Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Wow @skiesabove - jag är impad och lite avis :D

John har börjat äta betydligt bättre de senaste veckorna, nu kan han klämma i sig en hel smörgås emellanåt. :up: Äter han mer än 1 dl mat vid ett mål blir jag ganska chockad (men glad!)

Han är tack och lov duktig på att våga testa ny mat, och smakar alltid på det vi serverar (förutom barnmatsburkar, det vägrar han!). Vi kör både med mat som han får plocka själv och mat vi matar med, nu är han dessutom såpass träffsäker att han själv äter med gaffel och sked.

Haha ja alltså en vanlig dag ser ut typ såhär:
2-3 plättar eller en liten tallrik gröt eller fil
Frukt, ungefär 1 rivet äpple eller 1 avocado eller liknande
Lunch ca 1-2dl beroende på vad det är
Mellanmålsmacka
Middag ca 1-2dl
Ev kvällsfika på middagsresterna

Och friammar däremellan, det blir mest till tupplurerna dagtid och ca 2-5 gånger nattetid.

Hon ääälskar mat, jag är förvånad att hon inte är rundare :D. Snart ettårskoll, får se vad hon väger då.
:eek: :D Hon äter ju som en liten ponny! Sjukt skönt för er!

Det där är ungefär vad lilla C äter under fyra dagar :meh:

Idag tycker vi hon ätit bra:
04:00 90ml ersättning
08:30 1/4 portion chiagröt 1/5 polakaka
11:00 100ml ersättning
15:00 90ml ersättning
17:30 1/4 potatis 1/2 banan
19:00 150ml ersättning

Hade hon inte druckit ersättning vet jag inte vad jag skulle göra!

Mvh Miks

:eek: :D Hon äter ju som en liten ponny! Sjukt skönt för er!

Det där är ungefär vad lilla C äter under fyra dagar :meh:

Idag tycker vi hon ätit bra:
04:00 90ml ersättning
08:30 1/4 portion chiagröt 1/5 polakaka
11:00 100ml ersättning
15:00 90ml ersättning
17:30 1/4 potatis 1/2 banan
19:00 150ml ersättning

Hade hon inte druckit ersättning vet jag inte vad jag skulle göra!

Mvh Miks
Hon måste nästan gå i skåpen och smygäta när du inte ser! :D Annars förstår jag inte vad hon lever på...

Intressant det här med mat! TL har gått från att vara super kinkig till att vara ett matvrak, hon berättar gärna för hela omgivningen med läten och gester hur god maten är. Svårt att hålla sig för skratt! :D

Idag åt hon tre pannkakor till lunch med äpple mos, proppar i sig för allt hon är värd.
Annars är banan, smörgåsrån, bröd (helst vörtbröd) och äpple favorit mellisen.
Äter inget på burk längre och inte ska hon bli matad heller.
Försöker tragla med att hålla i egen sked men äta med händerna är lättare. ;)
Gröt börjar hon tröttna på, men ska testa att ge henne mannagrynsgröt, får vi se vad hon säger om det.
Mjölk är förövrigt en klar favorit, magen börjar också vänja sig, peppar peppar!

Fortsatt nattuggla, somnar inte före 21. Och sover gärna till 9-9:30.
Trött (gravid)mamma hoppas att det ändrar sig snart, kvällarna blir så långa. :p

I normala fall äter A
05-07 180ml ersättning
8.30-9 gröt med fruktpuree (görs på 1.5 dl vatten eller mjölk)
11.30-12.30 6 bananplättar eller motsvarande 1 stor burk mat (ibland blir det köpt, de verkar dock vara lite större än hemma)
4-5 samma mängd som lunch
7 150ml ersättning som oftast bara dricks lite eller ratas helt

Just nu ratas det mesta rätt fort,men hon hade hoppat upp på sin kurva sist hon vägdes så det går ingen nöd på henne iaf och med tanke på alla myror i brallan som gör att hon aldrig är still så får hon nog i sej de hon behöver ändå.

Nu är det min tur att ha en son med dålig mage. Han har varit dålig sedan i fredags och jag har ingen aning om varför.
Tänkte hålla ut lite till innan jag provar huskurer med blåbär mm för i övrigt är han sig själv och vi har väl kanske 6 (-10 max) bajsblöjor mot vanliga 0-1 per dag. Men de kommer i klump typ tre bajsningar på morgonen och någon mitt på dagen och sedan någon på kvällen så han har klarat rumpan riktigt bra. Det som tar stryk på lilla rumpan är väl att han har bajsat på natten utan att vakna men hoppas att ett tjockt lager med inotyol ska säkra upp lite.

Annars så fyller lillkillen ett år nästa vecka och jag ser inte framemot det. Jag har lite svårt att förlika mig med att min lilla bebis som föddes igår inte är någon liten bebis längre utan en liten buse på ett år.
Jag vill ha det där myset med sovande bebis på bröstet och goset i sängen på mornarna. Jag vill ha hans lilla "babyface" för alltid i sitt lilla miniformat.
Jag har dessutom ingen lust att skola in honom på förskolan. Jag vill ha honom hemma i hemmets beskydd, inte bland trångsynta människor som ska ha blått och traktor till honom bara för att han har snopp.

Åh jag förstår inte var det här året tagit vägen?! Stoppa klockan ett tag åt mig. Snälla?

Haha ja alltså en vanlig dag ser ut typ såhär:
2-3 plättar eller en liten tallrik gröt eller fil
Frukt, ungefär 1 rivet äpple eller 1 avocado eller liknande
Lunch ca 1-2dl beroende på vad det är
Mellanmålsmacka
Middag ca 1-2dl
Ev kvällsfika på middagsresterna

Och friammar däremellan, det blir mest till tupplurerna dagtid och ca 2-5 gånger nattetid.

Hon ääälskar mat, jag är förvånad att hon inte är rundare :D. Snart ettårskoll, får se vad hon väger då.

Hehe kul att höra att det är fler som har små matvrak :D

Jack äter också massor, en vanlig dag kan se ut så här:
- Frukost: plockmat, typ macka, frukt, några skedar yoghurt
- Kl 10: Gröt
- Lunch: 1-1,5 dl mat (samma som vi äter)
- Mellanmål: Macka, frukt
- Middag: Plockar alternativt vräker i sig av det vi äter, beroende på hur hungrig han är
- Kvällsmat: Gröt och fruktpuré

Jag jobbar sen några månader tillbaka så numera ammar han bara när jag kommer hem från jobbet, på kvällen och natten :cool: Han är verkligen ett litet matvrak, han kan lätt klämma i sig en rejäl portion gröt med fruktpuré, lite mackbitar och sen amma en bra stund efter det :o men så är han lite knubbig också :o:D

Hehe kul att höra att det är fler som har små matvrak :D

Jack äter också massor, en vanlig dag kan se ut så här:
- Frukost: plockmat, typ macka, frukt, några skedar yoghurt
- Kl 10: Gröt
- Lunch: 1-1,5 dl mat (samma som vi äter)
- Mellanmål: Macka, frukt
- Middag: Plockar alternativt vräker i sig av det vi äter, beroende på hur hungrig han är
- Kvällsmat: Gröt och fruktpuré

Jag jobbar sen några månader tillbaka så numera ammar han bara när jag kommer hem från jobbet, på kvällen och natten :cool: Han är verkligen ett litet matvrak, han kan lätt klämma i sig en rejäl portion gröt med fruktpuré, lite mackbitar och sen amma en bra stund efter det :o men så är han lite knubbig också :o:D

Igår gick det i två stora Ella-klämmisar pga panikhunger på Ica och sen ungefär 2dl köttfärssås och makaroner direkt vi kom hem. Matvrak var det ja!

Fast hon är inte så knubbig, på hemmavågen ca 10kg.

Jag måste få spy ur mej igen.

Jag har sett fram emot As födelsedag, hade tänkt fixa ett riktigt kalas med allt som hör till för hela släkten hemma hos oss där A är trygg och där hon kan sova i ett eget rum mitt på dan. Det skulle vara enkelt för mej att fixa allt innan och ha allt på plats. Första födelsedagen känns som en stor grej för mej, ett helt år sen hon kom och allt det där.

Nu ska vi istället vara hos sväronen för att dom kan inte komma till oss (varför vet jag inte längre, vanligaste ursäkten är att de ska till doktorn om nån vecka).
Dom kommer inte ordna ett skit, kanske dammsuger dom lite men inget att äta eller dricka kommer att finnas så nu ska jag ändå fixa allt och ta dit 45min bort. Sambon måste köra 2ggr dit och hem för att alla ska kunna vara med alt får några av oss ta tåg och buss (tar 2h minst).

Jag känner själv att jag inte orkar med en repeat på julen då svärmor var riktigt elak mot mej så det får bli som hon vill, julen förstörde hon så första födelsedagen ska hon inte förstöra för oss. Sambon känner som mej men han har sina egna anledningar till att det blir så här nu.

Jag har sett fram emot As födelsedag, hade tänkt fixa ett riktigt kalas med allt som hör till för hela släkten hemma hos oss där A är trygg och där hon kan sova i ett eget rum mitt på dan. Det skulle vara enkelt för mej att fixa allt innan och ha allt på plats. Första födelsedagen känns som en stor grej för mej, ett helt år sen hon kom och allt det där.

Nu ska vi istället vara hos sväronen för att dom kan inte komma till oss (varför vet jag inte längre, vanligaste ursäkten är att de ska till doktorn om nån vecka).
Dom kommer inte ordna ett skit, kanske dammsuger dom lite men inget att äta eller dricka kommer att finnas så nu ska jag ändå fixa allt och ta dit 45min bort. Sambon måste köra 2ggr dit och hem för att alla ska kunna vara med alt får några av oss ta tåg och buss (tar 2h minst).

Jag känner själv att jag inte orkar med en repeat på julen då svärmor var riktigt elak mot mej så det får bli som hon vill, julen förstörde hon så första födelsedagen ska hon inte förstöra för oss. Sambon känner som mej men han har sina egna anledningar till att det blir så här nu.

Men det lät inget kul alls :(... Varför åker ni dit? Det är väl "bara" att stanna hemma?

Kan ni inte ha två kalas?
Ett tråkigt hos sväronen och ett roligt hos er? Så kan släkten välja.

Alternativt: Ställ SJUKT höga krav på kalaset hos sväronen. :D Heliumballonger med sagodjurstema, fyra sorters tårtor, alla ska ha en viss färg på kläderna, gardinerna behöver bytas, ett sjukt intensivt schema för aktiviteter. Toppa med ett "Ååååh vad gullig du är som ställer upp och fixar HELA kalaset. Här är svindyra inköpslistan och vikingahjälmen som värdinnan ska ha på sig under hela dagen, det är svensk tradition!"

Apropå mat - mina minitvillingar åt galet mycket. När de var i ettårsåldern så fick de köttbullar och potatismos (minns särskilt denna gång). De fick äta precis så mycket de ville och ena dottern åt 19 köttbullar och en stor klutt med mos (köttbulle nummer 20 spottade hon ut). Jag fattade inte hur det kunde få plats i den lilla kroppen

Apropå mat - mina minitvillingar åt galet mycket. När de var i ettårsåldern så fick de köttbullar och potatismos (minns särskilt denna gång). De fick äta precis så mycket de ville och ena dottern åt 19 köttbullar och en stor klutt med mos (köttbulle nummer 20 spottade hon ut). Jag fattade inte hur det kunde få plats i den lilla kroppen

Hahahahah herregud! 19!! Dom måste sett ut som köttbullar själva efter det :love:!

Här har vi sjukstuga.
John vaknade med hosta i går vid 23, och hostade tills han kräktes - vi snackar fontän.

Duscha mig och bebis, byta sängkläder, trösta och lugna, somna om. Sen favorit i repris fem timmar senare. Sen en gång till i morse. Sen en gång till...

Nu:
39,2 graders feber, nyss kräkts, fått alvedon, är hungrig, ser på film. Är vid gott mod men (tack och lov) avsevärt lugnare än vanligt.

Magen är helt kass :(

Här kommer en liten hälsning från Florida :)

Resan hit gick suuuuperbra! Båda barnen var jätteduktiga! Vi är jetlaggade allihopa men jag tror lilla C klarat sig bäst (hon hade ju typ ändå inga rutiner :D :meh:)

Regnigt igår, blåsigt idag men 20 plusgrader tackar jag inte nej till :love:

Mvh Miks

Här har vi sjukstuga.
John vaknade med hosta i går vid 23, och hostade tills han kräktes - vi snackar fontän.

Duscha mig och bebis, byta sängkläder, trösta och lugna, somna om. Sen favorit i repris fem timmar senare. Sen en gång till i morse. Sen en gång till...

Nu:
39,2 graders feber, nyss kräkts, fått alvedon, är hungrig, ser på film. Är vid gott mod men (tack och lov) avsevärt lugnare än vanligt.

Magen är helt kass :(

Usch stackare :(
Hoppas han kryar på sig fort :heart

Men det lät inget kul alls :(... Varför åker ni dit? Det är väl "bara" att stanna hemma?

Åker vi inte så blir det repeat på julen och jag orkar inte med all den skiten jag fick en gång till.
Kan ni inte ha två kalas?
Ett tråkigt hos sväronen och ett roligt hos er? Så kan släkten välja.

Alternativt: Ställ SJUKT höga krav på kalaset hos sväronen. :D Heliumballonger med sagodjurstema, fyra sorters tårtor, alla ska ha en viss färg på kläderna, gardinerna behöver bytas, ett sjukt intensivt schema för aktiviteter. Toppa med ett "Ååååh vad gullig du är som ställer upp och fixar HELA kalaset. Här är svindyra inköpslistan och vikingahjälmen som värdinnan ska ha på sig under hela dagen, det är svensk tradition!"

Jag önskar jag kunde men tanten i fråga kommer inte fixa nått öht, kanske hon sopar golvet om vi har tur. Enda gången jag fått något att äta där har varit till jul och då har sambon oftast köpt varorna och alltid lagat maten. Hon är inte som alla andra min svärmor. Så dka det bli någon form av kalas så får jag fixa.

Kör med en positiv uppdatering :D
A har tagit sina första steg, efter att ha gått längs med möbler och med gåvagn i flera månader vågade hon släppa taget, mamma är så stolt :love:
Hon är så rolig nu, full av bus och ideer. Imorse kom hon med sina tjocksockar och satte sej i mitt knä, har man tjocksockar på betyder de att vi ska gå ut :love:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 230
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar