-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Om han har busat i hagen har han kanske sträckt sig uppe i bogen, träningsvärk eller något sådant. Men nog är det jobbigt med de där diffusa hältorna som man inte vet vad man ska göra åt - om man ska göra något alls eller bara avvakta.

Njäe, funderar på hur jag ska orka igenom den här mörka, hemska höstperioden när jag är så trött och Akilles så speedad.. Kanske är bäst att ta några kliv tillbaka och bara jobba med sådan som ligger inom vår komfortzon, för att slippa diskussioner. Jag kanske har varit för fokuserad på att han "ska" uppföra sig exemplariskt, jobba hjärnan och gå från klarhet till klarhet, fastän han kanske behöver en psykisk paus från tillvaron.

''Om man inte vet vart man ska är det ingen idé
att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är
framme.'' - A.A. Milne (Nalle Puh)

Ja fy och jag målar ju upp värsta tänkbara senario att det blir som förra hösten... 3 besök på klinik, boxvila, sjukhage, överpigg pålle som ska sättas igång när det är som kallast :cry: ne usch behöver ju bara vara en sträckning eller nåt...

Tycker det låter smart att kanske sänka ribban lite, för er bådas skull. Kanske ett tag i alla fall så kanske ni får mer motivation att ta tag i de jobbigare grejerna.

Sprang på vägen med pållen igår, tyckte inte han såg oren ut längre och hittar fortfarnde inget svullet eller varmt. Hoppas på att det bara var nån liten streckning :)

Han får ta det lite lugnt idag och imorgon (ska åka till Ullared :banana:) så kanske vi kan ta en skogssväng på söndag om han verkar ok. Tror nästan pälsen får åka av då också för han ser ut som en raggsock nu :D han brukar inte sätta sån päls men i år så är han nästan i klass med shettisen!

Vad skönt!

Följde planen igår och red ett lätt pass på banan och det gick fint. Bara rakriktning och stora, mjuka volter. Vi höll oss även ifrån de läskigaste hörnen (3 av 4 :D) vilket snabbt resulterade i att de inte var läskiga längre. Och var något läskigt så fick han väl för all del stanna och glo på det då.

Extacyeffekten märks i kroppen på honom. För baksidan med extacy är ju att man dansar hela natten lång tills kroppen kollapsar, och Akilles kropp är trots allt bara fem år ung. Han är sin egen värsta fiende på så vis, huvudet är för aktivt för vad kroppen egentligen mäktar med.

Och jag är min egen hockeypappa. Istället för att ta det lugnt i dessa mörka, trötta tider så står jag vid sargkanten och vrålar "MEN PÅ PUCKEN DÅ FÖR H-VETE!! RID UT I HÖRNEN! HÖJ RIBBAN! ÖKA TEMPOT!" istället för att göra som igår och sänka kraven när jag inte har mer ork än såhär. Varje oktober/novemberskifte är likadant, och jag vet ju det. Det mest irriterande är att det krävs så lite för att allt ska kännas hopplöst, går det dåligt två pass på raken så känns det som att det aldrig har gått bra och aldrig kommer göra det heller.

hihi :p kul liknelse med hockeypappa!

Va skönt att det gick bra! Ibland önskar man ju att man hade en pålle med lite mer energi, men märker ju på det du skriver att det inte är helt enkelt det heller! :bow:

Hoppas på att det inte är någon fara med honom.
Aldrig kul med skador lr sjukor på älsklingarna ju. :(

Kl
Aprilia och jag var iväg till Grevagården och hoppade en klass ikväll. 110 blev det.
Och en fin rosett fick följa med hem också! En lätt nolla satt fint! :bump::banana::bump:
Hon kändes superfin, även fast det blev aningens stressigt innan min tur.
Det gick verkligen skitfort och speakern jaga på rätt bra, så fick lite dåligt med tid att verkligen rida fram ordentligt.
Men jag tror faktiskt att det är bra för henne, att inte bara sitta och mesa runt på henne och vänta på sin tur.
Att man vet man har lite tidspress och rider för det är bra, iaf på henne.

Supernöjd med dagen! :D

Vad kul med en lätt nolla som avslut på säsongen (eller har ni flera tävlingar?).

Mina två grabbar vilar så inte så mkt nytt från mig.
Q har vilat 2 veckor och mamma pratade om att börja skritta honom, hon är ridsugen:)
Calle ska vila iaf 2 veckor till men i morse drog han nästan järnet med mig ut till hagen.. hoppla, kommer bli skoj om 2 veckor :D

Ja kanske du kan få. :D

Ft ryttare: Jag har inte funderat ut någon mer tävling. Skulle bara känna hur hon reagerade på tävling igen egentligen, och det tog hon ju kalasbra.
Så står lite i valet o kvalet att starta en till innan hon får lite vila igen.
För den långa vilan har hon ju redan fått. Så har inte bestämt mig riktigt än. :)

Kl
Skulle ju lägga in filmen på dator så ni också fick se, men min kära kompis missa att trycka in rec knappen. :p så det blev ingen film. synd tycker jag för jäklar vilken känsla jag fick. Och hon hoppade mig nästan ur sadeln på en del hinder också, så det vore kul att få på film.

KL

W har kommit i trotsåldern tror jag?! Han har ju varit hos mig drygt två månader nu. Ett tag var han olidlig i stallet och gick över mig i princip, men det har vi jobbat bort. Nu har han nog tagit med sig trotsen till ridningen tror jag?

Han ska inte gå ifrån stallet, ena stunden vill han inte trava utan bara skritta eller galoppera och är superspänd och hopplös att få i låg form, andra gången vill han inte gå i ena varvet osv osv. Först blev jag nojjig och trodde han har ont någonstans, men jag kan inte hitta något alls? Han vilar minst två dagar i veckan, så det borde ju inte vara trötthet heller? Jag rider lugnt och korta pass nu när jag håller på att bygga upp honom. Att rida ut går fint sålänge man har kompis med sig...

Brukar era hästar vara såhär i perioder, eller bör jag kolla upp honom? Hur ska jag veta om det är ren testning av vad han behöver göra och inte eller om han har ont någonstans?

Haha, jadu det är inte lätt! Akilles testar det mesta, inget ska lämnas oprövat. Måste han till exempel gå förbi den där stenen? Eller ut i det där hörnet? Eller stå stilla i halten? Osv.

Men visst är det ju alltid lite svårt att veta om det bara är hälsosamt prövande av gränserna eller något annat som ligger bakom. Kan du inte hitta något uppenbart så hade jag avvaktat, om jag var du. Blir det värre så får du väl göra en djupdykning, men måla inte fan på väggen :laugh:

/Modett, Fan-på-väggen-målare #1

Dobby, Akilles och kankse även din pålle har nog lite gemensamt :angel:

Dobby har testat allt från att vägra gå från stallet, vägra gå en viss väg i skogen, inte gå in i transporten, inte gallopera, inte låta matte sitta kvar på ryggen :devil: men nu peppar peppar så är han väldigt sammarbetsvillig för det mesta, det kommer lite kickar i mellan åt men annars är det mycket mer som funkar nu än innan!

Får hoppas det släpper snart på din pålle och att det inte är något annat som spökar.

kl

Idag har vi hämtat 2 ton hö... usch det är verkligen inte alltid kul att va hästägare, kommer ha träningsvärk överallt imon!

*kl*

Sixt har ÄNTLIGEN gått i brunst! :bump:
Senast var i april (hon brunstade oktober - april).

Hon uppvaktades lite väl i hagen, så hon fick släppas ihop med stallägarens två hästar.
Det första Sixt gjorde var att dänga till stallägarens sto (som är väldigt dominant) rätt i magen.
Sen blev Sixt lite jagad istället, efter någon halvtimme gick dom två tätt tillsammans (det här stoet har inte alls tyckt om min häst förut).

Sixt står till och med och hoppas på att stoet ska betäcka henne :o
Inte nog med att hon får ståreflex så fort Salvia tittar på henne - hon har till och med pinkat på henne :rofl:
Men den andra hästen (en gammal liten ponnyvalack) blir ivägjagad av Sixt så fort han är 5 meter ifrån henne, han som inte ens fattar vad brunst är :p

Men imorgon blir det till att ringa veterinär, och få Sixt ultraljudad för ev. infektioner.

Hihi, Modett svängde också åt det hållet :D Och nääe, pratar inte om mig själv i tredeperson utan om gammelstoet!

Hon hade en "tjejkompis", Berta (Bermuda hette hon egentligen ;)) som ibland var iväg perioder och stod uppstallad på ridskolan. Vaaarje gång Berta kom tillbaka så var det lövin och storbunst. Bägge två. Modett sprang runt med hingsthals, det kissades och ställdes upp.

Å andra sida, Modett "såg individen och inte könet", som man brukar säga när man gillar båda. Tog inte många sekunder när hon skulle betäckas att kissa framför hingsten. Berta däremot var nog bara in to girls, hon blev inte brunstig på en vecka i hingstens närvaro. Trots igång-sprutning.

Hoppas att det inte är någon infektion! (Som Modett för övrigt fick av hingsten, kul kille..)

phu tur jag har en valack (som i för sig beter sig lite stoigt ibland:angel:)

Dobby har inte sett halt ut eller känts oren något mer, så förhoppningsvis hade han bara busat för mycket i hagen den dagen. Ikväll ska vi iväg till ridhuset och träna, hoppas han kan sköta sig lika bra som förra gången! Klippte av honom shettispälsen igår med, ska försöka komma ihåg att ta en bild på honom... förstår inte hur en brun häst kan se beige ut :p

Akilles fäller för fullt, så får se om jag ger mig på att klippa honom sen. Förvisso så kommer han gå till 99% ute, men det kan vara skönt att rensa bort lite på de svettigaste ställena.

*KL*

Ny flyttar vi! W fick plats i ett stall med tio minuters skrittväg ifrån klubben:-D

Visserligen tycker jag att han fått flytta lite för mycket i sitt liv, men fodertider blir mycket bättre och träningsmöjligheterna också, så jag hoppas han pallar med en flytt till. Dessutom finns det mil-vis med ridvägar som inte bara är platta. Nu ska här klättras;-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 723
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 975
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 330
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar