-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Det låter jättekul!

Hur länge har du planerat att stanna där?

(Och jag är släkt med halva Västerås, eller så känner alla någon släkting till mig.;) )

Vad spännande :banana:

Lycka till och hoppas ni lär er massor :) kommer vi få uppdatering här med hur ni har det?

Ja jag kommer jobba hos han som vann 4 årschampionatet i hoppning i år.

Hoppas att du får det roligt och lärorikt, och att du har tillgång till dator så att du kan uppdatera oss ;)

Och så en bild som jag knäppte på väg till ridhuset - hösthäst!
PB030009.jpg

:rofl: Hade velat se det rycket! Hon är ju häftigast när hon löshoppar. Tänk om A kunde gå utan avspärrning, vad smidigt det vore.. Har förvisso inte provat.

Jag vet intehur länge jag stannar, beror på hur man trivs och sådär.
Förhoppningen är att jag ska kunna fortsätta uppdatera här, vet inte hur det är med dator där nere men jag får ta med min bärbara o fixa mobilt bredband i värsta fall.

Ja, nog för att hon kan vara knasig - men det där rycket var inte nådigt! :eek:

Men det är inte så svårt :D
Sixt lärde sig det väldigt fort.
Först fick hon lära sig vad smacka och ptroo betyder (yeey för en 4 åring som inte kan sånt), sen travkommando , i vårat fall s-ljud.
Sen plockade jag fram 3 sockerbitar och två bommar och gjorde det till ett jättebrett hinder.
Sen gick jag före henne några gånger, och hon efter i både skritt och trav.

Det var inga problem att skicka över henne, bara låta henne gå längs spåret och ge kommando, så kravlade hon sig väldigt osmidigt över.
När hindret blev så brett så fick hon ju större yta att hoppa på, och att hon kom nog aldrig på tanken att försöka springa förbi.
Däremot kunde hon tvärvända efter hindret och hoppa det åt andra hållet :p

Ni får komma till oss för träning, så ska du se att Akilles blir en riktig hejare på det ;)
För det är så smidigt att slippa dra fram allt (här behöver man visserligen bara sänka ner avspärrningen med en vev, men ändå).

Håhå, ingen liten resa för att löshoppa :D Kanske tar mig för att börja öva en vacker dag. Eller, alternativet att bara spärra av själva löshoppningslångsidan finns ju också, så förhindrar man dem från att bryta ut om det blir för jobbigt - samtidigt som man slipper bära så mycket :idea:

*kl*
Har lånat hem en Pessoa hoppsadel av en kompis. Hon har tänkt sälja den länge, och jag har tänkt prova den ännu längre men nu har jag åtminstone kommit så långt att jag tagit den från henne och hem till mig! Någon som vet hur Pessoa är i bommen, raka/svängda etc? Hade en gammal Pessoa flatback på Modett (hästen :D) men det börjar vara så länge sedan att mitt minne bleknat. Den var hård, minns jag.

vad har du för lyxigt ridhus! vi vill oxå komma på träning :bump: :p

kl

red lektion igår... igen! har varit mycket träningar nu ett tag, tror vi behöver en paus snart. Utebanan var blöt och geggig och så blåste det halv storm :grin: men gick hyffsat, han börjar verkligen förstå det här med att flytta för skänkeln och traven kändes riktigt taktmässig och fin i slutet, satt tom ner några steg på volten... eller skumpade kanske man ska säga :p däremot galoppen var svårt igår, vet inte om jag var för trött eller Dobby eller båda två kanske, fick till nån hyfsad fattning men sen bröt han bara av och jag orkade verkligen inte få fram honom.

idag blir det nog en skrittsväng i mörkret, så kull att jobba till 17 varje dag den här årstiden :mad:

Hihi, känner igen det där med att skumpa :D När hästen är stor, man själv är liten och dessutom otränad, så..

Ja det är en mörk och usel årstid. Det finns inget gott med november (förutom att lite braiga människor är födda då). Less, less, less fastän det knappt har börjat :mad:

Äsch :D

Ja, om han inte är för velig så går det ju att bara ha avspärrningen några meter innan och någon meter efter, så behöver man inte släpa så mycket.

Haha, ett ridskole-ridhus :p
Men det är himla praktiskt, löshoppnings"ringen" är lättordnad, hindermaterial (och jäklar vad mycket dom har, ialla de former) finns precis intill.
Dobby är välkommen på lek :D

Idag så upptäckte jag när jag vaknade vid nio att jag visst började jobba kl 12, så det blev ett vääldigt kort tömkörningspass i halv storm.
Sixt var supercool till en början, sen blev hon lite spänd, men inte så som hon brukar.
Jag nöjde mig med att hon var avslappnad i överlinjen och ställde sig i både skritt och trav på volt.

Bild034.jpg

Sen har jag fått mitt nya träns på posten idag! Däremot är det inte provat än, det är ett fräsigt nackstycke (CH Walsall).
Jag kör stenhårt på en skavfri vinter i år - alla täcken (utom det ofodrade, har inte hittat en bra ersättare än) är utbytta till glansig insida.
Bettbanken expanderar, och jag försöker att ha träns med så många olika typer av nackstycken och nosgrimmor som möjligt.
I fjol såg hon bedrövlig ut - trots all fårskinnsmissbruk.

Ridskolan jag växte upp på hade en löshoppningsring, och då pratar vi redan slutet av -80/början av -90talet. Men det är ett av få ridhus som jag sett ha en ring, vilket är himla konstigt eftersom det är såå praktiskt!

*kl*
Pessoan passade inte.. Eller ja, det hade nog kunnat ligga riktigt bra men var för smal för honom framme vid manken och snudd på låg. Ortspetsarna låg an mot manken högt upp. Så det var typiskt!

Oh, han är riktigt trevlig! :) Så får hoppas du och Calle trivs bra där.

Hur fick du tag på det? Nyfiken som jag är.. :p

Willja: Min gamla gick med flapp sulor till och från. Tror jag betalade runt 700 för 2 hovar, bak gick han ju med vanliga skor.
Det var det helt klart värt för mig iaf, och han drog inte av sig en enda gång när han hade de på sig.
Vad har du för hovis nu? pma så det inte blir nåt knas här i tråden. :)

Jag fick tag på det via Facebook :rofl:
Jag har tränat lite för honom tidigare på olika hästar så han vet vem jag är och därför fick jag lite företräde :)

åh vad less jag blir på tekniska apparater.
Bestämde mig för att klippa calle nu ikväll för att ha det gjort tills vi åker och sen ska jag dessutom klippa en kompis häst i helgen.

Drog fram maskinen o startade den, Calle suckade högljutt men finner sig i behandlingen.
Men så plötsligt börjar maskinen o tugga.. Det är inte SANT!!!!
Hur jag än försökte så tog maskinen skitdåligt så det vara bara att ge upp.
Calle ser förjävlig ut just nu, halva rumpan o magen är klippt fram till bogen.. senaste modet ?!?!

Ringde Granng****n och kollade om dom hade nya skär hemma..jodå för 600 drygt :eek:
Ringde sliperiet i byn och frågade om jag fick komma direkt imorgonbitti när dom öppnade :)
Så nu hoppas jag att dom hinner slipa det imorgon så jag kan klippa klart imorgonkväll och dessutom ta kompisens häst i helgen.

Det dumma är att jag haft på känn att jag borde slipa skären innan de är försent.. men som vanligt har jag bara tänkt tanken o inte gjort något åt de!

Ja, det är konstigt att inte fler har såna.
Man sparar massa tid och arbete - och för att inte tala om plats!

Igår rotade jag igenom mina gömmor, och vad hittade jag om inte ett oanvänt TIO år gammalt pannband i storlek full?
Det köptes till sköthästen på ridskolan (en liten c-ponny).
Jag trodde att storleken på utrustningen hade att göra med hur tjock hästen var - och den ponnyn var väldigt rund.
Jag var 10-11 år, så jag visste inte bättre :D
När jag såg att ponnystackaren fick pannbandet i ögonen så lades det undan - och glömdes bort tills nu.

PB060021.jpg

PB060032.jpg

Det var svårt att få bra bilder i skitvädret, men men.
Jag har fortfarande inte kommit på om jag tycker att hon passar i det eller inte :p

Sixt och jag var i ridhuset - och ack så fin hon var! :love:
Helt lösgjord och totalt avslappnad, och med ett helvetes påskjut i traven!

Jag är så dålig på att skriva här och uppdatera mig och Chagalle!
Men vi har iallafall nyss tävlat i en LA med 65% :love:

Tyvärr har jag övervägt tanken att sälja honom nu.
Han och hans 170 i manken och dessutom den biff han har blivit är jag nog lite för liten för honom.
Når inte om honom som jag vill, blir frustrerad för att det inte funkar osv.

Dessutom hinner jag inte med den utbildningen av honom som jag skulle vilja ge honom.
Visst, vi har klättrat mycket på snart 20 månader och han har blivit en heeelt annorlunda häst.
Så underbart.
Det är få hästar som verkligen sätter sig i hjärtat, och det är svårt att låta bli att verkligen avguda
Chagalle och hans underbara personlighet.

Men här kommer lite nytagna bilder på honom!
Och visst är han gudomlig i knoppar? :love:
1547jtg.jpg

2cduyqq.jpg

*kl*

Hej på er! Nu ska jag äntligen försöka komma in i tråden igen! Lilla bebis har tittat ut och jag är grymt ridsugen! Måste bara kämpa av mig några kilo till innan jag hoppar upp eftersom Saga har vilat så länge nu. Men det blir ändå bara 4månaders vila för lilla bebisen kom ju 6 veckor för tidigt så det blev bara som en lite lång sommarvila och det känns ju skönt! Trodde ju annars att jag inte skulle komma igång fören vid jul efter jul.

Så nu är jag taggad igen!! :D

Sinfoni: Jag tycker hon var fin i pannbandet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 975
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 330
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar