Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Just att "blåsa ur sig" ordentligt i skogen dagen innan vi rider hinder hjälper mycket faktiskt. Då blir huvudet lugnare. Ska verkligen bli bättre på att mängdträna och rulla på hinder under vintern.Jag ska inte svara för Fiorano, men för min häst funkar inte det. Han kan mycket väl göra ett eller två hinder lugnt, utan att för den skull kunna göra sex eller åtta. Jag kan också få honom lugn när banan är klar. Jag brukar alltid skritta på lång tygel mellan teknik och speed. Trots att han VET att det är speed på gång så funkar det. Men under banan måste vi kunna hålla en lagom energinivå hinder efter hinder efter hinder. Sist jag tävlade fick jag ett avbrott till trav ett steg mellan två hinder. Jag blev superglad eftersom jag såg det som ett tecken till att jag lyckades få ner energinivån. Den förmågan är ju än viktigare i speeden. Där har jag tränat in en mindfulnessövning som jag kan göra i t ex muggflytt, grind och bord! Jag väljer att ge de hindren några extra sekunder även i speed för att inte gå bananas. Jag kommer kunna korta de sekunderna mer och mer med tiden tänker jag. En annan sak som hjälpt mig mycket är helt kravlösa men långa rundor i skogen på bra underlag där hästen (nästan) får bestämma tempot själv. Ja, det går undan emellanåt, men det ger honom en ventil för energin, där jag inte skapar frustration hos honom genom att bromsa och hindra. (och av den anledningen är det förstås viktigt att jag väntar ut den lugna galoppen och inte bromsar, vilket leder till samling och frustration och inte lugn. Genom att han inte får gå vidare förrän han är lugn har lugnet kommit snabbare och snabbare med den träningen). Just nu är min häst tyvärr under uppbyggnad efter en lindrig skada, men pga arbetsviljan tar jag det försiktigt. Det är en utmaning att stimulera skallen på honom när jag inte bara kan släppa iväg honom i skogen.
Hoppas barnet inte var alltför olycklig efter markkänningen. Får ändå säga att jag älskar hur hon envist höll kvar i lansen så pass att hon lämnade ponnyn.Idag har jag varit med och arrangerat WE-träning på hemmaklubben, de jag hann prata med var väldigt nöjda!
Tack för en bra träning @Fiorano!
Dottern på snäll gul och min bruna älg, älgen gjorde en lysande träning och tyckte det var väldigt roligt. Jag är glad att han uppskattar träningsformen
Visa bifogad fil 153118
Det gick bra, det var glömt när hon gick ut från banan.Hoppas barnet inte var alltför olycklig efter markkänningen. Får ändå säga att jag älskar hur hon envist höll kvar i lansen så pass att hon lämnade ponnyn.
Jag kontaktade en bra hopptränare och bad att få privatlektioner i "WE-hoppning" efter hennes ord träningar. Jag kom i dressyrsadel och föklarade för henne hur vi tävlar och hur jag behöver kunna hoppa och att det var framför allt tittiga hinder jag behövde både träna på och ha en teknik att rida på. Jag fick jättebra hjälp. Tyvärr hann vi bara ha en träning innan min häst fick en skada (som vi för övrigt har lite svårt att lokalisera, så CT beställt av vet nu... )I mitt mål att få till hoppningen anmälde jag till en PnJ nästa helg. Tänker att det gör rätt mycket i tekniken att kunna få 8-9 på hindret. Ett rätt "enkelt" poäng.
Har försökt det men hopptränaren fattade nog inte riktigt vad jag var ute efter så det blev inte bra. Nu grejar jag själv och känner mig rätt trygg i det ändå. Jag är ju väldigt mycket "kan själv" och det brukar ordna sig.Jag kontaktade en bra hopptränare och bad att få privatlektioner i "WE-hoppning" efter hennes ord träningar. Jag kom i dressyrsadel och föklarade för henne hur vi tävlar och hur jag behöver kunna hoppa och att det var framför allt tittiga hinder jag behövde både träna på och ha en teknik att rida på. Jag fick jättebra hjälp. Tyvärr hann vi bara ha en träning innan min häst fick en skada (som vi för övrigt har lite svårt att lokalisera, så CT beställt av vet nu... )