-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Välkommen tillbaka! :banana:

kl

Jag tror Dobbys valium period gått över :cry: i förrgår skulle vi rida ut en sväng... han var laddad redan när vi red från stallet, sen gick det nyinflyttade hästar en bit bort som han var tvungen att visa upp sig för... resten av ridturen gick han på tvären och så fort jag la på skänkeln så kickade han, ruskade på huvet och var allmänt sur :devil: matte var inte glad!

Igår gick det bättre, fortfarande pigg.. men inte lika kurig så det var ju skönt. Ska gå ner till banan idag tror jag så han får jobba lite.

Ja, hon är helt otrolig!
Det är som om någon super-ryttare red in och utbildade henne under de 6 månaderna hon vilade :p
Jag hoppas bara att det håller i sig.

Verona: Välkomna tillbaka! :laugh:

kl
liten uppdatering från mig och min 04. Jag har nu hängt massor på henne och suttit på henne och skrittat i stallgången och boxen. Jag provade först att sitta upp ute på ridbanan med två ledare men tyvärr blev hon rädd och bockade så jag flög av.

Typiskt också, jag vill ju att hon ska tycka inridningen är kul, inte bli rädd ! Jag trodde hon var lugn då jag hängt på henne några varv först men tyvärr missbedömde jag situationen. Så därför blev det stallträning i stället och det går bra, ska ta flera stallpass till innan vi provar ridbanan igen.

Se där ja! Akilles extacyperiod har tappat något av udden, men inte helt. Tror att mycket beror på att stallägaren satt upp en skiva mellan hans och grannens box, han var väldigt stressad mot slutet av att hela tiden spela macho och hugga i gallret/kicka i väggen. Och det ska ju tas ut på fler ställen, förstås.

Fast inledningen av uteritten i lördags var allt annat än lugn och skön. Hade snöat, så hela världen var äckligare än vanligt. Stanna, stirra, skruva på sig och backa. Men till sist tror jag att han helt enkelt inte orkade fåna sig längre, och skrittade fint och avspänt. Lustigt också hur en stoor traktor och en lastbil på en smal väg kan vara så mycket mindre farligt än den - för mig - helt osynliga faran i diket.

Det behöver inte sätta några djupare spår :) Akilles lyckades fixa två avkastningar i början av sin inridning, den lilla räkan. Båda gångerna blev han skrämd av något, och bockade iväg. Och han gör inte några små, timida bockningar! Men båda gångerna gick det också bra att sitta upp igen efter att ha promenerat med honom en stund.

Fast visst är det ju ilte snopet när det händer, och du gör nog helt rätt i att backa tillbaka ett steg. Hellre nu än senare!

Ja, jag hoppas jag gör rätt i alla fall :) Hon är så söt den lilla hästen, när man ser henne kan man inte tror att hon är så duktig på att bocka haha. Men jag håller med, känns verkligen snopet att bli avslängd...

Jag longerar henne en liten stund med sadel (då bryr hon sig inte) och hon har riktigt härlig trav hon ser verkligen supermysig ut att rida.

Hon kommer säkert bli riktigt trevlig :laugh: Har hon haft ryttare på ryggen innan hon flyttade till dig, eller är hon helt grön? Hellre en ohanterad häst än en som blivit hanterad fel, som man säger.

Ett mellanting är heller inte så kul - lite hanterad och det den hanterats är väldigt fel.
Då får man en Sixt :angel:

Jag fick den där gris-sprutan idag, och armen är halvt bortdomnad redan, så det verkar som om damen får stå ganska många dagar..
Hon vilade i lördags, igår skulle hon få skutta lös men det var visst tävlingar hela dagen.. Och nu är jag inte så rörlig :p

Ah, damn.. Har funderat på att ta gris-sprutan på onsdag, men många jag känner har blivit rätt dåliga av den och jag ska upp till Kiruna och jobba tors-fre :crazy: Sambon fick huvudvärk och feber, farmor också + tappade all aptit, och morsan har fortfarande jätteont i armen flera veckor efteråt. Bådar inte gott!!

Grattis till lill knodden och välkommen tillbaka! :)
Får hoppas din dam sköter sig när du ska upp igen, hon som var så fin innan hon fick ledigt.

Kl
En film från andra träningen efter Aprilias ofrivilliga vila när hon var sjuk.
Det är räsertåget mest hela tiden och hon är stark som tusan, men hoppas på att hon snart är sitt gamla jag och att det går att få lite kontroll igen så att hon kan hoppa mer med ryggen än vad hon gör just nu.
Det blir väldigt mycket av och på denna träning just för att hon inte lyssnar tillräckligt. Fick sätta henne på arslet både en och två gånger under lektionen men det såg så illa ut så det valde jag att klippa bort ;) Men lika mycket på och glad ändå är hon även fast matte blir arg ibland. :D

http://www.youtube.com/watch?v=A1csV9YrkVc

Hon är helt grön, idag har vi tränat lite i stallet igen och dessutom har jag lagt ner mycket tid på pyssel, rykt mm. Jag tror det är det hon behöver, umgås utan att känna för mycket krav. Men hon gör framsteg tycker jag. Hon kommer bli helt kanon det är jag säker på :D

Sinfonie, hur har Sixt varit då?

En på jobbet berättade om sin pappa (som visserligen är lite äldre), han blev inlagd för att han blev så dålig efter sprutan..
En annan på jobbet (bara ett par år äldre än mig) kunde inte lyfta armen dagen efter.
En annan fick en knallblå arm, en annan så yr att hon knappt kunde stå på benen - och så min morbror som fick ont i den ANDRA armen :p

Sen så finns det ju dom som knappt märkte något (som båda mina föräldrar).
Skumt det där..

Oj, hur har hon inte varit :angel:

För att göra det hela väldigt kortfattat:

Det räckte med att jag försökte göra halt när jag ledde henne för att hon skulle bitas eller sparkas med fram/bakbenen.
Det gick knappt att ta henne ifrån andra hästar (att få ut henne ur hagen kunde ta uppemot 6 timmar).
När vi började bli kompisar så blev hon lite väl fäst vid mig och började göra utfall mot alla som kom nära mig.
Jag fick höra diverse skräckscenarion från när de andra i stallet släppt ut/in hästarna när hon sparkat/stegrat/försökt springa över dem.
Hon klarade inte av att vara i ridhuset om det var en enda häst/människa till, då "blockerade" hon omgivningen och stod som ett kolli och reagerade inte på något.
Hon luftsnappade så fort det var en annan människa i närheten.

1,5 år senare är hon en helt annan häst!

Senast ändrad:

*kl*

Idag har jag och Chagalle tagit oss tid för ett ordentligt dressyrpass i manegen.
Fick till slutorna och skänkelvikningarna skitbra, även lite skrittpiruetter blev inklämda!
Han har verkligen biffat till sig och är såå fiiin :love:
Så synd att jag måste göra mig av med honom nu..
Har ju även min lilla minishettis Primus och welshen Pinto som jag inte har berättat om tidigare
eftersom jag har haft Chagalle som mitt projekt :D visar lite bilder på dom också, både två är -04or!

Primus och kör dressyr från marken, han kan skolorna och även piruetter, så duktig är han!
Och Pinto är heelt galen men duktig när han väl vill!

Så, här kommer bilder på när modern min rider Chagalle och jag rider Pinto!
(Och visst ser det lite roligt ut med dreads när man rider?)
348qf6x.jpg

21crxxh.jpg

Galen är han, men ack så söt! Så laddar upp några :love:
27yu93a.jpg

2yuajkp.jpg

qn1f1t.jpg

Och gud vad duktiga alla är och roligt att det går bra för så många!

Så fina hästar, rolig bild på dig och den lilla ponnyn haha. Vad är det för stam på snyggingen Chagalle?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 975
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 330
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar