WS startade som ett samarbete mellan flera föreningar för bl.a ett gemensamt SM och ur det utvecklades att de skulle bilda en förening.
Vilka föreningar var med?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
WS startade som ett samarbete mellan flera föreningar för bl.a ett gemensamt SM och ur det utvecklades att de skulle bilda en förening.
Minns inte men det var flera som arbetade med just det gemensamma SMet och Westerngalan. Exakt vilka som var med går ju att ta reda på genom att skriva till dom. Jag själv satt med i DS Nord Wras och var aldrig med i samarbetet direkt.Vilka föreningar var med?
Stadgarna (vilka förövrigt verkar vara direkt kopierade från WRAS) är de som är gällande sedan 2015. Före detta bilande fanns under ett tag samtliga avel- och specialföreningar listade som medlemmar i WS: Detta skapade mycket irritation och listan justerades. Vilka stadgar som gällde då har jag inte kollat upp och har i nuläget ingen egentlig betydelse.
Jag tror inte att det fanns några stadgar innan då det inte var någon egentlig förening. Jag vill minnas att det är flera, flera år sedan "alla" föreningar fanns listade som deltagare.
Jag skulle fortfarande vilja veta vad som är fel med WS Syfte.
Precis, några direkta stadgar fanns troligen inte innan beslutet att offentliggöra WS togs 2015. Att det var flera, flera år sedan samtliga icke anslutna föreningar togs bort från listan ställer jag mig mycket tveksam till, då medlemmar i avelsföreningar frågade sig varför deras förening var med på denna lista, när styrelsen tagit beslut om att gå med (vilket de inte hade tagit), om de inte först skulle söka stöd hos medlemmarna med mera. Denna diskussion vet jag fördes någon gång under senare delen av hösten -14, dvs, strax innan offentliggörandet av WS som förening gjordes.
Syftet på WS förstasida är lovvärt och något alla står bakom antar jag.
"Vårt Syfte" inne i hemsidan innehåller dock punkter vilka jag utgår att avel- och specialföreningar kan ha (och bör ha) synpunkter på.
Man kan föra dialog, ha diskussioner och framföra åsikter utan att vara medlem. Varför bli medlem i någonting som inte motsvarar ens egna förenings verksamhet?Varför inte de andra föreningarna gått med och försökt påverka de delar som de anser inte är bra är för mig ett förvånande beslut! Är man inte med är det ju väldigt svårt att kunna påverka. Fast det är ju lite så inom westernvärlden, det går bra att klaga över saker och ting istället för att göra något för att få till stånd en förändring.
Självklart får (och ska) man göra det, men att förvänta sig att en organisation man inte är med i ska ha regler anpassade för föreningar utanför känns märkligt? Om det bara är tävlingsklubbar med är det väl naturligt att syftet är skrivet utifrån vad de har för vision?Man kan föra dialog, ha diskussioner och framföra åsikter utan att vara medlem. Varför bli medlem i någonting som inte motsvarar ens egna förenings verksamhet?
Fast nu var det inte det jag skrev.Självklart får (och ska) man göra det, men att förvänta sig att en organisation man inte är med i ska ha regler anpassade för föreningar utanför känns märkligt? Om det bara är tävlingsklubbar med är det väl naturligt att syftet är skrivet utifrån vad de har för vision?
Kan heller inte se vad föreningarna utanför WS inte gillar med syftet?