WE-tråden

Allt som skulle kunna innebära att den handen påverkar tygeln, den icke tygelförande handen får inte vara framför den tygelförande handen.
Nja är det verkligen så? den icke tygelförande handen får vara framför den tygelförande handen om den är tydligt ifrån och i luften, däremot får den inte ta på hästens hals, ta i tygeln framför tygelbärande hands tygel eller som om det uppfattas som ovan.
Finns ju flera som rider när den icke tygelförande handen kommer framför den tygelförande handen men om handen syns luftig och ifrån så händer inget. Däremot om det synes vara en klapp eller hjälp framför, alltså ta tag i tygeln framför handen då är de ju ute- om nu domaren( vilket är lätt hänt)/domarna( ju fler ju bättre) hinner se.
 
Nja är det verkligen så? den icke tygelförande handen får vara framför den tygelförande handen om den är tydligt ifrån och i luften, däremot får den inte ta på hästens hals, ta i tygeln framför tygelbärande hands tygel eller som om det uppfattas som ovan.
Finns ju flera som rider när den icke tygelförande handen kommer framför den tygelförande handen men om handen syns luftig och ifrån så händer inget. Däremot om det synes vara en klapp eller hjälp framför, alltså ta tag i tygeln framför handen då är de ju ute- om nu domaren( vilket är lätt hänt)/domarna( ju fler ju bättre) hinner se.
Ja förstås :-) Jag var otydlig, menade på halsen.
 
Tack för en rolig träning @Fiorano!

Jag och barnet var på utflykt idag.

0B003AA5-A404-4B48-9FE3-9CF4A65F41A4.jpeg
 
Jag smyger in här med en "nybörjarfråga" :)

Kan alla sorters hästar gå WE? Jag förstår att de kan, men finns det någon typ av häst som är mindre lämplig? Säg att man vill köpa en häst med målet att träna och tävla i WE, kanske inga höga klasser, men man vill inte bli begränsad av hästens fysiska förutsättningar. Finns det något man bör tänka på då, i valet av häst?
 
Jag smyger in här med en "nybörjarfråga" :)

Kan alla sorters hästar gå WE? Jag förstår att de kan, men finns det någon typ av häst som är mindre lämplig? Säg att man vill köpa en häst med målet att träna och tävla i WE, kanske inga höga klasser, men man vill inte bli begränsad av hästens fysiska förutsättningar. Finns det något man bör tänka på då, i valet av häst?
När jag red lektioner på hobbynivå (när WE var väldigt nytt i Sverige så rätt många år sedan nu) var det verkligen för alla hästar :)
I bruksridning (den svenska motsvarigheten typ) såg jag ofta olika sorters travare.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Jag smyger in här med en "nybörjarfråga" :)

Kan alla sorters hästar gå WE? Jag förstår att de kan, men finns det någon typ av häst som är mindre lämplig? Säg att man vill köpa en häst med målet att träna och tävla i WE, kanske inga höga klasser, men man vill inte bli begränsad av hästens fysiska förutsättningar. Finns det något man bör tänka på då, i valet av häst?

Jag tänker att individen är viktigtast, bra temparment och lyhörd. Sen är det klart att på de högsta klasserna ingår väl ganska avancerade rörelser som galopppiruetter och galoppombyten men har du inte de ambitionerna så är det nog mer individen än hästrasen som spelar roll. Vi rider till exempel WE på islandshäst på min ridskola och de som har ridskolan rider regelbundet WE-träningar för tränare med några av hästarna och de klarar av att ta de flesta hindren i galopp. Då har inte alltid alla islandshästar så stark och bra galopp i grunden ändå.
 
Jag smyger in här med en "nybörjarfråga" :)

Kan alla sorters hästar gå WE? Jag förstår att de kan, men finns det någon typ av häst som är mindre lämplig? Säg att man vill köpa en häst med målet att träna och tävla i WE, kanske inga höga klasser, men man vill inte bli begränsad av hästens fysiska förutsättningar. Finns det något man bör tänka på då, i valet av häst?
Om jag skulle sökt en specifik WE-häst så hade jag velat ha en lagom stor 155-165. För stor gör det svårt att få plats i hinderna. En anpassad galopp som inte är för stor och har ett bra register som den enkelt kan växla mellan. Sen bör den naturligtvis vara modig, arbetsvillig utan att bli tokhet och vara lätt I fronten.

På många sätt tycker jag att min Dio är en perfekt WE-häst. Han är liten, kvick, otroligt reglerbar och en utmärkt galopp för ändamålet. Hans nackdelar är att han blir för het och har inte tillräckligt bra skritt och trav för dressyren.

https://www.instagram.com/p/C7WgYVSi98f/?igsh=ajUzaXM3ZGc1aGx5
 
  • Gilla
Reactions: MML
För lätt klass är ren trav och galopp, oräddhet och stabilitet bra förutsättningar. Lägger man en bra grundridning med god och snabb respons på hjälperna och lite hinderinlärning på det blir det bra! Storra hästar har det svårare än mindre. För msv och svår klass vll jag ha bra grundgalopp som inte behöver vata alltför stor, kvicka och lätta byten och god förmåga till samling, gärna kombinerat med arbetsvilja. På tävling ser man verkligen en stor bredd av raser även på internationell nivå och på träning ännu fler.
 
Och på senaste VM var det en fjording som tävlade för tjeckien. Och britterna har en del inhemska ponnyer som tävlar internationellt. Även quarterhästar är representerade i eliten.

Svarar här, då det är just brittiska ponnyraser som är aktuellt.

Frågan om en lämplig WE-häst gäller inte för egen del, utan för dottern. Hon är pararyttare och ska längre fram få en egen häst, och hennes sikte är inställt på en Fellponny eller en Exmoorponny. De är som jag förstått det oftast i c-ponnymått, fungerar det i WE eller kan det bli för litet?

Dottern har i nuläget inga direkta tävlingsambitioner, men då hon tidigare var hoppryttare vet jag att det bor en riktig tävlingsmänniska där inne, och jag misstänker att den kan vakna till när hon framöver har en egen häst och kan börja träna mer "på riktigt". Eftersom det är väldigt höga krav på en lämplig häst för henne, vore det ju tråkigt om hästens fysik sätter begränsningar för dem om de vill satsa lite på WE. Jag är inte så insatt i sporten, och vet inte hur högt det är rimligt att tänka att hästen "bör" fungera för. Men, förutsatt att det inte är en för liten häst (om det kan vara ett problem) bör det alltså inte vara några hinder för en trevlig ponny av grövre modell att tävla och träna WE, kanske med lite högre mål än LD/LC?
 
Svarar här, då det är just brittiska ponnyraser som är aktuellt.

Frågan om en lämplig WE-häst gäller inte för egen del, utan för dottern. Hon är pararyttare och ska längre fram få en egen häst, och hennes sikte är inställt på en Fellponny eller en Exmoorponny. De är som jag förstått det oftast i c-ponnymått, fungerar det i WE eller kan det bli för litet?

Dottern har i nuläget inga direkta tävlingsambitioner, men då hon tidigare var hoppryttare vet jag att det bor en riktig tävlingsmänniska där inne, och jag misstänker att den kan vakna till när hon framöver har en egen häst och kan börja träna mer "på riktigt". Eftersom det är väldigt höga krav på en lämplig häst för henne, vore det ju tråkigt om hästens fysik sätter begränsningar för dem om de vill satsa lite på WE. Jag är inte så insatt i sporten, och vet inte hur högt det är rimligt att tänka att hästen "bör" fungera för. Men, förutsatt att det inte är en för liten häst (om det kan vara ett problem) bör det alltså inte vara några hinder för en trevlig ponny av grövre modell att tävla och träna WE, kanske med lite högre mål än LD/LC?
Jag vill hävda att Lätt A inte är några problem alls. Och om hästen lär sig byta kan den gå högre än så. På VM 2018 var minsta hästen C-ponny och största 180, för seniorer, på samma internationella bana, inga ombyggnationer eller liknande. Det var inte ponnyn som hade det jobbigast!
 
Jag vill hävda att Lätt A inte är några problem alls. Och om hästen lär sig byta kan den gå högre än så. På VM 2018 var minsta hästen C-ponny och största 180, för seniorer, på samma internationella bana, inga ombyggnationer eller liknande. Det var inte ponnyn som hade det jobbigast!

Och jag skulle säga att LB inte är några problem alls men såfort ffa hinder ska ridas i galopp så blir det oerhört svårt om hästen eller ponnyn har en mindre bra kvalitee på galoppen att den har svårt att sätta tretakten korrekt. Finns ju generalliserade rasbundna mindre bra galopper, travare, cob, isisar mm och givetvis vilken individ som helst som är mindre bra i sin grundgal rytm och styrka.

Egentligen är det samma med de som har bristande eller/och för hastig takt i trav. Vill man tävla så blir det låga poäng i teknik. Gäller givetvis skritt också men det slår inte igenom riktigt så om man nu inte väljer skrittprogram.
 
Och jag skulle säga att LB inte är några problem alls men såfort ffa hinder ska ridas i galopp så blir det oerhört svårt om hästen eller ponnyn har en mindre bra kvalitee på galoppen att den har svårt att sätta tretakten korrekt. Finns ju generalliserade rasbundna mindre bra galopper, travare, cob, isisar mm och givetvis vilken individ som helst som är mindre bra i sin grundgal rytm och styrka.

Egentligen är det samma med de som har bristande eller/och för hastig takt i trav. Vill man tävla så blir det låga poäng i teknik. Gäller givetvis skritt också men det slår inte igenom riktigt så om man nu inte väljer skrittprogram.
Du behöver ju ha en ren skritt i flera hinder, och kunna göra bra övergångar - men det är mer på ryttarnivå än "talangnivå" hos hästen som jag ser det. I Lätt A behöver man absolut ha en ren och bra galopp och dessutom kunna göra rena övergångar skritt - galopp - skritt. Men även det är ju en utbildningsfråga mer än en talangfråga - om man inte har hen häst (individ eller ras) som har extra svårt med galopp.
 
I veckan red jag med lans i galopp med Dio för första gången sen jag åkte av I maj. Det kändes väldigt bra och han var helt lugn🩷. Zacke har också gått lite hinder och med honom handlar det mest om att få in flytet i enhandsridningen. Gjorde en slalom med byten som kändes riktigt bra!

Nästa helg ska jag med båda till en liten tvåmomentstävling. De hade LA som högst så det får Zacke också gå. Vi behöver rutin att rida på nya banor och det är dessutom bara bra för honom att gå en start utan byten. Har ingen hästskötare med mig så mailade arrangören och har blivit lovad en hästhållare så jag kan ta med mig båda😅.
Screenshot_20240711_001448_Gallery.jpg
 
Tittar på Wintermühlen trophy på clipmyhorse och det är verkligen roligt att kolla på WE😁. Det är otrolig blandning på ekipagen! Det är ridponnier, en camargue, en handlingar, araber, iberier och halvblod i en salig blandning. Allt från barn till gubbar med keps.

En stackare rev ner hela grinden över sig och hästen, men hon hoppade av, hjälpte till att bygga upp och red vidare. Gillar det internationella regelverket!

Snart är det svenskt på banan!
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
978
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 532
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
990
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 037
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp