VM i hoppning

Kommer bli en nervös eftermiddag :nailbiting: Skulle vara så himla roligt att se RGB i final!
I övrigt skulle jag gärna se Beezie Madden (hästen :love:), Rodrigo Pessoa (han blir farlig i såfall!) och gärna en fransman i finalen (för publiktrycket!). Kanske Leprevost eller Kevin Staut.

Verkar inte finnas banritningar ute än, men såhär står det iaf om banan:
Thirty of the best-placed competitors will face a maximum of 12 obstacles up to a height of 1,60m in round A tomorrow (Saturday). Round B will consist of a completely new course, but both are designed by Frederic Cottier, who has been earning plaudits for his tracks all week.

Horses will run in reverse order of merit, carrying forward the penalties they have accrued over the previous rounds.

Startlistan finns här: http://score.normandie2014.com/results/jumping/JUM-PRI-IND-ST-3.pdf

Och FEIs regler:
2. Obstacles, Length of the courses
2.1. Round A
Ten to Twelve obstacles, including one double and one treble or three doubles. Height 1.60 m maximum with a spread in proportion, not exceeding two metres (2.20 m for the triple bar). A maximum of two spread obstacles with a width of one metre or less may be used. At least two vertical obstacles which must be 1.60 m in height. Sloping walls do not count as compulsory vertical obstacles. Water jump, if used (see Art. 308.3): four metres (not including the take-off element giving a total of 4.50 m maximum). Length: 500 m minimum, 600 m maximum.
2.2. Round B
A different course from Round A comprising eight to ten obstacles including only one combination (one double or one treble). Height 1.60 m maximum with a spread in proportion not exceeding two metres (2.20 m for the triple bar). A maximum of two spread obstacles with a width of one metre or less may be used. At least two vertical obstacles, which must be 1.60 m in height. Sloping walls do not count as compulsory vertical obstacles.
A water jump may not be included, but an obstacle with water beneath, in front or behind (a so-called “Liverpool’) may be included in the course. Length: 400 m minimum, 500 m maximum.

Så lite kortare och lättare bana i andra rundan borde det vara.

Blir en nervös eftermiddag, tur att ingen är inplanerat varken idag eller imorgon, vill ju se finalen imorgon oavsett utgång idag. Men håller såklart en extra tumme eller två för svensk representation där. :)Men vågar ju knappt tänka tanken heller...:eek:

På hemsidan fattar jag det som att detta är dagens bana, första omgången åtminstone.
30js0t4.png

Tja, tycker det var bra under förutsättningarna. Jag håller med om att det är rutin att starta såna här klasser i början. Men jag läste en kommentar på ridsport igår som frågade sig om det är värt det att starta en så stor klass och komma bland de sista, främst för hästägarna. Är själv kluven. Lär ju inte äga någon VM-häst den närmsta framtiden dock..

Första nollan från Guerdat, andra från Kenny på väldigt käck häst! Snart lille Allen som ska bli spännande att se.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 421
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 293
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
704
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt