-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Det låter kalasbra ju. :)
Hos vem blev det?

ang trotsen, Aprilia har inte varit nåt trotsig alls knappt, men lite var hon när hon började gå in i sin senaste växtperiod, då blev hon älg och gick med huvudet i vädret. Vägrade ta stöd på varken bett lr skänkel. men ställde på av henne 2 veckor och satte sen igång igen. Då var hon som innan. Så kanske är nåt sånt med din med? :)
Mitt andra sto som nu är 7 testar hela tiden med jämna mellanrum, mest då i stallet och i gången.
att hon inte kan stå still, rakar med frambenen och rycker i linorna.
Ska absolut inte stå still när hon är lös och ja såna saker. Andra dagar är hon en ängel och står som ett ljus. Så det är nog bara att vara konsekvent hela tiden och bara kämpa på. :)

kl

Idag har jag och Dobby vart ute på en jätte mysig tur i skogen :love: kallt och vindstilla och nästan lite lite solsken :)

Tyckte utsikten var så fin så var tvungen att ta ett kort!

Den där fina kulmagen verkar jag aldrig lyckas få bort... :angel:

Det kan ju faktiskt vara en växtperiod! Det har jag inte tänkt på!
Han har ju varit bra mager ett tag men nu äter han "som en häst" (:p) och har faktiskt lagt på sig en hel del, så då kanske han kan börja växa igen?

Jag flyttar till "Bron" till helgen eller nästa helg. Det ska bli så skönt att komma närmre hemmaklubben med allt vad det innebär.

*kl*Nu har jag och den "lille" vart igång igen. Sen vi kom tillbakafrån stalltjänsthelgen på Riddersberg har det kännts rätt surt att rida. Inget ridhus och kallt och regnigt väder. Men på söndag blir det flytt, då ska vi rida dit igen och stanna "föralltid".

Idag blev det då lite hoppning på banan som var jättefin efter allt regn :) Som högst blev det en oxer på 90cm (nedersta bilden)
Lite bilder från dagen:

Bilddagboken
11605_1256751787.jpg

15609_1256752409.jpg
:love:
40205_1256752603.jpg

91070_1256752444.jpg

oj vad han hoppar (lr vad det en han..? :o) tycker nog det är för lågt ;) ser jätte fin ut i alla fall!

Tänkte jag skulle åka upp och träna på Riddersberg någon dag... har inte varit där sen jag tävlade ponny och hade nog varit bra miljöträning för pållen, är ju liiiite större än Ölmstad :angel: Brukar det vara mycket bokat eller när är det bäst att åka dit?

kl
Dobby har fått ta det lite lugnt igår och idag, blir hoppträning imorgon och dressyr på söndag så vi laddar :)

nehe nu får vi allt väcka den här tråden lite :bump::bump:

Jag har inte mycket att bidra till tråden, inget positivt iallafall :(

Jag har varit (läs: är) sjuk och därför inte haft möjlighet att få ut veterinären under den här brunsten.
I förrgår fastnade hon i en pall i ridhuset och blev rädd = ett 10 cm långt sår strax över kotan på v. bak.

Eftersom jag inte haft ork att göra något särskilt så fortsätter hon heta Bomben :cool:
Men vi har börjat prova på trickträning, jättebra för hennes överladdade skalle.

Ikväll ska jag nog försöka longera henne, så kan vi ta ett litet ridpass i morgon.

Lycka till på träningarna!

Lite svammel för att väcka liv i tråden kommer här:)

Vi är nyflyttade jag och W. Imorgon ska vi släppa ihop dem så ni kan väl hålla några tummar för att det går bra!
Han hade trampat av sig en sko (igen!!) när jag hämtade honom från hagen i gamla stallet, så han får börja med en sexdagars vila i det nya stallet... Hovslagaren kunde inte komma förrän på tisdag... Jag som är så sugen på att komma ut i skogen i helgen:-P

Haha, ja hon börjar ta sig! När jag fick hem henne kunde vi inte ens ta oss över 40cm. (sto och 15 juli)

Vårt höjdrekord är oxer på 1 m på Riddan för 2 veckor sedan, men hon var högt över då med. Troligtvis läskigt att slå i fossingarna.

Bäst är fredag, lördag och söndag em/kvällar, vardagar är det rätt packat, speciellt tisdagar och torsdagar då det är hoppträningar och säkert femtioelva personer utöver dem som ska rida där.

Förstår "inte alls" vad du menar med lite större än ölmstad :angel:
Kanske blir en mikroskopisk buketräff då? ;)

här är de fortfarande väldigt lugnt, Q började jag skritta lite igår men calle vilar fortfarande.
Till veckan ska dom vaccineras oxå.

sen måste jag nog ha en annan sadel till Q, en vidare.
Jippi... precis vad jag har råd med just nu!

Ja vem vet! :p kanske ska försöka ta mig dit nästa helg. Roligt att det går så bra för er! :bump:

Den här helgen började mindre bra, fick smaka på sanden på ridbanan :devil: Skulle hoppa ett räcke och sen tre galoppsprång till en oxer... Dobby dog helt mellan hindren och gjorde en såndär fin kick och avslutningsvis fick han för sig att bommarna på oxern var livsfarliga så han var tvungen att ta i allt var han orkade över... då satt inte jag kvar :angel:

Hoppas han är på bättre humör imorgon :crazy:

Hoppas jag också! Sand är inte så gött att man vill äta det två dagar i rad ;)

*kl*
Idag gick det då bajsbajsbajs för oss. Igår var det helt okej, red ut och han var väl lite fjantig som alltid men jag var mycket nöjd efteråt, red på rätt friskt framåt i trav och galopp för att han skulle få annat att tänka på än farligheter. Så idag skulle jag skritta ut en sväng tänkte jag, men det gick åt h-vete. De första 5-10 min var okej, de sista 5-10 min fruktansvärda. Och mitten var odräglig. Han bara tjurade, stannade, kastade med huvudet och bråkade om allt. Det som triggade igång det var att vi mötte ett par "läskiga" hundar med husse. Själv tyckte jag inte att de var så farliga, de gick tyst och snällt, men enligt Akilles var det döden själv som komit för att hämta honom.

Väl hemkommen vill jag bara ge upp, det är rent utsagt SKIT när det går såhär!! Kan inte tänka mig att han har ont någonstans, det känns bara som trots. Och jag är helt opedagogisk :cry:

usch känner igen det där så väl! Vet verkligen hur jobbigt det är.

Pepping Pepping!!!!

kl

Idag slapp jag sanden ;) Dobby skötte sig riktigt bra faktiskt, lyckades få till något som liknade en öppna och han gick i riktigt lugn samlad galopp på volten :bump: Hon som jag tränade för idag har jag aldrig ridit för innan men känns som hon hittade många användbara knappar på Dobby. Måste helt enkelt lära mig att det inte behöver gå så fort hela tiden... han har ju stora gångarter och är en stor häst så han måste få gå i sitt lugna tempo utan att matte jagar på honom :angel: då hittade vi en mycket bättre takt och han började jobba ordentligt, men det är ju så svårt!!

Har mycket att lära mig men det är väl bara att kämpa på :grin:

Detta gjorde vi igår.. Finns ingen kamera får man använda sina paintskills :D

Bild028kladd.jpg

Sixt var helt underbar.
Det var ett till ekipage i ridhuset, hon lyssnade ändå på mig näst intill hela tiden.
Ställningarna gick bra i båda varven, hon flyttade några steg och när den andra hästen flög i luften så tittade Sixt inte ens på den.
Vi provade att trava, hon travade på i frisk trav och ställde sig i svängarna och bar upp oss bitvis på kortsidorna innan det blev för jobbigt.

Hade det varit i våras hade vi stått still och hon hade inte reagerat på mina hjälper, 1-2 travsteg hade varit bra.

Idag tömkörde vi lite på ridbanan, hon var jättefin så vi höll inte på så många minuter.
Underbara djur :love:

Haha, rolig bild du lagt in!

Ja eftersom jag nyligen köpt en oinriden 5 åring så sällar jag mig till tråden. Vi har kommit så långt att vi varje kväll har sadelvänjning i stallet och longerar några varv på ridbanan. Sen hänger jag på henne lite i stallgången också Hon bryr sig inte så mycket.
Snart är det dags att sitta upp :)

Spännande!

Nu behöver jag inte längre känna att vi är jätte-efter :D ;)

Vad är det för häst du köpt?
Bilder är viktigt i den här tråden! :D

Välkommen till tråden:)

KL

W har trampat av sig andra framskon också. Hovslagaren kommer på tisdag...
Nog för att han har ett rejält övertramp, men måste det vara så att han hela tiden trampar av sig skorna? (Detta är femte skon på två månader...)
Kan man göra något? Jag vill ju inte att hovis ska sko trångt heller... Han får lätt skavsår av boots, och det ingår nog inte någon bootshantering i stallhyran ändå så i så fall skulle bootsen få sitta på dygnet runt. Ett par boots med blött fårskinn lär väl inte heller vara så nyttigt dygnet runt...

Vilka boots har du provat?

Sixt är ganska aktiv i hagen och har boots till och från (annars trampar hon sönder sina karleder)
Hon kan inte ha gummi, men neopren och fårskinns funkar bra.
Jag har ett par Professionals Choice som sitter som ett smäck, inte minsta skav - och hon är Master of Skav ;)

Min Änglahäst trampade ju av sig framskorna för jämnan, med hennes jätteövertramp. Hovis provade att "runda av" bakersta delen av trakten så att bakhoven skulle glida av lättare och jobbade även på att underlätta överrullningen fram för att hon skulle hinna undan med framfötterna. Nästa steg var att prova flapskor, men så långt hann vi inte.

Suck.. ja nu har det ju gått rätt bra ett litet tag, så kändes som ett bakslag. Blir bara så LESS när det inte ska gå att passera samma gamla j-a sten, stubbe eller vaddetdåkanvara.. Nu vill jag bara åka ut till stallet igen och klappa och bli sams igen, får så dåligt samvete när jag blir arg på honom.

Men vad kul att träningen gick bra för er!! :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 724
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 975
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 330
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar