WE-tråden

Min häst är behandlad i vänster bakknä och promenerar med matte i snöre. Han har mycket svårt att förstå grejen med det. Hjälp mig hålla tummarna för att han blir bra fort så vi får någon tävling till den här säsongen iaf.
 
Senaste passen har jag jobbat mycket i vanlig enkelslalom med massor av övergångar och volter. Dio förbereds för att kunna gå slalomen med byten utan att bli tokhet och Zacke att han ska ta byteshjälpen och hitta ett flyt genom hela linjen. Älskar att ha dom här konkreta hinderna att rida I! Inser att mitt största problem är att se vägen och verkligen förbereda övergången/bytet.
 
Förstår att de flesta som hänger i den här tråden redan sett att SVT Play sände finalen på SM (speeden):
https://www.svtplay.se/video/86dBJML/sm-veckan/working-equitation?info=visa

Vad tycker ni?

Som novis i sporten (dvs jag) skulle jag nog gärna fått reglerna förklarade lite bättre från start, det blev lite snurrigt med tidsavdrag för att klara ringen och tidstillägg för rivna hinderdelar och jag undrade lite över vad som hände när man inte klarade grinden och red vidare osv. Förstår att ni som kan reglementet hängde med bättre 😅 men för mig tog det nästan hela sändningen innan jag fattade. Det hade också varit kul med mellantider 😁 men det är ju bara roligt för mig i TV soffan förstås 😎

Roligt att alla tre medaljörer gjorde bra speeder, vi fick ju inte se dressyr och teknik och det blir lite trist om medaljörerna har missar när man ser dem och vinner på tidigare prestationer (som inte TV sänds).
 
Var på plats och kikade på speeden, jättekul att se alla duktiga ekipage! Gav sen upp under juniorernas teknik då det började bli för blött, tyckte lite synd om dem som kämpade på i regnet, vissa ponnyer var lite mindre förtjusta i vädret än andra.

Kollat lite i efterhand på SVT och även om jag tycker jag har hyfsad koll på reglerna så håller jag med dig @JohannaB , det hade varit bra med lite tydligare förklaringar och mellantider är alltid spännande! Och nästa år hade man kunnat hoppas att få se alla moment i sändning, om man nu får drömma lite….
 
Förstår att de flesta som hänger i den här tråden redan sett att SVT Play sände finalen på SM (speeden):
https://www.svtplay.se/video/86dBJML/sm-veckan/working-equitation?info=visa

Vad tycker ni?

Som novis i sporten (dvs jag) skulle jag nog gärna fått reglerna förklarade lite bättre från start, det blev lite snurrigt med tidsavdrag för att klara ringen och tidstillägg för rivna hinderdelar och jag undrade lite över vad som hände när man inte klarade grinden och red vidare osv. Förstår att ni som kan reglementet hängde med bättre 😅 men för mig tog det nästan hela sändningen innan jag fattade. Det hade också varit kul med mellantider 😁 men det är ju bara roligt för mig i TV soffan förstås 😎

Roligt att alla tre medaljörer gjorde bra speeder, vi fick ju inte se dressyr och teknik och det blir lite trist om medaljörerna har missar när man ser dem och vinner på tidigare prestationer (som inte TV sänds).
Jag håller med dig. Blev mindre förklarat om regler/utrustning/fel/svårigheter än vad vi fortfarande hör på varje dressyr och hoppdändning. Jag blev förvirrad när de pratade om 5 sekunder men kom sen på att det är WAWES reglemente.
 
Jag satt på plats och såg hela SM-tävlingen, körde sen hem 8 timmar och satte mig och såg SVT-sändningen :-) Ja, det hade nog varit bra med lite mer förklaringar av reglerna, de förklarade ju saker allteftersom de kom upp, men blev ingen helhetsbild - men trots det tycker jag nog ändå att kommentatorerna funkade rätt bra? Nu kan ju jag reglerna rätt bra så är förstås en väldigt liten del av målgruppen. Speakern på plats var helt suverän!
 
Sitter och kikar lite på sändningen och alltså... Så himla surt att bli utesluten för att man klappar FRAMFÖR tygeln..!
 
Sitter och kikar lite på sändningen och alltså... Så himla surt att bli utesluten för att man klappar FRAMFÖR tygeln..!
Fast det är för att en inte ska kunna maskera att en använder arbetshanden på tygeln också. Det ska vara tydligt att en verkligen bara använder en hand. Men väldigt tråkigt för ELE, hon rider väldigt fint!
 
Fast det är för att en inte ska kunna maskera att en använder arbetshanden på tygeln också. Det ska vara tydligt att en verkligen bara använder en hand. Men väldigt tråkigt för ELE, hon rider väldigt fint!
Ja alltså självfallet fattar jag att det har en anledning... Men det kan väl vara surt ändå? Framförallt med tanke på att det är en handling i all välvilja som resulterar i en uteslutning.
 
Jag kollade på Svts sändning, har aldrig sett någon WE innan men jag tyckte det var ganska bra förklarat med reglerna.

Några saker funderade jag på de 2-3 första ryttarna men de tog upp det efter ett tag.
 
Vad innebär framför tygeln? Att klappande handen är framför handen som håller tygeln, eller är det ovanför/under tygeln? Mvh oinsatt
Är inte helt hundra insatt jag heller, men när jag kollade på sändningen så tolkar jag att det är pga detta:
1000009542.png

Liksom "ovanför" tygeln istället för under/bakom vänsterhanden.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
978
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 533
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
990
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 037
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp