-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Det "nästan vindstilla" försvann när jag kom till stallet.. Det är väldigt öppet där, så givetvis kommer det åt att blåsa på ett annat sätt jämfört med i stan.

Sixt fick en välförtjänt vilodag, jag tänkte bara knäppa några bilder på henne i det fina vädret - men hon var inte det minsta sugen på att vara modell.
Hon kunde inte stå still (därav grimskaftet).
Det sprang förbi en harunge en gång - givetvis skulle hon följa den...

PA130017.jpg

PA130046.jpg

PA130054.jpg

Trött till slut :D

*kl*

Vart iväg och tränat i ridhuset idag då... Dobby gick rätt in i transporten hemma och krånglade bara en lite stund när vi skulle åka hem så han får helt klart godkänt.

Red fram lite på utebanan först och det var mycket läskigt att blänga på :p men han lyssnade bra ändå. I ridhuset red vi först lite upphöjda cavaletti så han slappnade av lite och fick lite annat att tänka på. Sen lade pappa upp 5½:an. Dobby tyckte det var jätte kul och vi höjde upp så det låg på 90-1m det sista och han hoppade riktigt bra. :love: matte är väldigt nöjd!

På vägen hem kom jag på att jag skulle frågat om löshoppning... :angel: men som ikväll så var vi ju helt själva och då borde man ju kunna göra det... men kanske ska fråga först.

Vad kul att hoppningen går så bra! :laugh:
Och lastningen också :)

Idag hade Sixt överskottsenergi som hette duga :angel:
Hon vilade igår, och nu var andra natten dom stod inne (går ute 7-20).
Vi skulle skritta ut, och först så skrittade vi längs Tidan (som alltid är läskig).
Sen sparkade hon till en liten sten - hon blev så rädd att hon nästan satte sig på baken och hoppade rakt upp.
En liten bit senare låg det en jordklump på vägen (kom från gärdet), när hon fick syn på klumpen blev hon så rädd att hon nästan la sig ner - helt plötsligt hade jag en b-ponny..

När vi kom till korna så hoppade jag av, vilket nog var bäst.. för hon fick tokryck.
När vi väl kommit förbi korna så var hon så taggad att tog jag minsta i tyglarna så småstegrade hon eller bockade.

Tja, det är aldrig tråkigt när hon är med iallafall :p

Visst är det lite lustigt att de blir så små när det är riktigt läskigt :D snacka om att vilja sjunka genom jorden.

*kl*

Skulle skritta en sväng igår, sambon och hunden följde med. Gick jätte bra och fick tom upp sambon på Dobby så han skrittade en liten stund längs vägen. Sen fick jag för mig att jag bara skulle gå in och ta en galopp på ridbanan på vägen hem... ingen bra idé :cool: Dobby ville hellre gå hem och istället för att ta galoppskänkeln gjorde han en sån jätte bockning följt av en fin spark så jag blev halvt hängande på halsen :devil: var såååååå arg och hade inget spö och red i mysbyxor så kände att det var ingen idé att försöka bråka med honom. Så fick trava något varv och sen skritta hem... vansinnig för det kändes som han vann :mad: får väl kanske skylla mig själv men var arg hela kvällen sen så sambon tyckte väl att jag var lagom trevlig... :angel:

Idag kommer equiterapeuten för återbesök... fast just nu känner jag inte för att lägga massa pengar på pållen!

Ja, precis - eller så vill hon bara vara jämlik med sin ponnykompis? :p

Idag har vi provat på ökad trav :angel:
Jag smackade på henne när hon tittade lite för mycket på en gren medan vi travade, samtidigt så blåste det till i björkarna intill och scheisse vilket tryck hon fick!
Här går vi verkligen i rätt ordning, hon är inte ens galopperad med ryttare, men kan skänkelvikning och ökad trav :D

Och detta möttes jag av när jag kom till hagen, så mysigt :love:

PA150018.jpg

PA150030.jpg

PA150032.jpg

Ett klipp på när hon ligger och drömmer observera öronen!

När vi red så provade jag en remont, den sitter tyvärr riktigt dåligt på henne, så det blir till att köpa en ny (en längre och ställbar).
PA150040.jpg

Haha, hon drömmer som en hund :D Lite avis vi blir på eran hage, stackars A:et går i sin lilla vinterhage och skulle nog gäääääärna byta i en grisblink.

Remontgrimmor är knepiga ting. Akilles har ju ett inte allt för stort huvud, Full på tränset men med sidostyckena spänt på översta/näst översta hålet. Dock sitter Full-remontgrimman i högsta laget trots att jag gjort ett extra hål för att kunna flytta ner den. Det funkar väl okej med tvådelade bettet, men försöker ju variera lite bett och det raka går inte alls att ha den till.

Tilläggas kan att han avskyr det raka bettet, än så länge :cool: Har bara testat det tre gånger än, förvisso, och det kan nog vara en inkörningsfas på något så ovant. Enligt min (hans?) tand-vet. så var ju ett rakt bäst att alternera med..

Va söt hon är :p ser väldigt härligt ut!

Remontgrimmor är svåra och få till tycker jag, Dobbys sitter inte heller helt hundra, men han verkar ändå mer nöjd med den än med achen. Han går gärna och "skakar på bettet" om ni förstår vad jag menar, men gör det mindre med remontgrimman. Har testat med rakt bett, rider med tredelat annars, men han är som Akilles och tycker inte alls om det. Nån som har något annat tips?

Idag blir det skrittsväng efter behandlingen igår. Hoppträning imorgon förhoppningsvis :laugh:

Hagen är underbar!
Fast dom går fortfarande i sommarhagen (den är avdelad numera, staketet bakom fanns inte förut, för att korna skulle äta upp lite sly).
Den nya hästen (som kom i somras och varit lite skadad) går med sin kompis i vinterhagen.
Jag vet inte riktigt hur länge dom får gå kvar i sommarhagen - men hästarna är väldigt nöjda iallafall :D

Jag har gjort nya hål på nästan alla träns hon har - för att grejerna är för långa.
Men på den här nosgrimman fick jag göra nya hål för att den var för kort!
Och nosdelen är på tok för bred (hon har ändå inget direkt nätt huvud).

Sixt är snäll och låter mig prova det mesta i bettväg, fast hon tycker bäst om sitt raka.

Ja, det var nästan så jag ville krypa ner och sova jag med :D
Hon vaknade inte ens av att jag stod bredvid henne och pratade med henne :p

Samma här - Sixt är inte alls förtjust i achen, hon tuggar och tuggar tills det rinner och hon är alldeles sölig (fast det är bättre nu än förut).
Jag använder i princip bara rakt och tredelat (och ponnyhack), hon gillar att pilla lite och "flytta bettet", så hon trivs lite bättre med lösa ringar än fasta.

Då vill vi se filmer/bilder imorgon :D
Här regnar det för fullt - och ikväll ska Sixt löshoppa.

Men vad kul! Jag antar att du och Dobby ska vara med?

Undrar när dom anordnar nästa här..

ja självklart :laugh: har redan anmält oss! Ska bli väldigt kul.

Är snöoväder på väg hit säger dom... kanske inte blir så mycket med hoppträningen imon då :cry: vi får väl se... hoppas på att det inte blir liggande för Dobby har verken snösulor eller broddar, ska ju inte bli vinter här än ju!

Ja, det förstår jag!

Ska alla få snö utom vi? :p
vi har knappt minusgrader nattetid och ca 10+ dagtid, men ett par mil härifrån har det snöat rätt bra..

Snön glömde Mariestad? (inte mig emot) :D

Tvådelat, rakt och bettlöst var de alternativ vet. föreslog att alternera mellan varje vecka. Om inte rakt funkar så tredelat istället. Och Akilles gillar varken hack eller rakt, den lilla räkan. Han vill bara ha sin gamla invanda tvådelade.

Det är faktiskt fasta ringar på det raka så det kan ju vara det han surar ihop över.. Men som sagt, har bara provat det 3 ggr så måste väl ge det lite tid. För emellanåt går han riktigt bra på det, det är när jag börjar ställa och ta i någon sida som han blir putt. Trycker väl annorlunda mot för det han är van.

Men det finns ju å andra sidan en uppsjö av olika bett, synd bara att de kostar så förbenades mycket.

Vad omständig Akilles ska vara då :p

Idag har Sixt verkligen visat vilken *host* hoppstjärna hon är :D

Bild031.jpg

Bild029.jpg

Jag tänker bara på när någon i badhuset hoppar från en trampolin, och gör kanonkulan när jag ser den bilden.

Bild036.jpg

Bild049.jpg

Bild037.jpg

Men några språng blev helt okej, och imorgon får hon en välförtjänt vilodag.

Haha, diggar den bilden när hon har alla benen i luften!

Kl
Flamman har nu kommit halvvägs genom dräktigheten och jag blir bara oroligare helatiden för att nått ska gå fel... och det blev inte bättre förra veckan när min andra häst helt plötsligt svullnade upp i alla sina ben och veterinären sa att det kunde bero på en virusinfektion... Det skulle ju vara såå typiskt om det var abortvirus, bara för att Flamman ska få sin första spruta mot det på måndag :crazy:
Men tjock är hon i alla fall, så jag hoppas att det lilla livet (som nu ska vara lite större än en kanin i storlek) hänger kvar där inne!

Rastning på lina blev det idag då det kröp i skinnet på henne
Travare?
DSC03707.jpg

oidentifierbar gångart
DSC03692.jpg

tripptrapp
DSC03708.jpg

Fattning
DSC03696.jpg

Lugnade sig sen
DSC03704.jpg

Efter den extrema ansträngningen som hennes hemska matte utsatte henne för så blev hon så trött så hon knappt orkade hålla ögonen öppna...
DSC03716.jpg

DSC03717.jpg

Inte lätt att bibehålla sin image med den där magen!

guuud så sött när hon ligger där och viftar med öronen:D

kl

Nu är vi hemma från årets äventyr, Flyinge och Breeders Trophy.
Resan har gått otroligt bra, körde ner på 2 dagar med stopp i Norrköping både på väg ner o upp.
Calle har stått som ett ljus hela vägen, 97 mil enkel resa.

Dock tog resan kraft från honom vilket gjorde att resultaten inte är ngt att skryta med, men jag är ändå nöjd med hur han utvecklas,tar sig an nya utmaningar med ett stort självförtroende.
De två kvalen har båda känts bra, bra rytm och bra språng. Har inte haft ett enda dåligt språng i form av kråksprång, kommit bra på hindren o allt har känts enkelt.
I första kvalet satt resan i bakbenen på honom, fanns inget tryck i avsprånget vilket resulterade i att han rev 4 hinder med bakbenen (som han i princip aldrig river med). Lätta touchar där bommarna lika gärna kunde ha legat kvar.
i andra kvalet var de 125, de högsta han gått, och betydligt mera tekniskt än första kvalet (som jag tycker var lite för lätt rent tekniskt) och medan många föll ihop totalt så ryckte Calle upp sig istället.
Kändes jättefin inne på banan o jag valde även att ta bort ett språng på några distanser där de annars skulle ha blivit kort.
Rev a i 3 komb, kom lite nära o tog den fram tror jag, sen rev vi även en oxer som stod precis vid läktaren o som många rev. Vi tappade galoppen i svängen förbi utgången o sen spände han till för publiken o då föll bommen.

Så trots katastrofala resultat ( 6 bommar ner är alldeles för mkt i min värld) så har han ändå gjort två bra rundor där iaf 3 bommar lätt hade kunnat legat kvar.
Jag är nöjd med hur han löser de tekniska på ett enkelt sätt och han ger mig hopp inför framtiden.
Jag som i vanliga fall kan vara väldigt höjdrädd känner ett stort lugn när jag styr på hindren och 130 i vår känns bara jättekul.

Nu ska han få vila ett tag (varva ner en vecka o sen helvila) sen laddar vi upp inför 6-års säsongen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 970
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 330
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar