-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Vi får se hur jag gör. Är ju skeptisk så det är inte säkert det blir nått heller. Vi får se hur det går nu när jag sätter igång henne igen.

...vill klaga lite på vädret:mad:!!! Regn, regn...lera, lera...bläää!!! Träningen ligger på halvfart med fröken. Håller mest igång, bara. Allt är grått och dimmigt dessutom. Hagen är ett sjöslag!!! Tack och lov för skogspartiet där, det sluttar rejält så det rinner av bra. Där står mina raringar för det mesta.

+1 på det! Min livlina är att november snart är slut. Förb*nnade j*vla sk*tmånad :mad: Allt blir mycket lättare i december. Det bli mysigt firande av jul, lucia, nyår, födelsedag. Det börjar gå mot ljusare tider, och känns ljusare så snart snön fallit. Och med snön så blir underlaget tuuuusen gånger bättre också.

knapp
Kan bara instämma i regngnället. Hagarna ser för dj*vliga ut och då jag är orolig för tappskor får hästen ha boots på sig i lervällingen så nu är jag orolig för skav - pest eller kolera - välj själv.

Ang nedsittning brukar jag göra det några steg då och då - så snart hästen är inriden. Inte sitta ned så steget blir förkortat eller att hästen känns mindre rörlig. Då får man rida lätt ett tag igen (eller vad man nu väljer för avlastningsits).

... och tack för snälla kommentarer om hästen :)

Du får göra som jag Verona. Tömköra. Så mycket trevligare att vara på backen om Ella inte riktigt gillar läget. Det har hänt att hon tyckt att det är jobbigt att springa inspänd på volt när jag longerar så hon har sparkat bakut. Och någon gång har jag trasslat till det vid tömkörningen så att hon blivit arg.

Ang. vädret, jag är nog inte så gnällig av mig. Även om jag kanske inte har regn o rusk som favoritväder så är det bara att bita ihop och se det som miljöträning att slaska omkring på ridbanan bakom hästen. Ella ska lära sig att jobba i alla väder! Blir det för eländigt har jag ju ridhuskort och bara fem minuters transportväg dit.

Jag måste förresten köpa nya skodon. Stövlarna läcker, stallkängorna läcker. Inte kul.

Senast ändrad:

Den kombinationen plus att uppfödarna knappt kunde hantera Sixts mamma när Sixt var liten.. :angel:

Jag håller med, november är en transportsträcka fram till jul och allt vad det innebär.

Det är nästan så jag längtar till snön (trots att det då tar ungefär en timme att cykla till stallet..), för som det är nu kan man ju nästan åka skridskor på leran.

Idag har jag tömkört Ella i ridhuset. Det gick bra. Fast jag fick daska till henne med tömmarna vid ryggning, hon bara tjaffsade och trilskades först, sen var det som att vända på en hand. Hon ryggade så fin så.

Provade att longera henne med tömmarna. Ytter töm löpte genom ring på sidan, inner från ringen på sidan genom bettet och sen till handen.
Fungerade i båda galopperna trots att tömmarna är rätt korta. Blev max 15 m i diameter. Det verkar som att vi har hittat rätt grej för oss. Och roligt är det med! Ella jobbar på och blir ganska snabbt svettig. Måste få hem saxen igen och dra av pälsen för andra gången denna säsong.

Tömkörning is the shit! Funderar ibland på att byta karriär till tömkörare, nu när jag blivit så kass på att rida :cool:

Duktig Ella, och duktig du. För det kan ju bara betyda att du jobbat på bra med henne eftersom hon orkar gå på liten volt i galopp i båda varv! :)

Håller med både dig och lite er andra med vädret, visst det är träligt, grått och blött. Men finns ju inga dåliga väder.. bara dåliga kläder.. :D
Det har jag fått lära mig iaf, visst mkt tvätta ben och svans blir det när de kommer in från hagen. Hagen är rusktigt stor men hästarna går med får som trampar upp grymt mkt vid ingången. Och där är det mysigt att springa tycker pålle hästarna. :devil:

Så tvätta ben och under delen av magen blir det varje dag med slangen och flätad svans i hage och under ridning, sen eftersom både mina är helklippta är de klädda för det också, inne täcke och regntäcke med hals över för tillfället. Det är ganska smidigt att ha hals, inte skitiga och inte blöta och de verkar gilla det också.
innan jag införskaffa i mig täcken med hals ville de komma in kl 2 när
det var ruskväder, Lite tidigt tycker jag allt. Nu står de nöjt ute vid 6 trots bus väder och regn. Så jag slår ett slag för täcken med hals! :D
Banan är perfekt nu när det är lite blött ute, den blir gärna lite torr annars, sen är det perfekt träning att plaska runt där. Samma sak ute i skogen, min ena gillar inte vatten och går heller inte gärna i det, men nu är det vatten pölar över hela vägen på viss ställen... Alltså perfekta träningen för henne! :D

Så inget ont som inte har ngt gott med sig..

Det är bra inställning! det gäller att hitta de positiva sakerna i allt :D

Håhååå, så långt ifrån min inställning som man kan komma :p Kan verkligen inte hitta något positivt i de überleriga hagarna som häststackarna får klafsa runt i sådär 12 timmar/dag, det eviga mörkret utanför fönstret och regnregnregn. I fjol så frös det mycket tidigare och snön kom snabbt också. Mycket bättre!

Duktig Ella, och duktig du. För det kan ju bara betyda att du jobbat på bra med henne eftersom hon orkar gå på liten volt i galopp i båda varv! :)

Tackar för berömmet.:D

Ja, jag är faktiskt förvånad över utvecklingen. Hon hoppade ju inte ens jämfota med bakbenen i höger varv som är hennes svåra. Och inte hade hon några väggar att hänga på heller eftersom jag har ponnytömmar. De nya i läder jag beställt är 16 meter och jag hoppas att jag kan använda dem utan att trassla in mig.

Vad det gäller vädret så har jag Ella i bästa hagen. Där är det nästan helt torrt. Vi har inte låtit hästarna gå i den och beta ner i sommar så den var rejält övervuxen plus att det är också det torraste stället vid stallet. Tyvärr så får jag gå genom Lanzelots hage när jag ska hämta Ella och den är geggig från Ellas grind till grinden vid stallet. Nåja, det fryser nog på snart.

Nu ska jag uppdatera lite..

Igår hade vi en väldigt.. intressant dag.
Det blåste ganska bra och Sixt var på den nivån att hon var rädd för hästbajs.
Men det gick bra att rida ändå.
Ett ekipage till i ridhuset, och flera hinder (dom skulle ha specialidrott där sen).
Den andra hästen fick lite ryck ibland, men Sixt höll sig i skinnet.
Däremot kände jag hur jag mer och mer tappade kontakten med henne när vi travade..
Vi skrittade över bommar några gånger, ganska dumt gjort för efter det så klarade jag knappt av att rida henne rakt fram på långsidorna - för hon skulle ju över bommarna!

Imorse hade jag en kompis här, så vi löshoppade "på riktigt" med rören nervevade.
Sixt hade inte sett dom sen i våras, så hon var inte pigg på att springa in i den läskiga gången (en gång sprang hon rakt in i röret så allt började gunga, jätteläskigt).
Men efter några minuter så släppte det, då sprang hon med spetsade öron rakt in i gången.
Hon hoppade ett skutt på 1,10 som högst, det är fortfarande för tungt för "höjdhoppning".

hoppning.jpg

hoppning2.jpg

Så här såg det ut för ganska exakt ett år sedan..
gammalthopp.jpg

Man måste vara positiv vettu. ;)

Nämen skämt å sido, jag tycker egentligen inte heller om detta skitväder, men det kommer ju alltid minst 1 gång per år så då får man göra det bästa av situationen.
Sen här nere i västergötland, lååångt söööder ut för dig antar jag. :D, då bir det ju vinter så sent. så vi får nog stå ut ett tag till med skitvädret. :p
Häst har man ju året om även i dåliga väder tider.. Så bara att le och vara.. (nöjd)

:D

*mutter mutter* Ja er "down under" avundas jag icke! Jag är inget dunderfan av snö, åker inte slalom och hade gärna kortat av vintern - men snö är tuuusen gånger bättre än detta! Skulle aldrig klara av mer än en månad av lera och slask.

Sinfonie: Kolla, vad duktiga ni är! Hon för hoppningen, du för att du sänkt ner ringen ;)

Akilles ska nog få tar några små skutt på banan idag. Med underlaget som är blött och tungt på sina ställen blir det knappast varken högt eller länge. Hoppas han sköter sig, var ett bra tag sedan han hoppade nu..

Nu har han hoppat :bump: Trots vattenpölar och gegga. Det var ju ett tag sedan han hoppade, så de rullade i galopp över ett litet räcke på kanske 60-70 cm när det var som högst och med markbom innan. Han tycker det är såå kul och är så himla ärlig på hinder. Han kommer lite stort ibland, han kommer lite nära ibland, men kravlar sig över ändå. Är kul att se någon annan rida honom!

Duktig totto du har. :)
Det där med att komma nära lr långt ifrån. Det gör inget så länge de kommer över och förstår vad de gör. Det lär de sig senare. Så bara att kämpa på. :)

Är lite avis, lr vad man ska säga, ni som slänger upp någon annan på ryggen på era pärlor. Kan ju vara kul att se nån annan lösa ridningen lr (problemen, om det finns några.)
Men jag har ju ingen som vill rida Aprilia, knappt mamma längre, hon har blivit feg påstår hon. :p
Ingen annan vågar.. Hon är ju jämt snäll. harkel.. nästan jämt iaf. :D

Härligt att det gick så bra! :laugh:

Idag har jag fått lära mig något intressant.
Jag har en kompis som för tillfället är på Ultuna och pluggar, och under en frågestund med veterinär så ställde hon frågor kring Sixts skada (rupturen hon fick som 2 åring).

Svaret: Det var en sena som skadades (på de flesta andra djur är det en muskel, men inte på häst).
En häst med en skada på den senan är bara att avliva/slakta - eftersom den senan är den viktigaste i hela benet, den som ser till att allt funkar.
Det är troligtvis ren tur att Sixts skada läkt ihop så bra som den har - en mirakelhäst!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 970
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 330
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar