Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad skönt att ni är flera som resonerar som mig ang att känna av bebis mindre när man själv är mer aktiv. Man läser ju bara överallt om att folk åker in för extra ultraljud eftersom de känt av bebisen mindre under en dag och för mig kan det ju gå ett par dagar som bebis är lugnare.

Vår verkar inte uppskatta att jag är på jobbet iaf, sitter stilla en hel del både i möten och vid dokumentation och då kan det bli ganska mkt rörelser till och från. I går kväll var det high life när jag låg i soffan, både en liten stund direkt efter jobbet och när jag kom hem för kvällen. Bebis är vissa dagar mycket aktiv och passar väl på att sova mer de dagar jag är i full gång (eller ja, jag går ju på halvfart jämfört med i vanliga fall, men ni fattar:p).

Vad skönt att ni är flera som resonerar som mig ang att känna av bebis mindre när man själv är mer aktiv. Man läser ju bara överallt om att folk åker in för extra ultraljud eftersom de känt av bebisen mindre under en dag och för mig kan det ju gå ett par dagar som bebis är lugnare.

Vår verkar inte uppskatta att jag är på jobbet iaf, sitter stilla en hel del både i möten och vid dokumentation och då kan det bli ganska mkt rörelser till och från. I går kväll var det high life när jag låg i soffan, både en liten stund direkt efter jobbet och när jag kom hem för kvällen. Bebis är vissa dagar mycket aktiv och passar väl på att sova mer de dagar jag är i full gång (eller ja, jag går ju på halvfart jämfört med i vanliga fall, men ni fattar:p).

Precis så bebis funkar här med. Idag har jag hållt igång på jobbet hela dagen och jag har inte känt mycket alls, är ganska säker på att när jag kopplar av ikväll sedan. Då är det någon som vaknar till liv. :p

Vi fick just veta att vi får flytta in några dagar tidigare. Så det känns bra, hela sambons familj ska hjälpa till med flytten. Ska jag vara ärlig så tror jag anledningen till att de vill hjälpa till är för att de vill se huset ;)

Wow... Tiden bara flyger iväg. Sådana saker som tid är nu en bristvara då jag mådde illa konstant de 16 första veckorna och energin tog slut när jag nattade pojkarna vid kl 19-20 tiden. Tack o lov börjar det bli lite bättre nu och jag har flera dagar klarat av att vara vaken till 21-22 :)

Vi har varit på RUL och fått nytt datum och fått reda på att vi mot förmodan nu väntar en flicka...
Den 12 januari är det dags. (någon får gärna uppdatera listan då jag är väldigt dålig på att fatta hur man kopierar med telefonen.
Någon frågade om fler som hade en medgravid sambo. Jo här är en till... Denna gången men inte de gånger jag väntade pojkarna.
Så otroligt kul att läsa allt som hänt :)

Vi har en city cross och är så otroligt nöjd med den! (för er som undrat om den vagnen)

Jag har inte tyckt att det hänt så mycket med min kropp och att det inte syns så jättemycket än, men igår märkte jag att min navel är på väg att försvinna :o Den brukar vara ganska djup men är nu bara en liten nedbuktning.
Idag har det blivit lite shopping - några söta pyttekläder till pyret (kunde inte låta bli :D), och några nya bh:ar till mig (senaste dagarna har tuttarna svällt så de nästan hoppar ur bh:n!). Ovant men ganska roligt tycker jag som alltid haft små bröst.

Vecka 18 nu, snart halvvägs... Tror jag känt pyret bubbla därinne några gånger, men är inte säker. Jag har haft det så himla körigt och varit igång från morgon till kväll så har inte haft tid att sitta ner och andas, och när jag är igång känner jag inget. Sover skitdåligt och vaknar ofta med huvudvärk. Mindre kul :down: Men det beror mest på jobbet, har varit skitstressad. Och då blir jag orolig att stressen ska påverka pyret, och blir ännu mer orolig och stressad - ond cirkel :down:

På mig syns det jättemycket och det är ingen tvekan om att det är en gravidmage. Men så är det ju andra barnet också.

Hur har ni andra det med glukosbelastning i era regioner/landsting? Vi har flyttat sen förra graviditeten och här är glukosbelastning obligatoriskt för alla. Jag tillhör inte någon riskgrupp på något sätt och känner mig lite tveksam till att göra det. All vård är ju frivillig. Anledningarna är väl att det är jobbigt att inte få äta på morgonen, troligtvis äckligt att dricka och att det tar tid. Alltså inga direkt "viktiga" skäl utan mer att jag inte ser meningen med det riktigt. Hur resonerar ni?

@Mois när jag väntade mitt andra barn så fick jag göra en sk frukostbelastning istället... Det kan ju vara ett alternativ. Du kommer in som vanligt och tar testet direkt. Men du måste ha ätit en "vanlig" frukost innan med många olika typer av grejer, ex lite yoggi, ett knäcke med ost, en macka med skinka, färsk frukt, gröt, sylt, kaffe/the, juice etc etc... lite av varje men många olika faktorer... kanske det kan vara ett alternativ. Har en väninna som inte var i riskgruppen och fick ändå graviditetsdiabetes. så jag rekommenderar inte någon att hoppa över. Menför ju risker för både dig och bebisen (som du redan vet) om det skulle missas :)

Hur har ni andra det med glukosbelastning i era regioner/landsting? Vi har flyttat sen förra graviditeten och här är glukosbelastning obligatoriskt för alla. Jag tillhör inte någon riskgrupp på något sätt och känner mig lite tveksam till att göra det. All vård är ju frivillig. Anledningarna är väl att det är jobbigt att inte få äta på morgonen, troligtvis äckligt att dricka och att det tar tid. Alltså inga direkt "viktiga" skäl utan mer att jag inte ser meningen med det riktigt. Hur resonerar ni?

Kring vilken vecka brukar glukosbelastning göras? Jag är i v.31 nu och har inte blivit tillfrågad (hade senaste besöket hos bm förra veckan). Bm har mätt blodsockret vid varje besök och det har alltid legat mellan 3,5-5, även efter måltid. Ligger inte heller i någon riskgrupp. Jag känner inget behov alls av att göra glukosbelastning så länge blodsockret håller sig kring vad som är normalt för mig. Mäts blodsockret en gång varannan vecka bör det ju märkas om det sticker iväg, eller?

Kring vilken vecka brukar glukosbelastning göras? Jag är i v.31 nu och har inte blivit tillfrågad (hade senaste besöket hos bm förra veckan). Bm har mätt blodsockret vid varje besök och det har alltid legat mellan 3,5-5, även efter måltid. Ligger inte heller i någon riskgrupp. Jag känner inget behov alls av att göra glukosbelastning så länge blodsockret håller sig kring vad som är normalt för mig. Mäts blodsockret en gång varannan vecka bör det ju märkas om det sticker iväg, eller?
Ja precis så resonerar jag med, samt att det inte är något som är obligatoriskt i alla regioner (långt ifrån om jag har förstått rätt). Tror den görs omkring v 25.
Sen vet jag att man kan drabbas fastän man inte ingår i ngn riskgrupp men man är ju rätt övervakad ändå. Jag får väl resonera lite med bm o se om hon har några bra argument :)

Här i mitten av västragötaland, så görs det bara ifall något avviker tex stor mage, högt socker men ej diabetiker osv.

Jag har gjort den 2 gånger, och tyvärr kommer jag alltid få göra den sa läkaren sist. Jag får alltid extremt stor mage, och nu sist även en gigantisk bebis. I vilken vecka jag gjort det har varierat, nu sist var det så sent som i vecka 35.

Jag tycker att den är äcklig som bara den att dricka, varit nära båda gångerna att få upp den igen. Den ska drickas inom x antal minuter, och får inte komma upp. Sen tar det två timmar innan vårdcentralen kan mäta nytt prov.

Har ingen aning om glukosbelastning här. Har bara varit på inskrivning och KUB å andra sidan.

På annat tema är jag sjukt frustrerad på dessa fogar... Har varit hemma från jobbet i helgen då jag i princip inte kunde gå (och har väldigt fysiskt jobb). Ledig idag och mår betydligt bättre men så klippte jag klorna på ena hunden vilket ju straffade sig direkt...

På mig syns det jättemycket och det är ingen tvekan om att det är en gravidmage. Men så är det ju andra barnet också.

Min pappa har diabetes typ II så därför blev jag rekommenderad att göra testet. Det var mindre jobbigt än jag förväntat mig, jag var inte så hungrig när jag druckit sockerlösningen och sedan satt jag i väntrummet och läste/halvsov tills det var dags att stickas i fingret.

Här i mitten av västragötaland, så görs det bara ifall något avviker tex stor mage, högt socker men ej diabetiker osv.

Jag har gjort den 2 gånger, och tyvärr kommer jag alltid få göra den sa läkaren sist. Jag får alltid extremt stor mage, och nu sist även en gigantisk bebis. I vilken vecka jag gjort det har varierat, nu sist var det så sent som i vecka 35.

Jag tycker att den är äcklig som bara den att dricka, varit nära båda gångerna att få upp den igen. Den ska drickas inom x antal minuter, och får inte komma upp. Sen tar det två timmar innan vårdcentralen kan mäta nytt prov.
Hade du inte citron i? Jag pressade ner en hel citron och då smakade de inte illa alls. Sött så det brände i halsen, men själva smaken var okej.

Här i Region Skåne är det obligatoriskt med glukosbelastningstest. Jag fick göra mitt i förra veckan när jag var i v 29 (28+4).

Citron fick man själv ta med.

Även om det var frivilligt skulle jag absolut göra det eftersom det kan påverka barnets hälsa. För mig är det då inget alternativ att hoppa över. Och visst, fastan, drycken och väntan var inte spec roligt men heller inget som skulle få mig att prioritera annorlunda.

Hur många regioner, mer än Skåne, har obligatoriskt glukosbelastningtest? Någon som vet?
Jag vet att diabetes är farligt men jag tycker att de vanliga kontrollerna är fullt tillräckliga för att kontrollera det, i o m att många andra regioner/landsting gör samma bedömning som mig så känner jag mig inte direkt oansvarig eller som att jag inte sätter mitt ofödda barns hälsa före min egen ovilja att göra testet. Men jag ska, så klart, prata med min bm och se varför Skåne resonerar som de gör.
Om illamåendet släpper snart så kanske min ovilja inför det hela minskar :p :)

Vad går det där testet ut på som ni pratar om? :o Har aldrig hört talas om?

Frågade på första provomgången om jag skulle låta bli att äta innan blodproven, men då sa hon att det gällde bara om det var aktuellt att kolla blodsockret. Jag förstod det som att det inte var direkt vanligt att kolla det...

Hade du inte citron i? Jag pressade ner en hel citron och då smakade de inte illa alls. Sött så det brände i halsen, men själva smaken var okej.

Första gången var jag 20 år och ingen jag kände hade gjort testet så jag drack.
Andra gången var jag 29 och fick inte ha citron i.
Så nu tredje gången har jag inga stora förhoppningar att få ha citron i denna gång.

Vad går det där testet ut på som ni pratar om? :o Har aldrig hört talas om?

Frågade på första provomgången om jag skulle låta bli att äta innan blodproven, men då sa hon att det gällde bara om det var aktuellt att kolla blodsockret. Jag förstod det som att det inte var direkt vanligt att kolla det...

Glukosbelastning innebär att man kollar risken för graviditetsdiabetes och/eller förhöjt socker.
Många kvinnor får högre socker under graviditeten och kan få gravidtetsdiabetes. Högt socker innebär ofta att barnen blir stora, 5 kg bebis är inte ovanligt för en diabetiker eller om man på andra sätt har högt socker.

Provet går ut på att man går till labb, tar ett stick i fingret och mäter sockernivån (fastande här det är iaf). Sen ska man dricka en bestämd mängd sockerlösning på en bestämd tid. Sen får man inte vara aktiv eller äta/dricka under 2 timmar. Så den tiden får fördrivas på avdelningen där man gjort testet, läsa bok eller något annat. Sen efter dessa 2 timmar så tar man nytt prov i fingret för att se hur kroppen klarat av sockerlösningen.

I min närhet så är jag den enda som gjort detta, och då enbart för att mina magar blivit gigantiska och fått egna kurvor. Så det är inte vanligt här omkring.

Första gången var jag 20 år och ingen jag kände hade gjort testet så jag drack.
Andra gången var jag 29 och fick inte ha citron i.
Så nu tredje gången har jag inga stora förhoppningar att få ha citron i denna gång.
Ta med egen citron! Citronjuicen påverkar ju knappast hur mycket socker du får i dig och kan de få ett tillförlitligt resultat på mig med citron så borde de kunna få det på dig också?

Såhär säger de i Region Skåne https://www.skane.se/upload/Webbplatser/Trelleborg/VO_Specmott/1_glukosbelastning.pdf

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 183
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 068
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 996
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar