Svarar här, då det är just brittiska ponnyraser som är aktuellt.
Frågan om en lämplig WE-häst gäller inte för egen del, utan för dottern. Hon är pararyttare och ska längre fram få en egen häst, och hennes sikte är inställt på en Fellponny eller en Exmoorponny. De är som jag förstått det oftast i c-ponnymått, fungerar det i WE eller kan det bli för litet?
Dottern har i nuläget inga direkta tävlingsambitioner, men då hon tidigare var hoppryttare vet jag att det bor en riktig tävlingsmänniska där inne, och jag misstänker att den kan vakna till när hon framöver har en egen häst och kan börja träna mer "på riktigt". Eftersom det är väldigt höga krav på en lämplig häst för henne, vore det ju tråkigt om hästens fysik sätter begränsningar för dem om de vill satsa lite på WE. Jag är inte så insatt i sporten, och vet inte hur högt det är rimligt att tänka att hästen "bör" fungera för. Men, förutsatt att det inte är en för liten häst (om det kan vara ett problem) bör det alltså inte vara några hinder för en trevlig ponny av grövre modell att tävla och träna WE, kanske med lite högre mål än LD/LC?