-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Spännande!

Nu behöver jag inte längre känna att vi är jätte-efter :D ;)

Vad är det för häst du köpt?
Bilder är viktigt i den här tråden! :D

29770864.jpg

Såhär ser hon ut, ganska omusklad och lite tunn dessutom. Hon är efter Saigon - Streak xx- Juan. Så gammal hederlig halvblodsstam.

Jag har ett par med fårskinn nu, men med tanke på att det är en gyttjepöl innan för grinden så lär luddet bli rejält geggit. Gummiboots funkar inte alls... Jag kanske ska prova ett par neoprenboots då och hoppas han klarar sig utan skav? Jag kanske kan varva med fårskinnsbootsen så kaaanske han klarar sig utan skav.

Hovis har provat med någon typ av sko som är rundare undertill och kortat tån lite för att överrullningen ska bli bättre, samt slipat av skon i bak, men det räcker tydligen inte...
Vad är flap-skor?? Det har jag aldrig hört talas om... Det låter dyrt:p

Hoppas det funkar! :)

Jag kom att tänka på en hovslagare (såg att du bor i mitt län) i Götene-trakten.
Jag vet inte hur mycket jag kan skriva här..
Men han är snordyr, men verkar som den mest nogranna hovslagare jag hört talas om (bl.a vill han se hästen i alla gångarter i olika vinklar, första besöket tar flera timmar).
Det känns som om han om någon borde kunna "få bukt" med såna problem :)

Åh vad hon påminner om stallägarens nyavlivade häst!

Som du sa, tunn och omusklad, men det ska nog bli bra :D

Flapskon har typ "gummi i bakkant" som inte sitter fast i hoven. Så om de trampar på gummit ska de inte kunna dra av sig skon. Hör med hovis vad h*n tror, vet faktiskt inte vad prislappen ligger på.

Varför är hon inte inriden? Såg ut att kunna bli väldigt trevlig med lite hull och muskler :laugh:

Tack ! Hon är inte inriden eftersom hon bara gått som avelssto. Uppfödaren hade två ston till som inte heller var inridna utan enbart gått i aveln. Hon har fått ett föl i år och är nyligen avvand, dessutom är hon dräktig igen. Så jag tar det väldigt försiktigt med henne.

Snygg modell på din häst :)

Hoppas det går bra med inridningen, vem är hon dräktig med?

KL

Nu har fläskfia ridit!:D

Än kommer kylskåpet upp på Ella. Fast jag har blivit lite feg. Ella är ju inte direkt någon gammal åkerkamp och inte har hon blivit bättre av att stå.

Lillasyster som skulle rida och ville tävla henne rider kanske en gång varannan vecka och det är inte tillräckligt motion för att hålla Ella snäll.

Så idag longerade jag henne. Och jag förvånades över hur duktigt hon galopperade på volt!!!!!:eek: För Ella har varit nästan omöjlig att longera tidigare. Bara hängt i linan vad jag än haft för huvudlag på henne.

Sen red jag lite i skritt och trav. Tidigare har Ella haft svårt att samla sig, bara ökat frammåt och inte velat sätta under sig så nosen kan komma in. Nu är det tvärtom, hon krullar ihop sig och rör sig mer uppåt. Kanske inte så bra men får jag bara fart på henne så blir det nog bra. Om jag orkar. Flåset mitt har försvunnit.;)

Haha, en gravidmage kanske är nyckeln till galna-hästar-problemet?! :idea: Du har inte funderat på att söka nån medryttare eller så utanför familjen, inför den tid då du inte kan rida alls? Eller ska systeryster få en klapp på baken så att hon motionerar oftare?

Jo, jag har tänkt ibland att låna ut henne eller få någon som kan rida henne åtminstone nån gång i veckan. Hon behöver ju vara snäll när jag rider henne.

Är så grymt sugen på att träna o tävla men jag fixar liksom inte det nu så bra som jag skulle önska. Kanske att jag gör ett försök att träna dressyr för C en sista gång. Det behöver ju inte vara så avancerat. Man kan ju träna i skritt o trav och rida lätt när det inte går att sitta ner.

Sedan har jag beställt en tömkörningsdvd som ska komma vilken dag som helst. Den ska beskådas och sen skall vi försöka vingla runt på ridbanan på töm.:D Nåja, jag har ju en bekannt som sagt ja till att komma och hjälpa mig med tömkörningen. Annars kan jag ta lektioner även för C vad det gäller tömkörningen.

Om drygt en vecka flyttar Calle och jag söderut för att tillbringa vintern i Västerås (inte så långt söderut men ändock söderut för mig).
Kommer spendera hela dagarna i ett hoppstall med massor av träning och såklart även hårt arbete.

Q blir kvar hemma hos mamma som även kommer få hjälp av en medryttare de dagar i veckan hon inte hinner rida.

Har du fått jobb hos någon hoppryttare där eller?

Hoppas att det blir kul och givande.

Nämen vad kul :laugh:

Uppdatering härifrån:

Sixt har fått löshoppa studs idag.
Hon var jätteduktig i typ 10 minuter, sen fick hon ryck och jag vågade inte ens titta när hon hoppade :eek:

Men hon överlevde :D
Kameran hade knappt något batteri, så det blev två snuttar från några av de tidigare sprången - innan rycket kom ;)

Och så en bild som jag knäppte på väg till ridhuset - hösthäst!
PB030009.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 975
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 330
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar