Roffes styrka är ju faktiskt att kunna rida en hel del olika hästtyper och för mig så blev det väldigt förvånande att det gick som det gick.
Jag tror att det är flera olika orsaker.
För det första så vet vi absolut inte hur det är med hans egen skada och hur det påverkar honom
För det andra så fick han fel sporrar på zenith och det gick inte att ändra på. Han hade även oturen att rida den först vilket i efterhand visade sig ganska ödesdigert. Det såg väldigt svårriden ut med de två första ryttarna.
Han litade för mkt på Casall även om han var trött vilket visade sig även med ryttare två, sedan kom han igång i slutet vilket är vanligt med trötta hästar.
Han hade varit med om en nervös resa med sitt första barn
Kan tycka att han fick lite fel direktiv med den franska hästen.
Summan för mig som vet att han är expert på att rida olika hästar så var det helt klart stort missflyt för honom och jag tror att det hade varit helt annorlunda om Casall inte rivit, dessutom var de två tidsfelen onödiga och det var det enda som skilde Beezie och honom
Jag håller med om att detta med att tillbringa uppladdningen på BB inte borde vara optimalt, men jag tyckte ändå att det verkade fram till finalen som att det i slutändan inte varit så dumt ur tävlingssynpunkt, för fram till finalen tyckte jag han red riktigt, riktigt bra.
Det går ju inte att veta, förståss, men i princip kan det ju vara lättare att fokusera om man vet att bebisen har kommit och allt har gått bra, än att hela tiden ha i bakhuvudet att förlossningen skulle kunna sätta igång närsomhelst, och att man kanske inte kommer kunna vara där. Tittar du på hans tävlingskalender så är där ju en stor lucka runt den tid där bebisen skulle ha fötts, så man får ju för sig att han verkligen, verkligen ville vara där när bebisen kom. Men som sagt, det är bara spekulationer - i vilket fall så tyckte jag han red lika bra och fokuserat som jag nånsin sett honom hela VM-veckan, det var väl också därför som det blev sån kontrast i finalen, helt plötsligt såg saker svåra ut, efter att sett enkla ut hela veckan.
Sen missade jag att han fick direktiv om hur han skulle rida hästarna, vem gav de direktiven? Absolut att förbundskapten, tränare och andra säkert var med i förberedelserna, men jag trodde att ryttarna i slutänden red efter eget huvud och känsla, inte att de får direktiv om hur de ska rida, vare sig de håller med eller inte? Beslutet att ta sex språng fram till sista hindret (jag gissar att det var det direktivet du tänkte på) med Orient Express fattade jag det som togs på plats i finalen, eftersom Dubbeldam gjorde det, och det verkade passa hästen bra.