-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Jag och min dam har också haft lite problem med galoppen. Precis i början av 07 då hon var 3 och skulle matchas inför 3års. Galoppen var stor rund men hon hade problem att hänga med i den själv, spec på banan. Jag gjorde iaf så att jag försökte att inte sitta ner lr rida lätt i traven innan fattningen för att jag skulle störa så lite som möjligt. Körde då på lättsits. Bara försöka att stå stadigt med mjuk hand gjorde sen galopp hjälpen. Mycket ute i skogen, var väl på banan ca 1 gång varannan vecka. Annars höll vi till på vägarna och i skogen.
Det tog ett tag innan hon kunde galoppera i hyffsat tempo på banan, men ute i skogen gick det galant där hon inte blev störd av staket och väggar.

Så mitt tips är att undvika banan ett tag och bara gå ut i skogen. Kör lite kravlöst några dagar och sen testa fattningarna ute i skogen. Kan ju vara så att du spänner dig inne på banan för du vet att han måste komma ihop sig så han kan ta svängarna utan att ramla isär lr liknande?
Det känner han ju på stört.
Känsligheten är både på gott och ont. :p

AK Eng: Å där var den ju. Tack.:D

Det får man göra.. :D

Men hur gammal var den nya nu då?

vet du hur det är med dobby killen? :)

Vad kul att höra från er!

Hoppas att det tråkiga är över, och att ni håller er hela och friska ;)
Har du hört hur det går för Dobby?

Åh, påminner om min Änglahäst! Det var viss storleksskillnad mellan nya och Dobby. Hoppas du är nöjd!

Synd att det strulat lite! Hoppas det känns bara bra när du får komma igång på riktigt!

Svarar alla :p

Han är 8 år och något mindre :angel: en helt annan typ av häst, lite känslig men tror det passar mig bättre. Väldigt frammåt och vill väldigt gärna arbeta. Han tyckte det var jobbigt att flytta och tror det tar ett tag innan han litar på mig helt, men vi jobbar på det!

Hon som har Dobby har verkligen gjort ett jätte jobb med honom och tror hon kommer hitta en bra matte eller husse åt honom som är lite tuffare än mig. Känns fortfarande lite sorgligt att tänka på honom för han var ju min bebis, men det var så mycket som var kämpigt och vi passade nog inte riktigt ihop fast jag inte ville inse det. Gabbe är mer "tjejhäst" eller vad man ska kalla det, hoppas att det blir bra så jag inte kommer ångra mig resten av livet :crazy:

kl

Hoppsan! Den här tråden har jag missat!
I somras hade jag en 04:a hemma på in/tillridning.
Rider honom fortfarande ett par ggr i veckan =)

Han ägs av en familj jag känner sedan ett tag tbx.

Han var lite av en problemponny då ägarna inte klarade av att rida in honom för han bara skickade av de som försökte.
Början på 2008 skulle jag försöka rida in honom, gick lite knepigt i början och han var väldigt osäker på det mesta. Hanterade honom mkt från marken, ffa med ledarskapsövningar och sånt. Efter inte så jättelänge byggde han upp ett förtroende till mig och lät mig efter hand komma upp på ryggen. Fortsatte sakta men säkert och frammåt sommaren tog vi den första galoppen. Men sen fick jag mycket att göra så hann inte med honom längre. Ägarna och aven andra de kände försökte fortsätta där jag slutade men åkte av och kom aldrig upp igen. Så han blev stående i hagen typ...

Vi kom överens om att jag skulle ta hem honom i sommar, juni- augusti. Sagt och gjort och han kom hem i juni. Började om från marken och jag blev jätteglad när jag såg att han kom ihåg allt vi gick igenom sist. Efter ca 1½-2 veckor försökte jag sitta upp och det var inga som hellst probem! Efter det bara rullade på. I ganska högt tempo, men jag gjorde inget som jag inte visste att han skulle klara av. Utsatte honom för diverse grejer (t.ex att bada, rida barbacka, hoppa diken och stockar (väldigt små), gå på en bro över trafikerad väg osv..) och han gjorde allt jag bad honom, med öronen spetsade! Ridningen gick fram med stormsteg och vi hade jättekul! Första hopptävlingen kom i början på augusti och det gjorde han klockrent! Nollade LD:n och fick ett stopp i LC:n pga att vi kom i dåligt tempo. Två veckor senare startade vi i två LB och nollade bägge och han var därmed färdigkvalad till Ungponny Championatet.

I September åkte han hem och sedan dess delar jag och ärgarna på ridningen. Eftersom sommaren gick så fort fram för honom har efter september fått endel vila och utbildningen har hållts på en låg nivå så att han haft chans att smälta allt.

Han är lite som "Den fula ankungen".
Jag älskar honom otroligt mkt och litar på honom till 110%

Bild från första ggn jag håll på att rida in honom, det var ungefär såhär han gick som bäst (ville inte acceptera bettet så slängde massa med huvudet)
29953031.jpg

Blandade bilder från sommaren!
29953057.jpg

29953064.jpg

29953097.jpg

29953137.jpg

29953129.jpg

29953162.jpg

29953133.jpg

Jättefin ponny och jättefina bilder.:)

Välkommen till tråden. Jag har ju också ponny. Nästan.:D Må så vara delvis fullblod och franskstammad men det hjälper inte, finns ingen i världen som skulle gissa att hon var något annat än en ponny.

Kul att få livstecken från dig! Och höra att det går bra. Hoppas ni kan jobba ihop dig och att ditt hästeri går smidigare i framtiden. Det är jobbigt nog att ha häst, och dyrt, utan att man för den sakens skull ska göra det jobbigare för sig genom att ha en häst man inte passar ihop med.

Jag hade turen att föda upp en häst som visade sig passa mig ypperligt.

Söt! Påminner väldigt mycket om en ponny i Piteå, nästan identiska huvuden och kroppstyp.. Vad är det för stam?

Supersöt ponny!

Jag tänkte fråga en sak, men ta det inte på fel sätt, jag är bara nyfiken :D

Hur kommer det sig att ni hoppar såpass högt med en så orutinerad häst/ponny?
Jag tänker mest på hur det påverkar skelettet.

+ Verona och Modett

Tack så mkt!:D
Visst är han :love:

Han är e. Kulltorps Arkitekt, u. Bostorps Sabina :)

Visst är han :D

Höjde bara upp ett hinder på två av passen och hoppade endast ett par språng så det var inget upprepande som sliter :)
I och med att jag sett att han hopade mkt bättre på höga hinder vid löshoppning var det intressant att se hur han tog ett lit större hinder när någon var på :)

KL

Hoho, idag har min tömkörningsgjord kommit.:bump: Ska ladda batterierna till kameran och visa hur duktiga vi är på tömkörning. :p

Eller hur man kör som ett fyllo.:rofl: För det är rena fyllerallyt när jag tömkör. Men vi ska nog lära oss!

Nu ser du till att få med det på film också. :D
Vad har du köpt för gjord?

Raider_:
Supersöt ponny!
Duktigt jobbat också!
Sen välkommen till tråden med. :D

Btw, idag var det [B -9,5 grader[/B] när hästarna skulle ut.
Jag fick en smärre chock eftersom det var 5 plus igår på dan. :eek:
Men hästarna verkade stormtrivas iaf. :)

Hur kallt/varmt har ni andra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 717
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 970
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info