WE-tråden

Dagens lilla övning. Nyttigt med film, känns som att jag är mycket längre fram över bommen än jag är 😅. Hade egentligen tänkt släppa ringen ihop med lansen men blev inte så, så kom på lite sent att jag skulle göra halt och sätta tillbaka den på stolpen istället. Därför lite bryskt avbrott 🙈.

Snyggt! Man har ofta bommen längre fram än man tror :-) Ett tips är att inte göra anridningen vinkelrätt mot bommen utan istället rida rakt mot änden och sen vinkla upp hästen. Det är så man får bättre poäng på tävling och jag tycker också att det ger lite mer flyt framåt.
Om man har en metallring (eller metallplatta på ringen) och en magnet i bakänden på lansen kan man plocka upp en tappad ring utan att sitta av, det är också rätt praktiskt (särskilt om man har en väldigt djup tunna... )
 
Snyggt! Man har ofta bommen längre fram än man tror :-) Ett tips är att inte göra anridningen vinkelrätt mot bommen utan istället rida rakt mot änden och sen vinkla upp hästen. Det är så man får bättre poäng på tävling och jag tycker också att det ger lite mer flyt framåt.
Om man har en metallring (eller metallplatta på ringen) och en magnet i bakänden på lansen kan man plocka upp en tappad ring utan att sitta av, det är också rätt praktiskt (särskilt om man har en väldigt djup tunna... )

Tack för tipset! Får prova lägga bommen på andra hållet då kanske nästa gång. Smart med magneter, min lans har en liten böj så jag har använt den till att fiska upp ringen men man får ju ändå kämpa lite för att få rätt på den.
 
Tack för tipset! Får prova lägga bommen på andra hållet då kanske nästa gång. Smart med magneter, min lans har en liten böj så jag har använt den till att fiska upp ringen men man får ju ändå kämpa lite för att få rätt på den.
Om du rider anridningen som en båge ut mot staketet och sen tillbaka mot bommen funkar det även med bommen på den ledden! Då kan du också undersöka var du ska sikta/räta upp så bommen hamnar lagom under magen. Jag brukar sikta på att ha bommen under stigbyglarna eller något bakom.
 
Var lite smart ikväll och har gjort en träningspinne åt ringen. Supersmidig! Satte även en magnet på lsnsen så jag enklare kan fiska upp ringen.

Red bana med båda gubbarna ikväll. Med Zacke är vårt minsta problem att rida på en hand. Det svåraste är förstås bytena och att han inte ska börja övetsamla sig och göra det onödigt svårt. Fick väldigt fint flyt i tre tunnor när jag petade på med lite spö.

Dio är jag toknöjd med för han var SÅ ridbar och det började inte brinna i huvudet på honom😍. Kunde på riktigt jobba genom hinderna, få till övergångar och tom byten i tre tunnor! Lugn och sansad på lanslinjen och perfekt i grinden åt båda håll! Avslutade med att trava runt lite på en hand. Han blev spänd först för han bara ville galoppera, enhandsfattning har som bara betytt galopp innan. Hittade sen fin mjukhet och han kändes som en dröm🩷.
20240927_165938.jpg
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
999
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 594
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 021
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 045
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp