WE-tråden

Första skuttet med Halle med mig som pilot blev på dagens we träning 🥰🙏
Screenshot_20241209_203740_Gallery.webp

Provade rida igenom WE-dressyrprogrammet LA igår, ser inte så långt ut när man läser det men tog ändå ganska lång tid att rida för att vara på kort bana 😅. Tror 15-m volterna blev lite väl små och behöver bli noggrannare med att räta ut på spåret och rida ordentliga hörnpasseringar men vi orkade inte släpa fram något att dela av ridhuset med så då är det lättare att glida iväg lite 🙈

https://www.instagram.com/reel/DDn0R2eii8n/?igsh=MW01bmd0cW5vMGFoZA==

Har också anmält till öppen bana på söndag, dock inte riktigt bestämt än om jag ska filma och anmäla till online-cupen också eller bara känna på att rida igenom riktiga hinder och hel bana denna gången 🤔

Alltså jag blir lite störd över att nya TR X fortfarande inte är publicerat. Har varit i kontakt med förbundet och får bara svar att det kommer "snart". Liksom det är två veckor kvar på året🙄.

Och då kom TR idag😁. Största jag märkte för oss arrangörer är att ekipage upp till LA måste ridit på 58% I tekniken för att få rida speeden. Innebär att tekniken måste räknas ihop innan ekipage kan få startsignal för speeden. Kommer innebära betydligt mer tid/ekipage. Annars var det inga konstigheter tycker jag, bra förtydligande på mycket!

Nu har vi varit på öppen bana! Lite laddad häst, jag höll på att åka av första gången jag skulle prova ta ringen från tjuren i skritt 🙈. Hon var lite misstänksam från början men sen LÄT det ju när magneten släppte och ryckte till i lansen så den petade henne i sidan, då flög hon i luften och jag satt framme på halsen. Men då stannade hon i alla fall 😅

Sen blev det lite reaktion varje gång vi skulle förbi.

Anmälde aldrig till online-cupen så hade ingen banskiss men stod ju nummer på hinderna så vi chansade lite. Blev lite vilse på vilket håll jag skulle efter bommen, och insåg inte förrän jag var på väg att lansen stod lutad på fel håll. Men ändå godkänt första försök på att rida bana tycker jag! Grinden får vi träna lite mer på.

Haft lite spärr att träna Dio med lans sen jag åkte av i maj. Men nu är han mycket lugnare med den och igår kunde jag jag jobba med att hämtning/lämning och tom i högre hastighet🤩! Red även runt en del på en hand och jobbade volter och tempon. Att rida med en hand är verkligen guld för att kontrollera av form och bärighet! På söndag ska jag filma onlinetävlingen och är verkligen inget fan av parallellslalom på kortsidan..

20241225_183651.webp

Haft lite spärr att träna Dio med lans sen jag åkte av i maj. Men nu är han mycket lugnare med den och igår kunde jag jag jobba med att hämtning/lämning och tom i högre hastighet🤩! Red även runt en del på en hand och jobbade volter och tempon. Att rida med en hand är verkligen guld för att kontrollera av form och bärighet! På söndag ska jag filma onlinetävlingen och är verkligen inget fan av parallellslalom på kortsidan..

Visa bifogad fil 159629

Vad skönt att det börjar släppa! Första gången jag red på i galopp efter att Pärlan flög i luften vågade jag inte riktigt satsa ordentligt på att ta ringen, jag ska ju helst inte åka av liksom 🙈

Och efter att ha läst hur jobbigt det skulle vara med parallellslalom på kortsidan och vi knappt orkat runt sist jag provade hemma var jag överraskad över hur lätt det gick för oss på första försöket! Vi fick nog lite extra energi av att vara på bortaplan 😅

Sen skrittade jag nog för få steg, svajade i övergångarna och sista enkla bytet blev ingen ordentlig skritt och dessutom felfattning, men sen bytte hon faktiskt rent! Så ser det nästan som positivt ändå :p

Vad skönt att det börjar släppa! Första gången jag red på i galopp efter att Pärlan flög i luften vågade jag inte riktigt satsa ordentligt på att ta ringen, jag ska ju helst inte åka av liksom 🙈

Och efter att ha läst hur jobbigt det skulle vara med parallellslalom på kortsidan och vi knappt orkat runt sist jag provade hemma var jag överraskad över hur lätt det gick för oss på första försöket! Vi fick nog lite extra energi av att vara på bortaplan 😅

Sen skrittade jag nog för få steg, svajade i övergångarna och sista enkla bytet blev ingen ordentlig skritt och dessutom felfattning, men sen bytte hon faktiskt rent! Så ser det nästan som positivt ändå :p
Tycker ni gjorde parallellslalomen riktigt bra! Mina hästar får inte riktigt till den där korta galoppen i svängen utan att översamla sig och så blir det för jobbigt och blir kaos.

Filmat senaste onlinetävlingen och det var verkligen en mycket svårare bana denna gången. Fick inte alls till det med Zacke. Definitivt för att jag rider för lite på hinder och så var jag dum nog och ville galoppera fållan. Dio var däremot lugn och jag är så nöjd med hans runda! Hade ganska bra flyt tills lanslinjen där jag trasslade lämningen så la en volt. Sen är inte alla byten rena och han är lite lätt i rumpan då.

Gjorde en egen liten bedömning och då landade Dio på 61% och Zacke på 57%, får se hur det stämmer😁.

Nu har vi varit på öppen bana! Lite laddad häst, jag höll på att åka av första gången jag skulle prova ta ringen från tjuren i skritt 🙈. Hon var lite misstänksam från början men sen LÄT det ju när magneten släppte och ryckte till i lansen så den petade henne i sidan, då flög hon i luften och jag satt framme på halsen. Men då stannade hon i alla fall 😅

Sen blev det lite reaktion varje gång vi skulle förbi.

Anmälde aldrig till online-cupen så hade ingen banskiss men stod ju nummer på hinderna så vi chansade lite. Blev lite vilse på vilket håll jag skulle efter bommen, och insåg inte förrän jag var på väg att lansen stod lutad på fel håll. Men ändå godkänt första försök på att rida bana tycker jag! Grinden får vi träna lite mer på.

Så fint ridet! Och det ridhuset känner jag igen, jag bor rätt nära!

Visa bifogad fil 159629
Ja parallellslalom på kortsidan är ingen favorit! Jag har ju inga problem att få plats, men jag tycker flytet blir lidande av placeringen.

Så fint ridet! Och det ridhuset känner jag igen, jag bor rätt nära!

Tack! 🥰

Är inte vårt allra närmsta men rätt halva av Skåne i alla fall. Började titta på TDB och hoppas att det kanske tillkommer lite mer tävlingar, Trelleborg och Åsbo börjar kännas långt, tar över en timme ju :angel1:

Tack! 🥰

Är inte vårt allra närmsta men rätt halva av Skåne i alla fall. Började titta på TDB och hoppas att det kanske tillkommer lite mer tävlingar, Trelleborg och Åstorp börjar kännas långt, tar över en timme ju :angel1:
Det kommer fler tävlingar, Skåne är verkligen på gång! (Fast jag åker glatt två timmar för en WE-tävling, för några år sen åkte jag fyra... )

Det kommer fler tävlingar, Skåne är verkligen på gång! (Fast jag åker glatt två timmar för en WE-tävling, för några år sen åkte jag fyra... )

Ja vi har åkt till Trelleborg och Åsbo tidigare på hopp eller dressyrtävlingar också så känns allt stabilt nog att tävla så åker vi nog ändå!

4 timmar känns på gränsen att köra över dagen, men vi har varit på fälttävlan 3 timmar bort ett par gånger. Och jag antar att WE kanske har kortare väntan mellan momenten än fälttävlan så dagen totalt blir ungefär samma?

Utökade sökningen och Mörrum och Snapphanarnas låg ju inte heller så långt bort även om det är precis över Skånska gränsen. Nästan smidigare för oss att åka på det hållet, rakt ut på väg 19 bara. 😅 Men kanske inte för en första start i Mars :cautious:

Utökade sökningen och Mörrum och Snapphanarnas låg ju inte heller så långt bort även om det är precis över Skånska gränsen. Nästan smidigare för oss att åka på det hållet, rakt ut på väg 19 bara. 😅 Men kanske inte för en första start i Mars :cautious:
Jag har kört till Mörrum, och det är smidigt! Och på din beskrivning låter det som du har en 30 min närmre än jag har. Vi kommer säkert ses på tävlingar i år :-) Jag ska bara få hem min nya häst och lära honom alla hinder :D (och har du lust får du gärna komma hem till oss och rida tillsammans, vi har bara utebana 20x40 men brukar funka bra)

Jag ska på min tredje WE-träning nästa helg. Behöver lära mig lite mer innan vi (Södra Sallerup, utanför Malmö) ska anordna tävling i början på juni. Där det är jag som är drivande/ansvarig 😅 Har i alla fall redan bokat domare :up:

Tänkte att jag kanske kan få lite bra hjälp här inför jag ska göra vår propp :D

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
2
Svar
38
· Visningar
702
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 651
Senast: Ajda
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
574
Senast: Lillefrun
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka