WE-tråden

Gick för mig mkt bra, enligt poängen dåligt. Vi har alltså inte tränat we på 1 år 🫣 Han var trött dagen innan så jag lät honom gå i mer öppen form, och det gillade inte domaren, såklart. Vi hade aldrig ridit trägrind innan, banan hade öppen bana kvällen innan så då hann vi försöka lite, och i tekniken tappade jag den 1 gång men tog oss igenom iaf :banana:Sen rev vi skänkelvikningsbommen (med lans) och välte tunnan vid nedsättning av lansen 😆 Speeden funkade allt!! Förutom repgrinden (ist för trägrinden) var han lite skeptisk till så det tog tid, men alla andra hinder satt perfekt, parallellslalomen tom med bättre byten 😁
Så jag är supernöjd men poängen fruktansvärt dåliga.
 
Mina gubbs skötte sig utmärkt igår😍! Zacke tyckte livet var väldigt lagom med LA och gick tekniken på 74.4%. Dio höll sig i skinnet och var så mycket mer ridbar än väntat, gick på 69.4%. Ingen av dom tittade på tjuren-som var ett stor TUPP😂!! Och bron gick som en dans. Zacke fick en 9a på grinden och jag gillar helt klart öppningen på höger sida bäst av nån anledning 😁. Kan även konstatera att jag inte gillar för korta och lätta lansar. Tycker det blir mycket svårare att balansera.
20240721_134418.jpg
 
Hur funkar det med poäng och sånt på tävling?
Har kollat på equipe och då kan någon få 10 eller nått sånt men efter ett tag så står det 8. Varför sänks betyget helt plötsligt?
Och är det inte tre ”grenar” (dressyr, teknik och sen teknik speed)
 
Hur funkar det med poäng och sånt på tävling?
Har kollat på equipe och då kan någon få 10 eller nått sånt men efter ett tag så står det 8. Varför sänks betyget helt plötsligt?
Och är det inte tre ”grenar” (dressyr, teknik och sen teknik speed)
Den som leder får 10 i varje moment. Tar någon annan över ledningen får den 10 och den som då ligger tvåa ligger på 8. Osv till momentet är klart. Sen räknas poängen ihop för total.
 
Den som leder får 10 i varje moment. Tar någon annan över ledningen får den 10 och den som då ligger tvåa ligger på 8. Osv till momentet är klart. Sen räknas poängen ihop för total.
Aha okej
Hur funkar det med rosetter? Har sett bilder på att folk har en massa rosetter fast dom ridit en klass?
Hör inte alla moment ihop? Så man samlar poäng och sen vinner totalt? Eller är varje moment en egen klass typ?
 
Aha okej
Hur funkar det med rosetter? Har sett bilder på att folk har en massa rosetter fast dom ridit en klass?
Hör inte alla moment ihop? Så man samlar poäng och sen vinner totalt? Eller är varje moment en egen klass typ?
Vissa tävlingar delar ut rosetter per moment. Totalsegrare är dock det som räknas.
 
Vissa tävlingar delar ut rosetter per moment. Totalsegrare är dock det som räknas.

Vad menar du med som räknas, räknas det i totalen eller rent rankingmässigt eller i något annat sammanhang? Vad finns det för syfte med att dela ut rosetter per moment om det ändå inte räknas?

Känns inte som så publikvänligt just nu för det är väldigt svårt att komma in i det om man kollar på TV och hänga med på hur poängen räknas och vad som händer. Av den anledningen kanske det är svårt att locka ny publik, bara en spekulation. Om man inte är jättevan vid denna tävlingsformen att se den alltså eller kanske tävlar själv så blir det snabbt obegripligt tycker jag men det kanske bara är jag som är trög. :D .
 
Vad menar du med som räknas, räknas det i totalen eller rent rankingmässigt eller i något annat sammanhang? Vad finns det för syfte med att dela ut rosetter per moment om det ändå inte räknas?

Känns inte som så publikvänligt just nu för det är väldigt svårt att komma in i det om man kollar på TV och hänga med på hur poängen räknas och vad som händer. Av den anledningen kanske det är svårt att locka ny publik, bara en spekulation. Om man inte är jättevan vid denna tävlingsformen att se den alltså eller kanske tävlar själv så blir det snabbt obegripligt tycker jag men det kanske bara är jag som är trög. :D .
Rosett i varje moment delas bara ut på mästerskap (SM och RM i Sverige, och internationella mästerskap). Resultatet i tävlingen är det sammanlagda resultatet. Beräkningen är egentligen lättare än andra grenar med fler moment, eftersom det är placering som räknas i varje moment, rakt av. Det gäller alltså att vara högst placerad i alla momenten. Egentligen hade man kunnat räkna ihop placeringssiffror rakt av med målet att ha låg siffra, men av två skäl gör man inte det. 1. Det blir konstigt när någon blir utesluten i ett moment, då får ju den ett väldigt lågt resultat men vinner förstås inte. 2. Man vill ge en liten bonus till den som vinner ett moment. Den personen får alltså 2 poäng mer än tvåan. Sen minskar poängen med 1 för varje placering. Om det är 9 eller färre tävlande i klassen blir alltså poängen 10 till ettan, 8 till tvåan, 7 till trean osv. Om det är fler än 9 i klassen får segraren ett poäng mer än antalet startande. vid 40 starter får alltså segraren 41, tvåan 39 osv. Detta förstås för att poängen ska "räcka till" åt alla.
Poängsystemet kan se rörigt ut om man tittar i Equipe innan klassen är slut, men ser man färdiga resultatlistor är det inte så krångligt. Jag tycker även att internationella resultatsystemet gira.io är bättre på att redovisa resultat i WE än Equipe...
En annan sak som underlättar för publik på en tremomentstävling där teknik och speed inte rids efter varandra (som alla mästerskap t ex) är att startordningen alltid är omvänd från rådande ställning. Den som leder startar alltså sist. På SM kan arrangören välja att bara göra så i speeden. Internationellt gör man det även i tekniken. Det är alltså bara dressyrstartordningen som lottas då och det blir lätt för publiken att hålla reda på ställningen eftersom det är startordningen bak och fram. Ekipagen kommer alltså bli bättre och bättre och tävlingen avgörs när sista ryttaren rider.
 
Aha okej
Hur funkar det med rosetter? Har sett bilder på att folk har en massa rosetter fast dom ridit en klass?
Hör inte alla moment ihop? Så man samlar poäng och sen vinner totalt? Eller är varje moment en egen klass typ?
En del arrangörer väljer att t ex premiera juniorer genom att dela ut juniorrosetter, eller t ex kompisutmaningar och sånt. Då blir det förstås fler rosetter. Det kan också vara så att en klass innehåller ett distriktsmästerskap. Då delas rosett ut både i klassen och distriktsmästerskapet. Men för det mesta är det tre moment - en klass - en rosett. Om arrangören valt att göra en tvåmomentstävling kan man välja att starta två klasser upp till Lätt A-nivå.
 
Rosett i varje moment delas bara ut på mästerskap (SM och RM i Sverige, och internationella mästerskap). Resultatet i tävlingen är det sammanlagda resultatet. Beräkningen är egentligen lättare än andra grenar med fler moment, eftersom det är placering som räknas i varje moment, rakt av. Det gäller alltså att vara högst placerad i alla momenten. Egentligen hade man kunnat räkna ihop placeringssiffror rakt av med målet att ha låg siffra, men av två skäl gör man inte det. 1. Det blir konstigt när någon blir utesluten i ett moment, då får ju den ett väldigt lågt resultat men vinner förstås inte. 2. Man vill ge en liten bonus till den som vinner ett moment. Den personen får alltså 2 poäng mer än tvåan. Sen minskar poängen med 1 för varje placering. Om det är 9 eller färre tävlande i klassen blir alltså poängen 10 till ettan, 8 till tvåan, 7 till trean osv. Om det är fler än 9 i klassen får segraren ett poäng mer än antalet startande. vid 40 starter får alltså segraren 41, tvåan 39 osv. Detta förstås för att poängen ska "räcka till" åt alla.
Poängsystemet kan se rörigt ut om man tittar i Equipe innan klassen är slut, men ser man färdiga resultatlistor är det inte så krångligt. Jag tycker även att internationella resultatsystemet gira.io är bättre på att redovisa resultat i WE än Equipe...
En annan sak som underlättar för publik på en tremomentstävling där teknik och speed inte rids efter varandra (som alla mästerskap t ex) är att startordningen alltid är omvänd från rådande ställning. Den som leder startar alltså sist. På SM kan arrangören välja att bara göra så i speeden. Internationellt gör man det även i tekniken. Det är alltså bara dressyrstartordningen som lottas då och det blir lätt för publiken att hålla reda på ställningen eftersom det är startordningen bak och fram. Ekipagen kommer alltså bli bättre och bättre och tävlingen avgörs när sista ryttaren rider.

Tack för bra och utförlig förklaring då känns det lite tydligare för mig! :)
 
Jag har börjat rida lite själv på min häst nu (bröt alltså benet i påsk) men håller mig i skritt när jag inte har någon som värmt upp innan. Igår började jag jobba lite WE-förberedande med att prova vända i ryggningen, ställa upp och göra vändning genom tänkt grind, tvärare skänkelvikning som över en bom osv.

Kanske ska kolla upp avstånd försöka få hjälp att släpa ut lite bommar och bildäck att öva med nästa gång 😃
 
Jag har börjat rida lite själv på min häst nu (bröt alltså benet i påsk) men håller mig i skritt när jag inte har någon som värmt upp innan. Igår började jag jobba lite WE-förberedande med att prova vända i ryggningen, ställa upp och göra vändning genom tänkt grind, tvärare skänkelvikning som över en bom osv.

Kanske ska kolla upp avstånd försöka få hjälp att släpa ut lite bommar och bildäck att öva med nästa gång 😃
Tror din gula skulle bli en fenomenal WE-häst! Helt rätt typ i mitt tycke😃.
 
Tävling på torsdag på hemmaplan för gubbsen. Dio LA och Zacke MsvB. Med Dio vill jag bara ha lugn och flyt, då blir jag väldigt nöjd. Med Zacke vill jag hemskt gärna få till 65+65 i dressyr och teknik. Är som det som krävs för C-tränarutbildningen och hade känts skönt att fått till det på samma tävling. Dessutom är det DM och det hade ju varit roligt att vinna😅.

Red hinder med Zacke igår med fokus på bana. Det kändes lite halvtaskigt och jag fick spänning i förflyttning över bom och grinden. Red parallellslalomen sent i banan eftersom den ligger så på tävlingen. Han kämpade SÅ bra genom den och jag tror bytena tom var rena. Han fick massor av morötter😁. Avslutade med att skritta i lugn och ro genom grinden och flytta över bommarna. Utan pressen som jag uppenbarligen sätter i honom när jag rider bana gör han det alldeles galant❤️. Så måste hitta ett mer avspänt läge när jag rider en hel bana.

Dio gick sitt dressyrprogram idag och det känns betydligt stadigare än i maj. Så lite utveckling har förhoppningsvis skett! Han ska gå lite hinder på måndag och är en utmaning det med att hålla honom lugn. Är en lång bana med 13 hinder men tror den kommer passa honom.
 
Idag släpade jag fram allt vi hade i paddocken och red lite WE-inspirerat! Hade tänkt hålla mig i skritt men blev sugen på att prova lite i galopp och blev även lite trav på en hand i slutet. Nu var hon alltså inte framriden och jag kan inte lägga tyngd i stigbyglarna eller använda vänsterbenet så mycket alls så det blir ju lite som det blir men tycker hon var duktig för första gången 😃. Mamma filmade men hon har inte bästa timingen med när hon ska börja/sluta filma om man inte säger till innan så är klippt på lite konstiga ställen ibland 😅.

 
Blev placerad på tävling i helgen :) innan tvekade jag inför att åka eftersom det varit lite mycket i livet på sistone, men det blev ju bra ändå.

Har planerat lite av höstens träningar och håller tummarna för att det blir en helgkurs under hösten. Vi behöver jobba på en jämn framåtbjudning som går att få fram även på bortaplan och på att piloten inte får slarva.
 
Ridit lite bana med båda som genrep inför torsdag. Med Zacke hade jag ett litet motstånd först i två tunnor, berodde nog mest på att han blev lite tittig för jag red nära saker. När han tittat en gång gick det som en dans med fint byte! Annars var enda "problemet" att han förekommer lite mycket i övergångarna inför hinderna eftersom han lärt sig momenten. Avslutade med att rida lanslinje med lite större galopp och det kändes riktigt stadigt att fånga ringen även i fart!

Dio var typ fantastisk idag! Han har blivit så himla lugn att jag nästan trott att nånting är fel🙈. Red genom en bana med 10 hinder på en helt avspänd häst! Har aldrig hänt förut! Lite samma med honom som med Zacke att han förekommer lite i övergångarna. Galopperade genom korridoren ett par gånger och sen blev det en fin halt där också.

Hoppas hoppas båda gubbarna känns lika fina på torsdag!!
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
978
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 532
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
990
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 037
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp