-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

*knappar mig själv*

Hon var inte det minsta varm i benet igår morse, men hoven var fortfarande lite varm.

Idag när jag var där så var hon ute i hagen, lite svårt att känna ordentligt då..
Men hon var iallafall glad, gosig och på bushumör :D

Tänkte sätta in någon blild på min 04 häst för den är jag riktig stolt över.
Har först nu på senare tid fattat hur fin han är. ja ja jag vet det låter som skryt.... smaken är ju som baken :D Hur sätter man in en bild på detta forum ??

Skönt att det går åt rätt håll! håller en tumme här fortfarande :)

Kl
Min tjockis är jättebusig, hon gör konster ala spanska ridskolan i hagen.. men hon orkar inte springa några längre rundor nu :angel: så hon nöjer sig med att mest hoppa och studsa på stället.
Jag håller på att inhandla en trådlös övervakningskamera så att jag kan ligga i sängen och studera henne när det drar ihop sig :D

känner att jag har dålig koll på vad som händer i tråden men härkommer iaf en uppdatering från mig o calle.

Vi går sakta men säkert framåt i utvecklingen, sista hoppträningen var riktigt bra emellanåt med några kanonfina språng.'
har fått lägga om ridningen lite, mkt mera framåt o låta han backa av istället för att jag backar av o skyddar honom från hindren.
Blir en del bommar som slås ut pga att han är van att jag serverar hindren med lite extra< utrymme för honom men jävlar vad han hoppar när han rättar sig gången efter. superkul!

dressyren går även framåt då vi har en jätteduktig tjej på anläggningen, jätteroligt för den gamla dressyrryttaren i mig att få träna regelbundet i dressyren igen, även tränaren tycker de är kul att de kommit in en dressyrsadel i hoppstallet :D

jag rider ca 3-4 hästar om dagen , allt från 2½ åringar till svårklasshästar.
jag har det helt enkelt toppen här bortsett från vädret.

är det fcörresten någon som hört talas om ridbölder/frostbölder (vilket är fel benämning enligt mig för de är egentligen en ren förfrysning som känns som en knöl under huden) på låren? Det är iaf ngt jag drabbats av i detta fuktiga klimat....
Något jag drabbats av i denna

Vad skönt!

Idag trimmade vi lite över en bom, vår tränare tyckte att jag skulle rida mycket fyrkant så red på en liten fyrkan med bom i, hon har blivit en redig klippa på att taxera nu! :)
Hon var så fin min lille häst. Tränade lite galoppfattningar också, samlade ihopa traven och gav henne hjälperna och det vart galopp direkt! Idag var jag stolt över den lille.:love:

Dock har hon några småsår på benen, livrädd för att det ska bli infekterat och bli lymfangit, lite muggvarning, så jag har bett mamma köpa hem lite hibiscrub mm.

Gammal bild på "The Big Baby" med det vackra ansiktet (?)
Bilddagboken
47267_1256994487.jpg

skönt att läsa att det är fler som håller igång och tränar. Får ibland lite skuldkänslor att jag håller igång för mycket. Nu vilar hästen normalt 2-3 dagar i veckan men om jag låter honom vara fler dagar blir han liksom överpigg och eftersom hagen inte direkt inbjuder till spring (lera-lera-lera) blir det inte mycket rörelse där.

Hoppas på att det snart ska komma snö men än så länge är det bara regn. Varje dag.

Idag har vi hoppat lite jag och "Rea" gick faktiskt över förväntan! :)
Mycket att jobba på, och slarvpelle lyfter inte på tåssingarna över kryss, utan bara över räcken.

Bild från dagen - Koncentration på hög nivå från min sida och mördarblicken står hon för!

Bilddagboken
12706_1260210397.jpg

Sixten is baaaack :D

Hon har inte varit varm i hoven alls på ett par dagar, så jag tänkte att hon kunde få springa lite lugnt och fint i stora ridhuset idag.

Jag vet inte vad jag tänkte med, för lugnt och fint och Sixt - det går inte ihop.
Och när allt hon gjort i motionsväg (förutom att leka ihjäl sina hagkompisar) är att promenera ca 25 minuter/dag i 8 dagar.. Då är man extra laddad!

Hon var en flygande kanonkula, pep, bockade och gjorde riktigt tjusiga tvärnitar.
Utanför ridhuset höll några gubbar på att sätta upp reklamskyltar, en kollade faktiskt in i ridhuset - det dundrade så han trodde att vi hade ihjäl varandra :o

En halvtimmes blådårerejs senare var hon nöjd, då gick hon snällt fram till mig och ville hem :p

Vad skönt att hon verkar vara okej!

Nu har häst nummer två äntligen kommit, den lille araben Mihloo. Dock är underlaget så förskräckligt dåligt att han och Akilles inte får gå ihop än på ett tag. Med stelfrusen backe glaserad med iiiiis känns det lite väl risky att släppa ihop dem.

Jodå...det tränas, trots regn...

Kom just in från en rejäl runda i skogen med "fröken"...idag var hon het, studsig men ändå väldigt samarbetsvillig så det blev en sk*tkul ritt!!!! Alla gångarterna på den lilla stigen i skogen...Jippikajjejj!!! och som hon kan samla sig!!! Bådar gott inför vårens tävlingar...framförallt reiningen. Hon har en sagolik galopp...alla dressyrmoment sitter fint och hon är oerhört lyhörd för signalerna...

Hon tränas mellan 3-6 dagar i veckan beroende på hur hårt hon går. Hårda pass = fler vilodagar...

Kul att du trivs! :)

Låter som köldbölder enligt mig iaf, lätt att få när man är van med ren och torr kyla och kommer ner till fuktig kyla.
För mig hjälpte det att skaffa långa chaps att ha över ridbrallorna när jag red uppemot 10 hästar på en dag.
Kanske värt att testa. :)
Brukar köra med såna där långfillisonger från intersport, andas material och jätte sköna. Lite bökigt med rid brallor över, men det funkar. När jag red i dom så hade jag inte chapsen om det inte var riktigt kallt.

Daredevil:
Unghästar har oftast svårt att hitta en bra avsprångspunkt på vanliga kryss, och de har svårare att bedömma kryss än ett vanligt räcke lr oxer.
Det du kan göra för att underlätta är att bygga upp en kryssoxer där bakre bommen är lite högre än krysset, då uppfattar de den istället för krysset och har då lättare att bedömma hindret. :)
Kul att det går framåt med jättebebisen. :D

Altius: Vilken känsla det måste vara att sitta upp igen! :)

Kl
Aprilia har fått sin vintervila, 1.5 vecka fick hon och jag red första gången i måndags. Det märktes inte alls, (förutom på JÄTTE MAGEN :eek:) att hon vilat ett tag. Var lika snäll och fin som vanligt och hon verka tycka att det var skönt att komma igång igen. Joggade lite lätt igår på banan och hon kändes super fin. Första träningen efter vilan blir på måndag och tänkte hoppa lite i helgen innan så det sliper bli räserfräs hela träningen. :D

KL

Nu har W lyckats slå upp ett rejält sår på insidan av bakbenet. Troligtvis har han sparkat sig själv med broddad bakfot. Typiskt! Benet var lite tjockt igår så nu har jag ringt vet som kommer ikväll... Jag som åker utomlands på lördag och är borta en vecka! Det känns inte alls bra... Jag får förlita mig på min medryttare helt enkelt.

Utöver benet så är hans mage kass och jag får inte ordning på den. Jag skulle tro att det är hösilaget som inte funkar. Han har bara fått hösilage, foderjäst och betfor det sista och nu har jag plockat bort betforen och foderjästen också. Det blir kanske till att ordna fram hö istället. Men då lär han ju behöva gå själv för att inte äta av de andras hösilage på dagarna.

Jag vill ju helst inte att han går själv. Hur ska jag tänka? Han blir ofta småskadad i hagen och sen är det ju fodret... Hittills har jag fått tre sönderbitna täcken, ett otal bitmärken på honom samt småsår och bulor efter sparkar... Det kanske vore bättre för honom? Samtidigt så har det ju lugnat sig lite nu. Han har stått på detta stället i drygt en månad bara.
Hur tänker ni angående att gå själv i hagen?

"Hellre ensam än i dåligt sällskap", tänker jag. Nog har jag helst Akilles med kompis, men eftersom han är som han är (ettrig, lekfull och ranghög) så funkar inte alla typer av hästar med honom. Men visst är det svårt. Det finns inte någon annan han kan gå med, eller dela upp flocken?

Prova att ge Mag&tarmbalans från Krafft eller probimin eller liknande.

Ella får gå själv. Hon ställer gärna till det så att andras hästar är halta o lytta. Tyvärr.

Det vore ju skönt om jag kunde få hösilaget att funka, så det kanske är värt att prova något mer. Det ska tydligen finnas något som heter "Bakteriebalans" som ska vara godare än "Mag&Tarmbalans". Jag kanske får leta upp det.
Jag trodde dock att foderjästen skulle hjälpa, men det har inte gett något resultat...

Testa mag/tarm från krafft. A fil kan också funka.
A fil körde jag när fullblodet hade kass mage efter infektionen i somras, det blev bättre på bara 2 dagar.
Blandade i det i muslin och hon åt jätte bra. Som mest åt hon 1 liter per dag.

Ang det där med hagar anser jag att hellre ensam och frisk/inte skadad än att gå med flera och tappa skor och bli skadad titt som tätt.
Nu är Aprilia väldigt lugn och oberörd av att gå med andra hästar. Hon går hellre undan än att ta en strid, så på de sättet funkar hon att gå som hon gör nu, med 3 andra ston.

Japp. Imorgon blir det en tur till affären för att köpa mag&tarmbalans! Måtte detta funka!

Fick just reda på att egen hage inte blir aktuellt. Behöver han hö så får jag köpa och hämta det själv utan avdrag på stallhyran... Jag hoppas verkligen att mag&tarm-balans kan ge lite ordning på magen och att han inte är totalöverkänslig mot hösilaget.

Det är lite småjobbigt att vara hästägare just nu:-( Det vore skönt om saker bara kunde funka! Fast om jag ska se något positivt på det hela så har såret börjat läka fint i alla fall!

I morgon blir det nog filmtajm go vänner.

Fick faktiskt med kameran till ridhuset när jag för första gången fick hjälp med tömkörningen. Så det blir lite tömkörningsfilmer på Ella.

Tjejen som hjälper mig är riktigt duktig. Hon fick Ella att fatta galopp utan att skena iväg i trav först.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 712
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV