-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Chagalle ser ju helt enorm ut!
Men han ser ut att ha en härlig galopp.

*kl*
Sixt har löshoppat med sadel idag.
Som vanligt så hade jag ingen kamera framme för att dokumentera hennes ryck.
Hon fick totalryck efter att ha travat över några bommar (som om hon upptäckte att hon hade sadeln på ryggen - och den skulle döda henne!).

Stilstudie - så här fantastisk blir frambenstekniken av studshinder!
Bild046.jpg

Bild043.jpg

Bild031.jpg

Bild023.jpg

Men ibland så hänger benen med i hennes självmordsbenägna tempo
Bild025.jpg

Nöjd pållehäst
Bild053.jpg

kl

Oj vad jag känner mig splittrad... fick genom en bekant kontakt med ett försäljningsstall, pratade med dom i förrgår och de hade en häst som de trodde skulle passa bra till mig och tog gärna emot Dobby som byte då. Vi ska dit imorgon och hon ville jag skulle ta med mig Dobby så känner dom lite på honom och så får jag provrida den andra hästen.

Allt detta gick så fort och jag vet knappt vad jag känner och vill... har ju länge känt att Dobby är lite för mycket häst för mig, men sen har det funkat så mycket bättre nu på sista tiden. Men sen red jag kompisens häst i helgen, han är runt 165 och lättare i typen och oj vilken skillnad det var.

Vi får väl se hur det går imorgon var bara tvungen att skriva av mig lite, hur ska jag klara mig utan att få skriva i eran tråd om jag säljer Dobby:cry:

Jamen visst gör hon!
Helt fantastiskt :D

Egentligen hoppar hon ju rätt bra, men det där med att hästar ska få bättre frambensteknik av studs.. det har hon nog missat :p

Men nu blir det studsträning 1gång/vecka fram till löshoppningsträningarna (jag pratade med en av cheferna på ridskolan, träningarna börjar efter nyår).
Så då hoppas jag att det ska bli lite skillnad till dess!

Och imorgon blir det antagligen ridbilder!
Fast inte med mig på ryggen, för första gången ska någon annan åka Sixt :eek:
Om man inte räknar hos uppfödarna, där hon var fantastisk på avkastningar..

Just det, vi ska klippa Sixt imorgon.
Hon har aldrig blivit klippt förut, så det blir intressant..

Det blir väldigt basic, bara för att få bort pälsen där hon svettas som mest.
Hon blir dyngsur när hon löshoppar - aldrig annars, hur mycket hon än springer..

kladd.jpg

Något sånt hade jag tänkt mig.
Tänk om min röding blir alldeles grå :eek:

Oj, vad svårt.
Jag förstår att det måste vara jobbigt för dig!

Men det skadar väl inte att provrida? :)

Du får se till att hästen också är en 04a - annars är den inget att ha! ;)

kl

Nu åker Calle och jag till Västerås. Hoppas jag kanfixa internet så fort som möjligt så jag kan uppdatera er om vad som händer.
Har börjat skritta igång honom denna vecka efter 3 veckors vila efter breeders. Han är som en atombomb som snart kommer brisera... håll i hatten!

Nu har Sixt fått en ny ryttare.
Det gick bara bra, jag är stolt över dem :D

Hon var väldigt orolig och frustrerad i början, hon gjorde ju inte som jag gör när jag rider.
Så hon skuttade runt lite som en vacker känguru..
Men efter en liten stund slappnade hon av och var oerhört fokuserad (öronen var konstant vinklade mot sin ryttare), och skötte sig jättefint.
Jag följde med som ledare med lina, vilket nog var tryggast för alla parter.

Det blir inga direkta bilder medan de red, utan lite innan och efter.
Det ser ut att vara alla möjliga nyanser av lila - men faktum är att de är alla väldigt lika (förutom huvan, som är lite ljusare) :D

Bild002.jpg

Bild010.jpg

PB120020.jpg

Haha, jag gillar dina färgmatchningar! :D
Skönt att det gick bra för din vän att rida!

Kl. Jag börjar bli rätt så ridsugen nu med... har inte ridit på ca en månad (kanske mer..), sadeln passar inte på tjockisen längre och ska jag rida barbacka så måste jag ha nån som håller i både hästen och mig :cool:

Trots att hon är tjock så oroar jag mig helatiden över att hon kanske inte är dräktig längre.. jag kommer liksom inte att tro på det fören det står ett föl där i boxen.

Men om hon fortfarande är dräktig så är hon på drygt 190 dagar nu
DSC03749.jpg

DSC03750.jpg

Nyhalmat i ligghallen, alltid lika spännande
DSC03741.jpg

Då är jag nog ca 10 dagar längre gången än vad din häst är i sin dräktighet.:D

Eftersom Ella är den hon är så är varken min mamma eller min sambo särskilt glada i att jag rider. Jag känner ju också att balansen blivit lite sämre i och med att tyngdpunkten flyttats upp och på Ella behöver man sannerligen god balans och reaktionsförmåga.:angel:

Så jag slänger ut förfrågningar till höger o vänster efter ryttare åt henne. Jag är ju snart ledig så jag kan skjutsa till träningar o tävlingar. Låna ut henne är inte något bra alternativ då hon är så besvärlig med andra hästar. Och den som ska rida henne måste vara van vid busiga unga och oborstade små kräk. Det är inte den smidigaste hästen jag har direkt. I mitt nästa hästägarliv skall jag skaffa mig en äldre vallack som har lagom lätta gångarter, är välutbildad och uppför sig exemplariskt i alla situationer! Och har ett utmärkt sadelläge! (Viktigast av allt tror jag).

Jag vill inte ha någon mer häst som ingen annan vill rida! :mad:

Ella longeras lite sporadiskt av mig emellanåt. Jag har köpt en dvd om tömkörning och ska väl ta tag i att titta på den. Jag tömkör ju som om jag hade 4,5 i promille i blodet.:cool: *vingelvingel*

Annars får väl Ella stå tills efter min förlossning. Och hur kul lär det bli på en skala... Jag får sticka en av mina berömda kramasigsjälvtröjor till Ella. En för fyra ben.

Jag är så ridsugen så jag tror jag smäller av. Men jag har själv valt mitt tillstånd.

kl

Nu är Dobby efter mycket funderande och grubblande såld :crazy: känns väldigt blandat... på ett sätt ganska skönt för han var stor... och lång... och envis :angel: men sen tyckte jag väldigt mycket om honom ändå.

Med mig hem istället fick en valack på 8 år och 162 i mkh följa med:) hoppas det kan funka bra mellan oss, är betydligt mer lättriden än Dobby och lite mindre och smidigare.

Men nu får jag ju inte skriva här mer :cry:

Men oj, det gick fort!

Jag förstår att det känns jobbigt men jag tror att du kommer att bli nöjd. Det ska inte vara en kamp varje dag att rida. Du försökte så gott du kunde.

Hoppas att den nye vännen ger dig många härliga stunder i sadeln. För min del får du gärna hålla oss uppdaterade.:)

ja det gick verkligen fort! Men tror det var lika bra för har ju haft så svårt att bestämma hur jag ska göra och nu var jag helt enkelt tvungen att ta ett beslut.

Hoppas verkligen det blir bra nu med nya pållen! Ska bli spännande i alla fall:)

elli_noran: Lycka till med den nya hästen.

Jag har följt tråden i det tysta sedan jag tog bort min o4:a. Håller på att letar häst för fullt. Vilket inte är det lättaste. Hade inte tänkt att köpa en ny unghäst, men som det ser ut så blir det troligen en ny 04:a. Ska provrida igen, för att se om första känslan var rätt.

Åh, hoppas det går bra så vi får tillbaka dig till tråden! :D

Jag känner mig jätteblåst idag, jag kommer inte ihåg hur man laddar upp youtubeklipp så man får med en klickbar bild.
Så jag länkar bara istället.

När jag kom till hagen så möttes jag av det här
PB130001.jpg

Sixten är startsnabb, så ingen har en chans att hänga med
Men då betyder det ju att man hamnar sist när det är dags att vända
Och det går ju inte!
Har man sen inte så bra kondis som hästarna i tävlingskondis så hamnar man efter

PB130014.jpg

PB130067.jpg

PB130039.jpg

Söt häst! Vad har du för planer med henne? Hur länge har du haft henne? Hur långt har ni kommit utbildningsmässigt?

Själv känns det som om jag och Scilly börjar förstå varandra lite mer nu. Har skrittat på henne en hel del i stallgången men inte vågat sitta upp ute ännu. Men vi har tränat massor ute, med att hänga, slå i sadel, longera med sadel, gå vid sidan och styra med tyglarna. Så vi är på g :)

Jag har haft henne i lite drygt 17 månader.

Jag började skritta på henne förra hösten, vilket inte gick så fantastiskt :p
I våras började vi lägga in trav, sen skadade hon sig i hagen och gick och skrotade i ett halvår.
Hon började sättas igång (från marken) i augusti, hon har blivit riden i ca 1,5 månad nu.
Hon skrittar och travar under ryttare utan minsta problem.
Snart (äntligen) kommer vi att börja lägga in lite galopp.

Målet är för tillfället att rida in henne :angel:
Längre än så vågar jag inte tänka, då skadar hon sig säkert igen :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 975
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 330
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024