Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Balahé Oj vilken lyx! Min kommun har inom mödravården ställt in precis allt, de erbjuder den vård och de undersökningar som man "ska" göra, något annat finns inte. De hade tidigare någon föräldragrupp/utbildning, men även den är borta på grund av nedskärningar och personalbrist. Gratis profylaxkurs finns inte på världskartan här.

Jag och mannen åker ett par mil för att vara med på en föräldrautbildning i grannkommunen, där vi fick plats i sista sekund på grund av en vansinnigt snäll barnmorska.Det är lite tufft dock, då den råkar börja kl 14 så vi behöver bägge två gå från jobbet en halvdag per tillfälle.

Du får rapportera vad du tyckte sedan! Jag har också någon tanke på att försöka klara mig utan speciellt mycket smärtlindring, framförallt vill jag försöka undvika ryggbedövning. Jag är inte ett dugg imponerad av alla de biverkningar man kan få, och med tanke på stressen inom vården och personalbristen är jag inte så sugen på att få en epidural satt av en förvirrad stafettläkare som jobbat i 22h utan rast...

@YaHilweh Vad glad jag blir för dig! Det måste kännas underbart efter den där jädra ragatan du råkat ut för tidigare! :up:

@Eina Jo, vi blev positivt överraskade måste jag säga. Hade själv letat på internet efter profylaxkurs men kunde inte hitta något mer än i Stockholm. Det kändes ju lite väl häftigt att behöva boka flyg/tåg, hotell och betala 2000:- för själva kursen. Nu får vi endast ta oss ett par mil bort, till en tätort utanför staden och vi behöver inte betala mer än litteraturen:up:

Jag har också läst samma sak som @Equilina , så använd era friskvårdspengar om ni har. Kanske ändå inte blir använt till löparskor eller gymkort i år:D

Får jag vara med? Är beräknad till den 14 Februari och vi vet redan att det till 80% är en liten pojk vi kommer få (Här i england görs två ultraljud, ett i vecka 12 som jag dock gjorde i vecka 15 då det var lite väntan - lång historia med att min vårdcentral var nedlagd och att skaffa en ny är ett helt projekt i sig). Hur som helst vi har ett nytt ultraljud den 28 September och då kommer de bekräfta allt.

Gjort KUB - och barnmorskan sa " om vi inte ringer så är allt bra" så väntar bara på att få provsvaren skickade hem då tack och lov inget samtal kommit ännu. Än så länge varken syns det speciellt (ser ju liiiite tjockare ut men det är allt) och ingen viktuppgång hittills. Hade det inte varit för UL så hade jag inte trott att det varit något.

Funderar på att byta sjukhus, bor mitt i centrala London men tycker att mitt sjukhus är lite för mycket spring och stök (St marys i Paddington ifall någon skulle veta) har blivit rekommenderad Westminister and Chelsea men fördelen med st marys är att det är typ 5-10 min bilväg alternativt 20 min gående (vilket inte är aktuellt vid barnafödande men ganska smidigt när man går på kontroller) - samt att sambon är bara några minuter gång från jobb (lätt för honom att springa över när vi haft UL osv). Så vi får se.

December
1/12 - Eina, 1:a barnet, 29, Borås
5/12 - Bluefish, 1:a barnet, Pojke, 22 år, Sundsvall
5/12 - Balahé, 1:a barnet, Skåne
11/12 - YaHilweh, 1:a barnet, 27 år, Göteborg/Veddige, Flicka
22/12 - Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg

Januari
3/1 - Maja_Kandi, 1:a barnet, 25 år, Östersund
4/1 - Riru, 1:a barnet
18/1 - Festina_Lente, 3:e barnet
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
27/1-_Maria_, 1:a barnet, 28

Februari
5/2 - AnnaKarin
6/2 - Evina, 1:a barnet, 28 år
7/2 - Jenka, första barnet
10/2 - Mois, 2: barnet
14/2 - Janey, 1:a barnet (Pojke), 26 år London
26/2 - Milosari, 1:a barnet 34 år
28/2 - Hjartagna, 2a barnet, 37 år Lindome

Välkommen @Janey

Passade på att ändra mitt datum :)

December
1/12 - Eina, 1:a barnet, 29, Borås
5/12 - Bluefish, 1:a barnet, Pojke, 22 år, Sundsvall
5/12 - Balahé, 1:a barnet, Skåne
11/12 - YaHilweh, 1:a barnet, 27 år, Göteborg/Veddige, Flicka
22/12 - Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg

Januari
3/1 - Maja_Kandi, 1:a barnet, 25 år, Östersund
4/1 - Riru, 1:a barnet
12/1 - Festina_Lente, 3:e barnet (1a flickan)
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
27/1-_Maria_, 1:a barnet, 28

Februari
5/2 - AnnaKarin
6/2 - Evina, 1:a barnet, 28 år
7/2 - Jenka, första barnet
10/2 - Mois, 2: barnet
14/2 - Janey, 1:a barnet (Pojke), 26 år London
26/2 - Milosari, 1:a barnet 34 år
28/2 - Hjartagna, 2a barnet, 37 år Lindome

@Balahé @Festina_Lente Jippi, tack :D

Urtråkigt för mig men har absolut inga mammakompisar i London och har även tappat en del (ytliga vänner) över åren, speciellt med en sambo som också tar tid men som nog har tröttnat på allt mitt baby prat :angel:. Så det här bli perfekt att stilla baby-prat abstinensen. Hoppades få gå i en mammakurs som sjukhuset arrangerar mellan vecka 12-16, men efter snart 3 veckors jagande har jag gett upp. Supertråk igen, hade sett fram emot att träffa andra blivande mammor, men nejdå. Verkar inte vara menat för mig.

Apropå något helt annat. Natten till igår och dagen igår hade jag ont i ljumskarna och underdelen av magen, kan det vara sammandragningar? Kom och gick hela tiden, obehagligt men inte supersmärtsamt.

Välkommen @Janey!
Jag har inte heller några mammakompisar (några med betydligt äldre barn och en på andra sidan landet) men hoppas och antar att det kommer när bebis väl är här.

Blir mer och mer säker på att det är bebisen jag känner :love: hoppas bara att allt ser bra ut på ul nästa vecka.

Till er som funderar på Profylax, jag ahr precis gått här i sthlm och den var inte alla töntig utan informativ och ett bra sätt att få mig och sambo att verkligen reflektera och prata förlossning.

Hur mår alla?

Jag börjar få foglossningar utan dess lika, sammandragningar som gör att jag viker mig och är andfådd som en vältränad amöba.
Från nästa vecka får jag papper på sjukskrivning, men inte bestämt om jag vill ha 50, 75 eller 100% jag vill jobba men just nu klarar jag det inte :cry:

Igår hämtade vi hem vår barnvagn en Emmaljunga CrossCountry från 2009, använd till 2 barn och det är min gamla klasskompis som haft den. 1000:- enda felet är att packkorgen är packad förryckte så den ska lagas. andra vagnar i sämre skick har jag sett priser på 2-3000:- så det känns som ett bra köp! Jag fick även med en väska med bebiskläder.

Hur mår alla?

Jag börjar få foglossningar utan dess lika, sammandragningar som gör att jag viker mig och är andfådd som en vältränad amöba.
Från nästa vecka får jag papper på sjukskrivning, men inte bestämt om jag vill ha 50, 75 eller 100% jag vill jobba men just nu klarar jag det inte :cry:

Igår hämtade vi hem vår barnvagn en Emmaljunga CrossCountry från 2009, använd till 2 barn och det är min gamla klasskompis som haft den. 1000:- enda felet är att packkorgen är packad förryckte så den ska lagas. andra vagnar i sämre skick har jag sett priser på 2-3000:- så det känns som ett bra köp! Jag fick även med en väska med bebiskläder.

Ajdå såpass illa :( Har själv inte haft större problem med växtvärk eller foglossning på ett bra tag nu men andfådd blir jag av minsta lilla ansträngning.
Har dock börjat få problem med ryggen, övre delen, har styrketränat en del med lätta vikter just för att jag trott att det är styrkan i ryggen som brister men nu börjar jag misstänka att det är klen bål som gör att jag får värk. Spänner jag magmusklerna när jag sitter eller går så försvinner smärtan men så orkar jag ju inte hålla på hela dagarna.. Men det blir som värst på kvällen, antar att ryggen börjar bli trött då och säger ifrån. Så blir långa vilostunder där jag får lägga mig ner på em/kvällarna.

@YaHilweh
Vad jobbigt med sån värk. :( Förstår verkligen känslan att du vill jobba, men att lyssna på kroppen är nog viktigast i nuläget. Kram!

Kl
Jag har varit förskonad från värre krämpor *peppar peppar* hittills. Dock har jag det jobbigt på eftermiddagarna på jobbet, då känns det extra tungt och hela magen blir spänd och alldeles hård och uppblåst. Hemma efter middagen när jag slappnar av och inte längre går och spänner mig så släpper liksom allt och magen trillar fram och plötsligt ser jag ut att vara i sjunde månaden minst. :o På förmiddagen är jag inte alls särskilt stor än tycker jag. Går bra att jobba morgnar men ja, em blir tungt.

Sen är det himla bökigt på nätterna, kan ni andra sova? Jag vaknat minst tre gånger av att jag ligger obekvämt och måste vända på mig. Har aldrig kunnat ligga på rygg, jag får jätteont i området runt svanskotan, och det är inte bättre nu, hehe... Men lika förbaskat vaknar jag på rygg och måste vända på mig. :mad: Oftast måste jag upp och kissa, men vissa nätter klarar jag mig. Men då på morgonen är det verkligen ONT att sätta sig upp och att böja sig ner till golvet efter kläderna gör riktigt ont i magen. :crazy:

Fler som har "problem" när ni kissar? För mig kan det göra riktigt ont att "lätta på trycket". Inte som vid uvi utan inuti liksom. Svårt att förklara. :o Och det rinner alltid så lite, det går inte att bara släppa ut allt direkt liksom... :meh:

@Maja_Kandi Har precis vart ute med hundarna och får stanna och vila vid var och varannan bänk. Så dagens hjärnaktivering fick bli godissök i hundgården, för jag orkade inte mycket mer än så. Känner mig helt värdelös! Jag är inte den som är hemma från jobbet, har aldrig vart men nu är det tungt. Blev inte bättre av att världens förkylning drabbade mig nu i helgen.

Det där med att sova är ju urbökigt. Jag kan somna på sida med ena knäet över sambon, huvudet på hans axel. För då gör det minst ont och höfterna känns okej. På rygg har jag aldrig tyckt om att sova, inte heller på mage. Men har sedan vecka 11 ungefär fått sinnes ont i ryggen på just stället du beskriver, svanskotan typ, kanske lite över. Rullar jag ihop en kudde att ha under ryggen, då funkar det. Kan inte ens ligga på rygg hos BM när hon kollar hjärtljud och sådant utan att någon sätter en kniv i ryggen på mig :o och nu senast ville hon ta blodprov medan jag ändå låg ned. Men hon insåg det omöjliga då jag inte kunde ta armarna från ryggen utan att det gjorde ont (får lixom ligga på händerna/armarna för att få rätt vinkel på ryggen, för att det inte ska göra ont). Det där med amningskudde när man sover kanske inte är så dumt ändå.

Jag mår långt över förväntan fortfarande. Får lite värk i svanken från och till men det är hanterbart. Jobbar iof inte jättemycket nu men två till tre dagar i veckan funkar, jag är lite stel morgonen därpå bara. Vi har långa pass nu då det är väldigt mycket kor för tillfället så det räcker långt med två dagar. Är fortfarande relativt liten på alla sätt, har ingen vätska någonstans och kroppen ser ut som vanligt utöver magen. Nästa vecka ska jag tillbaka på kontroll. Har fattat försäkringskassan också så det är igång nu. Och ridsugen så det riktig värker i sittbenen! Som det ser ut för min del kommer jag ändå gå på gravpeng sista två månaderna, pga riskerna. Min arbetsgivare vill inte heller att jag jobbar längre än så utifall något skulle hända.

@Bluefish
Vi verkar ha ganska lika jobb. Jag har precis ansökt om gravpenning för de sista två månaderna jag också. Men har inte fått nåt svar än från försäkringskassan. Jag hoppas det går igenom... Såna saker som annars inte alls känns tungt eller farligt kan plötsligt kännas både och. Korna är ju inte direkt som snälla små lamm som gör vad man ber dem om hela tiden... Tänker efter mycket mer nu i vad jag gör och inte än annars. Förut ville jag inte alls vara hemma den där sista tiden, det var barnmorskan och mina kollegor och arbetsgivare som propsade på det. Men nu är jag glad att jag har ansökt.

@YaHilweh
Ja men precis så är det för mig med! Jag har ju som sagt alltid haft det bekymret men det är ju inte direkt bättre iom graviditeten. Det känns liksom glappt där eller vad man ska säga... Bästa förklaringen jag kan ge. Jag vill liksom trycka ihop ryggen där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 068
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
13 009
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar