-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Jag har aldrig varit med på breeders så jag hade egentligen ingen aning om hur det skulle vara i svårighetsgrad.
Jag hade dock en bild av att det skulle vara mera tekniskt och mer utfyllnad i hindren.

Helt klart borde något göras åt kvalen (under säsongen alltså) för som de är nu blir de för stora startfält, eller så är det så att fler börjar med sina unghästar i tid och aveln går framåt.

Akilles gamla kompis Mihloo, som han gick med när han flyttade upp hit till Umeå + på bete i somras. En arab på 19 bast :D Eftersom vi flyttar till gård i slutet av januari så behövde A en kompis så Mihloo får av allt att döma gå i pension hos oss. Han har väl lite kvar att ge förstås, en väldigt trevlig häst upp till LA ungefär, men som den arab han är så räcker inte gångarterna högre.

Va härligt med egen gård!

Vi köpte huset i december förra året så bor ju nu 150 m från stallet, äger det ju inte själv men vi får i stort sett göra som vi vill med det eftersom dom som äger det inte har egna hästar så det funkar bra. Är sån skillnad att kunna gå bort till stallet när man känner för det och inte behöva sätta sig i bilen och åka.

kl

Tränade för en dressyrtränare idag, var ett tag sen jag red för henne. Dobby kändes fin och var riktigt svettig på vägen hem... så tror han fick jobba lite idag :) Övergångar börjar funka bättre och han känns mycket mer lyhörd nu än för ett par månader sen... det går sakta men säkert frammåt! :bump:

Jag har aldrig varit med på breeders så jag hade egentligen ingen aning om hur det skulle vara i svårighetsgrad.
Jag hade dock en bild av att det skulle vara mera tekniskt och mer utfyllnad i hindren.

Helt klart borde något göras åt kvalen (under säsongen alltså) för som de är nu blir de för stora startfält, eller så är det så att fler börjar med sina unghästar i tid och aveln går framåt.

Förr var det ju så att man fick lämna in kvalpappren innan start och då bara hade 8 (tror jag) chanser på sig, kanske dags för det igen nu! Tror dom tog bort det för att startfälten blev för små men det problemet finns ju inte nu direkt :)

Idag tänkte jag att vi skulle skritta lite på ridbanan, träna lite volter och sånt spännande.
Men jag kom lite sent till stallet, så det hann bli mörkt, och stallägarens man var ute och grejade med en åkermaskin-sak precis utanför stallet.
När han väl slutat så stod Sixts ponnykompis i stallet och ropade på henne.

Bra förutsättningar :p

Det tog ungefär 10 minuter innan hon stod såpass still att jag (lagom smidigt..) kunde hoppa upp.
Men det gick faktiskt ganska bra.

Efteråt berättade hon som har ponnykompisen att Sixt varit lite.. busig i hagen :o
Hon har lekt cirkushäst och galopperat som en idiot i hagen.
Kanske därför hon var rätt så lugn :p

Haha, får ofta höra av de i stallet att "Akilles motionerat sig själv i hagen idag". Pfft, märks då inte det minsta :rofl:

Nu är det snart dax för ett par ridbilder på Sixt tycker jag..!

+ Sinfonie

Har ni också en sån häst :p Dobby brukar motionera både sig själv och hagkompisen! Som tur är så tror jag kompisen tycker det är rätt så kul.

Vill också se ridbilder på Sixt... och Akilles var ett tag sen med :bump:

*KL*

Löshoppningen verkar ha sugit musten ur W. Han har varit trött i två dagar nu... Vi har fått mysrida bara för att mjuka upp eventuell "träningsvärkiga" muskler... Eller så är det min hösttrötthet som smittar av sig!?

+ elli_noran

Sixt står alltid för buset i hagen, hon sätter igång alla (leker dom inte med henne får dom stryk :o), tur att dom har en rejäl hage att lattja i.

Öhm, ridbilder kommer.. så småningom :angel:
Hon är allt annat än ridbar när det finns någon annan människa i närheten :p
Men det finns en tjej som Sixt tycker är okej, hon kunde iallafall skritta framåt med henne i närheten i våras.
Får se om jag kan lura hit henne ;)

Gosh vad snygg han är. :love:
Inser ännu en gång att jag är väldigt svag för mörka skimmlar! :D

Kl
Mycket, för mycket, starter på söndag så vi med unghästar startar på fredag kväll ist.
För mig spelar det ingen större roll, men tråkigt för de som jobbar och kanske inte kan komma dit då.
Sen träligt att det blir mörkt så fort. Tur att det är inne och att de har flera ridhus så man kan både rida fram och hoppa fram inne.

Var visst runt 400 starter utan unghästarna så det lär ta tid. :p

Jösses vilka stora startfält!
Bra att dom ändå kan köra unghästarna på fredag.
Skönt att din donna är okej igen och fortsätter vara det.

Lycka till på tävlingen!

Hihi! Då är jag ju hemma:-) Frågan är vad min man säger om jag skippar fredagsmys med familjen och åker på hopptävling istället? :p

Min blev ju inte så jätte nöjd först. :p
Han fyller år imorn så vi skulle fira lite fredag kväll egentligen.
Men jag blinka lite med hundögonen o smöra lite.. så det blir lördags myyys ist. :D
Sen resterande tävlingar häromkring passar inte in för mig, så det fick bli såhär.

Ft_ryttare:
Det är alltid mycket starter när dom anordnar.
Och det kan jag förstå, superfin och stor anläggning, bra banbyggare (oftast) och helt outstanding underlag inne i ridhuset där tävlingen går. Alltid trevlig personal också.
Sen tycker jag om det för det är så nära med. Inte varje tävling man har knappa 10 min till. :D

Lycka till! :laugh:

Idag "skrittade" jag och Sixt ut.
Rundan som i normalt sett tar 30 min i skritt (med bra framåtbjudning, ingen seg skritt) tog inte mer än 20 min idag.
Vi tog inte ett enda travsteg.
Hon går numera under smeknamnet Bomben.

Need I say more?

kl

Dobby haltade idag :eek: vet inte vad han har gjort, hittade ingen svullnad eller värme och inget sår eller nåt heller :confused: men tyckte det såg ut som vänster fram när moster sprang med honom. Usch skulle vara så tråkigt om det är något nu igen när vi äntligen kommit igång ordentligt :cry:

:crazy:

Hoppas det inte är något allvarligt. För två år sedan stod jag med konvalecent häst, men känns som igår. Inget man vill att någon hästägare ska råka ut för!

Akilles skötte sig så himla bra de första 90% av tömkörningsturen igår. Fina skolor och sidvärts, även öppnor i riktigt kort trav och nooosningar på passage. Men när vi nästan var hemma så passerade vi som vanligt under tunneln som går under E4, och precis när vi kommer ut så swischar det förbi en långtradare ovanför oss. Precis som jag alltid är rädd för att det ska göra. Och Akilles sket såklart knäck, slet sig och drog hem. :crazy: Trots att vi hade ett annat ekipage med oss som höll sig lugna. Tur i oturen att det var så kort bit kvar till stallet.. Ååååååh varför ska allt jäklas just den här årstiden?! Bet ihop tills jag fått in hästkraken i stallet och ringde sen till sambon och grät.

usch tur att ni var nästan hemma då! Hoppas att hans extacy period går över snart, tar på tålamodet kan jag tänka mig.

Kände igenom pållen på morgonen när jag fodrade innan jobbet... fortfarande inget svullet eller varmt. Hoppas på att han inte haltar ikväll :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 970
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 330
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar