WE-tråden

Jag läste lite mer om vattengrav i WE-hinderbilagan men jag fattar inte riktigt, är det vatten som hästen ska gå igenom eller hoppa över? Är det vanligt att det är med?

"Vattenhindret rids i en rak linje och liknar hoppningens vattengrav alternativt vattenfylld pulvermangrav. Bredden bör vara minst 1,5 gånger hindrets längd, med ett vattendjup på cirka 10-25 cm. Marken före, i och efter vattenhindret måste vara fast och halkfri. Gångarten i teknikmomentet är alltid skritt och ska vara en pågåenderörelse under hela utförandet.

Deb – LB - får inte användas i teknikmoment .
LA-Svår – får användas
Kan i speedmomentet användas som valbart alternativhinder i samtliga klasser

Bedömning –
- Hästens tillit till ryttaren och förtroende inför vattenhindret där passerandet ska ske naturligt och utan tvekan.
- Ryttaren ska vara följsam och understödja hästen med korrekta hjälper framför och genom hindret, utan behov av användning av större hjälper eller ansträngning.
- För godkänt betyg krävs att hästen visar förtroende för uppgiften och bibehåller samma gångart genom hela utförandet."

Känns svårt att bibehålla skritt om hästen ska ta ett skutt över så det låter ju mer som fälttävlans vattenhinder men det står att det liknar hoppningens vattengrav?
 
Jag läste lite mer om vattengrav i WE-hinderbilagan men jag fattar inte riktigt, är det vatten som hästen ska gå igenom eller hoppa över? Är det vanligt att det är med?

"Vattenhindret rids i en rak linje och liknar hoppningens vattengrav alternativt vattenfylld pulvermangrav. Bredden bör vara minst 1,5 gånger hindrets längd, med ett vattendjup på cirka 10-25 cm. Marken före, i och efter vattenhindret måste vara fast och halkfri. Gångarten i teknikmomentet är alltid skritt och ska vara en pågåenderörelse under hela utförandet.

Deb – LB - får inte användas i teknikmoment .
LA-Svår – får användas
Kan i speedmomentet användas som valbart alternativhinder i samtliga klasser

Bedömning –
- Hästens tillit till ryttaren och förtroende inför vattenhindret där passerandet ska ske naturligt och utan tvekan.
- Ryttaren ska vara följsam och understödja hästen med korrekta hjälper framför och genom hindret, utan behov av användning av större hjälper eller ansträngning.
- För godkänt betyg krävs att hästen visar förtroende för uppgiften och bibehåller samma gångart genom hela utförandet."

Känns svårt att bibehålla skritt om hästen ska ta ett skutt över så det låter ju mer som fälttävlans vattenhinder men det står att det liknar hoppningens vattengrav?
Ja man ska skritta igenom vattnet, så utförandet liknar inte hoppningens vattengrav alls, men det kan se ut ungefär likadant. Genomförandet är ju mer som bron, övergång till skritt, skritt med god bjudning genom och övergång till transportgångart. Det är inte vanligt att hindret används.
 
Ja man ska skritta igenom vattnet, så utförandet liknar inte hoppningens vattengrav alls, men det kan se ut ungefär likadant. Genomförandet är ju mer som bron, övergång till skritt, skritt med god bjudning genom och övergång till transportgångart. Det är inte vanligt att hindret används.

Aha, så dimensionerna är som en vattengrav på en hoppbana, men det ska skrittas igenom? Förstår att det inte används så mycket då, de flesta banor som har vattengravar är ju gjorda för att hoppas över och inte klivas i. Och terrängvattenhinder är ju längre än de är breda.
 
Aha, så dimensionerna är som en vattengrav på en hoppbana, men det ska skrittas igenom? Förstår att det inte används så mycket då, de flesta banor som har vattengravar är ju gjorda för att hoppas över och inte klivas i. Och terrängvattenhinder är ju längre än de är breda.
Har sett film från en tysk tävling där vatten var med. Då reds det ur från banan och såg mest ut som ett vatten från fälttävlan som det skrittades genom. Tror det är tal om att ta bort det hindret i Sverige eftersom det är så ovanligt.
 
Har sett film från en tysk tävling där vatten var med. Då reds det ur från banan och såg mest ut som ett vatten från fälttävlan som det skrittades genom. Tror det är tal om att ta bort det hindret i Sverige eftersom det är så ovanligt.
Jag har en bekant som har tävlat WE på en terrängbana som filmades, superhäftigt och med vattenhinder. Hoppas verkligen det inte tas bort!
 
Jag har en bekant som har tävlat WE på en terrängbana som filmades, superhäftigt och med vattenhinder. Hoppas verkligen det inte tas bort!

Ja det är ju rätt häftigt om det funkar! Jag har t ex tävlat fälttävlan i Örebro, där hade de sina vattenhinder precis vid ridbanorna så där kunde man definitivt ha skrittat ut. Och flera terrängbanor har öppen yta där man skulle kunna bygga WE.
 
Aha, så dimensionerna är som en vattengrav på en hoppbana, men det ska skrittas igenom? Förstår att det inte används så mycket då, de flesta banor som har vattengravar är ju gjorda för att hoppas över och inte klivas i. Och terrängvattenhinder är ju längre än de är breda.
Ja de gånger det används är det nog oftast en vattenfylld pulvermangrav, men jag har faktiskt aldrig sett det varken i Sverige eller internationell (men jag har kompisar som har ridit på det internationellt så det förekommer).
 
Äntligen fick jag till det med Zacke😍! 62% I dressyren speglade inte riktigt känslan som var betydligt bättre. 65% I tekniken var helt rättvist för det behöver putsas till en del. Men var SÅ nöjd med känslan genom hela banan. Ffa att vi fick 6 på parallellslalomen som var näst sista hindret. Han bara tuggade på och jobbade sig igenom 🤩! Speeden är utan tvekan den bästa vi gjort! Bra flyt utom ett litet hack in över ena bommen. Kan rida i ett ganska bra tempo och ändå fånga ringen nu! På slutet med parallellslalomen var han otrolig och vände i princip innan mig🤩!! Som en agilityhund😁

Så ikväll vann vi äntligen en MsvB! Det blev även vinst I Mittsvenskas allra första DM🏆!

Dio var jätteduktig och dressyren var det bästa han gjort! Så ridbar genom hela programmet och 68%! Tyvärr tappade jag för mycket fokus och ridning i tekniken så mycket småmissar genom hela programmet, 64%. Speeden red jag om möjligt ännu sämre. Det bästa var ändå att lanslinjen kändes bra och att han inte var alls så stressad som förra hemmatävlingen.

Ni ser ju hur NÖJD Zacke är med sin DM-medalj😂
20240808_223658.jpg
 
Jag började leta bland pappas pallar och annat bråte för att se om där var något jag kunde ha som bro att träna med. Hade egentligen tänkt att det räckte med en plyfaskiva att lägga på marken, som är lätt att flytta mest bara för att träna på ljudet, men sen kom han och jag läste måtten på hinderbilagan och vipps hade han släpat fram en hel hög med pallar 😂

Jag litade dock inte på hans bygge utan sa att det behövdes något ovanpå så att det inte var några sprickor mellan plankorna 😬

20240810_135912.JPG
 
Vår nästa tävling blir i Uppsala om två veckor. Hade anmält Zacke till Svår men eftersom Dio också ska med inser jag att jag inte kommer orka rida sex olika banor/program. De får gå samma klass istället så Zacke får gå LA. Tror bara det är positivt för honom att gå en enklare bana så att han verkligen tycker det är enkelt. Det viktigaste för mig är att komma ut och rida banor och samla rutin.
 
På tal om lansar insåg jag att vi har kvar mammas rejäla trälans från när hon red tornerspel också. Den är nog i längsta laget för WE dock 😂
 

Bifogade filer

  • 20240817_175410.JPG
    20240817_175410.JPG
    256,3 KB · Visningar: 49
Ingår det i WE också? 😅

Hittade en mer lämplig pinne att prova med, bytena är ju som de är men annars tycker jag det var ett lyckat första pass med pinne!

Jättefint!
Men den pinnen är alldeles för kort! Enl svenskt TR ska den vara 2-3 meter. Om du inte rider svår klass får du hålla i tygeln även med handen som håller lansen - då blir det lättare att hålla ihop hästen, sitta tillbaka och få mer samlade volter.
 
Jättefint!
Men den pinnen är alldeles för kort! Enl svenskt TR ska den vara 2-3 meter. Om du inte rider svår klass får du hålla i tygeln även med handen som håller lansen - då blir det lättare att hålla ihop hästen, sitta tillbaka och få mer samlade volter.

Ja jag kollade aldrig måtten men fick ta vad som fanns. Tunnorna är också ganska små och lätta så den långa pinnen hade nog ändå vält. Men jag märkte att det blev lite för svårt att ta pinnen i farten 😅

Jag red ju mest utan pinnen men ville prova om det gick på en hand. Hålla både pinnen och tygeln verkar svårare, är det inte risk att man rycker till i munnen då? Jag fick göra volterna större för att hon skulle få lite lättare med bytena, har ju ingen vänsterskänkel så vi tappade för mycket energi annars. 🙈
 
Ja jag kollade aldrig måtten men fick ta vad som fanns. Tunnorna är också ganska små och lätta så den långa pinnen hade nog ändå vält. Men jag märkte att det blev lite för svårt att ta pinnen i farten 😅

Jag red ju mest utan pinnen men ville prova om det gick på en hand. Hålla både pinnen och tygeln verkar svårare, är det inte risk att man rycker till i munnen då? Jag fick göra volterna större för att hon skulle få lite lättare med bytena, har ju ingen vänsterskänkel så vi tappade för mycket energi annars. 🙈
Jag tycker inte det är svårare att hålla tygel + lans, och upplever inte att handen blir mer instabil av det. Att göra volterna större är helt ok, särskilt i träningsfasen. Däremot ska du på sikt jobba med att göra dem långsammare. Men det är på det hela väldigt mycket som ser jättebra ut, ut och träna och tävla vetja!
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
978
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 532
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
990
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 037
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp