en gång i tiden, men då var det fusk och avspärrningar. Men det var roligt att träna på att byta varv mm. genom att bara använda sin egen kropp, och fantastiskt hur hästarna faktiskt förstår det.

Woow! tänk om min häst kunde göra sådär! kan ju inte ens longera henne på lina, och kan bara drömma om att hon skulle kunna gå lungt lös på ridbanan/ridhuset. Nu kör hon fullt race och bockar! :angel:

Imorgon skall min läarare tömköra henne, eftersom jag inte klarar av det kräket från backen, då är vi överallt och springer eftersom hon bara VÄGRAR lyda mig då (riger mest med vikt och skänkel, så hon tycker väl det är konstigt när "allt" sitter i munnen)

Hon är jätteduktig, och är hon på rätt humör så känns det som om hon kan allt utan att behöva träna på det.
Annars så leker hon bara räserapa tills hon knappt orkar stå på benen :p

Jag kan knappt longera Sixt på lina heller :angel:
Hon springer som en idiot och försöker springa ifrån volten, så det blir bara en dragkamp.

Hon trivs mycket bättre lös.

Gud vad häftigt att kunna longera utan lina, Åttan skulle bara springa runt som en skollad råtta :D
Igår var vi ute på en härlig långpromenad. Jag tror vi var ute en timma minst. Han skötte sig super bra! Förut när han var skadad kunde jag ju knappt gå med honom in från hagen för han var som en bomb, men igår gick han vid min sida och såg riktigt harmonisk ut :) fast den hästen kan gå snabbt, jag får ta jätte kliv för att hänga med och jag kan säga att jag var helt död när vi kom tillbaka :p

Nästa helg skall vi nog julpynta i vårt stall, visst är det mysigt? I vårt stall är det nog en liten ursäkt för att kunna fika också :angel:
Hur gör ni på vintrarna, julpyntar ni lite i stallet?

Förr julpyntade jag lite, men har inte blivit de senaste åren. Kanske tar mig i kragen och fixar lite glitter runt namnskylten, om jag orkar gräva fram glittret ur förrådet :angel:

*kl*
Akilles fick skritta ut en sväng igår, efter den stora insatsen i lördags. Det var mer powerwalk än söndagspromenad, hade nog förväntat mig en tröttare häst än så. Fnys.

(Men han såg rätt lugn och harmonisk ut i övrigt, så det var säkert många saker som snurrat i huvudet under natten)

Haha, han måste ju hålla formen vet du ;)
Jag är glad att Sixt anpassar sitt tempo efter hur fort jag går.
Jag minns en häst på min praktik för några år sen.. en valack(som kastrerats och opererats nyligen, därför skulle den ledas 20 min/dag).
Han hade bedömts med en 10a på skritten på premieringen.
Jag var nästan tvungen att jogga för att hålla jämna steg med den jätten (över 170).

Idag var det faktiskt nästan lite synd om henne :p
Vi skulle till ridhuset på morgonen för att löslongera igen (vi bytte ut samlings-träning mot galoppbommar).
På vägen dit mötte vi en hund som definitivt inte var hästrädd - på ett icke positivt sätt :crazy:
Sen var det ett öppet garage och en man som höll på där - hon blev så rädd att hon nästan hoppade in i en cyklist.

På väg förbi ridskolehästarnas hage hörde vi dundrande hovar - och hela flocken (drygt 20 hästar) kom i full kareta mot oss. Hagen slutar några meter innan vägen.
Jag: :eek:
Sixt: :eek::eek:

Efter vi tränat och var i gången på väg ut kom en traktor med ett jättelass med hö, det var nog inte långt ifrån att hon skulle skita på sig - hela hästen skakade och gjorde sig så liten hon bara kunde.
På vägen förbi dagiset så ville barnen klappa, så hon fick stå vid staketet och bli klappad.
Lillskit såg jättenöjd ut, tills ett barn sprang in i en buske (jag vet inte vad den höll på med..), då kastade hon sig iväg och ville inte vara med mer.

Senast ändrad:

Här julpyntar vi inte stallet, bara ridhuset :cool:
Bilddagboken
14082_1260902824.jpg

KL.
Idag är det 6 månader sen jag fick hem min älskling!

Tränade idag igen, jisses vad det gick bra! Vi kunde nästan samla galoppen, fick en asbra övning av min tränare - Ruter Ess, inget vinglig alls sen!
Och jag fick beröm av min tränare också, lyckad dag idag!

Shit, Sixten hade antingen tyckt att en gran i ridhuset var skitläskigt - eller något som skulle ätas! :D

Rea kör en blandning av det där, den är skitläskig och kommer äta henne!
Nu är det ca 2-3 veckor sedan den kom in i ridhuset och idag var första gången hon vågade sig fram till den, men hon lät som hela Arlanda Flygplats undertiden! :angel:

Shit, Sixten hade antingen tyckt att en gran i ridhuset var skitläskigt - eller något som skulle ätas! :D

..och preciiiis så hade Akilles reagerat. Han älskar att gnaga på träd, men är de "på fel ställe" så är det antagligen för att de vill gnaga på honom. Ett exempel, vi var ute efter en av de vanliga rundorna och någon hade lagt en hög über-scary kapade träd vid väggrenen. När han efter många fnys och men vågade sig fram till träden för att titta, så vad är det första han gör? *gnag gnag*

I Sixts värld är allt läskigt på avstånd, men hon har sällan problem med att gå fram till det otäcka.
Och väl framme så börjar hon nästan alltid att käka på det läskiga (vad det än är gjort av - i förrgår hittade hon en tidning på cykelbanan..)
Idag så hade stallägarens barn (den äldsta är nog 6 år) några kompisar där och dom åkte pulka utanför stallet.
Gissa vem som släpade med sig insläpparen..? :angel:

Lillskiten har förresten fått ett hönät, och hon tycker att det är skitkul.
Trots att hon även har ensilage på backen så står hon där och pillar och drar och ser jätteroad ut (finmaskat hönät, så får hon ut mer än 1 kg ensilage/timme är hon begåvad).
Det räcker en hel natt och finns ändå lite över.

Duktiga ni är som löslongerar. :)

Jag och Aprilia har testat oss på det också, men vi behöver öva öva öva. :p

kl
Var och tränade i måndags, i ett mkt julpyntat och fint ridhus. Hade vart stora ponny hoppingar under helgen så allt stod kvar, så fint så.. Först blåste hon och tyckte det var konstigt, men sen gick hon fram och drog ner en julkula från en av granarna. :D så då var det iaf inte farligt längre.
Träningen i övrigt gick superbra, förutom att jag satt framepå halsen tack vare jäättte magen. :p Vi körde mkt lydnads övningar med travbommar på olika avstånd. avbrott och igångsättningar från alla gångarter. Nyttigt, verkligen!

Daredevil: Ruter ess? kan du förklara för oss (mig) som inte förstår? :D

det är klart, inte så enkelt när man inte förklarar (jag har en förmåga att göra så)

Visar nu upp mina skills i Paint:
ruteress.jpg

Jättebra övning när man som jag har en vingelpelle som mer än gärna hänger sig i yttertygeln och säger "bär mig matte!".
Red den i alla gångarter, och när vi skötte oss bra på den fick vi gå in på volten.

Idag har vi varit ute på skrittur i snön på hennes villkor :o hon valde en stig som vi följde en bit, sen blev det för mörkt så fick vända och rida tillbaka, då vart hon pigg - till MATEN!

Imorgon skall skruttan vaccineras så hon kommer få ta det lugnt fram till på söndag. (eller, jag och mina magmuskler kommer få det)

Haha, Änglahästen var ju också stentuff och gick fram till alla faror. Gick och ställde sig i traktorskopan när alla andra hästar drog iväg till andra hörnet av hagen då jätteläskiga traktor var inne.. Akilles är inte lika tuff, även om han själv tror det :grin:

Vad smart med hönätet, att jag inte tänkt på det!!! Akilles med myrkryp i huvudet kanske skulle gilla att ha något att plocka med som komplement till nattgivan.

Daredevil: Ruter Ess är jättenyttig! Mina elever fick rida den lite då och då under mina år som ridlärare, den kan användas till så mycket. Träna vändande hjälper, framdels- och bakdelsvändningar, rakriktning, kontroll på ytter sida.. Själv är jag dock råkass på att rida övningar på egen hand, borde skärpa mig. *tänker jag ofta men gör inget åt det*

kl

Tittar in lite igen :o jätte kul att läsa om hur det går för alla!

Vi var iväg med pållen till klinik i tisdags för svullnaden över hasen ville inte gå ner. De röntgade och det visade sig att han hade en spricka i benet upp på utsidan av hasen och en lös benbit som låg väldigt illa. Antagligen har han fått en spark eller gått omkull i hagen eller liknande innan jag hämtade honom :( Vetrinären ringde igår efter att ha diskuterat med sin kirurg och chansen att han skulle kunna hålla för ridning var 10% efter operation och 4-6 månaders boxvila. Så vetrinären på kliniken hade pratat med vetrinären på försäkringsbolaget så de dömde ut honom :cry: hade ju bara haft honom i drygt 4 veckor men det känns ändå jätte tråkigt, han fästa mig vid honom mer än jag trodde.

Så just nu är jag utan häst... får väl ta tag i att leta efter något nytt sen framöver, har ju alltid moster pålle som jag får rida när jag känner :grin:

Ha det så bra alla hopa!

Nämen fy vad tråkigt! verkligen! :cry:
Hittades inget vid vet besiktning innan du tog hem den? :confused:

dardevil: Aha! Den har jag ju ridit fleera fleera gånger. Dock är det ingen som nämnt att den kallas ruter ess. :D
Misstänkte lite grann att det kanske kunde vara samma, och det var det ju.

Den använder jag mig av mycket. Supernyttigt både för häst och ryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar