Sv: -04'ornas tråd Edition 8
kl
Hoppsan! Den här tråden har jag missat!
I somras hade jag en 04:a hemma på in/tillridning.
Rider honom fortfarande ett par ggr i veckan =)
Han ägs av en familj jag känner sedan ett tag tbx.
Han var lite av en problemponny då ägarna inte klarade av att rida in honom för han bara skickade av de som försökte.
Början på 2008 skulle jag försöka rida in honom, gick lite knepigt i början och han var väldigt osäker på det mesta. Hanterade honom mkt från marken, ffa med ledarskapsövningar och sånt. Efter inte så jättelänge byggde han upp ett förtroende till mig och lät mig efter hand komma upp på ryggen. Fortsatte sakta men säkert och frammåt sommaren tog vi den första galoppen. Men sen fick jag mycket att göra så hann inte med honom längre. Ägarna och aven andra de kände försökte fortsätta där jag slutade men åkte av och kom aldrig upp igen. Så han blev stående i hagen typ...
Vi kom överens om att jag skulle ta hem honom i sommar, juni- augusti. Sagt och gjort och han kom hem i juni. Började om från marken och jag blev jätteglad när jag såg att han kom ihåg allt vi gick igenom sist. Efter ca 1½-2 veckor försökte jag sitta upp och det var inga som hellst probem! Efter det bara rullade på. I ganska högt tempo, men jag gjorde inget som jag inte visste att han skulle klara av. Utsatte honom för diverse grejer (t.ex att bada, rida barbacka, hoppa diken och stockar (väldigt små), gå på en bro över trafikerad väg osv..) och han gjorde allt jag bad honom, med öronen spetsade! Ridningen gick fram med stormsteg och vi hade jättekul! Första hopptävlingen kom i början på augusti och det gjorde han klockrent! Nollade LD:n och fick ett stopp i LC:n pga att vi kom i dåligt tempo. Två veckor senare startade vi i två LB och nollade bägge och han var därmed färdigkvalad till Ungponny Championatet.
I September åkte han hem och sedan dess delar jag och ärgarna på ridningen. Eftersom sommaren gick så fort fram för honom har efter september fått endel vila och utbildningen har hållts på en låg nivå så att han haft chans att smälta allt.
Han är lite som "Den fula ankungen".
Jag älskar honom otroligt mkt och litar på honom till 110%
Bild från första ggn jag håll på att rida in honom, det var ungefär såhär han gick som bäst (ville inte acceptera bettet så slängde massa med huvudet)
Blandade bilder från sommaren!