Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur fungerar det med studiemedel och föräldradagar?

Om jag studerar och tar ut endast bidraget, inget lån. Finns det då möjlighet att samtidigt ta ut FP? Eller kan jag ta en viss % av lånen?

Hur fungerar det med studiemedel och föräldradagar?

Om jag studerar och tar ut endast bidraget, inget lån. Finns det då möjlighet att samtidigt ta ut FP? Eller kan jag ta en viss % av lånen?

Du kan bara ta ut fp och studiebidraget om du pluggar på distans. Pluggar du på campus får du ingen fp. Vilket ju är rätt för då är man ju inte föräldraledig om man pluggar :)

Någon som börjat titta på eller beställa/köpa babyskydd? Lokala butiken här hade en tillfällig kampanj på Akta Graco (tror jag det var) men sista var slut när jag kom till butiken. De tipsade om en Brio Primo eftersom den är den enda som passar till vår vagn. Har inte haft möjlighet att känna eller kolla på den live eftersom det var beställningsvara. Någon som vet något om vad de olika modellerna väger? Provlyfte 3 olika i butik och konstaterade att det skiljde en del i vikt. Känns ju extra viktigt att den är någerlunda lätt att bära om den inte går att fästa i vagnen utan måste hänga på armen.

Hur tänker ni kring att hyra av försäkringsbolagen? Läste något om att det inte fanns några garantier för att de stolar man fick via dem var nya.

Någon som börjat titta på eller beställa/köpa babyskydd? Lokala butiken här hade en tillfällig kampanj på Akta Graco (tror jag det var) men sista var slut när jag kom till butiken. De tipsade om en Brio Primo eftersom den är den enda som passar till vår vagn. Har inte haft möjlighet att känna eller kolla på den live eftersom det var beställningsvara. Någon som vet något om vad de olika modellerna väger? Provlyfte 3 olika i butik och konstaterade att det skiljde en del i vikt. Känns ju extra viktigt att den är någerlunda lätt att bära om den inte går att fästa i vagnen utan måste hänga på armen.

Hur tänker ni kring att hyra av försäkringsbolagen? Läste något om att det inte fanns några garantier för att de stolar man fick via dem var nya.

Vi har en Brio Primo som vi är nöjda med. Enligt en snabb googling så väger den runt 4 kg och det verkar vara däromkring de ligger (3,5-4,5 kg). Vad som är viktigt om du ska kunna bära på armen är att handtaget är helgjutet så det inte blir två vassa kanter undertill, har sett det på ett par babyskydd och det är inte skönt.

@Tassetass Har vänner som också varit nöjda med sin. Hur 17 hittade du vikten? Har sökt och tittat på flera sidor men bara hittat vilken vikt barnet i den får ha... Ang det helgjutna handtaget har jag sett samma reflexion från fler så det skall jag försöka ha i åtanke, utöver vikten. Till en början lär det ju mest vara jag som bär den, utflykterna blir nog mest till och från stallet på dagen när mannen är på jobbet. När bebis blir större och tyngre får mannen kånka, eller stanna hemma med bebis;)

@Tassetass Har vänner som också varit nöjda med sin. Hur 17 hittade du vikten? Har sökt och tittat på flera sidor men bara hittat vilken vikt barnet i den får ha... Ang det helgjutna handtaget har jag sett samma reflexion från fler så det skall jag försöka ha i åtanke, utöver vikten. Till en början lär det ju mest vara jag som bär den, utflykterna blir nog mest till och från stallet på dagen när mannen är på jobbet. När bebis blir större och tyngre får mannen kånka, eller stanna hemma med bebis;)

Googlade bara på namnet och vikt, hade väl tur. :D Läser man tester är vikten på själva stolen ofta utskriven.

Har sett i hösttråden att flera råkat ut för folk utan hyfs. Trodde att det var ett ovanligt fenomen men icke. Här har jag också börjat märka av det, fick tex höra att "du och hästen ser lika dräktiga ut höhö". Jotack, jag är gravid och kan inte rida eller motionera min häst tillräckligt för att hon skall vara i topptrim. "Hej tjockis" kom också från samma person. Jättesnällt hörrödu, mina byxor och spegeln talar om för mig att jag fått stor mage, det behöver inte du göra.

Både anhöriga, vänner, kollegor, killen i kassan, folk jag möter i jobbet osv tycker att de har all rätt att kommentera att "Nu syns det minsann", frågar inte om de får klappa magen utan kommer och petar på mig (det får faktiskt bara vissa utvalda göra, tex bästa vänner, sambon, kompisars barn som vill känna om det verkligen rör sig tex) osv. Tacka vet jag dem som nöjer sig med "Åh vad fin mage du fått" och "Grattis, när är det dags?".

Samma sak med frågan "Vad blir det?". Vad har du med det att göra? Vi vet (med stor sannolikhet enligt B, som gjorde RUL) men har valt att hålla det för oss själva. Svarar inte heller på vilket namn vi tänkt oss, det får ni veta när vi presenterar barnet sedan.

Ursäkta att jag skrattar lite men vissa är ju helt gränslösa i sitt bemötande @Balahé. Jag ser alldeles för sur ut för att få händer på magen, det har inte hänt än iaf, rätt skönt. Det känns ju lite privat, och precis som du säger så börjar ju kroppen förändras märkbart nu. Jag vill vara på min kant då känner jag. Kön har jag berättat för mina vänner, det spelar mig ingen större roll. Den äldre generationen får dock vackert vänta, jag vill inte bli överöst med könsstereotypa kläder/leksaker/böcker whatever på BB. Namn vet vi inte själva, det är jag rätt inställd på att välja när barnet är fött. Det får ju omgivningen respektera, de måtte ju ha intressantare saker att fundera över än en bekants graviditet tänker jag.

Kan bidra med en halvsuddig magbild också. Tog den för att jämföra hur mitt ärr kommer se ut så länkar bara. Man ser överst hur smalt det varit tidigare, ju längre ner desto med "spänd" är magen och där har det spruckit upp. Min enda oro över kroppen är att få en oformlig hudpåse på magen, hängbröst kan jag leva med. En hudpåse också egentligen, men helst inte liksom.

http://i57.tinypic.com/2wp2ijd.jpg

Men eller hur @Bluefish, man borde ju inse att det inte är fritt fram. Problemet är att jag måste vara glad och trevlig i mitt jobb och det är kanske där det brister i skallen för folk. Det ingår i mitt jobb att ta på människor och jag är inte rädd för beröring, men det innebär inte att det är ok att tafsa på mig heller.

Om du skulle få besvär med ditt ärr efteråt borde du väl kunna få det lite 'uppsnyggat' om du vill. Tänker att det kanske går in under vårdens ansvar eftersom det ärret ju bör ha föregåtts av en operation.

@Balahé
Åh jag skrattade också lite. :p Endel kan verkligen inte sansa sig! Att min sambo och mina kollegor kallar mig tjockis (på skämt) skrattar jag bort. Men när det kommer folk utifrån och kommenterar eller klappar på magen då blir jag lite less... Som om personligt space inte existerar om man är gravid.

Min mage är så himla olika stor beroende på tid på dagen. Är det lika för er? På morgonen/förmiddagen/dagen är jag liten, men på kvällen en dag när jag varit igång hela dagen och ätit middag och äntligen får slappna av, då blir jag plötsligt jättetjock. :o Blir så svälld och spänd och magen blir alldeles stenhård. Jag orkar inte riktigt hålla emot eller hur jag ska förklara... Orkar inte hålla upp magen ordentligt utan vill liksom gå och hålla upp den med händerna och får ont/blir jättespänd under och runt på sidorna. Bara på kvällarna som sagt. När jag jobbar från 5 och ska mjölka även på em 15-18 blir det rätt kämpigt... Då är jag riktigt trött på kvällen!

En annan sak, jag har provat på det här med sammandragningar rätt ofta sista tiden. Hur ofta är vanligt? För några veckor sen började det nån gång ibland sådär, oftast när jag låg ner. Men nu händer det flera gånger om dagen oavsett vad jag gör. Om jag tar det lugnt eller om det är full fart. Om jag är igång med nånting kan det ta emot rätt bra när det händer... Ska till barnmorskan imorrn så tänkte fråga henne då men skadar ju inte att fråga er om era erfarenheter. :)

Sen har vi fått tag på en barnvagn! Yey! :banana: En crescent comfort -14 med sitt- och liggdel. Liggdelen är ouppackad i kartong, ett oanvänt regnskydd, ny skötväska och adapter till bilbarnstol följer med! Hela vagnen är i nyskick, så himla roligt! Får hem den i september. :) Igår fick vi hem spjälsäng också. Känns som att det börjar ta form så sakteliga... :)

Om bebis kommer 11/12 som planerat, jag med diabetes kommer till 99% chans att ligga inne i 5 dagar för både min och bebis skull innan vi får åka hem.

Har barnmorskan sagt det? För jag tror inte att det är någon rutingrej, inte i Kalmar iaf, men vad jag har förstått bor du inte kvar här längre ändå så.
Nu låg vi visserligen inne efteråt ändå, men jag hade kraftig havandeskapsförgiftning och dottern behövde ligga på neo ett tag p.g.a.annat. Dottern är f.ö. född 11/12 var dock beräknad till 28/12. :)

Jag är typ 1:a.

Det är förklaringen jag har fått. Men kan självklart ha fel, men så förstod jag det när jag pratade med f-kassan.

Att det funkar på samma sätt som att skulle jag och bebis ligga hemma i kräksjuka båda två så är pappa hemma och vabbar bebis. För att jag är inte kapabel till att ta hand om bebis när jag är dålig.
Men lita som sagt inte på mitt ord!

Om nu försäkringskassan inte beslutar olika för olika delar av Sverige, så vette tusan om du ska lita på det där, jag är dessutom rörelsehindrad och var, när dottern var yngre, inte kapabel att ta hand om henne ensam (nu går det dock bra).

lita aldrig på förnedringskassan...

Senast ändrad:
Har barnmorskan sagt det? För jag tror inte att det är någon rutingrej, inte i Kalmar iaf, men vad jag har förstått bor du inte kvar här längre ändå så.
Nu låg vi visserligen inne efteråt ändå, men jag hade kraftig havandeskapsförgiftning och dottern behövde ligga på neo ett tag p.g.a.annat. Dottern är f.ö. född 11/12 var dock beräknad till 28/12. :)

Jag är typ 1:a.

Jag saknar Kalmar i så många plan! Diabetesvården som ska vara så himla bra på västkusten, den är helt värdelös! Sämsta skit jag vart med om. Får bråka för att ens få novorapid utskrivet.
Jag hade världens bästa ssk i Kalmar har fortfarande mejlkontakt med honom när det krisar här över.

Min bm sa att jag med största sannolikhet blir kvar 5dagar hur som. Men sedan snackar hon goja i allt annat typ. Så egentligen bör jag kanske inte ens lita på det.
Sista besöket hos henne är på onsdag sedan slipper jag specialmödravården på östra! Och Varberg tar över (det enda spec mvc hade skrivit i remissen var hon "hon har diabetes" typ. Inga journaler, ingen information. Inte ens mitt telefonnummer skickades med utan det fick Varberg hitta på eniro.

Skumt, det var inte tal om något sånt här, utan då var det bara att diabetiker är uppkollade till tusen fram tills förlossningen, Jag var på medicinmott var 3:e vecka och gjorde en massa extra ultraljud bl.a. en bara på barnets hjärta i v. 24. Var på ögonbottenfotografering 2 eller 3 ggr under grav. Men när barnet väl var ute behandlades man som vilken mamma som helst. Visst medicinmott kollade ju att allt funkade med diabetesen men inget extra på bb, inte ens diabetesanpassat käk.
Visst är han bra, har honom också (läste nån blogg du hade för typ 100 år sedan och där stod det vilken ssk du hade).

De kan ju inte vägra dig insulin väl? Låter ju livsfarligt!

Skumt, det var inte tal om något sånt här, utan då var det bara att diabetiker är uppkollade till tusen fram tills förlossningen, Jag var på medicinmott var 3:e vecka och gjorde en massa extra ultraljud bl.a. en bara på barnets hjärta i v. 24. Var på ögonbottenfotografering 2 eller 3 ggr under grav. Men när barnet väl var ute behandlades man som vilken mamma som helst. Visst medicinmott kollade ju att allt funkade med diabetesen men inget extra på bb, inte ens diabetesanpassat käk.
Visst är han bra, har honom också (läste nån blogg du hade för typ 100 år sedan och där stod det vilken ssk du hade).

De kan ju inte vägra dig insulin väl? Låter ju livsfarligt!

De vägrar inte, men då jag skrivs över i Varberg inom kort, så tycker de att Varberg kan lösa det (har insulin för kanske 4v om jag int behöver öka mer närmsta tiden, vilket iof är det enda jag gör om dagarna).

Här blev jag av med min vanliga ssk, min vanliga läkare och ja alla som kände mig när det kom till diabetes. Nu ssk/bm, ny läkare och ja de försöker behandla mig som att jag är nydiagnostiserad och inte kan ta hand om mig själv, typ. Det enda läkaren bryr sig om är mitt blodsocker och jag fick en ordentlig avhyvling när jag hade 8 1h efter mat, insulinet hade knappt börjat verka än.
Än så länge har jag gjort en ögonbotten, men tror jag ska få göra en till så småningom.

När jag ringde spec. mvc (blir skickad dit om jag ringer något annat, min vanliga ssk får inte hjälpa mig så länge jag är gravid) första gången så frågade jag samtidigt om jag fick koppla in pumpen som planerat. Hade fått tid 2v senare för att få den inkopplad, detta innan jag visste att jag var gravid. Fick då svaret "ser du fram så mycket emot pump, då är du kanske inte redo att vara gravid". WTF! tryck ned en redan osäker människa, allt jag frågade var om jag skulle avboka det eller om jag skulle koppla in pump.
Slutade självklart med att jag fick pumpen ändå, Tresiba kan man ju inte vara gravid på...

Jag får absolut inte gå mer än MAX 14 dagar innan besök på mvc. Det var inte okej att de ringer istället utan jag ska vara på plats varannan vecka. Idag i vecka 25 har jag gjort 4 UL på Mvc.

Trots att jag sett pyret två gånger på ul börjar jag fundera på om det är något därinne :cautious: Vecka 17 nu, första barnet och moderkaka i framvägg så att jag inte känt några rörelser än är ju inget konstigt egentligen. Det är ju fortfarande ganska tidigt för det, även om jag tycker tiden sprungit iväg :p Känt några typ "bubblor" några gånger som skulle kunna vara något. I övrigt känner jag mig som vanligt - bara tröttare och känsligare (ska man verkligen må så bra? :D) RUL om drygt två veckor, ska bli så kul att se pyret igen. :)

Trots att jag sett pyret två gånger på ul börjar jag fundera på om det är något därinne :cautious: Vecka 17 nu, första barnet och moderkaka i framvägg så att jag inte känt några rörelser än är ju inget konstigt egentligen. Det är ju fortfarande ganska tidigt för det, även om jag tycker tiden sprungit iväg :p Känt några typ "bubblor" några gånger som skulle kunna vara något. I övrigt känner jag mig som vanligt - bara tröttare och känsligare (ska man verkligen må så bra? :D) RUL om drygt två veckor, ska bli så kul att se pyret igen. :)
Det är säkerligen bebis som du känner! Jag hade moderkakan i framvägg både förra och denna gången och förra gången dröjde det till efter RUL nån gång i v 19 om jag minns rätt till jag var "säker" på att jag kände bebis. Denna gången har jag redan känt, just eftersom jag minns hur det kändes och vet att det där bubblandet faktiskt är bebis :love: Är snart i v 17 men kände redan i v 15.

Och angående att må bra: njuut! Jag mådde så bra förra gången men har inte haft samma tur denna gången. Illamåendet börjar dock ge med sig nu *peppar, peppar*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 173
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 068
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar