-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

En bygelnosgrimma.
Jag tänkte att en sån skulle hon ju kunna ha - hon verkar ju vara alldeles felformad för remonter.
Men den sitter inte alls bra, och jag förstår att hon var frustrerad..

KL

Gissa vilken tjockis som red igår...:banana:

Moi!:D

I fem minuter. Efter att ha longerat Ella en god stund så hon börjat bli svettig och lugn i sin form. Spände försiktigt in henne med graman så hon fick hitta formen själv.

Något som jag märkt sen hon fått ny sadel är att hon inte alls är lika "tvålig" längre. Och hon lägger sig inte på bogarna och springer ifatt sin vikt utan krullar ihop sig istället. Dock är det inte så svårt att få henne att bjuda frammåt i trav. Skritten är svårare, där vill hon inte riktigt ta bettet. Ryggen kommer omedelbart upp och hon rör sig mer uppåt istället för att paddla mer frammåt. Hmmm.

Sambon var måttligt road av att jag suttit på sprattel-Ella. Men jag är noga med att känna av henne. När hon börjar gå stadigt i låg form och frusta, på linan, så är hon avslappnad och jag kräver inte mer än jag vet att hon fixar lätt=slipper ev. bråk.

Man ska följa sin magkänsla ;) ...

*KL*

Så en uppdatering av våra äventyr. Återigen är det lite för länge sen så ni minns mig väl knappt :o

Vi har alltså flyttat! Från södraste Småland till Västernorrland. Bor intill Ångermanälven (fast det är ett berg mellan), hästarna är installade hos en i byn där vi har hela stallet. Hyresvärden är GULD!!! Oj vad hjälp jag får med in- och utsläpp samt fodringar:bow:.

Lilly är väl mer eller mindre chockad av naturen här. Visst fanns det lite höjdskillnad i Småland men här pratar vi riktiga BERG och djupa dalar. Hon sköter sig och går toppenbra! Nu närmast söker vi lite tränare i området så vi kan komma ut på tävling nästa år.

Lilly i sin nya box
12434_177541762765_735617765_2803071_5168059_n.jpg

Hagen:
12434_177541777765_735617765_2803073_1710378_n.jpg

En av stigarna
12434_177541782765_735617765_2803074_6849431_n.jpg

Ett av bergen vi senare ska bestiga ;)
12434_177541787765_735617765_2803075_263541_n.jpg

Får man fråga vilken by ni bor i? jag är född och uppvuxen i Härnösand :laugh: Kanske kan tipsa om tränare, beroende på vad du söker?

Bergen saknar jag jättemycket när det gäller klätterträning! Det är guld värt att träna pållarna i backe. Här finns inte äns en kulle :mad:

A-K Eng
Ta det lugnt med magen!

elli_noran
Lycka till med nya hästen! Du får för min del gärna hälsa på oss i tråden om du vill. :)

Jag tar det lugnt.;) Ev ridning sker aldrig utan att någon är med och rider ut gör jag inte. Tur man har en om än liten ridbana.

Men jag skulle vilja rida lite till i ridhuset. Måste alltid ha med någon som sällskap för säkerhets skull. Och jag kommer i fortsättningen att göra som igår; longera ordentligt först.

Nåja, hittar jag medryttare så kommer jag överlåta det mesta till den. Sen har jag ju hjälp med tömkörning. Ska bara ta tag i det. Tömkörningen ser jag fram emot.

mmm.. det är bra att du är försiktig!

Om jag bott i närheten hade jag kunnat motionerat din tok-häst medans min tok-häst och du kunde gå och vara tjocka tillsammans ;)

KL
W är tokslö för tillfället. Glad och så, men seg som sirap att rida... Han går på i princip bara hösilage ca 15 kg och betfor. Enligt foderstatsprogrammen ska det vara alldeles lagom... Borde jag fodra med något mer, eller är det bara att vänta och hoppas att han blir piggare? Just nu är fullblodet i honom lååååångt borta.

Jag försöker rida varannan dag med varierad ridning för att han ska kunna bygga upp sig i lagom takt. Mest i skogen då han verkar uttråkad på ridbanan... Har ni några dundertips på vad jag borde hitta på?

Han kanske skulle behöva något som ger lite mer energi?
Rapsolja + 1 dl havre är vad Sixt får för "energifoder", och hon är knäpp :p

Lägger upp en bild (jikes vad jag lägger upp bilder..), Sixt löslongerade idag.
Efter lite hjärngympa som uppvärmning var hon lugn och fokuserad istället för att halvt springa ihjäl sig..
Men underlaget i det ridhuset är väldigt tungt, hon orkar inte med mer än 20 minuter innan hon är svettig och flåsig.
Hoppas klippmaskinen kommer snart..

sixten.jpg

Hon börjar bli riktigt duktig på att sätta under bakdelen i galoppen, nu saknas bara lite mer styrka..

Ja, det kanske är så att han behöver mer energi... frågan är bara hur mycket och vad...
Han har lång väg kvar tills han är vettigt musklad, så mycket protein kanske också är bra? Man kanske ska prova Hippo Grow Alfa eller nåt sånt?

Trist att du lämnar tråden, men du kan väl göra ett inhopp ibland och berätta hur det går! Good luck!

Personligen är jag inget big fan av färdigprodukter.
Lusern kanske vore något? Eller Soja? Och t.ex olja och/eller havre?

Soja har jag provat, men det klarar inte hans mage av... Lucern skulle säkert funka.

kl

Tack alla :bow: jag hoppas verkligen vi kommer funka bättre än jag och Dobby... men saknar han lite måste jag erkänna! Men red en sväng ner på banan med den nya killen igår och det är såååå härligt att bara få rulla på i galopp och inte behöva kämpa ihjäl sig :angel: Dock har han tyckt det varit lite jobbigt att flytta tror jag för har varit lite stressad och nervös, men igår var stor skillnad så börjar bli bättre hoppas jag.

Ska se om jag kan ta någon bild på honom så ni får se hur han ser ut den lilla tunnisen :p Såg väldigt rolig ut i hagen igår med Dobbys stora täcke på sig... ett tält med 4 smala ben! Måste nog fortsätta läsa hur det går för alla här och kanske vågar smyga in med ett inlägg i mellan åt :o

Ha det så bra alla!!

Vad äter han idag och har du någon analys på höet? det är omöjligt att råda om vad du ska ge om man inte vet vad han redan får i sig...

(Iår har det dessutom varit katastrof-lite protein generellt i höet över hela landet. Jag höll på att slita av mig håret (minst sagt) innan jag hittade ett hö med vettig kvot för mitt dräktiga sto)

Vi har ett rätt bra hösilage:

Torrsubstans 65,9%
Omsättningsbar energi MJ 7,2
Råprotein 72
Smältbart råprotein 47,0

En kvot på 6,52..

Han får ca 14 kg utav detta per dygn. (Delat på 3 eller 4 givor beroende på när jag kommer ut.)
Utöver det så får han Krafft miner grön knappt en deciliter samt 0,3 kg betfor.

Enligt foderstatsprogrammen är det i överkant på vad han behöver. Då har jag räknat honom som fullblod (han är 50% fullblod) och uppskattat vikten till 600 kg.
Han har gått upp fint i vikt på det, men han känns ändå trött och seg...

Bra hö :laugh:

Jag tittade lite snabbt på hur det ser ut nu och jag skulle nog testa att lägga till 0,5kg havre. Du ligger då kvar på en bra smb rp/Mj-kvot, men tillför lätttillgänglig energi.
Jag tycker även att det är bra att ge havre tillsammans med betfor, eftersom betfor innehåller mycket Ca och havren innehåller mer P än Ca, då balanserar man upp den kvoten lite med, som annars gärna sticker iväg när man ger betfor.

Håller han bra hull på detta (utan att bli tjock) och fortsätter bygga muskler som han ska, så spelar det ingen roll om han ligger högt på värdena enligt "tabellen". Huvudsaken kvoterna är som de ska. :)

Ok! Tackar för svaret. Då provar vi med lite havre istället så kanske vi kan få lite fart på honom:-)

Får man fråga vilken by ni bor i? jag är född och uppvuxen i Härnösand :laugh: Kanske kan tipsa om tränare, beroende på vad du söker?

Bergen saknar jag jättemycket när det gäller klätterträning! Det är guld värt att träna pållarna i backe. Här finns inte äns en kulle :mad:
)

Jag bor i Ramvik. Ligger en kvart från Kramfors och en halvtimme från Härnösand. Jag är ju inbiten westernryttare så det är en sådan tränare jag är ute efter. Känner ju flera i och söder om Sundsvall samt några mot Östersundshållet. Vore dock toppen om man hittade någon i närheten...och gärna också tävlingsmöjligheter.

Naturen är underbar!!! Jag har lidit i Småland, av brist på rejäl vildmark. Känns underbart att ha hittat detta!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 975
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 330
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar