WE-tråden

Min minsting har varit på sin första WE-träning. Han tog det på stort allvar och speciellt i ryggningen i klockan var koncentrationen stooor. 😅💚
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240829_201853_Gallery.jpg
    Screenshot_20240829_201853_Gallery.jpg
    194,8 KB · Visningar: 77
Jag ska inte svara för Fiorano, men för min häst funkar inte det. Han kan mycket väl göra ett eller två hinder lugnt, utan att för den skull kunna göra sex eller åtta. Jag kan också få honom lugn när banan är klar. Jag brukar alltid skritta på lång tygel mellan teknik och speed. Trots att han VET att det är speed på gång så funkar det. Men under banan måste vi kunna hålla en lagom energinivå hinder efter hinder efter hinder. Sist jag tävlade fick jag ett avbrott till trav ett steg mellan två hinder. Jag blev superglad eftersom jag såg det som ett tecken till att jag lyckades få ner energinivån. Den förmågan är ju än viktigare i speeden. Där har jag tränat in en mindfulnessövning som jag kan göra i t ex muggflytt, grind och bord! Jag väljer att ge de hindren några extra sekunder även i speed för att inte gå bananas. Jag kommer kunna korta de sekunderna mer och mer med tiden tänker jag. En annan sak som hjälpt mig mycket är helt kravlösa men långa rundor i skogen på bra underlag där hästen (nästan) får bestämma tempot själv. Ja, det går undan emellanåt, men det ger honom en ventil för energin, där jag inte skapar frustration hos honom genom att bromsa och hindra. (och av den anledningen är det förstås viktigt att jag väntar ut den lugna galoppen och inte bromsar, vilket leder till samling och frustration och inte lugn. Genom att han inte får gå vidare förrän han är lugn har lugnet kommit snabbare och snabbare med den träningen). Just nu är min häst tyvärr under uppbyggnad efter en lindrig skada, men pga arbetsviljan tar jag det försiktigt. Det är en utmaning att stimulera skallen på honom när jag inte bara kan släppa iväg honom i skogen.
Just att "blåsa ur sig" ordentligt i skogen dagen innan vi rider hinder hjälper mycket faktiskt. Då blir huvudet lugnare. Ska verkligen bli bättre på att mängdträna och rulla på hinder under vintern.
 
Idag var vi iväg på nytt ställe på WE-träning för Åsa Tinnerholm och Elsa var coolaste lilla varelsen. Hon var, som väntat, lite tuggummi och broms i tempo eftersom det var nytt ställe, nya hästar och ridbana men vad fint hon tog sig an allt. Det var som om hon var ett proffs och vi kunde t.o.m. ta repgrinden utan någon svårighet. Trava genom lans, tjur, lans ner, klocka och suverän backning. När vi får till lite belöningsfart kommer hon bli kanon.

Målet med start i någon liten klass/P&WE nästa år när hon är fem år känns inte helt omöjligt 🥰
 
Idag har jag varit med och arrangerat WE-träning på hemmaklubben, de jag hann prata med var väldigt nöjda!

Tack för en bra träning @Fiorano!

Dottern på snäll gul och min bruna älg, älgen gjorde en lysande träning och tyckte det var väldigt roligt. Jag är glad att han uppskattar träningsformen :love:

IMG_3466.png
 
Idag har jag varit med och arrangerat WE-träning på hemmaklubben, de jag hann prata med var väldigt nöjda!

Tack för en bra träning @Fiorano!

Dottern på snäll gul och min bruna älg, älgen gjorde en lysande träning och tyckte det var väldigt roligt. Jag är glad att han uppskattar träningsformen :love:

Visa bifogad fil 153118
Hoppas barnet inte var alltför olycklig efter markkänningen🙈. Får ändå säga att jag älskar hur hon envist höll kvar i lansen så pass att hon lämnade ponnyn🤩.
 
Hoppas barnet inte var alltför olycklig efter markkänningen🙈. Får ändå säga att jag älskar hur hon envist höll kvar i lansen så pass att hon lämnade ponnyn🤩.
Det gick bra, det var glömt när hon gick ut från banan.
Hon kanske tänker bli stavhoppare? Greppet i lansen var väldigt bestämt! :rofl:
 
Jag letade fram ett gammalt leksakshjul att ha som ring och kilade fast på en trasig stolpe, men det funkade faktiskt ganska bra! Fångade ringen på första försöket i galopp, missade två gånger också men sen kunde vi plocka upp ringen från marken med lansen så hästen är ju ganska obrydd vad jag gör, bara jag som ska lära mig sikta. 😅 Sen sitter den nog lite högt upp mot normalt men bättre än inget.
 
Har känt mig tvungen att ta tag i hoppningen av "läskiga" hinder så jag inte behöver ringa arrangörer och fråga vad för hinder de ska ha🙈. Igår hoppade vi grind, plank, vågplank och ett hinder med ifyllnad! Jag tycker det är läskigt i synnerhet eftersom jag ramlade av när han stannade på vågplanket förra året. Men har hittat en teknik som funkar där jag travhoppar först, håller i manen och smackar på. Det funkar! Sen vågar jag hoppa i galopp😁
20240916_213753.jpg
 
Igår körde vi ett kort pass hemmavid med lite tunnor, lans och imaginär klocka.
Det var så himla kul hur Elsa liksom taggade igång när hon fick ut lite WE-grejer på vanliga, tråkiga ridbanan. Hon sög liksom mot tunnorna och när jag tänkte att hon skulle skritta några steg mellan övningarna var det som att hon bara "Nä, en gång till!" så vi tog det direkt i travtempot vi höll. Efter varje avklarat hinder försökte jag även lägga till farten som belöning, något som vi fick input om från Åsa-träningen och det kändes som att Elsa kunde hitta lite tryck i galopp ur hinder. Hon är ju inte byggd för fullt ös medvetslös :angel:

Plockade även upp lite lans i trav och hon var klockren. Tänkte, hmm.. Jag ska se om jag kan rida in med lans och köra tunnorna med den i trav och enhandsfattning och hon bara "Jajemän!". Räckte med våra 20 minuter för hon var en pärla.

20240916_181229.jpg
 
I mitt mål att få till hoppningen anmälde jag till en PnJ nästa helg🙈😅😂. Tänker att det gör rätt mycket i tekniken att kunna få 8-9 på hindret. Ett rätt "enkelt" poäng.
Jag kontaktade en bra hopptränare och bad att få privatlektioner i "WE-hoppning" efter hennes ord träningar. Jag kom i dressyrsadel och föklarade för henne hur vi tävlar och hur jag behöver kunna hoppa och att det var framför allt tittiga hinder jag behövde både träna på och ha en teknik att rida på. Jag fick jättebra hjälp. Tyvärr hann vi bara ha en träning innan min häst fick en skada (som vi för övrigt har lite svårt att lokalisera, så CT beställt av vet nu... )
 
Jag kontaktade en bra hopptränare och bad att få privatlektioner i "WE-hoppning" efter hennes ord träningar. Jag kom i dressyrsadel och föklarade för henne hur vi tävlar och hur jag behöver kunna hoppa och att det var framför allt tittiga hinder jag behövde både träna på och ha en teknik att rida på. Jag fick jättebra hjälp. Tyvärr hann vi bara ha en träning innan min häst fick en skada (som vi för övrigt har lite svårt att lokalisera, så CT beställt av vet nu... )
Har försökt det men hopptränaren fattade nog inte riktigt vad jag var ute efter så det blev inte bra. Nu grejar jag själv och känner mig rätt trygg i det ändå. Jag är ju väldigt mycket "kan själv" och det brukar ordna sig🙈.
 
Kom på att jag får ställa in lördagens WE-träning då jag vaccinerade Elsa i samband med dagens tandkoll. Hade säkert varit OK i lugnt tempo men eftersom det är så varmt här om dagarna stundom så känns det inte schysst när hon jobbar fram vinterpälsen samtidigt. Jag tänkte ju bara på vilan efter tandkollen, dum planering av mig.
 
Red Zackes kür för första gången sen i juli på PnR ikväll. Har tweakat programmet lite och hittade betydligt bättre flyt i vägarna så här. La åttvolterna på medellinjen och det var inte helt bäst för Zacke tyckte verkligen att programmet var slut där😅. Det kommer ordna sig bara han får gå det fler gånger! Börjar hitta lite bättre ridning i serpentiner och hörn för att hitta formningen men det sitter inte helt än. 66.1% känns bra! Hoppet om ett SM-kval nästa år lever!

Dio gick WELA1 på 69.6% och var väldigt ridbar. Nu ska han bara bli lika ridbar i MsvB!
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 531
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
990
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 037
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp