-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Ja, och jag testade att klippa fram till bakom sadelgjords-läget, i hopp om att hon ska slippa svettas så mycket när hon har "fysdagar" och ändå ska hon slippa täcket.

Hon är riden i skritt och trav (ofrivilligt - från min sida - i galopp :angel:)
Men hon har varit helt apatisk så fort någon annan varit med i ridhuset.
Hon stod helt still och reagerade inte på något alls.
Så för oss så är det ett stort steg att kunna trava när det är andra i ridhuset :)

Härligt att det går framåt för er med :laugh:

KL

Ella klipptes i oktober och är redan mer lurvig än innan klippningen. Får klippa henne igen så fort jag får hem saxen från min lillasyster. Ella svettas en del, jag har ju börjat jobba henne en del från marken, både på töm och longeringslina. Märker att hon behöver inspänning för att stabiliseras vid longering. Gramaninspänning har jag kört med och hon verkar fatta det hela. Liiite svårt med högergaloppen har hon men det tar sig. Vi får se hur hon utvecklas att jobba utan ryttare.

ett livstecken från mig o calle.
Vi har installerat oss på hässelby gård och efter lite problem med magen pga foderomstllning så är han nu pigg igen. Jobbar upp konditionen och styrkan efter vilan.

jag trivs som fisken i vattnet och även calle har accepterat att han inte får bo med Q just nu! istället har han skaffat en annanpolare som han gnäggar åt konstant.. sötnosen!!

Lite dåligt med upppdatering då jag inte har internet men fårlåna en kompis så då o då.

Skönt att ni verkar ha installerat er och att hästen har hittat en ny kompis.

Kommer du att tävla nu när du är där eller vad är det tänkt att du ska göra? Ska du rida andra hästar också?

just nu är säsongen slut så vi ägnar vintern åt träning. sen blir de nog en del tävlingar när säsongen drar igång igen.

sköter stall och hästar här tillsammans med en annan tjej så de blir ca 3-4 hästar om daqgen att rida.

Låter som ett kul jobb :)

Skrittade min lilla pålla utan ledare igår och hon var så lugn och fin. Lyssnar både på rösten, tyglarna och skänklarna lite grann. Så duktig och jag är så nöjd med henne.

Va härligt att det går så bra!

*kl*

Själv går jag och funderar på att skicka iväg saga på tillridning. Nu när lillan är med mig känner jag mer och mer att den tid jag lägger på hästarna så klart kommer vara lite mer begränsad än innan och att det kommer vara mer kvalitetstid då jag inte vill bråka med saga utan ha en avslappnande och kul stund. Funderar därför om jag ska skicka iväg henne ett tag för att få hjälp med det värsta...

Saga bockar väldigt gärna när vi ska galoppera och jag har inte lyckats få bort det. Det gick riktigt bra innan min lilla bäbis kom men jag får henne ändå inte riktigt ur det utan av och hon behöver någon som går på henne riktigt rejält. Hon skulle behöva att någon lägger mycket tid på det ganska fokuserat en tid och det har jag inte nu. Hade jag haft tillgång till ridhus tror jag att det gått bättre men det har jag inte.

Jag höll på och kollade lite gamla filmer på Saga för att försöka komma ihåg att det faktiskt gick bra innan vilan :D Och tyckte att det var kul att se filmerna från feb i år för det gick helt ok ändå och det såg bättre ut än de sista filmerna jag tog i juli för då var jag ju så gravidtjock och otymplig :p

Så jag bjussar på en film så ni minns saga för det lär nog dröja lite innan jag har nån ny film att visa :D

http://www.youtube.com/watch?v=C1DGBTWlBN4

KL

Sitter ni mycket ner i traven på era hästar? Jag har börjat lite försiktigt, men det är svårt tycker jag... vi blir gärna lite spända både jag och W. Måste öva!! Men är det mycket jobbigare för hästen när man sitter ner funderar jag på? I så fall bör man väl ta det ganska lugnt i början och öka successivt...

Roosevelt är ju en riktigt fin hingst ! Min lilla är dräktig med Rambo.

Planen var ju att hon skulle vara ordentligt inriden innan hon ställs av men jag får se hur det går helt enkelt. Så länge hon är pigg och smidig så kan jag nog hålla på. Jag tror det är mer psykiskt jobbigt för henne än fysiskt att bli riden. Men just nu tror jag tom hon tycker det är riktigt kul :)

Ja jag är lite kär i honom :love:
Rambo har jag aldrig sett live, dock hans son Hermes, som jag tycker är riktigt trevlig :laugh:

Ja, det är ju sant, det är bra att de får aktivera hjärnan lite. Blir säkert perfekt med vila sen när fölningen närmar sig och hon blir mamma på heltid, då får hon ju samtidigt tillfälle att smälta vad hon har lärt sig :)

Kl
Uppdatering från oss:
Jag går ut i hagen varje dag och tittar om magen har växt, vilket är svårt att se när man stirrar på den varje dag...
Annars så har hon moppsat till sig mot min andra häst, leker huggorm och surar mot honom när de äter. Han bryr sig inte ett dugg, vilket jag tror retar henne enormt :rofl:

DSC03769.jpg

Så länge man kan rida med i rörelsen utan att spänna sig så tror jag inte att det blir så mycket jobbigare... för hästen. ;)
Men om man blir spänd och inte orkar följa med i rörelsen så blir ju hästen med spänd. När vi var igång med ridningen så satt jag ner i perioder, så länge som jag orkade, och det var inga problem. Jag tycker att det är lättare att påverka hästen när jag sitter, pluss att jag ofta hamnar i framstupa sidoläge när jag rider lätt, vilket ju istället gör att hästen tappar balansen.
Men orkar man inte så finns det ingen anledning till att studsa runt på ryggen, då är det bättre att rida lätt.

Fölismagen :love:

Jag ska vara helt ledig från jobb den här veckan.
Och idag var jag så uttråkad att jag.. plockade fram klippmaskinen igen :angel:
Så nu är hårbollen fått sig en spårklippning.
Hon reagerade inte ens när jag klippte precis bakom öronen :bow:
PB230019.jpg

Hon har jättehemsk färg på hälsen - den är verkligen grå, överallt annars är hon orange..

Hur ska resten av veckan gå? Undrar hur mycket päls hon kommer att ha kvar när veckan är slut.. :p

Så brukar jag med göra :D titta på filmer sen tidigare bara för att intala sig själv att vi faktiskt kan(/har kunnat)
Och givetvis så kommer vi (eller i alla fall jag) ihåg Saga :laugh:
Ni kommer nog snart vara där ni var innan!

....och nu var jag tvungen att titta på en gammal film, som är filmad för 1,5 år sedan! och det är bara att konstatera att vi inte har kommit längre än så, än... :cool: (jag får ju dock ta på mig det ansvaret själv, hon kommer ju inte att utbilda sig själv direkt :mad:)

http://www.youtube.com/watch?v=9Z_l9HzR27Y

Haha, farligt med egen klippmaskin och lättklippt häst!
Men skönt att hon är det! :laugh:

Åh, det är så underbart att borsta på klippta hästar :p
På mina ruggugglor är det snart bara piggborste som gäller :angel:

Tänk om hästen kunde utbilda sig själv - vad praktiskt! :D
Flamman var ju iallafall framåt ;)

Jag tycker inte om Sixt i klippt version - jag vill hellre ha henne som rödtott. Hon har sån mysig och len vinterpäls :love:
Jag fruktar för nästa år, då det antagligen blir helklippning (om hon inte -nåde henne- skadar sig igen), hur ska jag överleva den vintern?! :D

Haha, observera svansviftningarna ;) inte helt nöjd med situationen..

Men det värsta gråa brukar försvinna efter ett tag, min andra häst blev också grå när han klipptes, men efter ett par veckor när pälsen hade växt ut lite, så hade han sin vanliga fina färg igen. :)

..jag gissar btw på att sixt kanske blir helklippt redan den här vintern :angel: ;)

Äsch, flugor :angel:

Jag hoppas verkligen att hon har räserfart i sin päls! Annars får jag sluta titta på henne, så hemsk ser hon ut :p

Haha, det skulle bli väldigt intressant, min lilla clementin :p
Hon som redan är halvtossig med päls, vill man veta hur hon blir helt utan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 721
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 970
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 330
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar