WE-tråden

Dagens lilla övning. Nyttigt med film, känns som att jag är mycket längre fram över bommen än jag är 😅. Hade egentligen tänkt släppa ringen ihop med lansen men blev inte så, så kom på lite sent att jag skulle göra halt och sätta tillbaka den på stolpen istället. Därför lite bryskt avbrott 🙈.

Snyggt! Man har ofta bommen längre fram än man tror :-) Ett tips är att inte göra anridningen vinkelrätt mot bommen utan istället rida rakt mot änden och sen vinkla upp hästen. Det är så man får bättre poäng på tävling och jag tycker också att det ger lite mer flyt framåt.
Om man har en metallring (eller metallplatta på ringen) och en magnet i bakänden på lansen kan man plocka upp en tappad ring utan att sitta av, det är också rätt praktiskt (särskilt om man har en väldigt djup tunna... )

Snyggt! Man har ofta bommen längre fram än man tror :-) Ett tips är att inte göra anridningen vinkelrätt mot bommen utan istället rida rakt mot änden och sen vinkla upp hästen. Det är så man får bättre poäng på tävling och jag tycker också att det ger lite mer flyt framåt.
Om man har en metallring (eller metallplatta på ringen) och en magnet i bakänden på lansen kan man plocka upp en tappad ring utan att sitta av, det är också rätt praktiskt (särskilt om man har en väldigt djup tunna... )

Tack för tipset! Får prova lägga bommen på andra hållet då kanske nästa gång. Smart med magneter, min lans har en liten böj så jag har använt den till att fiska upp ringen men man får ju ändå kämpa lite för att få rätt på den.

Tack för tipset! Får prova lägga bommen på andra hållet då kanske nästa gång. Smart med magneter, min lans har en liten böj så jag har använt den till att fiska upp ringen men man får ju ändå kämpa lite för att få rätt på den.
Om du rider anridningen som en båge ut mot staketet och sen tillbaka mot bommen funkar det även med bommen på den ledden! Då kan du också undersöka var du ska sikta/räta upp så bommen hamnar lagom under magen. Jag brukar sikta på att ha bommen under stigbyglarna eller något bakom.

Var lite smart ikväll och har gjort en träningspinne åt ringen. Supersmidig! Satte även en magnet på lsnsen så jag enklare kan fiska upp ringen.

Red bana med båda gubbarna ikväll. Med Zacke är vårt minsta problem att rida på en hand. Det svåraste är förstås bytena och att han inte ska börja övetsamla sig och göra det onödigt svårt. Fick väldigt fint flyt i tre tunnor när jag petade på med lite spö.

Dio är jag toknöjd med för han var SÅ ridbar och det började inte brinna i huvudet på honom😍. Kunde på riktigt jobba genom hinderna, få till övergångar och tom byten i tre tunnor! Lugn och sansad på lanslinjen och perfekt i grinden åt båda håll! Avslutade med att trava runt lite på en hand. Han blev spänd först för han bara ville galoppera, enhandsfattning har som bara betytt galopp innan. Hittade sen fin mjukhet och han kändes som en dröm🩷.
20240927_165938.webp

Ska ha en liten clinic nästa vecka med Zacke och funderar öite på vilka hinder som ska visas upp. En lanslinje och grind känns självklart men vilka fler hinder tycker ni hade känts viktiga som introduktion? Bro finns tyvärr inte att tillgå.

Ska ha en liten clinic nästa vecka med Zacke och funderar öite på vilka hinder som ska visas upp. En lanslinje och grind känns självklart men vilka fler hinder tycker ni hade känts viktiga som introduktion? Bro finns tyvärr inte att tillgå.

Om det är en introduktion till folk som är helt nya inom WE skulle jag ha fokuserat på hinder som de själva med enkla medel kan ordna hemma med det man oftast har i ett stall. Slalom, tunnor, halt mellan stolpar och flytta muggen, ringa i klockan och rygga ut, repgrinden och sen lägga till lansen för att den är rolig och unik för WE. Då har de en grund med hinder de kan börja sätta upp m.h.a. hinderstöd, koner osv och ett hinder (lansen) som de kan jobba på att snickra ihop.

Bom under magen tycker jag, det var det som kände mest nytt och speciellt för mig, slalom, volter, halt och rygga gör man ju ändå men skänkelvikningar gör man ju aldrig såpass tvärt i vanlig dressyr.

Bom under magen tycker jag, det var det som kände mest nytt och speciellt för mig, slalom, volter, halt och rygga gör man ju ändå men skänkelvikningar gör man ju aldrig såpass tvärt i vanlig dressyr.
Jag läste i helgen, i en FB-grupp, att den egentligen ska ridas i sluta. Har inte hört det tidigare och undrar hur domaren dömer i detta.

Det har jag nog också sett något om, och att det i svårare klasser rids i galopp hela vägen över bommen?
Jo, det har jag sett att i svårare klass i galopp så rider de i sluta, men undrar om det är gällande för oss som ska rida den i skritt :)

Edit, fick detta svar: Från de klasser där man flyttar över bom så ger sluta en högre poäng än skänkelvikning. Men det allra viktigaste är flyt och överkorsning.

Har anmält båda hästarna till FGs onlinecup i WE. Blir MsvB för båda. Dio må inte vara helt klar men bytena är ungefär på samma godtycklighetsnivå som Zackes😅

Jo, det har jag sett att i svårare klass i galopp så rider de i sluta, men undrar om det är gällande för oss som ska rida den i skritt :)

Edit, fick detta svar: Från de klasser där man flyttar över bom så ger sluta en högre poäng än skänkelvikning. Men det allra viktigaste är flyt och överkorsning.
Det är ett riktigt svar! Galopp över bom har använts i speeden av de riktigt duktiga ekipagen ganska länge. I internationella reglementet från 2022 blev det även tillåtet att välja galopp i tekniken - och det ger högre poäng än i skritt om man genomför det väl. Men till och med på toppnivå är det ofta en chansning. Det är ju sällan en enkel bom utan ofta ligger två efter varandra eller parallellt, och då ska man få till vändning och byte på ett snyggt sätt utan att tappa flytet. På EM var det en handfull som försökte. Där var det två parallella bommar med en ganska trång anridning där du dessutom behövde rida en tvär sväng i förvänd alt byta galopp precis innan du gick in i hindret. Bara några få gjorde det bra.

Det är ett riktigt svar! Galopp över bom har använts i speeden av de riktigt duktiga ekipagen ganska länge. I internationella reglementet från 2022 blev det även tillåtet att välja galopp i tekniken - och det ger högre poäng än i skritt om man genomför det väl. Men till och med på toppnivå är det ofta en chansning. Det är ju sällan en enkel bom utan ofta ligger två efter varandra eller parallellt, och då ska man få till vändning och byte på ett snyggt sätt utan att tappa flytet. På EM var det en handfull som försökte. Där var det två parallella bommar med en ganska trång anridning där du dessutom behövde rida en tvär sväng i förvänd alt byta galopp precis innan du gick in i hindret. Bara några få gjorde det bra.
Tänkte mest på oss i LA, då är ju bara en bom :) Men rent teoretiskt, kan man ta bommen i galoppsluta i alla klasser (där hindret finns, såklart) här i Sverige?

Tänkte mest på oss i LA, då är ju bara en bom :) Men rent teoretiskt, kan man ta bommen i galoppsluta i alla klasser (där hindret finns, såklart) här i Sverige?
Nej, det är bara i svår klass. Vi ändrade reglementet så det blev tillåtet efter att det tilläts internationellt, men bara i svår klass.

Fick erbjudande att rida WE-semin i Linköping på lördag! Så jag och Zacke åker söderut på fredag🤩. Vi har ju inte en suck i gänget men är så kul att få rida i det sällskapet och göra vår andra svårklass-start😅. Målet är en godkänd dressyr och att ta oss runt teknik och speed utan att rida vilse😁.

Fick erbjudande att rida WE-semin i Linköping på lördag! Så jag och Zacke åker söderut på fredag🤩. Vi har ju inte en suck i gänget men är så kul att få rida i det sällskapet och göra vår andra svårklass-start😅. Målet är en godkänd dressyr och att ta oss runt teknik och speed utan att rida vilse😁.
Så jäkla grymt! Otroligt bra!

Så jäkla grymt! Otroligt bra!
Tack🙏! Är sååå pepp😁. Min absolut magiskt fina stallägare sponsrar med deras b-kortare OCH diesel😭🙏😍!! Så jag behöver inte gå i konkurs för att åka😅.

Banan kom igår och det är verkligen det svåraste vi nånsin ridit på. Sju pinnar I parallellslalomen och rygga två tunnor, korta transportsträckor och många hinder med lansen. Glad att slippa hindret dock🙈.
Screenshot_20241107_210217_Drive.webp

Tack🙏! Är sååå pepp😁. Min absolut magiskt fina stallägare sponsrar med deras b-kortare OCH diesel😭🙏😍!! Så jag behöver inte gå i konkurs för att åka😅.

Banan kom igår och det är verkligen det svåraste vi nånsin ridit på. Sju pinnar I parallellslalomen och rygga två tunnor, korta transportsträckor och många hinder med lansen. Glad att slippa hindret dock🙈.Visa bifogad fil 156467
Vilken spännande bana :) Lycka till!

Banan kom igår och det är verkligen det svåraste vi nånsin ridit på. Sju pinnar I parallellslalomen och rygga två tunnor, korta transportsträckor och många hinder med lansen. Glad att slippa hindret dock🙈.Visa bifogad fil 156467
Hur rider ni enkelslalom, med byten el samma galopp?
I den klassen dvs.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 194
Senast: Lady_S
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 083
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 881
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
958
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama