Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Åååh, sjukstugan fortsätter. :(
Lurade i honom små brödbitar i går, doppade i proviva blåbär (vilket är det enda han vill äta) och hade en ganska bra natt.

I morse hade han ingen feber, och han är klart piggare i dag. Har bara kräkts två gånger, men magen är helt kass och han har inte kissat sedan 8 i morse = den här mamman börjar bli jäkligt orolig.

Ska snart testa och se om han kan tänka sig lite ris + avkok. Annars blir det vätskeersättning igen, trots att han har ratat det sedan i morse...

Lurade i honom små brödbitar i går, doppade i proviva blåbär (vilket är det enda han vill äta) och hade en ganska bra natt.

I morse hade han ingen feber, och han är klart piggare i dag. Har bara kräkts två gånger, men magen är helt kass och han har inte kissat sedan 8 i morse = den här mamman börjar bli jäkligt orolig.

Ska snart testa och se om han kan tänka sig lite ris + avkok. Annars blir det vätskeersättning igen, trots att han har ratat det sedan i morse...

Stackars liten :( hoppas gan orkar och kan få i sej lite, och får behålla det

Fy sjutton! Har ni prövat isglass? Coke Cola? Lemonad? Avslagen ginger Ale? Sött och lite svalt så kan det gå att lura i dem lite!

Skit i mat, fokusera på vätska.

Hoppas verkligen det vänder snart! Och gör det inte det så ring 1177 och checka om ni ska åka in och vätska upp honom!

Mvh Miks

Lilla C har feber. Verkligheten finns tydligen i Florida med. Andra dagen med enbart hög feber. Som max 40,6. Med alvedon 40,3, med Ipren nere på 39,7. Planen är att avvakta tills imorgon och har det inte gett med sig så tänkte vi kolla upp det.

Blir antagligen ett samtal till försäkringsbolaget och SOS international. Därefter barnakuten.

Hon är vid hyfsat gott mod och dricker bra så vi är inte oroliga så. Mer tanken att det kan vara tex urinvägsinfektion som måste behandlas. Håller tummarna att hon vaknar feberfri

Mvh Miks

Lilla C har feber. Verkligheten finns tydligen i Florida med. Andra dagen med enbart hög feber. Som max 40,6. Med alvedon 40,3, med Ipren nere på 39,7. Planen är att avvakta tills imorgon och har det inte gett med sig så tänkte vi kolla upp det.

Blir antagligen ett samtal till försäkringsbolaget och SOS international. Därefter barnakuten.

Hon är vid hyfsat gott mod och dricker bra så vi är inte oroliga så. Mer tanken att det kan vara tex urinvägsinfektion som måste behandlas. Håller tummarna att hon vaknar feberfri

Mvh Miks

Åh gud, sjukdom utomlands är så mycket värre än sjukdom på hemmaplan :(

John sover för tillfället, han somnade vid 22 och har sovit lugnt förutom ett bajsavbrott vid tre-tiden. Skönt! Han vaknade för en stund sedan och pruttade lite (är det ett bra tecken?) men somnade om efter ungefär en halv deciliter ersättning.

Han har inte kräkts sen i går morse, håller tummarna hårt, hårt för att det inte kommer tillbaka.

Magen är fortfarande kass, men han är å andra sidan fortfarande feberfri. Han åt lite ris med risavkok och proviva i går på kvällen och eftermiddagen, hoppas att magen har kunnat jobba lite med det i alla fall.

Vi har tid för ettårskontroll på BVC i dag, och efter att ha rådgivit med sköterskan där ska vi komma dit. Då får han träffa läkaren, vilket känns bra.

Han kissade lite, lite när han var uppe i natt (och jag är så glad att han sitter på potta eftersom jag aldrig hade märkt det annars). Fortfarande för lite för att jag ska känna mig lugn dock... Hoppas mycket på att kissar sen när han vaknar.

John sover för tillfället, han somnade vid 22 och har sovit lugnt förutom ett bajsavbrott vid tre-tiden. Skönt! Han vaknade för en stund sedan och pruttade lite (är det ett bra tecken?) men somnade om efter ungefär en halv deciliter ersättning.

Han har inte kräkts sen i går morse, håller tummarna hårt, hårt för att det inte kommer tillbaka.

Magen är fortfarande kass, men han är å andra sidan fortfarande feberfri. Han åt lite ris med risavkok och proviva i går på kvällen och eftermiddagen, hoppas att magen har kunnat jobba lite med det i alla fall.

Vi har tid för ettårskontroll på BVC i dag, och efter att ha rådgivit med sköterskan där ska vi komma dit. Då får han träffa läkaren, vilket känns bra.

Han kissade lite, lite när han var uppe i natt (och jag är så glad att han sitter på potta eftersom jag aldrig hade märkt det annars). Fortfarande för lite för att jag ska känna mig lugn dock... Hoppas mycket på att kissar sen när han vaknar.
Jag tycker ändå det låter som att han är aningens bättre då? Han kommer nog vara konstig i magen i en vecka. Fortsätt med proviva så får han i sig de bra magbakterierna.

Kiss är ju superbra. Pruttar låter inte som något dåligt tycker jag!

Mvh Miks

Åh gud, sjukdom utomlands är så mycket värre än sjukdom på hemmaplan :(
Jo lite jobbigare faktiskt! Vi har ett välfyllt reseapotek med oss och vi är i ett civiliserat land (sort of :o:D) så det ska nog gå bra.

Lilla C har sovit för lite och väldigt oroligt. Med 9 personer i huset är det jobbigt. Jag och lilla C gick upp vid 3:50 (lokal tid) och huserar i tv-rummet. Huset är på 350 kvm så det går att komma undan lite iaf. Hon hade 40,4 innan Ipren. Vi har mejlat försäkringsbolaget och satt igång processen. Kissar och dricker fortfarande så än så länge är det lugnt.

Mvh Miks

Nu har vi både kräkts och varit på BVC. Han har gått ner i vikt (såklart) och fick inget vaccin, utan vi tar det nästa vecka.

Han är så hungrig och törstig = lätt att dricka för mycket = lätt att kräkas. Han är ganska matt, men fortfarande busig och glad.

Och det var mycket kiss i blöjan i morse. Lättnaden!

Nu har vi provat de amerikanska vårdfaciliteterna!

Ganska annorlunda mot hemma. En läkare var helt förfärad över att vi inte åkt till akuten på stoooooora sjukhuset. Enligt honom får barn inte ha mer än 103f i feber. Motsvarar typ 39,4 :eek: När vi berättade att vi är lite tuffare i Sverige och att feber förbi 41 är helt ok så visste han inte om han skulle skratta eller gråta. Han sa iaf att får hon så hög feber igen så ska vi åka direkt eller ringa 911.

Han skrev ut monster antibiotika mot öroninflammation. Vi är mycket skeptiska dock fick hon en bredspektra antibiotika så oavsett vad hon har borde detta ta död på skiten.

Mvh Miks

Jag är så nära ett sammanbrott nu, John har inte repat sig och visar inga tecken på förbättring. Han är så ynklig nu, och jag är så maktlös och orolig. :cry:

Har han inte kissat innan klockan 12 ska vi åka in med honom.

Han har sovit bra i natt, förutom att han var vaken mellan strax efter ett och halv tre. Då bajsade han mycket, men åt väldigt bra.

Sedan midnatt har han fått i sig 2,5 dl ersättning (dock ganska utspädd) och drygt 1 dl proviva. Den mängden hade varit med betryggande om han inte hade bajsat jättemycket även vid klockan åtta i morse :(

Han har inte kräkts på 12 timmar nu i alla fall.

Och inte kissat sedan i går på eftermiddagen. :arghh:

Jag är så nära ett sammanbrott nu, John har inte repat sig och visar inga tecken på förbättring. Han är så ynklig nu, och jag är så maktlös och orolig. :cry:

Han har sovit bra i natt, förutom att han var vaken mellan strax efter ett och halv tre. Då bajsade han mycket, men åt väldigt bra.

Sedan midnatt har han fått i sig 2,5 dl ersättning (dock ganska utspädd) och drygt 1 dl proviva. Den mängden hade varit med betryggande om han inte hade bajsat jättemycket även vid klockan åtta i morse :(

Jag förstår din oro, jag tycker det är det jobbigaste som finns att se sitt barn va dålig.

Har han inte kissat på så länge tycker jag ni ska åka in och kolla upp.

Krya på dej John.

Nu har vi provat de amerikanska vårdfaciliteterna!

Ganska annorlunda mot hemma. En läkare var helt förfärad över att vi inte åkt till akuten på stoooooora sjukhuset. Enligt honom får barn inte ha mer än 103f i feber. Motsvarar typ 39,4 :eek: När vi berättade att vi är lite tuffare i Sverige och att feber förbi 41 är helt ok så visste han inte om han skulle skratta eller gråta. Han sa iaf att får hon så hög feber igen så ska vi åka direkt eller ringa 911.

Han skrev ut monster antibiotika mot öroninflammation. Vi är mycket skeptiska dock fick hon en bredspektra antibiotika så oavsett vad hon har borde detta ta död på skiten.

Mvh Miks

Sjukvård i andra länder kan va spännande, jag blev positivt överraskad första gången jag fick besöka akuten här, första reaktioben var att det var renare än hemma.

Krya på till lilla C

Har du pratat med 1177? Om inte så rådgör med dom.

Hade det varit jag hade jag först pratat med 1177 och sen åkt. Har han inte kissat på så länge betyder det att han börjar bli uttorkad. Dessutom ör det svårt med saltbalansen på de här små.

Vi har regeln i familjen att den som är mest orolig tar beslutet när man åker. Det har varit lite olika vem av oss som varit mest oroad. Är du orolig så tycker jag ni ska åka in.

Mvh Miks

Sjukvård i andra länder kan va spännande, jag blev positivt överraskad första gången jag fick besöka akuten här, första reaktioben var att det var renare än hemma.

Krya på till lilla C
De var helt ok här tycker jag. Det är imponerande med en "vårdcentral" med röntgen och ultraljud :)

Just den här var mycket mindre än hemma. Men om man jämför det med Sveriges vårdcentraler så var sakerna de kan göra mer. Sen kostade de skjortan! Den där svindyra reseförsäkringen vi tog var plötsligt inte så dyr :nailbiting:

Mvh Miks

Vi har fått läkartid klockan 14. :bow:

Han har inte kissat än, men just nu är han relativt pigg och har snart satt i sig ytterligare 80 ml ersättning. Då är vi uppe i 360 ml sedan midnatt. Plus lite proviva.

Han har kräkts en gång (fast inte så mycket) och bajsat tre gånger sedan i morse = det känns som att han gör av med mer än han får in. :(

Vi har fått läkartid klockan 14. :bow:

Han har inte kissat än, men just nu är han relativt pigg och har snart satt i sig ytterligare 80 ml ersättning. Då är vi uppe i 360 ml sedan midnatt. Plus lite proviva.

Han har kräkts en gång (fast inte så mycket) och bajsat tre gånger sedan i morse = det känns som att han gör av med mer än han får in. :(

Va bra att han vill äta/dricka lite iaf och att han är rätt pigg, hoppas läkarbesöket går bra.

De var helt ok här tycker jag. Det är imponerande med en "vårdcentral" med röntgen och ultraljud :)

Just den här var mycket mindre än hemma. Men om man jämför det med Sveriges vårdcentraler så var sakerna de kan göra mer. Sen kostade de skjortan! Den där svindyra reseförsäkringen vi tog var plötsligt inte så dyr :nailbiting:

Mvh Miks

Så avancerad är inte vår vc men akuten har egen röntgen.

Reseförsäkring är alltid bra, vi har en för hela året iom att vi reser så mycket som vi gör. Förstår inte de som väljer bort en försäkring.

Här har vi haft det lite febrigt ett par dagar men den första tanden uppe har precis brytit igenom så de har sin förklaring. A går sin egen väg för det är inte en av de två fram dom kommit utan en på sidan om, hon kommer se rätt rolig ut när den växt på sej :D :love:

Här har vi haft det lite febrigt ett par dagar men den första tanden uppe har precis brytit igenom så de har sin förklaring. A går sin egen väg för det är inte en av de två fram dom kommit utan en på sidan om, hon kommer se rätt rolig ut när den växt på sej :D :love:
Så fick lilla C första tänderna också :)

Mvh Miks

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 229
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar