-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Tack:-) Vi har mycket jobb framför oss, men jag hoppas att han kan bli fin så småningom med lite mer muskler:-)

Ridhuset är jättefint. Önskar att vi hade råd att stå uppstallade där, men det är dubbla hyran i jämfört med vad vi har nu, så jag får nog klara mig utan ridhus...

Ja, hon tycker verkligen om att hoppa :laugh:

Men det är ju roligt säger Akilles :D
Sixt var sån ett tag med (så fort hon fattat vad det hela gick ut på)
Men hon har lärt sig att mina kommandon är hennes lag ;)
Hon brukar dra riktiga repor på andra långsidan istället :p

*kl*

Det har varit fantastiska 3 dgr och Markus är mkt noggrann med i stort sett allt, han var väldigt engegerad i varje person och släppte dom inte förrän dom hade klarat det han krävde av dom vad nu det än gällde, sits , anridningar, vägar osv vi var 4 grupper med 6 i varje och ekipage från Norr till söder från unghästar (min grupp) till 150-160 ekipage. Träningarna höll på ca 1.15 minuter ibland längre beroende på.
Första dagen ägnade vi mest åt markarbete, mkt bommar för att träna ögat och så hoppade vi lite linjer och studs och serier.

2 dagen hoppade vi mest linjer tränade mkt på att se vägarna och hur man skulle rida osv.

Dag 3 hade vi byggt upp en mini GP bana med många av de tekniska svårigheter som det innebär .

Man vände upp från kortsidan- 2 galoppsprång och hinder nr 1, sedan böjt spår 5 galoppsprång till nr 2 som stod mitt på medellinjen fast hoppandes mot andra kortsidan om du förstår och sedan böjt spår 5 galoppsprång till hinder nr 3 så det blir som ett C kan man säga. Sedan vände man vid nästa hörn snett igenom , ur hörnet då 2 galoppsprång trippelbarr- sedan 4 galoppsprång kombination räcke-räcke med ett galoppsprång mellan sedan böjt spår 3 galoppsprång till en oxer. Sedan vände man direkt halv igenom hoppade en grind och sedan böjt spår 5 galoppsprång in i en 3-kombination räcke-ett galoppsprång-oxer-ett galoppsprång-räcke sedan genom hörnet till andra långsidan och avslutade med oxer 5 korta galoppsprång till ett smalhinder. Puh! Först hoppade vi hela banan på runt 90-1m sedan fick vi välja höjd själva.

Jag ville helst hoppa samma höjd , smart tyckte Markus men höjde ändå upp till 1m- 110 för att det tyckte han vi kunde hoppa! Det gick superfint och jag hoppade om sista linjen 2ggr för det var titthinder och han ville han skulle hoppa mer avslappnat på de.

Här är en film från dag 2 efteråt precis när det är slut så pratar han om vad han vill jag skall träna på och det kom inte med typiskt nog men han behöver ju stärka sig naturligtvis så att han orkar korta sig så jag fick med mig lite bomövningar för det.

Jag har massvis med filmer från dag 1 men det går inte att ladda upp från min mobil sorry! och sista dagen så hade jag ingen som kunde filma!

Det har varit skitkul och det verkar som om att han kan komma tillbaka i samband med Scandinavium så vi får hoppas på det .

http://www.youtube.com/watch?v=q2UENku0kJ8&feature=youtube_gdata

Senast ändrad:

Va duktig hon är!

Hade gärna velat löshoppa Dobby men han blir som Akilles, helt tokig :eek: ridbanan ligger ju vid vägen med så är lite rädd att han ska få för sig att ta staketet med när han ändå är igång och då kan det ju bli lite jobbigt.

oj jösses vad duktiga ni är :bow: Jätte fin pålle och ni ser väldigt samspelta ut!

Vi har låååångt kvar jag och Dobby.... :angel: tur vi bara satsar på hobbynivå :p

Jo har ju några ridhus i närheten som man kan åka till, men tror man måste boka hela ridhuset om man ska kunna löshoppa. Det som ligger närmast som vi åkt till ett par gånger är ju en ridskola så vet inte om man kan få boka hela ridhuset själv... får nog undersöka det :idea:

De ridskolor jag löshoppat på har det gått bra att boka ridhusen gratis om man är några stycken alt. välkomnar in fler att delta om de vill. Och det är sällan fel, för ju fler som bär.. :angel: Men det kan säkert skilja sig från ställe till ställe :laugh:

Aha, då förstår jag.
Annars kan man göra som jag, vara där på väldigt udda tider :p
Tidig morgon, ser kväll (framförallt helgkvällar) etc.

Idag var Sixt så mysig.
Vi skrittade ut en kort sväng (samma som sist, när vi mötte en bil, fast nu fortsatte vi ett par 100 meter till).
Det blåste ganska bra, men hon var rätt lugn. Hon spände sig när vi skrittade längs Tidan, eftersom blåsten skapade ringar i vattnet.
Sen fick vi syn på korna, och skrittade en bit mot dom innan vi vände.

Vi provade lite volter på ridbanan.
Trots att det gick hästar intill så var hon fokuserad på mig.
När hon emot slutet började bli lite trött så blev hon nästan lite utåtställd i vänstervav (svaga varvet).
Jag skulle parrera med en innerskänkel och tappade ytter - då trodde hon att det var skänkelvikning och gjorde ett tappert försök :p

Det är nästan så att jag är lite tårögd idag.
För 16 månader sedan blev man, utan att överdriva, anfallen med tänder och hovar om man försökte ta henne ifrån andra hästar.
Idag så går hon på med spetsade öron och ser lyckligast ut i världen :love:

Senast ändrad:

+ Modett

Ska till ridhuset imorgon och miljöträna lite tänkte jag (om Dobby är på gå in i transporten humör vill säga :angel:) så ska se om det finns någon jag kan fråga när ja ändå är där.

Vad roligt att hon är så positiv nu, måste kännas jätte kul att allt ditt jobb ger resultat!

De två dressyrritterna på Lasse tycker jag var fina. Det syns att han är ung och gänglig men riden på ett avslappnat och fint sätt. Han ser ut att ha gott förtroende för sin ryttare.

Vad avundssjuk jag blir!

Det ser jättebra ut och verkar verkligen vara bra och trixiga övningar.

Man kan inte annat än att bli vrålsugen på att hoppa. Men än så länge är det uppsutten skritt på Ellan tills på fredag som gäller. Sen ska hon igång igen. Och rakas pälsen av.

Åh, vilken fin häst du har!

KL
Själv går det inte så mycket frammåt i hoppningen, mer än att hon nu börjat ta i över hindrerna och inte slarva lika mycket med fossingarna. Däremot blir hon så otroligt stark mot hindrerna att jag knappt kan hålla henne, lägger volt eller gör halt, men resultatet blir det samma ändå. Och hon börjar tröttna på allt dressyrarbete vi sysslar med nu för tiden :angel:

Några bra tips och råd till oss??

Vi ska snart flytta till en stor anläggning med ridhus mm, så nu kommer förutsättningarna bli bättre i alla fall :)

Ja, hon har gjort såna framsteg att jag knappt kan förstå det själv :D

Lycka till med lastningen ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 717
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 970
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info