Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skall göra glukosbelastning om 2 v, i v 28+2. Kan inte påstå att jag ser fram emot det, men kommer att göra det. Har order om att ta med en citron och bor i Skåne så fick bara tiden och uppmaningen att infinna mig då, fastande sedan kl 22 kvällen innan. Hade nog ändå fått göra testet oavsett var jag bott eftersom jag har en annan hormondysfunktion som ökar risken för diabetes, plus att magen iaf än så länge är större än normalkurvan, trots att jag inte gått upp mycket eller var överviktig innan. Tänkte ladda telefonen och ta med bok och kanske något handarbete för att fördriva tiden. Skall iofs ta lite andra prover när jag ändå är där, men det kommer ju inte att ta 2 timmar eftersom det brukar hinnas med på de 30 min jag vanligen har hos Bm.

Har fått googla glukosgrejen, är förmodligen ingenting jag ska göra eftersom bm aldrig nämnt det. Är ju inte särskilt stormagad heller så det hänger väl ihop. Fö har jag fått svamp igen och blir vansinnig. Nu är jag förskonad från väldigt mycket men kan inte låta bli att känna att graviditeten sätter både en och två käppar i hjulet för mig som jag inte är bekväm med. Räknar ner till förlossning..

Har upprättat kontakt med FK, någon mer som kommit dit? Är jag sjukt sent ute? Vill söka gravpenning from oktober och intyg är inskickat och mottaget. Men bor mitt i spenaten så har inte täckning de gånger jag försökt ringa och mail svarar de ju inte på inom utlovad tid. Eureka.

@Bluefish Jag har kommit så långt att jag skickat in moderskapsintyget, men inte hört något från dem. Någon som vet om man får någon form av bekräftelse på att de registrerat den? Har nämligen blivit uppmanad att söka gravpenning om utifall att jag behöver den längre fram då Bm sade att det kan ta lite tid.

@Bluefish & @Balahé Mitt råd är att ringa FK, det kan fastna. FK meddelar oftast inte att saker fastnar i deras regler och lagar, eller om det saknas ett papper. De väntar ofta tills du hör av dig, om du inte får en snäll handläggare som ringer upp dig personligen för att lösa problemet.

Tex mitt moderskapsintyg låg hos avdelningen för föräldrapenning och de som beslutade graviditetspenningen såg inte att det var inskickat ens. Det tog ett himla tag att lokalisera varför graviditetspenningen inte blev klar trots att de fått in alla papper. Var först när jag stod på mig som handläggaren hjälpte mig att lösa problemet.

@Bluefish & @Balahé Mitt råd är att ringa FK, det kan fastna. FK meddelar oftast inte att saker fastnar i deras regler och lagar, eller om det saknas ett papper. De väntar ofta tills du hör av dig, om du inte får en snäll handläggare som ringer upp dig personligen för att lösa problemet.

Tex mitt moderskapsintyg låg hos avdelningen för föräldrapenning och de som beslutade graviditetspenningen såg inte att det var inskickat ens. Det tog ett himla tag att lokalisera varför graviditetspenningen inte blev klar trots att de fått in alla papper. Var först när jag stod på mig som handläggaren hjälpte mig att lösa problemet.

Tror att jag skall ge dem någon dag till, skickade in det förra måndagen. Hör jag inget i denna v får jag jaga dem.

Tror att jag skall ge dem någon dag till, skickade in det förra måndagen. Hör jag inget i denna v får jag jaga dem.

Du får troligen ingen bekräftelse på att det kommit in. Däremot så kan du kolla på din sida på deras hemsida, så ser du om barnet är registrerat. Då står det nämligen att du har föräldrardagar tillgodo för barn *beräknat bf :)

Gissa vad som låg i posten? Ett brev från Försäkringskassan med info om att man får barnbidrag, lite tips om deras hemsida samt pappren som skall fyllas i för SGI. Dags att boka ny tid med chefen alltså :)

Idag har vi varit på rul.

Allt såg jättefint ut. Bm var så bra som berättade hela tiden vad hon kollade på och så.

Bf blev bakflyttat till den 23/1, skönt att det inte flyttades fram iaf :)

Behöver jag säga att jag är kär :love:

I sthlm är det inte heller obligatoriskt utan jag fick göra det i typ v34 när sockrey efter semestern var högt på rutinkoll. Kom upp i gränsvärdet (10) efter så de fortsätter kolla upp mig men inga åtgärder förutom att jag fått kostråd.

Har jobbat idag. Funkar åtminstone, även om det går långsammare och gör ont.

Ledig imorgon, då blir det vattengympa

Kommer dock bli tvungen att avboka sjukgymnastbesöket på fredag, hoppas på att det går att boka om till individuell tid (det här var nån gruppgrej).

Idag har vi varit på rul.

Allt såg jättefint ut. Bm var så bra som berättade hela tiden vad hon kollade på och så.

Bf blev bakflyttat till den 23/1, skönt att det inte flyttades fram iaf :)

Behöver jag säga att jag är kär :love:
Jag har rul nästa vecka, längtar som en tok!

Jag var i lite skräckblandad förtjusning mode innan rulet, men när allt visade sig vara bra så byttes det till enbart förtjusning.

Känns mycket mer verkligt nu. Mer, nu är vi 3. Känner mig mer mamma. Längtar mer, mer av allt :heart:D

Är det någon mer än jag som ska gå/har börjat gå på föräldrautbildning?

Min började förra veckan och har första "riktiga" träffen i början av nästa vecka. Första mötet bestod mest av en introduktion av alla närvarande, fika med gammal kaffemjölk och en uråldrig film om hur blivande pappor kan ha det. Nästa gång är det förlossningsprat och smärtlindringsgenomgång, det känns som en bra grej med tanke på hur vilse i pannkakan jag känner mig när mammor i min närhet börjar jämföra upplevelser och en annan ser ut ungefär såhär. :confused::eek:

I helgen var kroppen inte med på banan, så sambon lämnades själv till renovering och jag sysselsatte mig med tvätt av lakan och barnkläder. Strumpor i storlek av en tumme :love:, jag tycker minsann att tiden kan springa på lite..

December
1/12 - Eina, 1:a barnet, 29, Borås
5/12 - Bluefish, 1:a barnet, Pojke, 22 år, Sundsvall
5/12 - Balahé, 1:a barnet, Skåne
11/12 - YaHilweh, 1:a barnet, 27 år, Göteborg/Veddige, Flicka
22/12 - Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg

Januari
3/1 - Maja_Kandi, 1:a barnet, 25 år, Östersund
4/1 - Riru, 1:a barnet
18/1 - Festina_Lente, 3:e barnet
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
27/1-_Maria_, 1:a barnet, 28

Februari
5/2 - AnnaKarin
6/2 - Evina, 1:a barnet, 28 år
7/2 - Jenka, första barnet
10/2 - Mois, 2: barnet
26/2 - Milosari, 1:a barnet 34 år
28/2 - Hjartagna, 2a barnet, 37 år Lindome

Jag har ingen koll på allas datum så jag passar på att flytta fram listan.

@Eina Vi skall gå föräldrautbildning, men inte förrän i typ november. Jag tyckte att det kändes sent, men det var den tiden vi erbjöds. Har även fått tid till profylaxkurs, DET skall bli spännande. Man har ju sett i diverse filmer när man (hoppas jag) driver med profylaxkurserna så vi får se hur det blir. Har ju någon form av "ambition" eller egentligen mest en önskan om att inte behöva så mycket smärtlindring vid förlossningen, så avslappning och andning tror jag kommer att vara mycket viktigt.

I morgon ska jag skrivas in i Varberg! Det känns grymt, läkaren jag snackade med på diabetesmottagningen var helt fantastisk. Plötsligt ska det bli kul att faktiskt gå dit igen.

Även de jag pratat med på Mvc har vart urtrevliga, så jag håller alla tummar jag kan för att de ska bli bättre än vad det har vart :D

Är det någon mer än jag som ska gå/har börjat gå på föräldrautbildning?

Min började förra veckan och har första "riktiga" träffen i början av nästa vecka. Första mötet bestod mest av en introduktion av alla närvarande, fika med gammal kaffemjölk och en uråldrig film om hur blivande pappor kan ha det. Nästa gång är det förlossningsprat och smärtlindringsgenomgång, det känns som en bra grej med tanke på hur vilse i pannkakan jag känner mig när mammor i min närhet börjar jämföra upplevelser och en annan ser ut ungefär såhär. :confused::eek:

Föräldrautbildning, är det samma som föräldragrupp? Isåfall skulle vår börja i september, men har inte hört något närmre än så. Och nästa gång jag ska dit är den 18e tror jag, så vi får väl se.. Det känns som att vettigt sätt att få ett nätverk av barn i samma ålder till längre fram.

@Balahé Är profylax en kurs om andningen under värkarbetet? En sån hade jag velat gå, ska lyfta frågan nästa gång.

@Bluefish Japp, det handlar om andningsteknik och avslappning. Hoppas att ni har samma tur som vi, här får vi den betald eftersom de (mvc) anser att den kursen är bra och viktig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 183
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 068
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 996
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar