-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

KL

Sitter ni mycket ner i traven på era hästar? Jag har börjat lite försiktigt, men det är svårt tycker jag... vi blir gärna lite spända både jag och W. Måste öva!! Men är det mycket jobbigare för hästen när man sitter ner funderar jag på? I så fall bör man väl ta det ganska lugnt i början och öka successivt...

Jag har blivit så kass på att rida så jag kan knappt sitta ner längre - därför rider jag mest lätt. När jag får häst nr 2 så får jag ta och öva lite på honom, han har mycket mindre steg än A. Men kanske blir lättare om jag får studsa och öva lite på en häst som inte blir så påverkad av det.

KL

Sitter ni mycket ner i traven på era hästar? Jag har börjat lite försiktigt, men det är svårt tycker jag... vi blir gärna lite spända både jag och W. Måste öva!! Men är det mycket jobbigare för hästen när man sitter ner funderar jag på? I så fall bör man väl ta det ganska lugnt i början och öka successivt...

Jag har inte ens reflekterat över det. Ella red jag ju så gott som in barbacka då jag inte hittade nån sadel som passade=mycket nedsittande.

Hon är inte svår att sitta på eftersom hon har ganska små rörelser, som en ponny. Men just nu ligger det ju på is eftersom min tyngdpunkt av någon okänd anledning flyttats ganska högt upp.:angel:

Ge hästen tid att vänja sig och kräv inte för mycket i början när du sitter ner bara, den slappnar av så småningom om det inte är något fel på utrustningen.

Jag försöker sitta ner rätt mkt. Dock har Aprilia vääldigt stor och rörlig trav så det är inte det lättaste, men nån gång tänkte jag starta dressyr och då är jag ju tvungen. :p men d blir utan stigbyglar för det mesta.

Walencia:
Då är vi ingefär lika i längd då, och våra hästar i höjd. :D
jag är 166 och Aprilia är 173.
Vi får sträcka på oss duktigt så vi ser längre ut när vi sitter på. ;)

Ft ryttare:
Skönt att ni trivs! Det är ju ändå en ganska stor omställning och chansning att bara åka iväg sådär. Så då får jag se er på tävlingar runt örebro nästa år alltså. :D

Sinfonie:
Snygg färg.. lr inte. :p
Duktig pålla du har som står still, det är värt mkt när man ska försöka koncentrera sig på maskinen också.

Sassiball:
Vilka framsteg ni gör!
Bra jobbat! :bow:

Verona:
Du har ingen orädd kompis lr ngn som kan tukta bort bockningarna? :D
Då kan du ju ändå vara med och se hur det går till,ge lite tips osv. Skickar man iväg dom så har man ju ingen aning om vad som händer med dom. Inget ont menat, men det man inte ser lr hör lider man ju inte av som man brukar säga. :)

Efter att ha agerat u-båt en tid tittar jag upp med en liten presentation:
Jag har en valack, född 04 efter De la Gardie – Freimoor, ca 165 cm, som jag haft sedan två år. Han var riden i alla gångarter när jag köpte honom så inridningen har jag ”sluppit”. Det är en rätt bestämd herre med mycket bus i blicken. Vi har haft rejäla duster om allt möjligt – från att få på skor till att gå ner i vatten… Numer är han ganska OK med det mesta… *peppar peppar*.

Jag hoppas att jag har en framtida stjärna på fälttävlansbanorna och han har under året gjort flera felfria debutanter och avslutade säsongen med en lättklass. Nu under vintern hoppas jag att vi kan förbättra dressyren väsentligt då det tyvärr finns en del brister där. Jag hyr en box i ett litet stall med 4 boxar där vi hjälps åt med allt. På gården finns fler stallar/hästar men mest travare så därför är det extra roligt att läsa om er som har ridhästar. :D

Jo jag vet, och det är ju det som gör att jag aldrig får tummen ur och gör det för att det känns jobbigt att lämna bort henne. Tyvärr känner jag inga som jag vågar sätta upp på Saga över huvud taget och det är ju jätte synd annars hade det ju varit bästa iden.

Men vi får väl se hur det går nu när jag börjar rida för av någon konstig anledning så blev jag ju ännu tuffare när jag vart gravid:p, väldigt underligt men har jag tur då så är jag då ännu mer tuff nu när hon väl är ute :D

KL

Jag sitter ner endel på min, känner att jag kommer åt henne bättre då (där kom problemet med min längd vs hästens storlek fram igen :D) Men jag började sitta ner på henne korta stunder när jag kände att hon orkade bära upp sig ordentligt och ökade succesivt. Nu orkar hon ett helt dressyrpass...dock rider jag ju lätt under framridningen och nertrappningen. Å ibland när jag känner att hon spänner till (händer dock inte SÅ ofta)

flurrizen
Ja men det får vi verkligen göra...jag känner mig ganska liten ibland, speciellt när hon förhoppar sig på hinder, eller väljer att typ hoppa hinderstöd istället :rofl:

Jag får nog göra som du att börja korta stunder och sedan utöka. Jag rider hellre i nedsittning i traven, men som sagt så blir det svårt att sitta efter kanske en halv volt. Han har rätt stor gång i traven. Åtminstone när jag rider ordentligt:-P Nu ska här övas:-)

Vad synd att du ni bor ungefär 100 mil ifrån mig då.
Jag hade gärna testat rodeo hästen. :D

Men får hoppas att du tuffar på dig ordentligt nu då, hon var ju duktig innan du slutade, så det finns ju där nånstans. :)

Mollgan:
Duktig totto! Ser fin ut. :)

Senast ändrad:

Jag vet, färgen är hemsk!
Jag trodde att jag skulle ha vant mig till idag, men den är verkligen vidrig!

Mollgan: Välkommen till tråden! Fin bild på hästen :)

*kl*
Vi har varit med om mandomsprovet idag, jag och fröken Sixt.
Jag skulle hämta henne ur hagen (soligt och blåsigt ute), dom var längst bort i sommarhagen.
Halvvägs genom hagen så hördes hur resten av gänget dundrade rakt mot oss.
Både jag och Sixt fick hoppa undan stallägarens ena häst.
Men något direkt försök till att sticka efter gjorde hon inte, då hade jag ändå inte tagit i grimskaftet (kedja på).

Att hon däremot resten av tiden bockade/stegrade/skyggade för vattenpölar var gjorde bara promenaden till ridhuset mer spännande :p
Där fick hon springa av sig ordentligt, galenpannan.

Tjaa hon verkar ju roa sig själv din dam. ;)

Du får nog försöka vänja dig vid den mindre fina färgen, det lr att hon ska bli svett och aldrig torka o orka nåt. :D

Ja, hon är nog väldigt lättroad :p

På något sätt ska jag vänja mig, för hon verkar iallafall nöjd med den minskade pälsmängden ;)

Sinfonie, Hon verkar busig din pålla! Vad är det för stam på henne?

Mollgan, så fin bild på hästen, snygg häst med!

Verona, hoppas du kommer på en bra lösning. Jag hade inte velat lämna bort min häst men för dig kanske det är den bästa lösningen ?

angående att sitta ner i traven så är det väl inte fel att lägga in lite pass då och då, är hästen ovan kan man ju börjar med kortare stunder. Min 4 åring sitter jag på en hel del i traven, hon går så mycket bättre då tycker jag. Men jag är noga med att variera.

Numera rider jag 5 min varje kväll på min lilla häst. Hon är jätteduktig! Jag rider bara i skritt än så länge. Hon känns lugn och trygg och hon lyssnar jättebra.

Hon är ett riktigt busdjur :D

Hon är efter Falleur - Gigolo - Judex**

Så att det finns lite temperament känns inte så konstigt, eftersom hon har både Ceylon- och Guinness-blod.

KL

Idag sitter jag ner helt men när Lilly var yngre satt jag "lätt" alltså, med lite luft mellan mig och sadeln. Vartefter la jag mer tyngd i sätet. Trots att hon är rätt liten har hon stora rörelser men det funkade fint. Är ju van hästar med enorma rörelser så jämförelsevis är hon nätt i sina :D.

...tillägger, jag har ju westernsadel och den fördelar tyngden lite annorlunda än en vanlig engelsk sadel.

Senast ändrad:

...vill klaga lite på vädret:mad:!!! Regn, regn...lera, lera...bläää!!! Träningen ligger på halvfart med fröken. Håller mest igång, bara. Allt är grått och dimmigt dessutom. Hagen är ett sjöslag!!! Tack och lov för skogspartiet där, det sluttar rejält så det rinner av bra. Där står mina raringar för det mesta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 970
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 330
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar